En tråd för oss som väntar föl 2008

Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Oj, vad tråkigt! Men bara för att de kastar behöver det ju inte vara abortvirus. Är de vaccinerade? Är stoet med vaxproppar i rätt tid för fölning? Alla tankar till dig!

*KL*
Min Lilja är på dygn 310 nu.
Hur nära inpå förlossningen bäddar ni upp med halm i boxen?
//Jezz

Behöver en riktig förklaring på hur det ser ut när hästen blir förslappad i baken (musklerna???) när det är dags för fölning?
Hur ser man detta?
Var exakt ska man kolla?
Någon som har en bild att instruera med eller ett riktigt bra typexempel kanske??

Hoppas ni kan hjälpa en nervös tina...

Men så tråkigt!:cry: Hur långt gången var hon? Jag ska verkligen hålla tummarna för dig att inte är abortvirus!

På varsin sida om svansroten "slappar dom ur" och blir geleaktiga, dallriga och mjuka.
Mitt gammelsto brukar ca 1 månad innan fölning klia sina skinkor väldigt mycket och i sambnad med detta "slappar hon ur" och släpper bäckenbanden.

Åhh nej, inte din också. Detta var verkligen inte vad vi ville höra. Lider verkligen med dig och hoppas att det inte drabbar nästa fölning om det var virusabort. Nu får det verkligen vara slut på kastnignarna för i år. Säsongen har ju knappt börjat känns det som och redan så många förlorade liv :cry:

Det har min lady gjort :angel: tack för förklaringen. Vet ju inte hur mkt de brukar släppa men hon är dallrig och mjuk på varsin sida om svansroten. Trodde att det var ett större "område", hon har varit så i ca 1.5-2 veckor nu. Är på dygn 326 nu :D

Nej! Stackars dig :cry: hoppas att det inte var abortvirus. Håller tummarna så för ditt andra sto.

En del ston sjunker in så man ser klart två inbuktningar, kanske beroende på hull och form. Min syns det inte på , men man kännner en klar skillnad.

Sätt in kort!
Kul att det går framåt!

Man ser det inte med ögat direkt, utan hon är riktigt "avslappnad" på båda sidor. Sätter in någon bild här men tror inte att det syns riktigt. Lite, lite kanske man ser, hon är riktigt rund om baken normalt ;)

18727576.jpg

18727578.jpg

18715175.jpg

KL
Svarar alla

Det var ett svart litet stoföl med fyra strumpor och strimbläs som kom ut, 250 dgr gammal.
Det var stoets första föl så hon har inte fattat att hon fick ett föl som tur är och verkar må bra. Det andra stoet är på 328 dgr och fick vaxproppar igår, vilket var tur i oturen för annars hade inte mamma gått ner sent på kvällen för att kolla till en extra gång och då hade det kunnat sluta ännu värre eftersom veterinären fick komma ut och dra ut fölet, det kom med sätesbjudning så stoet hade aldrig fått ut det utan hjälp.

Det är så sorgligt, hade höga förväntningar på detta fölet och det känns så tråkigt att det ska ta ett helt år innan nästa. Det enda positiva är att årets hingstval blir enkelt, det blir till att använda resteranda dosen Contendro.

*KL*
Min Lilja är på dygn 310 nu.
Hur nära inpå förlossningen bäddar ni upp med halm i boxen?
//Jezz

Å vad kul med fölis snart!!(är det isis):)Jag kommer bädda ca 1månad innan så hinner hon bilda antikroppar mot den nya miljön.
Dock ej bädd, för det blir så mkt bakterier.
Kommer att rengöra boxen noggrant med Virkon(bakteriedödande)och sedan ha torv och tjockt halm ända upp på väggarna, kommer att mocka ur boxen noggrant dagligen.

Halloj, nu har jag ganska nya bilder på mitt sto, hon är idag på 273 dygnet.. Så nu ska jag försöka lägga ut en bild, vet inte om jag kommer att lyckas men ska försöka..

18701784.jpg

Och ang bädd, så kommer jag oxå att bädda ca 1 månad innan, samt att jag kommer att ha lite spån underst och sen MYCKET HALM..

//Carro

Fy så tråkigt!:cry: *tröstkramar*
Håller tummarna för nr. 2

Lånar knapp...
Vårat russ ar gjort tvärsom gått från snäll, rar ponny till monsterponny...:devil:
Sur och grinig mot alla andra hästar.
"Kom inte här och försök kika på min mage inte"
Hon är även enorm nästan bredare än lång.
Funderar på hur stor hon skall bli innan hon "spricker"
Börjar även fundera på vad som skall komma ut "Monsterföl";)
mvh El

Min erfarenhet är att ston som är snälla odräktiga kan bli tjuriga i början av dräktigheten (fösta 2 månaderna) o sen bli som vanligt för att bli griniga igen runt 8-10 månaden. Men i regel brukar alla ston bli keliga o snälla sista 2 veckorna.
Min vaktade ju sin mage o det var helt lugnt att borsta på den men smekte jag den så då såg hon asgrym ut.

:cry: mitt ena sto har kastat! Skulle fått i slutet på maj. Är så himla ledsen så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Som jag sett fram emot detta föl!

Det andra stoet står med vaxproppar och ska ha när som hellst. Visst är det så att om det nu är abortvirus kan de födas levande men dör sen?

Jag hoppas jag ska vakna imorgon och detta var en ond dröm, känns så overkligt

Gud så hemskt.. Är livrädd för att mitt Chapman sto ska kasta sin fölunge e DP. Kanske hennes sista. Har ju inte känt en enda spark eller sett. Jag bara ryser vid tanken att hon ska kasta. Lider verkligen med dig./Kram Kicki

Hon vill helst inte ha någon granne alls :smirk: dräktig el ej... Men gjorde så, så hon får äta ifred eftersom att hon får mkt mera mat. Sen så var det ju en ny häst och det är aldrig välkommet för henne, men nu har hon börjat slappna av igen :)

Liknande trådar

Avel Jag har kikat runt lite på hingstar för lite framtida intresse, har ju en 3-åring som kommer betäckas om ett - ett par år, och har...
2
Svar
20
· Visningar
2 409
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Svensk politik nr 3
  • Halvautomatiska vapen?