En tråd för oss som väntar föl 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mitrolle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 636
  • Visningar Visningar 201 241
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

mmm,ordmärkare finns överallt...:angel:

Givetvis är han döpt efter tonsättaren med samma namn.

Min Svarta betäcktes flera gånger, med början den 3/6. Tyvärr ville hon inte sluta brunsta, så betäckningarna avbröts. Veterinär kollade henne och hon hade inga ägg, sa han...? :confused:
Hon blev igångsprutad igen förra veckan och verkade vara på väg in i brunst i förmiddags.
Får väl hoppas det går bättre denna gången då... Suck! :crazy:

Svarta betäcktes tre gånger förra veckan (med Schuvar). Sista språnget i lördags.
Så nu är det bara den lååånga väntan på ultraljudet, runt den 17/7...

*snor sista*

Mitt sto ät på ul idag på 18 dygn, pappa är iväg med henne och jag håller på att DÖ här! :crazy::D

kl

Så har jag varit iväg med tanten på 16 dygn men det gick inte att se nåt ... stoet är så djup och veterinären hade inte tillräckligt långa armar för att se ena hornet ... suck. tillbaka på måndag för ny koll och annan vet. Livmodern kändes dock inte som den ska göra när det är dräktigt, så det är nog bara att ställa in sig på en omgång till... :mad:

Min är dräktig! :banana::banana:

Så nu blir det att linda in henne i bomull i 11 månader... :angel::D

Har tre ston som är dräktiga=)

Loranga Skogsbär 3 år En korsning e. Nordsvensk u.Connemara
Som är konstaterat dräktig med power boy
Hennes första föl Och kommer i april

Bittleford Marvel 17 år En liten Dartmoor Som är dräktig även hon med Power Boy , hennes 5:e föl Ska kolla 30 dugns kollen den 11 juli Så kul! beräknad att föla i maj

Och Sist men inte minst Dryad 22 år Ett svenskt halvblod e.Krevad-Pontus
Som Är dräktig med Akribori, hennes 6:e föl också beräknad att föla i april

Så Är väldigt spänd och längtar till september då vi ska kolla 90 dygns kollen på dartmoor och då tar dem andra också=):banana:

Jag Är så glad över att alla är dräktig och nu är det bara att hoppas att allt går vägen:crazy:

Mitt 12-åriga maidensto är fortfarande dräktig nu på 45 dygnskollen :)
Men vad ska man göra nu då???
Vänta tills hon fölar eller??

Hittills har det varit så spännande o roligt med alla koller hit o dit, först till hingsten o kolla brunst i flera veckorn, sen på semin, åsså på 14, 18 o 45 dygnskoll. Men nu känns det som om det mest spännande har avtagit o inget kommer o hända förrän i april 2008......

Vad gör ni nu då? Kollar ni fler ggr eller?
Man kan ju inte bara åka o kolla för kollandets skull :(

Ev. 90 dygn då om man ska försäkra fostret.
har lagt ut nästan 7500:- nu (inkl. stationsavgifter o språng) o 7500:- till vid levande föl. Men försäkringen kostar väl en hel del den med?? Hur gör ni andra??

Å e de nån som har lust o räkna på beräknad nedkomst åt mig? Sista semindagen 19/5...

Då kan du räkna med 19/4 2008....;)

*lånar*

Så har vi då lämnat fjärde och sista stoet på station idag. Hon semineras imorgon med Aerline H....

Vi passade på att UL fyraårstoet som idag på 15 dygn konstaterades dräktig med Blue Hors Rush Hour så henne fick vi med oss hem...:))

Nu har vi alltså två ston dräktiga...det tredje UL vi på måndag/tisdag....

Räknar vi 330 dagar så blir det den 14:e maj. ;)
Idag konstaterad dräktighet på dag 17 med Ronaldinho H 1109. Mitt 17-åriga sto (e. Ganesco -Torboldt) som inte tagit sig på flera år :banana::banana:
Nu får vi se om det hänger kvar *håller båda tummarna*

Betäckte mitt andra sto samma datum förra året. Fick hingstföl den 24:e maj...på dag 339.

Vad gör ni nu då? Kollar ni fler ggr eller?
Man kan ju inte bara åka o kolla för kollandets skull :(

Ev. 90 dygn då om man ska försäkra fostret.
har lagt ut nästan 7500:- nu (inkl. stationsavgifter o språng) o 7500:- till vid levande föl. Men försäkringen kostar väl en hel del den med?? Hur gör ni andra??

..

Vi kollade vårt sto manuellt i höstas(veterinären kände efter). Då hade hon varit dålig med hälta och feber och haft hovböld. Ett ultraljud funkar visst inte så bra när det gått lite längre o fostret är för stort.

Det är nog ganska normalt det du betalat.
Själv ska jag foster/fölförsäkra så snart det går, men kolla vad som ingår i ditt stos egen försäkring. Några försäkringar har även så att man får ut en viss procent av stoets livvärde om de förlorar sitt foster/föl. Ring och kolla med ditt bolag.

*KL*

Nu är även Karisma konstaterat dräktig på 43 dygn :banana:.

Fullblodet testades sista gången mot hingst i onsdags och slog ifrån sig rejält, så nu är hon hemma igen. Ska UL den 18/7 och är förhoppningsvis dräktig med Songline xx.

kl

Nu kan även jag vara med i klubben för de som väntar föl 2008, mitt sto var dräktig med Tornesch på 18 dygn i dag:)

*KL*

Nu börjar det!!!!

Jag var på väg idag att hälsa på Nea och Miss V, då ringer de och undrar om jag ska komma imorgon istället, för då måste jag komma!? Jo, - Elanca är brunstig och "hingsten" landar på Arlanda i morgon bitti, och du måste hämta och köra hit det. Ok, allt är lungt, jag åker iaf idag, för att fota, för i morgon måste jag ha med mig barnen, och då kan man inte stå i en hage och fota. Jag ringer till importören, för lite info, och hon meddelar att det ska komma idag! Och då är jag på väg hem, nåja. Hon ringer efter ytterligere en stund, och berättar att det landar 23.05!! Och hon ber mig kolla öppettider osv, och förbereda seminstationen. Stationen vill inte gå upp mitt i natten, så jag får komma i morgon bitti. Men jag ringer till Cargo och kolla allt, då vill de ha ett intyg från jordbruksverket oxå, ringer tillbaka till importören, hon är f.ö. mkt trevlig:), och hon berättar att det inte behövs inom EU, men självklart faxar hon det till mig omg.
Skönt att slippa fara land och rike runt med små barn mitt i natten, men samtidigt, vill jag ha bra kvalité på sperman.
Ja ja, håll alla tummar och tår, TACK!:banana:

Chloéär nu dräktig med Hip hop tog sej på första försöket med honom :) är i dygn 16 tror jag. Hoppas allt ska gå väl nu :)

*kl*
Finns det något knep att beräkna "ankomsten" vid inseminering 25 och 29: e maj?

Lättaste sättet är att dra bort en månad, så 29 april:) Det blir 335 dagar

Jaha...aldrig får man vara riktigt glad :angel::)
Tre ston dräktiga som på räls, men det fjärde tomt, men med fint ägg på väg...

Så det blir en runda till för oss, för såklart att vi gärna vill ha ett Alligatorföl gående hos oss nästa sommar:love:

Liknande trådar

Avel Jag har kikat runt lite på hingstar för lite framtida intresse, har ju en 3-åring som kommer betäckas om ett - ett par år, och har...
2
Svar
20
· Visningar
2 411
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Klippa hund