En tråd för oss som väntar föl 2008

Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

OH ja! jag är såååå glad att Rosanna överlevde den persen. Hoppas bara resten går bra.
Denna häst betyder otroligt mycket för mig.
Har varit med om mycket i hennes liv sen hon var 3 o var i träning.

Verkligen hemskt, både jag och karln beklagar.

Nu har det vart mycket kastningar och vill inte veta av fler, det skrämmer mig otroligt mycket :crazy:

VAd skönt att stoet verkar må bra i övrigt.

hon e väl lite hängigare nu ikväll o har inte bajsat än.. Ville inte äta heller.
Ringde o rådfrågade vet i hgb o ja skulle gå mycket med henne.
Hon blev pigg på promenaden som hur brukar vara. Sedan åt hon när hon kom in igen. Hon skulle bara ha hö.
Tempen har gått upp lite grann, men den gör de på kvällen sa vet.
Ja ska avvakta nu under natten tyckte hon. Sen fick ja se om hon bajjat. Annars tyckte hon nog att ja skulle ringa distriktet igen o be dom kanske ge laxerande..

Nej, så otroligt tragiskt:cry:
Otroligt ledsamt att läsa, fy vilken jobbig situation för dig:(
TUR ändå att du hann kalla på hjälp, så ditt sto klarade sig!

Jag håller tummar för att ditt sto repar sig snart!

Usch, så mycket sorgligt som händer i år, läste i föltråden också precis att en fölis dött, knappt ett dygn gammal:(

Vad har jag gett mig in på?? Ca 3 veckor kvar för min och jag börjar känna mig livrädd, jag är så rädd för att det ska gå snett..:crazy:

kan jag fråga här??
Är det normalt att de kan göra ont när dom ska bajja efter en mycket komplicerad förlösning?
Hon bajjade en omgång nu alla fall. Men det gjorde ont på henne så hon våga inte krysta knappt.

Hör tarmljud på henne ännu.

Sedan undrar jag om det normalt att ändtarmen liksom "skjuts in" lite o slidan kommer fram? Den kan ju svullen så de e därför?
Innan så var dom liksom på samma lodräta nivå.

Får svara mer som sjukvårdare än som veterinär. Om tarmen skulle gått sönder ordentligt och avföring skulle gått ut i bukhålan skulle hon troligen bli snabbt sämre. Jag tror inte du behöver oroa dig för det. Vid en förlossning tömmer stoet tarmen, efter en förlossning kan det ta tid innan det töms igen. Om hästen är frisk, ingen feber och äter och rör sig som vanligt tycker jag att du ska avvakta lite så kommer det säkert igång.

tack. jo hon bajsade ju lite, men de gjorde ju så ont på henne....
tempen har stigit från normal 37,4 till 38. Men de borde vara normalt på kväll/natt.
Hon äter inte jättebra. Tar nån tugga då o då.
Men när ja leder henne ute så pinnar hon på normalt med höjt huvud.

Jo jag funderade med på det att hon borde väl blitt sämre fortare.
Nu har de ju gått tolv timmar sen vi fick ut fölet.

Jag kommer ställa många frågor. Hoppas ni står ut.

Tack alla för stöden föresten!!!

Nej, så tragiskt! :cry:

Jag beklagar verkligen och hoppas Rosanna repar sig snabbt. Jag vet ju hur orolig du varit och hur mycket du längtat efter det här fölet. Det finns inte ord...
Tröstkramar

Hon är säkert väldigt svullen just nu efter ingreppet, hon blev antagligen ganska uttöjd när vet. tog ut fölis. Håll koll på att det inte kommer in bajs i vaginan, jag skulle nog försöka tvätta av henne ganska ofta där bak för att minska risken för infektion speciellt om hon har några små sår i slidöppningen. Svårt att veta hur hon ser ut utan bilder men känner du dig orolig tycker jag du ska fråga din vet. finns inga dumma frågor, bara dumma svar. Håller fortfarande tummarna för din lilla gumma, skriv och berätta hur hon mår till oss här på forumet.

Fenadynet (eller vad de heter) i pulverform som hon fått i sig nu verkar ha gjort snabbverkan alla fall! Stämmer det att det är snabbverkande?
Hon såg mycket, mycket(!!!) värre ut i morse. Nu tycker jag inte de e så farligt. Verkar som om hon sluter till rätt bra. Drar inte luft heller när hon går.
Men kolla valkarna där under.
18795295.jpg

18795297.jpg

Kan just undra hur många dagar det kan ta innan jag behöver betrakta hennes tillstånd som stabilt. Det är väl när hon kan kissa o bajsa normalt.
Hehe, stackars veterinären ringde jag både igårkväll o imorse. Han tror att de e jag som ska få kolik i stället för ja e så nervös. För han tror inte att hon är sönder något allvarligt inuti!

Senast ändrad:

Precis sådär ser våra kossor ut när dom har fått kalvar med lite för stora huvuden så jag tror inte att det är något du behöver oroa dig över. Tycker faktiskt hon ser oförskämt bra ut i "hugget" för att ha gått igenom den behandlingen hon har gjort. Ser ut att vara en köttsvullnad eller vad man ska kalla det.

sedan droppar de lite vätska med. Kisset nu är ja tog in henne var lite rött...
SKa ha kollen imorgon hur de utvecklar sig.

Trist med fölet :cry:, men skönt att ni kunde rädda stoet i alla fall! Tycker hon ser bra ut där bak för att ha varit med om en sån besvärlig kastning och sågning. Som andra redan skrivit och som din vet har sagt så har det knappast blivit några större invärtes skador, för då skulle hon redan ha varit mycket sämre. Däremot kan det ju bli livmoderinflammation eftersom man varit inne och rotat mycket och sågat. Står hon på antibiotika eller bara finadyne? Håll noga koll på tempen (helst innan du ger finadynet varje dag eftersom det tar ner febern) och hur hon mår.
Att hon har lite jobbigt att bajsa efter en besvärlig fölning är inte så konstigt, men om det inte kommer igång ordentligt kan hon behöva lite laxerande så att det inte blir förstoppningskolik av det hela.
Lycka till!

tack...
hon har både hippotrim o fenadyne.
hon försökta bajsa nu igen, men gav upp. avföringen var halvvägs ute...
Väntar med att ta in den lille så hon blir lite orolig så kanske de kommer några kulor till natten.
Har hält olja på morötter, lucern o betför nu som ja hoppas hpn äter.

Bara en stilla fundering.
Ta bort lucernet om du har pelleterad sådan. Den suger mycket vätska, sånt som ditt sto nu behöver.

Ge lite kli som lösgörande.

I övrigt som stommen skrev. Hård koll på tempen!!

HAr hon vattenkopp? Ställ dit ytterligare en hink med vatten. Helst inte iskallt vatten.

Beklagar det som hänt Tinafinis :cry:

AM

tack.....
Nej de e lucernhack.
Jag hälde endast i lite grann av hippopelletsen. Nån deciliter eller nåt.
nej jag har spann. Igår drack hon jättemycket.
kli har jag tyvärr inte hemma.... Undrar just om dom har de i Älmhult.. Så det är lösgärnade?
Tar tempen morgon middag kväll.

Fyyy sjutton så hemskt.:cry:Men som sagt var det ju väldigt skönt att stot klara sig. Hoppas verkligen hon blir helt återställd igen. Det finns inga ord till nått sånt hemskt. Men du ska veta att hela mitt hjärta gråter med dig. Många kramar och sköt om dig.

kli använder vi just för att hålla märrarnas mage i trim vid högdräktighet.
Även sk. kolikhästar får sånt i förebyggande.

AM

tack.....
Nej de e lucernhack.
Jag hälde endast i lite grann av hippopelletsen. Nån deciliter eller nåt.
nej jag har spann. Igår drack hon jättemycket.
kli har jag tyvärr inte hemma.... Undrar just om dom har de i Älmhult.. Så det är lösgärnade?
Tar tempen morgon middag kväll.

Kli kaN du köpa på ICA.

Även linfrö är bra. Ger en slemmig hinna som gör att tarmen sköter sig bättre.

Liknande trådar

Avel Jag har kikat runt lite på hingstar för lite framtida intresse, har ju en 3-åring som kommer betäckas om ett - ett par år, och har...
2
Svar
20
· Visningar
2 409
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka