En tråd för oss som väntar föl 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mitrolle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 636
  • Visningar Visningar 201 251
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Ja det är nog distraktion som behövs.
Det är nog inte så kul att bli instängd i spiltan och nån stoppar in ARMEN i en... fy bövelen.
Det är synd att det brukar bli lite stress dvs tidspress vid kollen, annars skulle man kanske kunna träna innan... men det är väl själva grejen som är läskigt, inte spiltan i sig.
Hur är det med att lasta/köra i transport, är hon lika stressad då?

:o
nu vet jag inte längre vem jag frågar...
tänkte väl på TS men så kom jag på att det här är ju en jättetråd o så blev det så dumt.
Borde kanske göra nåt annat än sitta vid datorn ett tag...
jag menade den häst som man måste ge lugnande för UL...

Om allt går bra och Kaela får ett föl nästa år, så funderar jag på att betäcka om henne nästa år igen.

Men eftersom hon förhoppningsvis då fölar i Maj/Juni skiftet så kanske det blir för sent??
När brukar stoet börja brunsta efter fölning?Om man betäcker på fölbrunsten så kanske det är för stor risk att stoet resorberar??

Hur fungerar det rent praktiskt att betäcka om när stoet har föl vid sidan??

Om du vill få ett tidigare föl 2009, så låt stoet ha sin fölbrunst (den brunsten är till för att stoet ska rena livmodern och återhämta den lite och det är svårt att få dräktigt den brunsten) och spruta sedan igång henne 5 dgr efter ägglossning. På det viset sparar du ca 2 veckor. Allt brukar gå bra vid betäckning med föl vid sidan. Hingsten och stoet sköter sitt jobb och fölis förstår att hålla sig undan vid själva akten.

*lånar*

idag har vi kollat det sista stoet för året...som mot all förmodan faktiskt också blivit dräktig på första försöket..
Så samlingen ston inför nästa år är;

Bolero-Pajazzo dräktig med Florencio I
Akribori-Guinness dräktig med BH Rush Hour
Master-Napoleon dräktig med Figaro R
Guinness-Arram dräktig med Aerline H

Vi är tacksamma för att hitintills ha fått ett riktigt bra dräktighetsår endast ett av de fyra stona seminerades om en gång...alla andra dräktiga på första försöket

*kl*

Sober Rapida var förra helgen borta på inseminering med Fill V (första och sista chansen för i år, eftersom hon precis lagt tävlingsskorna på hyllan).. så nu sitter jag och håller tummarna att det tog sig :)

Sober Rapida
sober_rapida.jpg

Fill V.
fv.jpg

va bra.. behöver alla tummar och tår jag behöver :D :banana:

Idag så hittade jag färskt alldeles rött kiss i boxen, dom går på lösdrift så jag vet ju inte vilken av hästarna det är.
Den andra är en vallack om det har ngn betydelse??

Är rädd att hon ska resorbera:(Hon är på dygn 22 idag.:bump:

*kl*

Min hingstmullrade mot sin mamma idag som hon går ihop med i hagen :confused: så jag skulle bli mycket förvånad om det inte finns något där inne :D
Pendlade henne ju och det visade att det var något där som isf är en hingst, men det får vi ju se!
Tänkte åka på UL nästa fredag.

Har rött kiss ngn betydelse??

Hon har också gult gegga i ögonen sedan hon kom hem, detta har hon inte haft innan.
Rengör med Linsvätska och pads men dom geggar ihop lika fort igen.
Infektion??
Är så rädd att hon ska resorbera.:(

Fast hon har börjat "bädda":rofl:hon tar hoven och drar ut höet över boxen medans hon äter det, detta har hon inte gjort innan...:crazy:

Rött kiss... förut hade jag bara vallacker o hingstar här hemma och då såg jag det ibland (speciellt på vintern då det syns mot snön).
Gult gegga runt ögonen är nog alla flugor som finns nu.
Vi håller tummarna.
Lämnade vårt sto idag till station, för sista chansen...:crazy:
måtte det bli nåt. Men det är väl mening med allt som sker.

Ta inte linsvätska! Jag är allergisk mot linsvätska, får gult gegg!!! måste rengöra mina linser m vätskan o sen skölja med massor av koksaltlösning.
Ta vanligt kallt vatten istället, använd flughuva och om det fortsätter så kan man köpa receptfritt på apoteket mot ögoninflammation (samma som till människor).

*kl*

Min hingstmullrade mot sin mamma idag som hon går ihop med i hagen :confused: så jag skulle bli mycket förvånad om det inte finns något där inne :D
Pendlade henne ju och det visade att det var något där som isf är en hingst, men det får vi ju se!
Tänkte åka på UL nästa fredag.

Då är hon säkert dräktig!:) Låter som min!
I morse hörde stallägaren ljud ifrån betet, hon trodde att "shit, är hingsten (vi har en hingst i stallet) lös och springer utanför stobetet, eller har nån valack smitit från deras bete" Hon gick ut och kikade och det var bara min Lady som lät:o. Hon tror ju hon är hingst periodvis. Och just i morse var hon hingsten allan ballan.Speciellt ett av stona är hon särskilt intresserat av och uppvaktar. Jag fattar bara inte hur hon får till det där mullrande hingstbrummandet??
Snygg är hon iaf när hon stajlar:D.
Men jag är lite rädd att hon kommer åka på spö snart för att hon är jobbig med tjejkompisarna, men än har dom tålamod med henne och verkar mest tycka *jaja, suck*.
Och än sålänge betäcker hon inte iaf:o:bow:

Senast ändrad:

Kollade sista stoet idag och hon var dräktig :)

Så nu har vi

Sto 1 e. Inferno dräktig med Stokdals Livanos
Sto 2 e. Landlord dräktig med Maloubet de Pleville
Sto 3 e. Ramiro Z dräktig med Stokdals Livanos.

Min syster har även ett sto som är dräktig med Callahan.

*delvis knapplån*

Min lilla häst beter sig också annorlunda... Men det är inte så tydligt att jag törs ropa hej än... Hon är inte lika intresserad av fölungar som hon brukar och ett av de andra stona fick spelet när hon kom i närheten av Fina. De stod och hingstbrummade och pep omvartannat och slog med frambenen. :rofl:

Fina kollas på onsdag em! Jag dör av nervositet! :bump: :bump: :crazy:

Rött kiss... förut hade jag bara vallacker o hingstar här hemma och då såg jag det ibland (speciellt på vintern då det syns mot snön).

Detta var nånting jag fick va med om i vintras...aldrig sett det förut tror jag..
Kan både ston o valacker kissa så,eller?
Vad beror det på då..?
Nån som vet?

Liknande trådar

Avel Jag har kikat runt lite på hingstar för lite framtida intresse, har ju en 3-åring som kommer betäckas om ett - ett par år, och har...
2
Svar
20
· Visningar
2 411
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka