En tråd för oss som väntar föl 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mitrolle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 636
  • Visningar Visningar 201 251
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

min lilla dam är betäckt med kanbstrupperhingsten sandokhan 1 och beräknas föla runt midsommar 2008. Har redan en 2-åring efter den hingsten och den är verkligen superfin. Är verkligen jättepännande för det är första gången jag tar föl på henne, fast hon har haft ett förut e. Uskudar des malais......

Här är hon

CopyofCopyofNutellasover.jpg

och här är sandokhan

sandakahn.jpg

*oxå lite knapplån*

Mitt dräktiga sto beter sig också som en hingst ibland! Särskilt mot hennes kompis....de kan så och tjuta och då är "hingstagnägget" där, liksom frambenen...just nu står hon ju på boxvila - men hon gör likadant i boxen:angel:
Hennes åring står i boxen jämte på nätterna och när hon kommer in kan det låta likadant....så jag "tror" att hon fortfarande faktiskt är dräktig:bump: Kollade henne på dygn 51 sist, är på dygn 70 idag;)
Är lite nojjig eftersom hon är skadad. Nästa UL blir dygn 90

/Kristin

Jag har betäckt mitt varmblodssto med halvblodshingsten Toscamoon, en väldigt fin och lugn skäckhingst som går st. George o kvalat in elit dressyr, hoppas han kan matcha mitt virriga sto. Ska kollas på torsdag:crazy: men har en känsla som säger att det kan vara tomt där inne...:cry:

Idag ringde dom från hingststationen, HON ÄR DRÄKTIG!!:banana::banana::banana: Jippie, efter alla väntan och byte av hingst så tog det till slut, fölis efter Hermes väntas 29 maj om jag räknat rätt.

Sorba har varit borta sedan slutet på april och jag beslutade hastigt att hon får stå kvar på stationen till efter dygn 40 för att minimera risken för resorbering, nu längtar jag riktigt mycket efter henne, tur att man har andra fyrbentingar att ägna sig åt när hon är borta annars hade det varit riktigt jobbigt.

Nu ska man gå igenom 11 månader av oro för det lilla livet:eek:, har glömt hur det var eftersom jag inte hållt på med avel på drygt 10 år.

Grattis!

Jag får vänta tills 3 augusti eller så när Jolie ska UL:as. Men jag tror hon är dräktig. Men vi får se!

*knapplån*
Här går det segt med att få dräktigt i år, 1 av 3 har tagit sig är, de andra två är inne på tredje semineringen båda två. Blir de inte dräktiga nu lägger vi nog ner för året och köper ett dräktigt sto till i vinter...

Jag håller tummarna för att det tar sig den här gången.

Celu, hur går det för dig, har du varit på UL ännu eller?, vi har ju båda valt Hermes så det vore roligt om det blev bingo för dig också.

Hon ska iväg på ul imorgon.... o jag är inte hemma så jag kan inte vara med!!! :devil: Jag hoppas verkligen att hon är dräktig eftersom han tas ur avel nu ett tag för Unghäst-VM... håll tummarna!! :bow:

Jag håller alla tummar för dig också. Jag blir mer och mer nöjd med Hermes, lite synd att han är så liten eftersom min också är lite pyttig (163 cm). Han var tydligen uppe på 164 cm nu så det har ju ändrat sig lite i alla fall.

*KL*

Nu VET jag att jag är mer än lovligt nojjig - men bara för att jag senast igår skrev att mitt sto verkade "såååå dräktigt", kollade jag i rumpan idag: röda slemhinnor och lite slapp:crazy: Dock ingen gegga eller flytningar. Hon har inte stått och "skvätt" heller vilket hon gjorde på dygn 35 (samma dag som ajg skulle UL:a henne - var bergis på att hon resorberat) Men ändå:eek: Eftersom hon är skadad - har blivit sövd och fått antibiotikabehandling- är jag skitnojjig. Hon var fortfarande dräktig på dygn 51, ca 4 dagar efter narkosen. Kan hon ha kastat/resorberat??? Är röda slemhinnor tecken på nånting alls över huvudtaget???
Om hon nu kastat, hur skulle jag kunna upptäcka det?
Kollade även på åringens rumpa - hon verkade brunstig förra veckan - hon har lika röda slemhinnor....

/Kristin, nojjig inför första fölningstillverkningen på egen hand

Ja det var bl.a. därför han inte var något alternativ alls till mitt sto som inte är någon jätte heller. Vill inte ha en liten avkomma utan en som gärna blir 165 åtminstone. Ska jag ha den kvar är jag ju 170 och behöver hyfsad storlek och ska den säljas är det ju oftast inte lika lätt med små hästar.

Iofs har jag en eventuell framtida spekulant som gärna tar en under 160 så *s*

jag har tänkt att ta blodprov på 90 dygnet . någon som vet om det går att kolla om det är sto eller hingst isåfall skicka PM till mej

Minna 22965, nordsvensk bruks -99. Hon är i år betäckt med nygodkände hingsten Diamant (e.Vätte 1909) & konstaterad dräktig på 38:e dygnet med UL 29/6. Ska bli jättespännande & se hur det slår ut!
Tänkte jag skulle ladda ner en bild, men hus sjutton gör man ?????

Inte dräktig..... skit också. :mad:nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra.... får fundera över dagen om jag byter hingst ännu en gång :confused: eller ger upp...

Minna 22965, nordsvensk bruks -99. Hon är i år betäckt med nygodkände hingsten Diamant (e.Vätte 1909) & konstaterad dräktig på 38:e dygnet med UL 29/6. Ska bli jättespännande & se hur det slår ut!
Tänkte jag skulle ladda ner en bild, men hus sjutton gör man ?????

Kul!

Vad är det för stam på stoet?
Har en nordsvensk bruks här på gården, Monami 23124 f 2000 eDon-Aron-Granat dräktig med Orm 1861:love: Kollad på dygn 17, ska nog bli kollad på dygn 90 igen:bump:

Vill gärna se en bild på ert sto - lättast är att lägga upp bilderna på en annan sida och sen länka hit. Finns massor av trådar här på Buke om just detta ämne...

/Kristin

Minna är e. Magaluffe 1893 & u. Vinny 22-95-0119.
Minna blev stamboksförd 2003 med 39 poäng.

Ska han iväg o tävla nu skulle jag byta hingst så man inte står där och inte får något när hon är brunstig. Ta en med grym dräktighets %.
Aerline H ska visst vara bra, och enligt min station var det superkvalitet på Nobels semin som mitt sto fick.

Antar att de odlat på ditt sto och allt sådant?

Då var mitt sto konstaterat dräktig med Herzensdieb, nu får man bara hoppas att inget händer på vägen det är fortfarande lång väg att gå innan resultatet tittar fram nästa år. :banana: :banana:

vet inte varför jag läser alla inlägg i denna tråd :) man svävar ju lite mellan hopp och förtvivlan. Hottan ska på UL på söndag för att se om det tagit sej el inte. jag har verkligen ingen susning. Hon är betäckt med cathageno. var på station i 5 dagar, därefter blev hon hysteriskt glad över att återse sin bästa kompis här hemma så hon gjorde lite för mkt krumbukter och har stukat sig, ev senan. det känns lite trist om det nu inte skulle vara ett litet föl därinne. vetrinären sa 50/50 chans att det skulle ta sig, kan detta stämma? håll tummar o tassar på söndag

jo, det är odlat redan i förra brunsten o hon fick hippotrim, borde väl haft penovet men hon är ett rent :devil: h-ete att spruta... nu får hon det direkt i livmodern efter insem och spolning,... suck....

är ju lite insöad på rena gångartshingstar... och kommer isf ta en som inte tar betalt förrän tidigast 16-dygn. Ska ringa hingstägaren snart o höra när hingsten åker iväg. :mad:

Liknande trådar

Avel Jag har kikat runt lite på hingstar för lite framtida intresse, har ju en 3-åring som kommer betäckas om ett - ett par år, och har...
2
Svar
20
· Visningar
2 411
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• dubbla efternamn?
  • Positiva tråden del 2
  • Vad gör vi? Del CCIX