En tråd för oss som väntar föl 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mitrolle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 636
  • Visningar Visningar 201 245
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Nu är mitt sto inseminerad för andra gången med Casir Ask. På koll i morse var äggblåsan släppt. Tyvärr krånglade hon ganska mkt när hon skulle på transporten. Jag såg även att hon skvätte "slem". Vad tror/vet ni? Är stona stresskänsliga strax efter inseminering eller är det först lite senare när dom är konstaterat dräktiga? Tacksam för era synpunkter...

jag undrar om det inte var samma som på min att de "sprutade" in någon sorts vätska i stoet efter ultraljudet??det gjorde dem på mitt sto igår och jag tänkte aldrig på att fråga vad det var..såg ut som ett dropp..liten flaska..de konstaterade att hon släppt båda sina ägg!!

Hm, jo jag få se, de ville oxå att jag ev skulle jobba på fredag så jag få se... Jobba jag så ka jag ej åka..

De kan inte komma ut nästa vecka.. För de har för dåligt med veterinärer som jobbar då tydligen. Och hon jag pratade med sa att de kan inte se något förrän efter 21 dagar... Var helt inställd på koll i slutet på den här veckan eller början på nästa.. Men tydligen så kan de inte se då :confused: Kan inte åka med henne heller för ingen är hemma som kan köra, vill inte heller då hon blir helstressad av att åka transport :crazy:

har velat fram o tillbaka pga att mitt sto haft lite framknäproblem, men så i lördags lite hastigt o lustigt så bara bestämde jag mej, bokade tid hos vetrinär på måndagen för en brunstkoll då mitt sto inte visar ngn brunst alls. men gissa vad ett ägg var på g så nu står hon kvar på stationen och väntar på att bli inseminerad med cathageno.

eftersom jag kom på detta sent så hoppas jag naturligtvis att det tar sej direkt men vi får väl se... hästen är ett fbl f -02 e:hot run u: milgun. mkt temperament o go i henne så jag hoppas cathagenos lugna lynne kan gå igen i det ev fölet :)

Min tjej är fortsatt dräktig med Cortus 920 på 30-dagarskollen! :bump:
Så nu blir det ett evigt väntande tills vi ska in igen och kolla på 90 dagar.. :angel:
Är så himla glad!!!!! :banana:

Kan du inte försöka få ut en annan vet.? Åka till seminstationen:idea:, så hon kan stanna där om om är tom och ska semineras igen, och om det är tvillingar kan de ta bort, och ha allt under koll?

jag undrar om det inte var samma som på min att de "sprutade" in någon sorts vätska i stoet efter ultraljudet??det gjorde dem på mitt sto igår och jag tänkte aldrig på att fråga vad det var..såg ut som ett dropp..liten flaska..de konstaterade att hon släppt båda sina ägg!!

Det var när hon skulle på transporten till Ul som jag såg att hon skvätte slem. Efter Ul så sprutade vet in lite penicillin i livmodern eftersom det såg ut som om hon hade en del flytningar. Ibland "tvättas" livmodern med antibiotika efter att insemineringen är klar och ägget släppt. Detta för att få bort ev bakterier så att det befruktade ägget ska kunna fästa. Det var förmodligen det som gjordes på ditt sto. Hoppas våra ston tar sig nu! :)

Det var när hon skulle på transporten till Ul som jag såg att hon skvätte slem. Efter Ul så sprutade vet in lite penicillin i livmodern eftersom det såg ut som om hon hade en del flytningar. Ibland "tvättas" livmodern med antibiotika efter att insemineringen är klar och ägget släppt. Detta för att få bort ev bakterier så att det befruktade ägget ska kunna fästa. Det var förmodligen det som gjordes på ditt sto. Hoppas våra ston tar sig nu! :)

oki!!tack för svar!:D nu när du säger det så såg jag lite slem på transporten när jag skulle på igen efter koll...:confused:tänkte att det nog var från henne..konstigt att vi båda upplevde det!!:o håller tummarna för ditt sto:) och mitt!;)

Hade jag kunnat göra om det hade handlat om semin... Men nu var hon på naturlig betäckning :crazy: Ingen som vet varför de inte kan se tidigare än 21 dygn...?? :confused:

Nu är sto nr 2 konstaterad dräktig på dygn 17. Fullblodssto betäckt med Silverstone Z.

Kan heller inte fatta det!!

Jag är glad att jag passade på! Önskar lite nu i efterhand att jag kanske lagt AF på nåt mer av stona, tanken hade jag men den flög bara förbi :crazy:
Är dock rätt nöjd med mina val nu men om han möjligtvis av nån händelse skulle vara kvar nästa år kommer åtminstone en av dom betäckas med han, Rosa är dock kanske lite väl stor eller vad säger du Görel, som sett henne?? ;)

Rosa låg ju ner hela tiden när jag såg henne, men det gick ju att se att hon var en redig dam! Hur hög är hon?

Men det är väl ingen skillnad om de är betäckta naturligt eller semin. Kollade ett sto förra veckan på dygn 16, och hon var dräktig. Kollade ett semin sto på dygn18 som var dräktig, samt ett tredje sto på semin dygn 17 som inte var dräktig. Fosterblåsan kan väl inte se annorlunda ut pga naturlig eller semin....

Jag hade nog kontaktat en seminstation ändå...för att höra om de kan hjälpa Dig med ett UL.
Jag har aldrig hört talas om att man inte skulle kunna se förrän efter 21 dygn..

Istället tror jag att om man inte UL förrän efter 21 dygn är risken mer än överhängande att man missar nästa brunst om nu inte UL visar att stoet är dräktigt...

Mina ston har i år ultraljudats allt mellan 14 - 17 dygn.....att vänta till dygn 18 har för åtminstone ett av dem varit i riskzonen till för sent...men då måste ju jag som använder semin även räkna med beställnings/leveranstid..

*kl*
Har "beställt" hem sto med föl vid sidan från Spanien. Hon är konstaterad dräktig sedan en månad tillbaka :)

Så nästa vår blir det tre bebisar (2 PRE och 1 Hbl) om allt går vägen...Håller tummarna.

Jag svarade på maria-mp :s fråga om jag inte kunde ställa henne på seminstationen för koll så det bara är att börja om ifall hon inte är dräktig. Men eftersom hon var på naturlig betäckning har jag ju ingen seminstation att ställa henne på. Såklart ska det vara samma oavsett semin eller naturligt. Så jag fattar inte varför de här distriktarna inte kan se förrän efter 21 dygn... Jag blev helt förvånad när hon sa det i telefon så jag kom mig inte för att fråga... :confused: Kan det vara att de har nån annan utrustning..? fattar inget...

Jaa.. skulle ju kunna vara en idé. Frågan är bara hur jag ska få dit hästen. Chauffören (pappa) är på semester... :crazy:

Hur hittar jag isf närmaste station? Har ju kliniken men där har jag svårt att tänka mig att man kan få tid på så kort varsel...

Jag har ett sto som varit på naturlig betäckning. Ska tillbaka på dygn 16 och UL.

På ASVHs hemsida kan du hitta alla seminststionerna. Jag har för mig att du hittar det om du söker på hingstar. Hoppas att det ordnar sig för dig.

Har betäckt mitt sto med Callahan VDL ska in & kolla den 23 juli & hoppas att det är nu på G

Mitt sto är dräktig och är inne på 68 dygn! :love:

Liknande trådar

Avel Jag har kikat runt lite på hingstar för lite framtida intresse, har ju en 3-åring som kommer betäckas om ett - ett par år, och har...
2
Svar
20
· Visningar
2 411
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka