En tråd för oss som väntar föl 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mitrolle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 636
  • Visningar Visningar 201 252
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

*kl*

Eftersom det var ett tag sen jag uppdaterade om oss (islänningen och mig) så skriver jag lite kort.
Fribetäckning med en 4 årig hingst. Första brunsten vart häststackarn mer elle rmindre våldtagen. På UL visade folickel. troligtvis skulle hon komma i ny brunst inom 3-4 dagar.
Ny bunst kom hon dock i efter 11 dagar. Den varade i 3 dagar och ingen såg hingsten betäcka henne.
Nu är det nytt UL på onsdag eller fredag. Hingsthållaren tror hon är dräktig men jag är hundra på att hon inte är det.
Är hon det inte ska hon undersökas närmare...

Suck. Jag som trodde i princip de blev dräktiga första brunsten och var stensugen på att betäcka om henne nästa år igen. Även om hon är dräktig nu känns det som det blir alldeles för sent att betäcka nästa år igen.

min tjej står på fribetäckning nu med. Hon släpptes ihop med hingsten den 25 på eftermiddagen och har gått med honom sen dess.

Jag ska UL:a vid 17-20dygn tänkte jag och håller tummarna för att
hon tagit sig. Men man vet aldrig.

Det är hennes och min första gång med detta så vi håller tummarna.

YES!:bump:

Rosa, sto nummer fyra(sista) att bli dräktig hos oss iår!

Ett fint foster på 18 dygn.:banana:
Efter Alligator Fontaine!:banana:

Den kombinationen ser vi verkligen fram emot.

*kl*

Robin Z stoet var fortfarande inte dräktig trots 3 försök med Casir ask. får se hur det blir nu...

jo, det är odlat redan i förra brunsten o hon fick hippotrim, borde väl haft penovet men hon är ett rent :devil: h-ete att spruta... nu får hon det direkt i livmodern efter insem och spolning,... suck....

är ju lite insöad på rena gångartshingstar... och kommer isf ta en som inte tar betalt förrän tidigast 16-dygn. Ska ringa hingstägaren snart o höra när hingsten åker iväg. :mad:

Jag gör ett försök till med pappa Rambo, hon stod med en 4:a nu på morgonen, nu är hon sköljd och behandlad. tar det inte nu ger jag upp.I år blev verkligen inget som det var tänkt... men det är väl så ibland :crazy: får väl ta det som *lärpeng* till kommande år hur tanten fungerar.... :smirk:

Mitt sto Athena e: Swift 690 ue: Crown point xx är efter U-ljudet i onsdags dräktig på 19:e dygnet med Feliciano! :bump:

Äntligen, efter alla turer fram och tillbaka. Ägget gick de 3 första gångerna innan hon hann insemineras. Pga. infektion visade sig varje brunst när ägget redan gått. Hon behandlades och sprutades igång. Inseminerades och när vi U-ljudade henne hade hon två befruktade ägg, som oturligt nog låg kloss intill varandra med tunnt membran emellan. Men tack vare en skicklig veterinär lyckades vi klämma det ena, phew!

Nu hoppas vi på dräktighet även om 10 dagar. Alla tummar hållna!

Trist Celu, att det inte tog sig, hoppas det går bättre med sista hingsten ur kilhults-trion, det sägs ju att han har enormt hög dräktighet så nu :devil: om det inte tar sig. Ska verkligen hålla tummarna för dig att det fungerar detta sista försök.

Tack! Jag tror dock att problemen till största del ligger hos mitt sto, jag tror nämligen att det tog förra gången men att det till slut inte klarade av bakterierna. Ingen skugga över hingsten!!! Lite surt bara att den duktiga hingsten inte är hemma den här gången... :cry: Vad skoj att din är dräktig!! :D

Idag har vi kikat in och tittat till min lilla Tornesch-bebis på 47 dygn, allt såg prima ut och hjärtat pickade på för fullt !

Nu är den lille försäkrad från topp till tå !

Mamma är 9 år, förstföderska och e: Maistic-Uskudar Des Malais

*KL*

Mitt sto (e: Everest - Robin Z) var dräktig på 16 dygn med Alligator Fontaine. Ska tillbaka och kolla henne på fredag eller lördag, 30 dygn.

Hoppas...:love:

*KL*
Tjoho! Elanca är dräktig med Tenerife VDL, på 16 dagars:banana::banana:

Jippie, mitt sto är dräktig på 16 dygn idag med VDL Sheraton. Hon är e Nobel -Irco Mena-Mowgli. Ska bli så spännande.:banana:

Mitt Sto "Äpplet" född 1990 väntar nu sitt fjärde föl :) (mitt första :crazy:)
Var på UL den 20/7 som då visade 45 dagar och allt såg bra ut. Pappa är Okeanos bror till Briar. Men med allt som varit runt omkring kommer jag nog inte att göra om detta fler gånger... Och till råge på allt har det fortfarande inte kommit någon faktura från varken stuteri eller veterinär. Ingen verkar heller ha riktigt koll på vad som gäller :confused:
Hur brukar det gå till?

Man brukar få fakturan efter ett tag, så de har nog glömt bort dig ;)

Jag undrar det ja... Skulle ju vara skönt att få betala och få försäkringen som ingår! :)

30 dygn idag, ska ultraljuda ngn gång runt 45 dygn igen, :bump:hon har fått behålla den lill*!!!:love:

Nån som har koll på var gränsen går mellan resorbering o kastning?
Alltså stoet är kollat på 45 dygn och var dräktig. Hur länge kan de resorbera och hur gammalt är fostret ungefär när det kan "kastas" istället?? Hoppas nån fattar vad jag menar...:confused: Om hon kastar, hur kan man se detta?? Hästen går på bete...

Tänkte också kolla henne vid 90 dygn för att kunna fosterförsäkra.
Vad är bäst? Dyrast??
Ta ut distriktsvet för blodprov eller åka till seminstation (2 mil) för ultraljud??

Hittills har jag pröjsat ca 7500:- varav
2500:- till hingst vid 16 dygns dräktighet
1700:- till hingstägare för skick, SH-avgift mm
3300:- till seminstation

ytterligare kostnader som kommer
?? seminvets avgift för 45 dygns ultraljud
7500:- levande fölavgift

Vad bör man lägga försäkringsbeloppet på för fosterförsäkringen?
7500:- för det jag lagt ut och sen teckna ny försäkring efter födseln.
Eller 15000:- så det även täcker levandefölavgift ifall fölet dör efter födseln men innan jag hinner fixa ny försäkring??
Premien skiljer ju sig en hel del...

*KL*

Mitt sto (e: Everest - Robin Z) var dräktig på 16 dygn med Alligator Fontaine. Ska tillbaka och kolla henne på fredag eller lördag, 30 dygn.

Hoppas...:love:

Då är vi två som är lyckliga, och nu går och väntar på resultatet:bump::banana:

Mitt Sto "Äpplet" född 1990 väntar nu sitt fjärde föl :) (mitt första :crazy:)
Var på UL den 20/7 som då visade 45 dagar och allt såg bra ut. Pappa är Okeanos bror till Briar. Men med allt som varit runt omkring kommer jag nog inte att göra om detta fler gånger... Och till råge på allt har det fortfarande inte kommit någon faktura från varken stuteri eller veterinär. Ingen verkar heller ha riktigt koll på vad som gäller :confused:
Hur brukar det gå till?

Du har avgift på 45 dgr på okeanos så nu efter ultrat ska du betala..
Stationen kan ju ta lite tid,det är väl olika,den jag använde förra året gick i alfabetisk ordning (på hästen)..:angel:

Liknande trådar

Avel Jag har kikat runt lite på hingstar för lite framtida intresse, har ju en 3-åring som kommer betäckas om ett - ett par år, och har...
2
Svar
20
· Visningar
2 411
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka