En tråd för oss som väntar föl 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mitrolle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 636
  • Visningar Visningar 201 252
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Ja, det var ju trist att Hermes skulle iväg så du inte kunde använda honom, han verkar ju vara himla fin, ska bli kul att se hur avkommorna efter honom blir. Det verkar inte vara så väldigt många som använt honom sedan han godkändes. Pappa Rambo är ju också jättefin och duktig så han är nog ett bra val också.

Jag är jätteglad att min lilla gullegris äntligen är dräktig, försökte med Dionysos för två år sedan men det gick inte den gången så jag förstår din frustration. Det var ett beställningsföl och hon som skulle ha fölet ville absolut ha den hingsten, därför provade jag ingen annan. Denna lilla unge ska jag ha själv (tror jag) så då kan man ju välja lite mer, och byta också för den delen om det inte tar sig efter ett par försök.

Ska bli mycket roligt att se vad det blir för en unge med härstamning Hermes-Napoleon-Pajazzo, hoppas den får samma fantastiska lynne som sin mamma för hon är en riktig klippa.:love:

Mitt sto född -92 efter Torboldt-Kaliber är dräktig 45 dagar med Fetcher N. Första fölet för henne men tog sig på första försöket så det känns bra så får vi hoppas att det går hela vägen.

*kl*

Mitt sto e. Nostradamus tog sig inte i denna omgången heller :eek:

Verkar inte ha någon infektion men nu tar vi ett baktprov i alla fall och gör ett sista försök till helgen. Hon har världens mest regelbundna brunster seminerats lördag på stor äggblåsa och har släppt till måndagskollen så allt verkar vara som det ska men hon tar sig inte.

just ja, Corlensky är den tilltänkte fadern...

Tänkte väl att det var fler än jag som fastnad för dn snyggingen...

Skoj!:banana::bump:

Tyvärr eller vad man ska säga så är det nog inte så fruktansvärt många fler som betäckt med han, skulle tippa på att folk väl fortfarande är lite rädda för franskt blod och de som har väl valt franskt har tagit Jaguaren istället som ju faktiskt fått mer uppmärksamthet iom att Peter rider honom.

Jag är nöjd med mina hingstval i år men jag önskar att jag kanske tänkt tanken på AF till min 4åring också.. iom att han nog är till baks i Frankrike nästa år.. :crazy:

Idag var vi och UL Perla. Ingen dräktighet den här gången heller.
Vet. såg en folickel men ingen gulkropp (som tydligen behövdes för att fölet skulle kunna fästa) och livmodern var inte redo för brunst sa han. Men han hittade inget fel sa han. Han var nästintill hundra på att hon inte hade infektion i livmodern eftersom hon inte hade vätska där. Och han UL:ar 3 dagar i veckan på sommaren så jag antar att han vet vad han pratar om.

Iallafall så sprutades hon idag och vi fick med en spruta till som hon ska få på måndag om hon inte blivit brunstig/betäckt tills dess.

Har ni kollat era på omkring 90 dagar???
Hur gjorde dom då? Ultraljud elelr kände?
Där jag var på ultraljud på 45 dagen sa dom att man kunde känna, men där jag ringde o boka tid idag så ville dom göra ultraljud.
Man kan se könet då med va? Jag tror jag ska ta reda på de så jag har god tid på mig att komma på namn. Om de nu finns nåt i magen dvs.

Tyvärr eller vad man ska säga så är det nog inte så fruktansvärt många fler som betäckt med han, skulle tippa på att folk väl fortfarande är lite rädda för franskt blod och de som har väl valt franskt har tagit Jaguaren istället som ju faktiskt fått mer uppmärksamthet iom att Peter rider honom.

Jag är nöjd med mina hingstval i år men jag önskar att jag kanske tänkt tanken på AF till min 4åring också.. iom att han nog är till baks i Frankrike nästa år.. :crazy:

Jag kommer nog att ta honom nästa år, även om han är tillbaka i Frankrike.

tror många har missat honom :crazy:

Jag kan oxå tänka mig det, om jag inte hittar någon som lockar mer:D

Mitt sto född -92 efter Torboldt-Kaliber är dräktig 45 dagar med Fetcher N. Första fölet för henne men tog sig på första försöket så det känns bra så får vi hoppas att det går hela vägen.

Ahh ett till Torboldt sto. Min är Torbolt-Lansiär. Hon fick ett föl efter Akribori 05.

Mvh

Tora

Åh hoppas verkligen han finns tillgånglig på TAI eller FAI även nästa år, är det ingen som söker på honom får vi 3 väl slå oss ihop :angel:

Är lite sugen på han till min 4åring eller kanske Jaguaren.. Fast jag hade ju bestämt mig för att ta ett rent fullblod på henne nästa år.. hmm nu blir det svårt.. Nåja det är ju lite drygt ett år kvar!

Mitt sto är e.Levantos II u.Bonfire S ue.Cortez och gått 1.35 hoppning.
Hon är nyligen inseminerad med Lux Z för andra gången.

10397545.jpg

Var på dräktighetskoll nu idag och hon var tom igen.. :(

Nu byter vi hingst för att testa färskt istället.
Det blir Corlensky G

Åh, så tråkigt att höra:(
Var det dåliga simmare?

Vi antar att hon själv trott att hon har varit dräktig för att hon kommer inte igång i någon brunst själv vilket hon ska göra nu egentligen. Fick spruta igång henne förra gången efter att hon resorberat och nu får vi göra samma sak igen..

Förra gången hade hon bakterier i livmodern som vi behandlade, men kanske har hon några baselusker kvar, vad vet jag.
Trist är det iaf. :(

Jag ville oxå gärna ha Lux Z inblandat i mitt föl, men eftersom att det är första betäckningen nånsin på stoet valde jag färsk istället.
Valet blev därför Tornesch 1042, som jag tror kommer komplettera min skrutta som bara den.

Nu blir det nog rätt bra reklam oxå med tanke på att Malin ska ha Tornesch from i höst.

(reklam=tanken är att jag ska sälja fölis)

:banana:

*kl*

Min är på dygn 13 imorgon om hon är dräktig.

Hinner rent teoretiskt kolla henne då jag jobbar kväll.

Nästa gång jag hinner är nästa torsdag.

Det är en EVIGHET dit.

*sliter mitt hår*

Vårat Vbl sto har nu varit dräktig i lie över 80 dygn å börjar redan bli som hon är när hon är dräktig. lite mer humör mot hästarna men mysigare mot människorna. hon fick sitt första föl som 14 åring å nu hennes andra kommer april 08. Ska bli kul och se vad det är för något. stoet VBL som går 1.10 å pappa är haydn 977. så det kan nog bli en riktigt fin hopp häst.

I tisdags kolade jag mitt sto på 43 dygn, fortfarande dräktig!:)

Hon är e. Ehrentusch - Rheinblick och är seminerad med Figaro R.
Ska kolla på 90 dagar också då hon blev skendräktig efter resorption efter 45 dygnskoll förra året. (= lite mindre risk att hon lurar oss igen)

Hoppas det går hela vägen den här gången!

Nämen oj, jag hade fått för mig att de flesta resorberingar skedde före 45 dagars-kontrollen. Är det vanligt med resorberingar efter denna tidpunkt?

Inte en aning faktiskt...
Men det kan ju inte ha varit långt efter 45dygnskollen.
Vi tog baktprov när hon seminerades nu och hon hade en rätt agressiv bakterie, dock i måttliga mängder. Blev behandlad i.v. och sköljd så nu hoppas jag på bättre tur denna gången.

Å med tanke på allt hemskt som hänt med föl och ston detta år så känns det som att ett tomt sto är ett litet bekymmer:crazy:

Liknande trådar

Avel Jag har kikat runt lite på hingstar för lite framtida intresse, har ju en 3-åring som kommer betäckas om ett - ett par år, och har...
2
Svar
20
· Visningar
2 411
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka