En tråd för oss som väntar föl 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mitrolle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 636
  • Visningar Visningar 201 253
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Ska du dräktighetsundersöka eller går du på magkänsla. Jag skulle inte kunna hålla mig från att undersöka, är väl alldeles för nervöst lagd antar jag

Ska du dräktighetsundersöka eller går du på magkänsla. Jag skulle inte kunna hålla mig från att undersöka, är väl alldeles för nervöst lagd antar jag
Om vi skulle göra det skulle vi inte kör i väg med henne utan be vet, komma..nee e sugen med på att göra det på typ 90 dagen, för att slippa vänta i 11 månader och sen kommer det inget..mend et finns kanske tips för hur man kan se det..

Varför tänker du vänta så länge, jag skulle nog kolla tidigare om det skulle vara tvillingar för då har du ju chansen att klämma den ena.

Jo ja vet, men det blir det inte, nu är hon i 42 tygnet.. då e de väl lite sent att kläma det ena eller?

Vi är glada bara hon är dräktig, har försökt i två år i rad..

Ja, det kan nog stämma att det är lite sent, har lite dålig koll på det men det finns nog ett gäng trådar om saken här. Tycker mig ha läst om det men jag har så dåligt minne så jag kommer inte ihåg.
Hoppas att det går bra för er den här gången, det verkar ju bra än så länge i alla fall.

Jo , man kan ju hoppas i alla fall, hade varit så himmla skoj med en liten bebis, och efter så många års försök med.
Vi har gjort allt på sotet vilkor, ho har fått bestämma när ingsten ska betcäa, ingen stress med att åka trabsport och så, och framförallt att det är i hemma miljo..Så ska bli spännande att se..
vad väntar du för föl?

Ett halvblod efter Hermes. Mitt sto har haft det precis tvärt om. Fick åka från Norrtälje till Hörby och blev inseminerad. Valde först en annan hingst men fick byta då den första visade sig ha lite problem med sperman. Tur att hon är en stabil typ. Hon har ett superpsyke, man kan släppa en bomb framför henne, hon rör inte en fena.

Jo men det har mitt sto med, men det är det där att gå in i transporten som e läskigt..har inte åkt så mycket transport nämligen..

*Knapplån*

Nu slutar jag med avel.. I början på säsongen hade jag tre ston som jag skulle betäcka.. Detta blev resultatet:
Sto 1 - dräktig men vi fick avliva henne 45 dagar efter seminering pga kolik/tarmvred (hade föl vid sidan)
Sto 2 - ej dräktig (har blivit extramamma åt sto 1´s föl)
Sto 3 - konstaterad dräktig på 18 dagar, men på dag 48 var det borta. Försvann dock redan på dag 20 om jag ska gå på min magkänsla.

Japp så nu lägger jag av, det är bättre att köpa föl än att avla fram dem själv (min åsikt).

Förstår att du känner så men här har du en som inte vill köpa föl heller...
2004 köpte jag 2 föl, idag är båda döda. En fick vi ta bort 2005 och den andra fick vi ta bort 2006. Båda pga medfödda fel. Visst det ena fölet var en chansning (vi trodde att det felet han hade skulle kunna åtgärdas vilket även vet. trodde först) men det andra dog på operationsbordet pga tarmvred, 2 medfödda fel i magen.
Så jag vet inte om det är bättre att köpa "färdiga" föl...::crazy::smirk:

Min har inte åkt jätte mycket heller men hon älskar att åka för det brukar alltid hända roliga saker då. Hon går in själv när man ställer henne nedanför rampen. När jag hämtade henne travade hon in i lådan, snacka om att den skakade. Hon ställde sig och tittade på mig ungefär som hon ville säga, -men skynda dig nu då jag vill hem!!. Jag lastade henne första gången när hon bara var en dag gammal och har väl kört lite med jämna och ojämna mellanrum så hon har väl blivit van.

Ja då har vi klarat av 45-dygns kollen,vilket var en pärs för nerverna..hon som vatt så gosig o medgörlig sista tiden satte sig totalt på tvären..:devil:
Tog mig 1,5 tim. för att få tag i henne i hagen,dom andra brunstar o hon gick med svansen lyft o luktade på bajshögar o kutade så fort matte kom för nära.När jag väl kom nära så fick jag gärna kolla henne där bak,tyckte slemhinnorna såg "lite"starkare ut o all förhoppning sjönk ner i skosulorna...så här knäpp att ta henne i hagen kan hon va när hon brunstar...
Så när vi väl kom iväg o veterinärn ultrar så tror ni inte att det va en bäbis där inne..:bump:

Han bara skrattade åt min förvåning..

Ja då har vi klarat av 45-dygns kollen,vilket var en pärs för nerverna..hon som vatt så gosig o medgörlig sista tiden satte sig totalt på tvären..:devil:
Tog mig 1,5 tim. för att få tag i henne i hagen,dom andra brunstar o hon gick med svansen lyft o luktade på bajshögar o kutade så fort matte kom för nära.När jag väl kom nära så fick jag gärna kolla henne där bak,tyckte slemhinnorna såg "lite"starkare ut o all förhoppning sjönk ner i skosulorna...så här knäpp att ta henne i hagen kan hon va när hon brunstar...
Så när vi väl kom iväg o veterinärn ultrar så tror ni inte att det va en bäbis där inne..:bump:

Han bara skrattade åt min förvåning..

Hehe, usch jag förstår din känsla där, min dam som är idag på 42 dygn :bump: är som hon alltid varit, kanske liite lugnare faktiskt. Hon blev kollad på 32 dygn och jag fick se mej en liten bebis där =)

Det är både hennes och min första så du ska bara veta hur mammig jag är just för tillfället, jag är så rädd för att det inte finns något kvar hos henne :(
Men hon har inte brunstat något så det borde vara ett gott tecken.

Jag ska ringa vet. på måndag-tisdag om en ny tid till UL för att teckna föl och fosterförsäkringen, men snacka om att jag är nervös :o
usch detta var jobbigare än jag trodde, hihii

Håller tummarna för att det finns en bebb kvar där inne för jag har lovat lillsyrran att jag ska ta kort på ultraljudet då hon inte kan följa med när han kommer till henne (Hon går ju i skolan, 11år gammal).

*kl*

Min är dräktig på 38, ska göra nytt ultraljud på dygn 90 (19 oktober) och hoppas att det är något kvar då. Hjärtverksamhet fanns det iaf på 38 dygn.

Tog mig 1,5 tim. för att få tag i henne i hagen,dom andra brunstar o hon gick med svansen lyft o luktade på bajshögar o kutade så fort matte kom för nära...

Klokt sto, hon talde om för dig att:

-"Va fasiken matte- allt är ju redan klart, vi behöver inte köra till hingst en gång till":rofl:

Jag har ett Cortezsto som betett sig exakt lika dant:smirk:

GRATTIS!

Hehe, usch jag förstår din känsla där, min dam som är idag på 42 dygn :bump: är som hon alltid varit, kanske liite lugnare faktiskt. Hon blev kollad på 32 dygn och jag fick se mej en liten bebis där =)

Det är både hennes och min första så du ska bara veta hur mammig jag är just för tillfället, jag är så rädd för att det inte finns något kvar hos henne :(
Men hon har inte brunstat något så det borde vara ett gott tecken.

Jag ska ringa vet. på måndag-tisdag om en ny tid till UL för att teckna föl och fosterförsäkringen, men snacka om att jag är nervös :o
usch detta var jobbigare än jag trodde, hihii

Håller tummarna för att det finns en bebb kvar där inne för jag har lovat lillsyrran att jag ska ta kort på ultraljudet då hon inte kan följa med när han kommer till henne (Hon går ju i skolan, 11år gammal).

Visst är det jobbig..men jag undrar om inte stona tycker att vi är jobbiga o hysteriska...:rofl:
Men du ska veta att jag har vatt nervös inför detta ultrat..usch.. det är inte bra för nerverna det här...hihi
Du ska se att det ligger en liten bäbis där inne...Lycka till!

Klokt sto, hon talde om för dig att:

-"Va fasiken matte- allt är ju redan klart, vi behöver inte köra till hingst en gång till":rofl:

Jag har ett Cortezsto som betett sig exakt lika dant:smirk:

GRATTIS!

Tack! Ja vi hade hovslagaren några dagar innan o då var det bara o sätta på henne grimma...det är precis som dom läser ens tankar..;)

*kl*

Jolie ska kollas den 24/9 då de hade samlingskoll för en hop ston. Blir väl dygn 70 eller något hon är på då.

Visst är det jobbig..men jag undrar om inte stona tycker att vi är jobbiga o hysteriska...:rofl:
Men du ska veta att jag har vatt nervös inför detta ultrat..usch.. det är inte bra för nerverna det här...hihi
Du ska se att det ligger en liten bäbis där inne...Lycka till!

Ja verligen jobbigt måste jag säga. Och idag vart jag väldigt orolig :S Min häst var helt jag vet inte, rädd lr stressad för något, för hon stod och vred och vände huvudet bakåt när jag lät min syster ge henne lite foder i gången, och hon står aldrig så som hon gjorde.
Hon var rädd redan då jag hämta henne i hagen, vette tusan vad det var. Gick och fräste ur näsborrarna lr vad man ska säga :P

Men jag hoppas på allt, har inte ringt vet, ännu för ny ul då jag kom på att min restlön inte kommit in ännu och jag äger 3kr. Väldigt jobbigt..
Dom räkna min lön fel oc jag fick halva delen. Så det är bara till att vänta, men ska kolla med moder jord om hon kan lägga ut tills dess, för jag bara måste kolla senast fredag...

Var in och kollade dräktigheten igår & såg en liten krabat :-) är så glad. Hoppas allt går bra hela vägen nu....

man börjar förstå att det förmodligen kommer att bli ganska många senfödda föl avelssäsongen 2008...

Liknande trådar

Avel Jag har kikat runt lite på hingstar för lite framtida intresse, har ju en 3-åring som kommer betäckas om ett - ett par år, och har...
2
Svar
20
· Visningar
2 411
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka