Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008
Hej ancan (och Görel också)!
Vad glad jag blir att ni gillar Norma Jean's stam!
Det är faktiskt egen uppfödning. För många år sedan, -77, köpte jag ett ungsto av Bi Wehtje, Liza Minnelli, som då var 4 år (Liza alltså, inte Bi). Liza var dotter till Eartha Kitt som var vinstrikast i Sverige med Gösta Asker under några år på 60-talet. Eartha Kitt lämnade flera mycket kapabla avkommor med olika hingstar: Greystone e. Any Questions (SB med Dennis Johansson), Cona Kitt e. Concarneu (MA med RGB), Cara Kitt (Badminton-fälttävlan), Diana Ross e. Caracas
(mormor till hingsten Niklas) för att nämna några.
Jag tävlade Liza själv t.o.m. MB hoppning men insåg att jag inte skulle kunna ta henne längre och lånade då ut henne till Björne Carlsson. Han hade flera placeringar med henne i MA, bl. a internationellt vilket då räknades som placering i svår klass. Eftersom hon var svår att få dräktig fick hon endast ett par avkommor, bl.a. Sammy Davis (startat svår) e. Irco Marco och Norma Jean efter Norson. Norson tog jag eftersom Nordlys-blodet var väldigt högt ansett.
Tyvärr har Norma haft lite otur med sina avkommor. Ett underbart stoföl efter Everest fick benet avsparkat i hagen av ett annat sto som tog sig in via en stängd grind. Ett hingstföl efter Cortez fick en muskelbristning i stora "skinkmuskeln" och fick avlivas som ettåring.
Norma har en 3-års sto nu efter Cornetto som jag har, men den är så stor och valpig så jag har inte gjort något med henne än.
Eftersom jag jobbar ganska mycket har jag inte tid att ha föl varje år så nu känns det jätteroligt att vara på gång igen.
A