En tråd för oss som väntar föl 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mitrolle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 636
  • Visningar Visningar 201 254
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Varför skulle det vara olämpligt att löshoppa?

Man får ju tävla fram till månad 5.

Jag hopptränade på normalhård nivå för 4-åring (1m -1,10) tills för en dryg vecka sen, då var sista gången. Min häst gick in i 5e månaden i slutet av samma vecka.

De är ju inte sjuka för att de är dräktiga, och sålänge det knappt ens syns på dem kan man ju rida som vanligt.

Min Wilma skulle inte ens orka galoppera nu! Hon är dock i 7:e månaden men jag slutade rida henne för 2 månader sedan. Innan dess är hon endast skrittad och travad under dräktigheten.

Jag tror stona känner själva hur mycket det orkar med! Löshoppning känns dock lite onödigt. Ston ska vila eller ta det väldigt lugnt under sin dräktighet, enligt mig.

Jag håller med dig. Cezanne har gått 6 månader nu och tömkördes ordentligt idag. Jag har också hoppat henne 50 cm. Hon är en energisk häst som blir understimulerad om hon inte får röra på sig. När hon var dräktig förra gången sa hon ifrån att hon inte ville bli riden längre 12 dagar innan planerad fölning. Sen gick hon 3 veckor över tiden;)

Tänk på att hon måste ha lite kondition till fölningen!

Man ska inte pjoska med stona, jag skulle bli väldigt orolig om mitt sto inte kunde galoppera när det är flera månader kvar till fölning!

Det är väl bara att tänka hur man själv gjorde när man var gravid, själv red jag till månad 5 då fick jag ont i magen när jag travade. Antingen skritt eller galopp var inte idealiskt så då la jag ridningen på hyllan. promenerade däremot mycket, skottade snö, bytte däck på bilen m.m ända fram till förlossning. Man såg nog ganska snygg ut när jag la in klick-golv i sovrummet två dagar innan förlossning :D. Tror att det är bra för hästen att röra på sig så länge som möjligt, alla dräktiga ston jag varit med om har sagt till själva när det blir för mycket.

Håller med.
Mitt första sto blev rastlös om hon inte fick röra på sig ordentligt.
Jag höll det tempo hon ville o dagen innan fölning så tog vi en lång galopp på åkern o då sparkade hon bakut av glädje flera ggr. Försökte sakta av henne men hon ville busa mera.
Sen fölade hon en frisk o fin lite tös 2 v över tiden.
En häst i det vilda ska kunna fly in i det sista. det är också därför fölen ska kunna vara på benen så snart. För att hästar i det vilda är ständigt i rörelse.
Var lyhörd för stoet det är det enda råd jag kan ge vad gäller motion. Så länge stoet anser det ok så är det bra för henne.

Den sista tiden motionerade jag mitt sto genom att skritta ett par kilometer, galoppera i djupsnö 100-200 meter, och sen skritta tillbaka. Då var hon helnöjd;)
Hade sån "tur" att snön låg länge det året så jag utnyttjade den. 1 april sa hon ifrån att hon inte ville bli riden längre, var beräknad till 12 april men Fille-ungen kom inte förran 3 maj, den första vackra vårdagen.

Varför skulle det vara olämpligt att löshoppa?

Man får ju tävla fram till månad 5.

För mig känns löshoppning som en onödig risk när de ligger nära 5 månaden. Jag skulle inte vilja utsätta mig för risken för kastning p.g.a. smärta och stress om de skulle gå omkull eller dra en repa.
Jag hade inte heller valt att hoppa uppsuttet efter att stoet gått in i 4:e dräktighetsmånaden men där har man (oftas) betydligt större kontroll än i löshoppningssituationen.
Det finns alla möjligheter att motionera dem på annat sätt.

Fast många hästar kutar och busar värre i hagen än på en löshoppning (speciellt den låga höjd som visades på de bilder som fettso lagt ut) och man ska väl inte ställa dem i små rutor för att de inte ska springa i hagen heller?

De ska ju vara i bra form så går fölningen lätt och de är snabbt igång efter den igen också. Går de bara och skrotar får de ju inga muskler som håller upp buken och blir svankiga med stora magar. Men allt beror väl på vad man vill ha sin häst till, mina hästar är ju ridhästar som jag avlar på, de är inte enbart ämnade till avel.

Fast många hästar kutar och busar värre i hagen än på en löshoppning (speciellt den låga höjd som visades på de bilder som fettso lagt ut) .

Jag har sett betydligt fler omkullspringingar och olyckor i löshoppningssituationen än någonsin i en hage. Busar hästen i hagen är det dessutom någon du inte direkt kan påverka (att ställa dem i småhagar är ingen garanti för att inte busa, snarare tvärtom om de blir orastade), väljer du att löshoppa har du tagit ett aktivt val och en beräknad risk.
Jag tycker heller inte att underlaget på bilden ser idealiskt ut.

och man ska väl inte ställa dem i små rutor för att de inte ska springa i hagen heller?.

Och var någonstans skulle jag ha påstått det? Det går utmärkt väl att motionera sitt dräktiga sto som gått halva dräktigheten utan att löshoppa (eller hoppa för den delen).

Men allt beror väl på vad man vill ha sin häst till, mina hästar är ju ridhästar som jag avlar på, de är inte enbart ämnade till avel.

Det är väl kanske där skon klämmer, vad man tycker är viktigast och hur stor risk man är villig att ta för att kunna rida på samma sätt som tidigare.

Senast ändrad:

Jag är ju en aning sen in i den här tråden inser jag, men eftersom jag precis köpt mitt dräktiga sto ansluter jag ändå. :)

"Vi" väntar med spänning på ett föl efter Bocelli - Tip Top (gärna ett sto...), ska enligt plan leveras den 8:e maj.

Så här ser hon ut:

th_tiara.jpg

th_tiara_portratt_3years.jpg

Bara lägg ner, så att vi alla kan ha trevligt.:)

Mitt sto är en piggelin det var hon när jag köpte henne också, hon vill röra på sig helst varje dag.
Löshoppning älskar hon, hon tycker det är sketakul:D
Behöver inte ha spö, linor vid sidan av hinderna eller ens smacka på henne, hon hoppar av sig själv.:rofl:
Man får stoppa henne annars hoppar hon i all evighet, så är hon när det gäller allt arbete.
Hon blir rastlös av att bara stå stilla.
Hinderna var max 60cm, ursäkta att inte alla har råd med paddock.
Just därför anpassar jag höjden också.
Än sålänge anser jag att man kunde hoppa henne även uppsuttet.

Har dessutom haft ett sto som bara fick gå och dra under dräktigheten.
Skrittade henne och longerade, släppte lös ibland.
Hon orkade inte föla och det var nära att både hon och fölet strök med.
Fölet låg helt rätt men hon orkade inte få ut henne,vi hann precis i tid till att dra ut fölisen på hennes sista verkar.
Hon fick heller inte ut efterbörden.

Det där med hur lätt eller svårt ston har att föla är ju väldigt olika och väldigt individuellt skulle jag tro. Jag har ju ett sto som så gott som bara används till avel och hon har alltid haft lätta och snabba fölningar, alltid hämtat sig väldigt fort efteråt också. Jag vet ett sto som tränades reds regelbundet som hade väldigt svåra och långdragna fölningar, varje gång hon fölade fick man till sist ringa efter veterinär.Det är nog olika från individ till individ, det är väll som med folk en del har det svårare än andra. Låt du ditt sto hålla igång så länge hon orkar med det, hon är van vid att vara igång och trivs nog bäst med det och de brukar säga ifrån när de inte orkar lika mycket längre.

Tack! Det ska bli otroligt spännande! "Mitt" första men, som tur är, hennes fjärde...

Och ja - hon är en riktig snygging! :D

Jag vet inte vad som finns att lägga ner. Jag sätter överhuvudtaget inga likhetstecken mellan att ett dräktig sto måste "gå och dra" under dräktigheten och att man avstår löshoppning (speciellt på sådant underlag) när de kommit så pass långt i dräktigheten.
Om jag inte minns fel hade du väl en omkullspringning i longering alldeles nyss (samma underlag?).
Tänk om du kunde se mitt inlägg som ett tips för att tänka efter före det händer något istället för ett påhopp. Du gör naturligtvis precis vad du vill med ditt dräktiga sto men det är oändligt tråkigt om man själv inte reagerat över vissa risker och så händer en olycka med kastning som följd.

Jag är inte på något sätt ute efter att hacka på dig, jag reagerade bara på ditt inlägg eftersom jag personligen inte kan se att fördelarna med löshoppning av dräktigt sto (speciellt på det underlaget) skulle vara större än nackdelarna (riskerna). Det finns ju andra sätt att motionera!:idea:

Den dagen var underlaget bättre än på länge.
Det är en vanlig gräshage som jag använder som paddock.
Det är således jord nu eftersom den är upptrampad, den dagen var det torrt ute och + grader och ok underlag bedömde jag.
Utifrån bilderna tycker jag inte du ska uttala dig.
Hon hade inga problem med fäste hade hon haft det hade jag naturligtvis avbrutit.

Nej det var inte på samma underlag hon gick omkull, eftersom jag bedömde underlaget i paddocken för dåligt(riskabelt).
Det var så hårt i paddocken så det gick inte att vara där.
Så fick det bli på våran uppfart grusparkering som jag longerade.
Tyvärr halkade hon och gick omkull på sidan, sedan vilade hon många dagar och var pyttelite svullen och varm en dag.
Inte halt på hela tiden, nu är hon bra igen,kommer dock inte att longera där mer nu.
Hon har ingen mage som hindrar henne från att kunna hoppa, hon är i god fysisk kondition och älskar att hoppa, dessutom är det ju inga höjder det är frågan om.

Grattis till en toppenstam! (säjer ann som har ett sto e hertug-tiptop o en hingstunge Bocelli-Hertug-TipTop ;) )

Vad tycker ni om fröken Wilma? Hon ser inte så sur och arg ut som sin far va? :angel: Hon är inte i närheten av hans vassa humör och med Cairo som pappa, tror jag det blir bra eftersom att han fått 10 poäng på sitt temperament.

Jag måste ta en bild på hennes mage nu, för hon är jättestor! :eek:

Liknande trådar

Avel Jag har kikat runt lite på hingstar för lite framtida intresse, har ju en 3-åring som kommer betäckas om ett - ett par år, och har...
2
Svar
20
· Visningar
2 411
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka