En tråd för oss som väntar föl 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mitrolle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 636
  • Visningar Visningar 201 254
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Tack! ;)

Jag har ju som sagt precis köpt henne och inte ens fått hem henne till mig - blir troligtvis vecka 49. :bump:

Jag ska ta upp henne med buss och funderar över det här med vacc mot abortvirus. Hon är inte vaccinerad nu, eftersom hon står i ett litet stall. När hon väl kommer hem till mig finns inte heller något behov, det är bara mina hästar och de har ingen kontakt med några andra.

Men inför resan? Man kan ju aldrig veta vilka andra hästar som åker med! Dessutom ska de stanna ett dygn och vila på ngt stall eftersom resan blir så lång.... Jag vet att vaccinet inte är ngt 100%-igt skydd, men man vill ju gärna göra allt som går för att förebygga. Skulle ni ha vaccinerat? :confused:

Jag väljer att vaccinera mitt sto som står hemma med mkt liten eller ingen omsättning på hästar. Jag vill förebygga så mkt det går.

Vaccinera innan du tar hem, lite är bättre än inget.

Ridning igen...

Mitt sto är DRÄKTIGT fast det bara har gått lite mer än fyra månader. Hon tycker det är trevligt med en kvarts motion här och där i övrigt vill hon hålla sig för magen och stånka :rofl:

Hon går på lösdrift så rör på sig gör hon varje dag.

Men hon skulle nog resolut lämna mig på marken om jag försökte mig på någon form av ambitiöst arbete. Hoppa? :rofl:

Jag sitter i liknande situation, och kommer att vacinera det kommande stoet

Vad tycker ni om fröken Wilma? Hon ser inte så sur och arg ut som sin far va? :angel: Hon är inte i närheten av hans vassa humör och med Cairo som pappa, tror jag det blir bra eftersom att han fått 10 poäng på sitt temperament.

Jag måste ta en bild på hennes mage nu, för hon är jättestor! :eek:

Jag skulle kolla över hennes foderstat lite, för hon ser riktigt fet ut, alltså inte bara dräktig.

Visst ska de vara i bra hull, men det där är inte bra. Det räcker med den extra belastningen det blir på grund av fölet.

Det säger de som ser min också. Fast stoppar man in handen i pälsen så känner man revbenen alldeles för lätt.

(Men å andra sidan ser hon INTE ut i framstället som hästen på bilden gör).

Ja, jag har bestämt mig för att också göra det.

Vet ngn vad det kostar? Står säkert ngnstans i tråden, men det är ju så mkt att söka igenom.. ;)

Nora dygn 119

16614721.jpg

16614728.jpg

16614730.jpg

Jag skulle kolla över hennes foderstat lite, för hon ser riktigt fet ut, alltså inte bara dräktig.

Visst ska de vara i bra hull, men det där är inte bra. Det räcker med den extra belastningen det blir på grund av fölet.

Att ett dräktigt sto är "hulligt" är ingen nackdel. På fotot framstår hon som rund (och nöjd) men jag tycker inte att hon är abnormt fet på något sätt.

Abnormt, det är väl att ta i.

Men för fet, kolla övergången hals-bog, man ser knappt vad som är vad. Och då har hon ändå långt kvar på dräktigheten, och inget ökat näringsbehov än. (Om jag inte minns fel vilken månad hon är i.)

Jag är bara rädd att benen får onödigt mycket stryk, det räcker så väl med den extra vikten fölet innebär.

Jag skulle räkna på foderstaten, men det är jag det..

Hejhej :)
Ursäkta om jag lånar tråden lite hoppas det är ok, annars är de bara o säga till.
Undrar över en sak som jag nämligen aldrig fått ngt utlåtande om.

Har ett sto hemma med bra stam. Robin z och mowgli som pappa och morfar.

Nu tänkte jag betäcka henne med Cagliostro ? har ni ngn erfarenhet av hans avkommor ?

tack i förhand, o lycka till ni andra som ska få föl -08 !:)

Veterinären kom ut o vaccinerade mitt sto och tyckte att jag skulle dra ner på maten, just för benens skull. Min stod på samma foderstat, precis som i våras, men det är något med dräktigheten som gjort att hon hushållar extra mycket på de kalorier hon får. Har dragit ner lite, men väldigt försiktigt.
U

*kl*

Har också hand om ett sto som iofs är i sjunde månaden nu (dygn 186) men som är ordentligt bred/överhull redan! Hon är en nordsvensk bruks och hålls fortfarande igång relativt väl; ca 3-5 dagar/ veckan - i helgen drog hon stock:D
Hon väger säkert ca 600kg vid normalhull men här verkar det också som om hon på något konstigt vis behöver mindre mängd mat nu än innan! Hon äter max 6 kg hö/dygn och 3kg halm till det pga tuggbehovet, hon får ca 0,3 kg hippo breed + mineraler...hur mycket mindre kan jag ge henne!???

Mitt halvblod, som är har gått längst i sin dräktighet(dygn 196), börjar så klart få en rejäl mage men har bra hull i övrigt. Hon äter samma hö (analyserat) som nordisen och hennes foderstat är 8 kg hö, 0,75 kg Hippo breed +mineraler och salt (hennes normalvikt är ca 550 kg). Hon hålls igång ca 5-6 dagar i veckan 45-50 minuters skritt - tömkörning (lite trav ifall underlaget tillåter). Hon ser väldigt glad ut när jag motionerar henne men jag tror inte hon skulle gilla mig på ryggen just nu! Hon rör sig mycket i hagen - men mest i skritt - har inte sett henne bralla i hagen på ca 1-1 1/2 månad...ska jag vara orolig över detta?
Hon har bara en liten 20 årig ponny som sällskap (bäst så för alla parter). Ponnyn blev klippt i fredags och har levt rövare:devil: Ännu värre blev det nu när det är fullmåne:devil: Men halvblodet petar på sin höjd ut ett ben och bara lunkar på - blir inte ett dugg vild av att ponnyn är vild... Jag är ju nybörjare och blir lite nojjig :confused: Men hon ser ut att må bra och är glad....hon är ju ändå 16 år och detta är hennes sjätte föl...

/Kristin

Jag ser hellre att de är i överhull än tvärtom. Har hört många skräckhistorier över ston som gått ner sig enormt under di-perioden om de inte har något att ta av så jag skulle inte oroa mig för det.
Angående ridningen så tycker jag att du ska lyssna på hästen (och det är ju det du gör:idea:).

Båda mina ston är feta. Japp. Feta!
Visst skulle några kilon vara bätre om de inte fanns, men jag vill hellre ha hull när dom åker till hingst, jag pressar dom inte under dräktigheten så därför ser dom ut som dom gör.
Jag får se till att jobba bort det mellan dräktigheterna alt dra ner på maten ännu mer.

Jag ger inte mkt kraftfoder ännu, det är fria tillgången på hö som styr är jag rädd :crazy:

Jo, jag håller med om att överhull är betydligt bättre än att stoet är magert - har precis köpt "ett urmjölkat" avelssto som vi håller på att att fodra upp långsamt (ej dräktig)... Men nordsvenskar brukar ju ha lätt för att gå upp och den här gången har stoet det EXTREMT lätt... Allt hennes hull ligger kring mage/rygg...eftersom vi bara haft ett föl innan så kallar vi oss för nybörjare och då nojjar man:angel: Just nu är vi väl mest rädda för tvillingar:smirk: Trots att hon blev UL'ad på dygn 17....
MEN hon är INTE "otymplig" - idag var hon ute på ridtur med kompisen och då galopperade hon med försök till bocksprång:p Hon brallar i ahgen oxå:angel:

Halvblodet får ta saker i sin takt....ingen ridning men mycket skritt:idea:

/Kristin

knappis

Har inte förmånen att få träffa mina hästar varje dag utan får endast fotorapporter på hur dom ser ut. Så här ser den dräktiga kickan ut som ska ha i mitten av maj, så halva tiden är kvar för henne men redan putar det åt alla håll och kanter :D
Ursäkta litet kort och trädet som står i vägen :o

33126_1194872411.jpg

(är osäker på om kortet syns för alla, länkar ifrån bilddagboken och det kan fungera sådär ibland....)

Liknande trådar

Avel Jag har kikat runt lite på hingstar för lite framtida intresse, har ju en 3-åring som kommer betäckas om ett - ett par år, och har...
2
Svar
20
· Visningar
2 411
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka