En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

KL

Igår inget streck, idag svagt streck på RFSU:S ägglossningstester. Det borde alltså vara dags att sätta in stöten så att säga gissar oerfarna jag...

Naturligtvis sammanfaller då ÄL med att sambon är magsjuk... :arghh:
Får se om jag lyckas övertala honom till en snabbis ändå... :p

Hua, vi hade lite samma läge idag. Men samtidigt kan jag tycka att det är viktigt att bevara någon slags känsla i sexlivet, så att det inte blir bebisverkstad i sovrummet. Snacka om oromantiskt efter ett halvår.

Mådde illa och kände ömhet i brösten redan dagen efter denna gång dock inte så att jag spydde men kände mig spyfärdig fram och tillbaka sen höll det på så, så var ju rätt säker på att det skulle bli ett + men ändå lite nervöst när man väl gjorde det ;)

Oj, då gick det fort för dig att känna symptom. Jag är förkyld nu, och sist jag var det blev jag också illamående och spydde så förmodligen är det samma sak nu.

Så nu har gubben å jag haft sex fastän vi egentligen hellre hade sovit... inte helt porrigt att hinna med en snabbis innan jobbet 05.30.
Nu ska så ägglossningen vara över å plötsligt känner jag att jag deppar ihop...! Det är säkert inget denna gången heller... man går omkring å hoppas och så blir det inget. Besvikelse igen. :( Hur gör ni andra för att hantera balansen mellan förhoppning och förtvivlan?

Känner precis likadant. Jag deppar ju redan nu, trots att ägglossningen borde ske inom en vecka. Liksom, tänk om det inte tar sig nu, så är det ännu en lååång månad framför en.

Jag tyckte också att det var riktigt jobbigt med den (för)väntan jag gick runt i hela hösten. Allt var uppdelat i tvåveckorsperioder; 2 veckor till ägglossning, 2 veckor till BIM, mens, två veckor till ägglossning... Nu tog det sig som väl var på tredje försöket och det är jag ytterst glad för :D

Du får inte så upplyftande svar men när det väl tar sig överskuggar den glädjen mycket annat.

Precis:D Känns såå bekant just nu.

Om ett par dar ska jag börja testa med ägglossningsstickorna. Har ändå en sån tråkig och deppig känsla av att det inte kommer funka. :banghead:

Vågar inte hoppas mera, liksom.

Helt otroligt hur vissa fortsätter att försöka i flera år utan att helt deppa ihop.

Skönt att se att jag inte är ensam... man känner sig rätt ensam för inte pratar man om att man försöker bli gravid. Inte jag iallafall. Känns lite hysch hysch sådär...

KL

På onsdag är det dags för läkarundersökning så får vi se om vi får godkänt för att planera vidare på barnfronten. I så fall är planen att börja i sommar, men jag är himla velig just nu (vill, vill inte, vill, vill inte ;)).

Hoppas att det ser bra ut! Vad är det de kollar då, på läkarundersökningen?

Om min sjukdom är i remission, vila. Det är en kronisk tarmsjukdom så den kommer alltid finnas där men kan vara mer eller mindre aktiv. Att vara gravid och ha en aktiv sjukdom kan vara farligt både för både mig och barnet.

Kan det alltså vara så att läkaren säger att sjukdomen nu vilar, och att ni då får passa på att skaffa barn? Eller vilar den i långa perioder, så att ni ha flera år på er? Hur som helst hoppas jag att ni får klartecken att börja, så att ni själva kan välja när ni vill.

Jag känner verkligen igen det där med "vill, vill inte, vill...". För min egen del tror jag att det handlar om flera saker som gör att jag tänker att det kan få vänta. Dels har jag en stor passion för hästar, och två pållar i kombination med heltidsjobb, hund, får, höns och gård räcker liksom till för att jag ska få utlopp för min energi. Sedan börjar jag bli irriterad på att vi i hög grad förväntas få barn, att jag av ren mopsighet är glad att vi inte är gravida nu. Dessutom får man ju ta läget som det kommer, och än har ingen graviditet synts till så det är väl lika bra att gilla läget som barnfri.

Den kan vara vilande i flera år, så får vi ett klartecken har vi ändå gott om tid att fundera. Får jag ett skov igen så får man se till att det är under kontroll innan man försöker. Är man gravid och får ett skov så brukar det fixa sig sa läkaren, men med fler och tätare kontroller av bebis och ev sjukskrivning av mig. Kommer bli spec.mödravården för min del så fort jag är gravid, pga mediciner.

Halvt fel av mig, nu när det är klart och jag har pratat med läkaren.
Allt såg bra ut :D men enligt läkaren är det bästa att försöka bli gravid så snart som möjligt, eftersom ett skov kan komma utan förvarning. Kommer också stå kvar på min mag-medicin fram tills en graviditet är bekräftad, då den är ofarlig för fostret den första trimestern.
Måste dock prata med husläkaren först om min depressionsmedicin, den är nämligen olämplig att inta vid en graviditet. Det går, men det är inte vad man föredrar.
Så nu har vi lite att fundera på. När är vi redo. Till och med sambon har börjat bli nervös, nu när det blivit mer "verklighet" att vi faktiskt planerar familj.

Jamen kul! Jag funderade också en del med min neurolog om hur jag skulle lösa migränmedicinen, för den måste jag sluta med i princip genast jag slutade med p-piller.

Men det har gått ganska bra ändå, faktiskt.

kl

Ägglossning igår, så nu väntar vi på bim 15.11!

Får man fråga vilken magmedicin du äter? Har själv ulcerös colit, och även om det inte är dags för barn nu så funderar jag ju en del på hur det ska fungera med medicinerna.

Det var ju härliga nyheter! Förstår att ni är pirriga :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 524
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 587
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter