En tråd för oss som väntar föl 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mitrolle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 636
  • Visningar Visningar 201 241
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Hej! Min fullblodsmärr är nu konstaterad dräktig med Alcatraz på 17 dygn i torsdags så nu är det bara att vänta igen då.

Hur gick det för "ditt sto" ,Pastejja? Är hon dräktig?

Mitt sto e.Amiral-Hertigen-Iliad-Trust seminerades den 27/6, släppt ägget den 29/6 så nu ska jag egentligen på koll fredagen den 13/7, men lite nervös som jag är så vågar jag nog inte åka o kolla henne en fredag den 13:e... Den 16/7 är det 19 dygn så jag tänkte om någon här vet om man kan kolla henne då...? Få la ringa o höra med stationen annars.... Förresten är hon seminerad med Camaro M..!!!

Jag skulle kolla på fredag. Är inte skrockfull. Och det vore synd att kanske ha otur och missa ett släppt ägg om hon inte är dräktig.

Hej ancan (och Görel också)!

Vad glad jag blir att ni gillar Norma Jean's stam!
Det är faktiskt egen uppfödning. För många år sedan, -77, köpte jag ett ungsto av Bi Wehtje, Liza Minnelli, som då var 4 år (Liza alltså, inte Bi). Liza var dotter till Eartha Kitt som var vinstrikast i Sverige med Gösta Asker under några år på 60-talet. Eartha Kitt lämnade flera mycket kapabla avkommor med olika hingstar: Greystone e. Any Questions (SB med Dennis Johansson), Cona Kitt e. Concarneu (MA med RGB), Cara Kitt (Badminton-fälttävlan), Diana Ross e. Caracas
(mormor till hingsten Niklas) för att nämna några.
Jag tävlade Liza själv t.o.m. MB hoppning men insåg att jag inte skulle kunna ta henne längre och lånade då ut henne till Björne Carlsson. Han hade flera placeringar med henne i MA, bl. a internationellt vilket då räknades som placering i svår klass. Eftersom hon var svår att få dräktig fick hon endast ett par avkommor, bl.a. Sammy Davis (startat svår) e. Irco Marco och Norma Jean efter Norson. Norson tog jag eftersom Nordlys-blodet var väldigt högt ansett.
Tyvärr har Norma haft lite otur med sina avkommor. Ett underbart stoföl efter Everest fick benet avsparkat i hagen av ett annat sto som tog sig in via en stängd grind. Ett hingstföl efter Cortez fick en muskelbristning i stora "skinkmuskeln" och fick avlivas som ettåring.

Norma har en 3-års sto nu efter Cornetto som jag har, men den är så stor och valpig så jag har inte gjort något med henne än.

Eftersom jag jobbar ganska mycket har jag inte tid att ha föl varje år så nu känns det jätteroligt att vara på gång igen.

A

Glömde en sak....

Hon är inte till salu, eventuellt är hennes 3-åring det.

A

Så synd;)
Men jag har ändå inte råd att ha fler hästar:(

Det är en bra stolinje hon kommer från, jag är rätt insatt i familj 10 och den gren av familjen som ditt sto kommer från:)

Kul med Heartbeat oxå:d Jag föredrar de som inte är så vanliga, har valt Tenerife i år:love:

Jag misstänkte att hon inte var till salu:angel::) Håll HÅRT i henne.

Jag använde också mig av Norson, fick två avkommor, den ena skadade sig som unghäst i ryggen och används i ridponnyaveln sporadiskt.
Den andra såldes till Danmark, vidare till Belgien och sedan tappade jag kollen helt på den. troligen har den bytt namn också...

Har försökt köpa tillbaka det skadade stoet, men det är helt "kört"...

Hej! Min fullblodsmärr är nu konstaterad dräktig med Alcatraz på 17 dygn i torsdags så nu är det bara att vänta igen då.

Hur gick det för "ditt sto" ,Pastejja? Är hon dräktig?

Grattis- roligt att se att den gamla mannen har lite krut kvar...

Jag lånar ett sto e. Elmshorn u. Beadelbaum xx som är dräktig med Cathageno. Fölet är inte mitt utan ägarens. Jag skulle nog inte har råd med sånt just nu.
Först var det tvillingar men hon skötte det hela själv och nu är det en "singel". Sista seminering var 31: mai. På fredag ska vi till stationen igen och kollar att allt är som det ska.

Hej,

Nu är vi "klara" för i år!

Weltlady e Weltmeyer-Lanthan-Argentan är kollad på 45 dygn o dräktig med First Wish. Fölar början av april.
Gianna e Grundsee-Shogun xx är kollad på 41 dygn o dräktig med Don Romantic. Fölar mitten av april.
Wahre Liebe e Warkant-Wendekreis-Novum xx är kollad idag på 48 dygn o dräktig med First Wish. Fölar i mitten av april.

Hälsn Ann

Till Görel: Ja det är en väldigt prestationssäker familj. Förr var det ju inte så vanligt vare sig med hingstar som hade tävlingsmeriter (Caracas) eller att stona hade uträttat så mycket innan de gick till avelsboxen. Så jag är väldigt glad att ha henne.:)
Precis som sin mamma Liza så har hon tyvärr en usel galopp men "ögon" i hovarna, river praktiskt taget aldrig. Så det gäller att välja hingst med riktigt bra galopp och hoppas att det slår igenom.

Till ancan: Vad synd att du inte kunde få tillbaka stoet. Det blev inte så många avkommor efter Norson, men de som finns är bra. Jag gick mycket på känslan att Gustaviis visste vad de gjorde (som med Irco Marco) när de tog in Norson och att jag hade hört mycket gott om Nordlys avkommorna.

Till maria m-p: Fick kolla upp Tenerife i hingstkatalogen, hade dålig koll på honom. Han har verkligen jättefin stam med både Raphael och Ahorn. Ska bli kul att se vad han ger. Vad är det för stam i ditt sto?

A

*kl*

imorgon ska vi dräktighetskolla vårt inhyrda Robin z - Ralmé z sto, som är seminerad med Casir ask.

jag hoppas otroligt mycket på att hon är dräktig!

Senast ändrad:

45 dygns kontrollen är gjord i dag.

Jag skulle egentligen inte åkt idag men vet ringde i veckan, när hon satt å skrev fakturor, upptäckte att stoet hade haft dubbel ägg låsning. med risk för tvillingar så hon ville göra en extra koll bara.

Inga problem fostret såg stort å fint ut, tösen håller hårt i de.
Å det var bara ett.

Grattis, ni verkar ha lyckats bra med planering och att alla har tagit sig så att ni slipper vaka i flera månader:).

Jag har ju bara ett sto själv, planerad till 18/5-08, men de andra i stallet är planerade till slutet av april t o m mitten av maj, så förhoppningsvis kommer det fyra föl inom tre-fyra veckor.

*kl*

Och här väntas det bara på en brunst. :( 12 dygn på stationen hittills...

*lånar*

Här har det varit en bra helg...
Vi har kunnat räkna in ytterligare två ston..

Akribori-Guinness-Arram konstaterad dräktig med BH Rush Hour i fredags (dräktig på andra försöket)
Mater-Napoleon-Kew Gardens xx konstaterad dräktig idag med Figaro R ( dräktig på första seminerad på fölbrunst)

Sedan tidigare;

Bolero-Pajazzo-Vilmorence xx dräktig på snart 40 dygn med Florencio (dräktig på första försöket)

Och slutligen seminerades igår;

Guinness-Arram-Bordeaux med Aerline H

Hej!

Har ett Paint sto som är betäckt med Gators Dirty Larry. PÅ andra ultraljudet satt det fast ordentligt. Jätteskönt. Jobbigt att börja om, så ett litet föl i mitten av April blr det. Hoppas jag! Första fölet för mig det ska bli spännande!!

Vi är också väldig nervösa. Blir vårt första föl med.
Vi lär väl fråga en del här i forumet. ;)
p.s.: ursäkta om jag har stavfel- är inte svensk-fött :p

Nu har vi kommit en bit på vägen.

Clasica-P dräktig med Alferez IV
clasicaliten.jpg

maj07%20012liten.jpg

Larrabezua & Gaditana dräktig med Zagal XI
maj2006.jpg

Fendi%20027.jpg

grev06.jpg

Sen är vårt halvblodssto e. Bernstein seminerat med Silvermoon och vi väntar på brunst på Armas Vara som oxå ska semineras med Alferez IV. Tre klara, två kvar.

Liknande trådar

Avel Jag har kikat runt lite på hingstar för lite framtida intresse, har ju en 3-åring som kommer betäckas om ett - ett par år, och har...
2
Svar
20
· Visningar
2 411
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka