En tråd för oss som väntar föl 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mitrolle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 636
  • Visningar Visningar 201 252
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Nämen, tänka sig, då är du 1 km bort från mig. Bor borta i Toppeladugård. Och mitt morgansto står just borta på seminstationen bland alla halvblod och isisar för att bli seminerad i veckan. ;)

:)Ibland är världen bra liten:idea:

Svärmor bor i huset längst ut på grusvägen mittemot den stora målade hästen där det står "Lyngby Stuteri".
Hon har två travare, fast dom är på bete nu.

Ah, då vet jag precis. Japp, världen är väldigt liten har jag märkt den sista tiden. :D

Du hade ett isis sto va? Fölisarna i hagen är e. Berserkur (musblacken och skimmelns föl) och Hrannar (det bruna stoets). Tror de ska betäckas med Mökkur i år allihopa. Där går ett par Birkir-söner på betet också.

Och skimmelen på betet närmast er är e. Kolgrimur från Slätterne.

:love:Japp har Islandshäst!!!Har beundrat dom små fölisarna varje dag, tvingar min make att gå med mig.:o:D

Seminerar du ditt sto med en Morganhingst?Kan inget om dom men det är vackra hästar!!:)

Är det dina dom två hästarna som går utmedvägen vid Toppeladugård, dom med insektstäcken??

Ja, supergulliga är de. Den lille skimmelhingsten är skitrolig, han är väldigt självständig och glömmer bort att han har en mamma. Kommer man med en häst förbi kommer han nyfiket fram och kollar läget.

Yes, det är en morganhingst som ska bli pappa om allt går vägen. Väldigt trevliga hästar. Min häst är dessutom också fyrgångare. ;) Och hennes helsyster är femgångare. Det är lite kul. Vi börjar få fler töltande och passande morgans i Sverige nu. Var lite ont om det innan. Tror inte ens folk visste att det fanns överhuvudtaget. Men i USA är det vanligt.

Nej, det är inte mina hästar. Jag har dem just nu på tre olika beten. Lite krångligt kanske, men den ena hästen är mammas så den har hon på ett bete och mitt sto är då borta på seminstationen, den tredje är nyligen inköpt och står kvar hos sin uppfödare fram tills hösten då vi hoppas kunna ta hem honom.

Jo jag märkte det, tog ett tag innan jag listade ut vilket sto han tillhörde..:D
Gillar Musblackens föl, är det en silvermusblack eller musblack??

Hade ingen aning om att Morgan hästar hade mer än tre gångarter.:idea:

Då blir det kusiner och sysslingar nästa år alltså :D

Grattis!

Det är en musblack. Finns inget silveranlag i henne vad jag vet. Gillar också henne mest. ;)

*kl*

Kollade vår sista märr för året. Tyvärr är hon inte dräktig och visar ingen brunst på g heller. Funderar på om det är så att hon tog sig och sedan släppt tidigt.

Förvisso drog hon på sig såväl livmoderinflammation som förlossningsfång. Båda dera har behandlats med tunga artilleriet och sköljning efter bet. har varit fin. Men i förra veckan var hon hysterisk en natt. Grannen hade vaknat av att hon galopperade runt runt i hagen och skrek. Ston i hagen bredvid 3,5 meter bort stod precis vid staketet helt oberörda. Han såg ingen misstänkt och kvällen därpå gjorde hon så igen. Efter det (på kvällen)fick hon gå in i flocken igen med sin lille oturpippi.

Nåväl, vi chansar på att få fram en brunst innan den 18e och att hon tar sig då. Livmodern såg fin ut på ul. men märren har liksom kommit av sig. Vet skulle se om hon kunde sprutas igång vad det lider och vi tar ett nytt baktprov.

På det hela taget kan jag inte lipa. Av 8 märrar har 7 tagit sig på första brunsten. Känns bara så surt.

Hon har ju varit ganska dyr i drift.... Vi har behandlat med antibiotika och antiinflammatoriskt för nästan 5000:- sedan fölningen, sedan baktprov, semin, station och allt. -så vad är väl ett bakt prov till?

:mad: Skulle inte förvåna mig om hon inte tar sig nu heller. Men skulle jag släppa in henne till hingsten här hemma så kan jag ge mig fanken på att hon kommer igång och säkerligen har leverans till nästa år. Bara det -finns ju ingen anledning...

Gira :banana:

Till bright_sara och fettso: Snälla, kan ni inte ta detta i PM? Tråden lär bli lång nog ändå.

Kollade mina båda flickor på 45 resp 49 dygn.
Båda var fortfarande dräktiga!:)
3-åringen e Iowa-Moulin xx är dräktig med Empire VDL och det gamla (16 år) stoet e Norson-Caracas är dräktig med Heart Beat. Trots att man gått och kollat dem varje dag (och inte sett något oroväckande) så har man ändå hjärtat i halsgropen innan veterinären hittat fosterblåsan. Men allt såg jättebra ut!:)

Kul också att båda hingstarna man valt gjorde bra ifrån sig i Falsterbo. Hörde att flera hade fått upp ögonen för Heart Beat efter första kvalomgången och att den svenska agenten hade fått flera telefonsamtal från folk som ville använda honom när hon satt nere i Falsterbo efter klassen.

A

Det blev Twiligt till slut... 45dagar senare är mitt Amiral-Krevad sto fortfarande dräktig och om allt går bra + att det blir en hingst har jag redan en intresserad köpare:idea:

*kl*

Cola är dräktig på dag 49 idag.:bump::banana: MEN Malva har kastat efter en tids sjukdom och mycket mediciner.. Jag får mera provsvar imorgon så får vi se om det är någon ide att åka till hingsten igen..:(

Min Donna hade resorb. i fredags när hon kollades., så det blir inget föl nästa år. Men hon ska betäckas -08 med en welshcob!
/jenny

Var på dräktighetskoll nu idag och hon var tom igen.. :(

Nu byter vi hingst för att testa färskt istället.
Det blir Corlensky G

Fan... Vi har verkligen otur hela tiden. :(
Nu tappas inte Corlensky mer för iår så det finns ingen sperma att få tag på.
Vi har nu bestämt oss för att testa en tredje gång med Lux.

Ja, det är alltid tråkigt när det blir så.

Man önskar att alla kunde få vara glada och lyckliga, och sitta här och drömma om nästa års små föl, men sådant är ju sällan livet...

Liknande trådar

Avel Jag har kikat runt lite på hingstar för lite framtida intresse, har ju en 3-åring som kommer betäckas om ett - ett par år, och har...
2
Svar
20
· Visningar
2 411
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka