En tråd för oss som väntar föl 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mitrolle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 636
  • Visningar Visningar 201 253
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

puh.. fortfarande dräktig m cathageno på dygn 45.., resan var ett äventyr i sej självt.. madam ville inte alls åka någonstans idag o hoppade o skuttade åt alla väderstreck så matte stukade sitt långfinger :( aj! sen väl på hemväg så började hon sparka och leva som en idiot därbak så vi stannade till på påfarten till motorvägen för att kika, då hade mellanväggen vält!!!! över henne och det var bara att lasta av bland all trafik, bända loss denna sneda mellanvägg och köra hem utan... som tur är hände det inget allvarligt men fy vad otäckt... och ja den var korrekt isatt men väldigt klen i sej själv, särskilt som madam sparkar i alla vänstersvängar =( men som tur är alla hela (utom jag då) och som sagt en bebbe fanns det därinne. Vet sa att hon blivit stor fort och hade massor av fostervatten, hittade knappt fostret därinne... hmmmm bra el dåligt????

Sparkar hästen när du svänger åt ett visst håll så kan en orsak vara att stötdämparna är olika, kolla det!

Jag hade hoppats att vetrinären skulle ta ett ultraljud på dygn 90 (hade hoppats få se en bild av bebben) men hon nöjde sig med att känna genom ändtarmen. Är det lika tillförlitligt?

De flesta kollar inte med ultraljud på 90 dygn för det är så stort då att man ändå inte ser ngt, det är mest fostervatten överallt.

De flesta kollar inte med ultraljud på 90 dygn för det är så stort då att man ändå inte ser ngt, det är mest fostervatten överallt.
Jag var och ulade ett av mina ston på 100 dygn för ett par veckor sedan. Jag gör alltid det, eftersom i min avelsstoförsäkring ingår en fosterförsäkring på 10% av stoets livbelopp bara man har intyg från minst 90 dygn. Min veterinär ular alltid då, även om hon oftast har känt att det finns där redan när hon rensar tarmen.

Det går jättebra att se vid både 90, 100 och 110 dygn. Man kan visserligen inte se hela fostret i taget, men vi såg både revben, hjärta, huvud och en massa spretande ben överallt... :rofl:

Carina på Silver Arabians

Jag ultraljudade mitt sto i lördags på 88 dygn. Man såg bara ett revben (sade veterinären att det var i alla fall :D )

Jag hade hoppats att få kunna se lite mer, något som såg ut som en häst, men bara att se att det fanns något liv där inne var glädjande nog!

Jag kollade Wilma på över 100 dygn och allt såg helt OK ut! :)

Kan man ultraljuda längre fram och se vad det blir för kön?
När kan man se vad det blir för kön?

Jag kollade Wilma på över 100 dygn och allt såg helt OK ut! :)

Kan man ultraljuda längre fram och se vad det blir för kön?
När kan man se vad det blir för kön? Kan man det överhuvudtaget innan fölet är fött?

Det går jättebra att se vid både 90, 100 och 110 dygn. Man kan visserligen inte se hela fostret i taget, men vi såg både revben, hjärta, huvud och en massa spretande ben överallt... :rofl:

Carina på Silver Arabians

Åh, vad roligt att se!:love: Jag önskar att jag också hade fått göra det.

ska kolla detta, men hon reagerar likadant i 4 olika släp... kan väl inte vara lika på alla?

ang mitt (hästens) UL igår såg jag just ingenting mer än fostervatten och en ljusglimt längst in, bebben låg så långt in och livmodern hade redan blivit så stor... hm undrar om det betyder att bebben kommer bli stor, hoppas inte eftersom det är hennes första. men jag ska åka igen i mitten på oktober på 90 dygn...

Min ena häst är också känsligare för vänstersvängar, kanske beror på att jag alltid lastar hästen på vänster sida i släpet och mellanväggen inte håller emot lika bra som själva transport-väggen när hon lutar sig mot den. Hon är också så i alla släp så jag tror inte det beror på några stötdämpare på henne i alla fall.

ÄNTLIGEN!!! I morse var jag och hämtade min lilla pärla efter att hon varit på hingststationen sedan slutet på april. Snacka om att hon blivit tjock, man skulle kunna tro att hon är högdräktig men hon har väl en gräsbomb i magen - hoppas bara den inte smäller.
Hon är helt förändrad, skulle kanske kunna vara hormonerna som spökar i damen, det första hon gjorde när hon kom hem var att ge sin bästa polare en rejäl känga, snacka om att han såg snopen ut. Han var med den dagen hon föddes och har varit den som bestämt i 13 år men se det var det slut med nu. Han gjorde ett par tappra försök till att gosa men hon flög på honom med rejäla hingst skrik och sparkade med både fram och bak, hmm.. var tusan fick hon det temperamentet ifrån. Ja,ja mig var hon lika gosig och snäll mot som vanligt i alla fall, kanske till och med gosigare. Hon fick åka långtransport från Hörby till Täby galopp där jag hämtade henne i morse. När jag kom in i stallet tittade hon på mig och la av en jättegnägg, det värmde i hjärtat.

Är lite fundersam över om min tjej fortfarande är dräktig önskar att ägaren kunde ULa henne, men han vägrar. För blev det inget så är det ändå försent tycker han.
Hon är ju så snäll mot valacken hon går med och det brukar de väl inte vara eller???

*Knapplån*

Nu slutar jag med avel.. I början på säsongen hade jag tre ston som jag skulle betäcka.. Detta blev resultatet:
Sto 1 - dräktig men vi fick avliva henne 45 dagar efter seminering pga kolik/tarmvred (hade föl vid sidan)
Sto 2 - ej dräktig (har blivit extramamma åt sto 1´s föl)
Sto 3 - konstaterad dräktig på 18 dagar, men på dag 48 var det borta. Försvann dock redan på dag 20 om jag ska gå på min magkänsla.

Japp så nu lägger jag av, det är bättre att köpa föl än att avla fram dem själv (min åsikt).

ÄNTLIGEN!!! I morse var jag och hämtade min lilla pärla efter att hon varit på hingststationen sedan slutet på april. Snacka om att hon blivit tjock, man skulle kunna tro att hon är högdräktig men hon har väl en gräsbomb i magen - hoppas bara den inte smäller.
Hon är helt förändrad, skulle kanske kunna vara hormonerna som spökar i damen, det första hon gjorde när hon kom hem var att ge sin bästa polare en rejäl känga, snacka om att han såg snopen ut. Han var med den dagen hon föddes och har varit den som bestämt i 13 år men se det var det slut med nu. Han gjorde ett par tappra försök till att gosa men hon flög på honom med rejäla hingst skrik och sparkade med både fram och bak, hmm.. var tusan fick hon det temperamentet ifrån. Ja,ja mig var hon lika gosig och snäll mot som vanligt i alla fall, kanske till och med gosigare. Hon fick åka långtransport från Hörby till Täby galopp där jag hämtade henne i morse. När jag kom in i stallet tittade hon på mig och la av en jättegnägg, det värmde i hjärtat.

Hihi..känner igen beteendet..:rofl:
Min var oxå smällfet,var på station iöver 2mån.,min sambo sa när han såg henne att "det har då inte gått nån nöd på henne".
När hon kom hem o in i hagen fick hennes avkomma på 2år en "avhyvling" sen tog hon hand om mountainstoet,vallade runt henne o vaktade henne som hon ägde henne,var inte lönt att unghästen kom i närheten..kan säga att mountainstoet såg inte road ut men hon vågade inget annat än att lyda..
Nu har hon vatt hemma ett tag så nu tål hon sin avkomma igen..:rofl:
Ja dom är för komiska....mig är hon riktigt gosig emot,kommer när man kommer,finner sig i det mesta förtillfället...annars har hon fått såna ryck att man inte ska få sätta på grimma osv.

Stryker mig här idag då mitt sto resorberat blir inget hispanoarabföl nästa år. Snyft

kl

Har ikväll kollat mitt fullblodssto och hon är fortfarande dräktig med Caressini!! Hon har snart gått 120 dgr. Vet. försökte kolla könet men fölis låg lite dumt med bakbenen så det var svårt att se ;)

Idag är hon i stadiet, jag tycker att du är skitjobbig så sluta gå efter mig hela tiden, jag vill vara ENSAM!!, den stackars "pojkvännen" fattar ingenting och smyger efter henne som en gammal betjänt. Damen tillät honom att stå och klia henne på manken i fem sekunder sedan fick han sig en känga igen. Börjar undra om jag var likadan när jag väntade barn, tur att man har dåligt minne så man glömmer sådana där saker.

Har ett haflinger sto som jag hoppas är dräktig, Hon gick på fribetäckning i 1,5 vecka, elelr tills brunsten slutade, på 16 dygnet kom han tillbaka..då va hon bara sur och tvär mot han, tog inte emot han på 2 veckor..Dräktig? Är i sådanna fall nu på 42 dygnet..spännande

Liknande trådar

Avel Jag har kikat runt lite på hingstar för lite framtida intresse, har ju en 3-åring som kommer betäckas om ett - ett par år, och har...
2
Svar
20
· Visningar
2 411
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka