En tråd för oss som väntar föl 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mitrolle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 636
  • Visningar Visningar 201 253
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Grattis! vad härligt att det äntligen löste sig!

Jag ska iväg på 90dygns kontroll med det stoet som ska betalas nu på 90 dygn.

de nadra hoppar jag över, dom har levande föl avgift, jag har inte sett några som helst brunsttecken,och jag kan ändå inte betäcka om nu...kanske jag låter veterinären ta ett blodprov längre fram...

Tackar!:D

Funderar oxå på hur jag ska göra,känns inte som det är lönt att kolla på 30..?
Kolla på 45 för försäkringen..?
Som sagt..kan fundera lite till..får väl hålla koll om jag ser nån brunst ialla fall..:eek:

JA mitt sto Labella e: Happy Day- Lambert- Galant fick ett dödfött föl iår e: Highlander och är iår betäkt och konstaterad dräktig med Dionysos. Hoppas på bättre tur den här gången.

Fan... Vi har verkligen otur hela tiden. :(
Nu tappas inte Corlensky mer för iår så det finns ingen sperma att få tag på.
Vi har nu bestämt oss för att testa en tredje gång med Lux.

Nu är hon färdig inseminerad för tredje och sista gången.
Tredje gången gillt med andra ord..

Nu är hon färdig inseminerad för tredje och sista gången.
Tredje gången gillt med andra ord..

Håller tummarna för att det tar sig! Vårt ena sto blev det tyvärr inte tredjegången gillt för så nu får hon gå tom i år. Ska kolla det sista stoet imorgon.

Vad tråkigt. :(
Men de på stationen sa att hon var jättefin i brunsten och att hon hade två fina ägg så vi får verkligen hålla tummarna den här gången!

Håller tummarna för att det går vägen denna gången Zara, det hade varit roligt om det tog sig.

Själv var jag inne med mitt sto på 45 dagars-kontroll häromveckan och allt verkar ok, klämde tvillingar på 17 dagar men sedan har allt sett bra ut. Så nästa år hoppas jag det kommer en liten storhoppande gummiboll efter Careful undan mitt fullblodssto (och fd. hopphäst).

*kl*

Vi har haft det smidigt och enkelt med dräktigheterna iår. Har 4 ston dräktiga. De fölar förhoppningsvis i denna ordningen till våren från mars till maj:
Destiny Sacc xx e. Lotus Pool, dräktig med VDL Sheraton
Tekla e. Turban Rose, dräktig med Roven xx
Winnie the Pooh e. Trombon, dräktig med Nobel
Menuette II e. Electro, dräktig med Jaguar Mail

Hej..

Jag skrev in förut att jag betäckt mitt sto med en knabstrupperhingst.

Hon är idag på dygn 17 och ingen koll har gjorts då hon flyttades till
nytt stall för lite mer än en vecka sedan. Veterinären tyckte att vi skulle låta henne lulla och vänja sig i sin nya omgivning en stund.

Så vi ska och UL:a henne vecka 35, ingen brunst ännu så vi får hoppas att hon tagit sig..

//Malin

*kl*

I dag har jag sett Ladys 106 dygn gamla unge sprattla runt i hennes mage. Livlig liten krabat:):love:

Inte mot dig Malin, men vad är det för knäpp veterinär??? Vad gör denne om det är tvillingar v. 35? :confused:

Hej!
Har ett halvblodssto efter Eighty eight keys xx, som är betäckt med Robin Z...och konstaterad dräktig! Blir mitt allra första föl, om nu allt går som planerat.... Har haft uppehåll från pållarna i tio år, men nu...har jag kastat mig in i det igen, 100%. Känns vansinnigt roligt!

Ja bra fråga.. Jag har själv funderat på det.. Hjälp nu vart jag ännu mer orolig..

Ska jag boka in tidigare tycker du? Och skita i vad tjejen jag prata med över telefon sa?? Jag har inte tänkt på det såå mycket eftersom att dom kan ju sitt. Men visst, vissa kan ju ha fel osv med :S
Jag ska även göra besiktning och raspa tänder vid UL tiden..

Det är dessutom min första tös betäckning och som det verkar så
har hon ju tatt sig och det på första gången :) Iof så har alla ston som betäckts med hingsten tagit sig.

Håller tummar för inge tvillingar och att allt flyter på.. :bump:

Senast ändrad:

Om jag vore du, skulle jag ringa ut en vet. snarast. De gör ett UL på nolltid. Sen är ju alla ston olika individer.

Att sedera för tandraspning kanske JAG inte skulle göra på ett dräktigt sto.

Har precis kommit hem från UL med Mercedes (Magritte-Stratos**-Aleppo**). Åter konstaterad dräktig på dygn 93 med Don Primero :bump::banana: Vi har haft otur med hennes åring e Figaro R som vi var tvungna att avliva förra veckan:cry::cry::cry: Så nu behöver vi TUR! Håll nu alla tummar för att en fölis dyker upp runt den 10 April nästa år;)

/Kristin

Senast ändrad:

Okey.. Ja men då ska jag ringa och kolla.. Jag jobbar dock hela denna vecka och kan inte gå ifrån och ringa.. Kanske hinner jag med en liiten lucka :P Är ju om min bebis. Hehe

Ang, tandraspning, men jag tror det kommer behövas, är 1år sedan sist om inte mer.. KAn ju inte låta det vara liksom. Sen har jag märkt nu att hon ev fått vargtänder... Varför allt nu för.. Suck

Jag skulle ha sett till att få ul gjort snarast om jag vore som du. OM det skulle visa sig vara tvillingar är det svårt att spruta bort dom efter dygn 40 ungefär.

Mitt sto har blitt med tvillingar 100% av sina dräktigheter(2 st). Första dräktigheten uppäcktes dom ej vid ul tyvärr och hon kastade i månad 8. Jag lovar att det vill du inte vara med om, och utsätta ditt sto för:(.
I år var det också 2st, men den ena resorberades mellan dygn 17 och 21. Vi har gjort hela 3 ul till efter dygn 21 (totalt 5st) för att kunna vara så säkra som det går på att det verkligen bara är en kvar.

Och ang. sedering, min veterinär sedrerar INTE dräktiga ston för en tandrasp, utan då får det vänta tills fölis är ute. Skulle det vara riktigt akut och nödvändigt med sedering gör hon det, men inte annars då det är för stora risker med det.

Har precis kommit hem från UL med Mercedes (Magritte-Stratos**-Aleppo**). Åter konstaterad dräktig på dygn 93 med Don Primero :bump::banana: Vi har haft otur med hennes åring e Figaro R som vi var tvungna att avliva förra veckan:cry::cry::cry: Så nu behöver vi TUR! Håll nu alla tummar för att en fölis dyker upp runt den 10 April nästa år;)

/Kristin

Nej så tråkigt! Så ung:(. Vad hände?

Håller självklart tummar för att fölis dimper ner frisk och stark i april!

Tack för ditt svar, ok då ska jag ringa om det så fort som möjligt..

Ang, raspningen.. Då skiter jag i det OM det nu inte är akut satt säga. Men hur gör man med vargtönder OM hon nu har fått sådana? Tycker hon biter på bettet och det med tänderna, vilket hon inte gjort tidigare.

Ska dock börja med bettlöst så fort jag börjar rida igen, hon lullar och har det bra med lite promenader just nu fram tills dygn 40-45.

Usch, nu vart jag ju orolig.. Måste fixa en tid fortast möjligast, hör av mej när jag pratat med vet. :D

Liknande trådar

Avel Jag har kikat runt lite på hingstar för lite framtida intresse, har ju en 3-åring som kommer betäckas om ett - ett par år, och har...
2
Svar
20
· Visningar
2 411
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka