En tråd för oss som väntar föl 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mitrolle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 636
  • Visningar Visningar 201 251
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

funkar det inte att bremsa?

tycker många är väldigt snabba med att ge just lugnande... det lär ju inte vara bra för fostret? :crazy:

*kl*

I onsdags, när min var tom så hade hon gjort av med 7400kr.
Hon blir kvar minst två veckor till och då blir det ca 10.000kr totalt.
Worst case scenario 12125kr och inget föl :crazy:

Ombetäckning ikväll, andra gången denna brunst, hoppas på att det tar sig nu! Tredje brunsten gillt...

Tänkte också föreslå brems, det brukar ju funka på de flesta-

Ja, nu börjar det ticka iväg stålar. Vågar inte räkna på det ännu. Det blir i alla fall två skick, dräktighetsavgift, stationsavgift, veterinäravgift, spruta, dygnsavgifter till station....
De hade ju meddelat Flyinge att vår var dräktig dag 17 så vi får betala dit för 17-dagarsavgiften även om det inte blir nåt. Men that´s life...
Nu ska hon sprutas idag och till station imorgon, och sen banne mej syr vi igen henne när hon ovulerat... inte för att det hjälper kanske, men då har vi verkligen gjort ALLT.

Har iaf bara levande föl kvar sen om det blir föl som hinner bli 10dgr gammalt.

Lika "dyrt" som att köpa en färdig :)

Ja billigt blir det inte.
Vi tänkte att hon skulle få ett föl innan jag blir för gammal för det här :rofl:. Men tar hon sig inte nu, så blir det inga fler försök på den damen.
Vaknätterna i sommar höll på att ta knäcken på mig. Vi väntade i två veckor innan fölet behagade titta ut. Mamman visade fölningstendenser jättelänge så jag satte klockan på varannan timma... jösses va trött jag var.

Jag vill inte ens tänka på vad det kommer att kosta mig... :crazy:

Men det är ju iaf:

*stationsavgift
*veterinär/seminavgift
*uppstallning ca 30 dygn
*hormonsprutor
*penicillin
*språngavgift
* 5 skick!!!

Tjaa... :eek:

Man FÅR inte tänka på det:cool:
Jag har hitills 3 skick från Holland, och stoet är inte konst. dräktig ännu:eek:

Det roligaste är ändå att folk klagar på att det är dyrt att köpa föl och unghästar :crazy:

OM hon blir dräktig och OM det blir ett hingstföl måste jag göra om det nästa år för jag vill ha ett sto. Nu har jag en köpare på det fölet även om vi inte har kommit överens om priset, hon får väl betala tillverkningen av den nya eller nåt.

Frågan är om jag inte ska leta efter en färdig istället. Då vet jag iaf att jag får en ponny för pengarna. :)

men sen när fölet kikar ut så är det värt alla pengar i världen, just i det ögonblicket :love:
men om vi skulle börja klaga på att det är dyrt att betäcka... tänk då vad det lilla livet kommer att kosta under sin levnadstid :eek:
bara i början, id, chip, dna, vacc, pass, vacc, vacc, avmaskning, hovslagare, mineraler, mat mat mat. Träning, miljoner skottkärror med mock...hö som ska bäras in o ut i transporten.
Våra tusenlappar nu är en droppe i havet.
Men :love:

De kostnaderna är okej på ett annat sätt, för då kan jag snusa i pälsen och kramas lite. Dvs det finns något att ta på i gengäld ;)

Nu har ponnyn varit på semester (!!) i 9 veckor... Dyr sådan. Värsta spa:t.

Hon trivs oförskämt bra, vill säkert inte komma hem *muttrar*.

Och ändå så svarar man "näää inte så värst" när folk frågar om det är dyrt att ha häst! :rofl:

Tror ej att brems kommer räcka:crazy: och då är det ännu ett stress moment.

Grejen är att hon kniper igen jättehårt så inte vet kommer in:crazy::o

Testa knacka henne i pannan med handen, ger lite lugnande effekt samtidigt som hästen får annat att tänka på.

Min bremsade de örat på första gångerna innan hon vande sig. Nu är hon väl UL:ad ett 20-tal ggr skulle jag tro :crazy: stackarn..

Det verkar som om dom vänjer sig till slut...men det finns ju fler saker om kan oroa dom.
Vi knackar vårt ena sto i pannan, för hon har somnat :crazy: en gång när hovis var här. Hon njuter så intensivt så hon somnade och ramlade ihop i en hög, gissa överraskade vi var, både hovis o vi. Så nu knackar vi så hon får annat att tänka på.:)

huuuuuuuuuuu nu börjar jag vara nervös för snart kommer mitt nyförvärv hem hit norr om polcirklen och dessutom är hon dräktig :bump::bump::bump:

Du åker till den semin station som hästen är betäckt på... eller så kontaktar du närmaste semin station ...
Har flera som kommer till våran starion för enbart dräktighetskoll...

Lycka till...:)

när tänker du på då???

om det är bremsning vid ultraljud eller semin så funkar det perfekt med bremsning.. men det finns vissa hästar det inte fungerar på alls och är man tvungen at göra en drastisk åtgärd i det läget så är det ingen fara för varken sto eller kommande föl...

Vi låter våra semin ston äta lite god mat under ultraljudning.. ev kan vi få ta till lite knackning i pannan vilket gör så att stot tänker på nogot annat.. och det gör absolut inte ont... bara distraherar...

Min häst fick stå o titta ut, de öppnade dörren framför seminspiltan så har de utsikt ner över hagar och ängar. Fungerade utmärkt och efter första gångerna behövdes ingen brems. Lite distrahering bara!

Mitt fullblodssto fick lugnande förra året när vi Ul:ade henne, hon blev oxtokig och gjorde typ capriole i undersökningsspiltan (var bremsad), så va inget annnat att göra.

Min veterinär som jag litar fullkomligt på, sa att det var absolut ingen fara. Självklart ska man aldrig ge lugnande i onödan men mitt sto hade ej gått att undersöka utan.

I år däremot var hon som en liten ängel både att seminera samt UL:a :love:

Liknande trådar

Avel Jag har kikat runt lite på hingstar för lite framtida intresse, har ju en 3-åring som kommer betäckas om ett - ett par år, och har...
2
Svar
20
· Visningar
2 411
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka