En tråd för oss som väntar föl 2008

Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

idag när jag släppte ut mitt sto fick hon spel o hoppade o fjantade.
Akta fölet tänkte jag.
Hon hade även ätit relativt mycket under natten! Skönt de med.

Det blev endast tid till sista virusabortsprutan nu, väntar lite med influensan och stelkrampen.

Skönt att höra att fler är trötta! Små tupplurer liksom. Det är så ovanligt med just henne så jag började oroa mig!

Jag har hittat min 6åring snarkandes i ensilage-balen ett par ggr nu de senaste veckorna. Har aldrig sett henne ligga ner i hagen förut, inte på betet heller men nu så :)
Dels vill varken hon eller 5åring gå ut på morgon utan man får halvt släpa ut dom :smirk: sen står de ofta och sover.

5åringen är på ca 235 dygn och 6 åringen är strax på 260dygn, båda är duktigt runda om magarna och sover mycket, framför allt på dagarna. Däremot tror jag inte de sover så mycket på nätterna efter bebisarna lever om som attan på kvällarna och jag misstänker att det fortsätter en stund in på natten.

6åringen har börjat äta mindre och mindre ensilage så jag har ökat på kraftfodret. Sen dricker både mer än förut med det hänger nog mer på att vädret blivit varmare.

Mina båda är ju maiden ston och eftersom de är så stora så tror jag nog att det är stor chans att bebisarna tittar ut tidigare än beräknat. Inga juver är satta ännu men de har börjat få små "bullar" framför tuttarna och man får ABSOLUT inte pilla för då blir dom små :devil: :rofl:

Har tänkt att jag ska börja fixa 6åringen box nu i helgen, skura och sen spåna upp och börja bygga halm bädd ovanpå.
5åringens får vänta några veckor till.
Ska ta bilder på magarna nu i helgen också och se om det är någon skillnad sen förra månaden :)

**KL**
vi firar 192 dygns dräktighet idag, vi är ju lite sent på det och det känns som vi är sist i världen.. Vi är iallafall mycket dräktiga och mår mycket bra. Vändradien har blivit markant större och Fiff vaktar allt som hon anser är hennes.
U

Jag har oxå en som är sen, beräknad till att föla 6/6, har ingen aning om vilket dygn det är nu, för trött för att räkna eftersom jag även vakar på ett sto som jag inte har datum på tyvärr (tjuvbetäckning).

Vakar varje natt nu på 3-åringen som är riktigt tjock och beter sig allmänt märkligt, jag gissar på att hon kommer att föla inom närmsta veckorna. Hon har inte nåt juver att tala om, men börjar mjukna i bäckenbanden och har vad jag gissar på ganska jobbiga förvärkar, har flera gånger varit säker på att hon NU krystar hon ut ett föl, men icke...

Usch, det är inget kul att vaka nu, kallt och blåsigt och mörkt. Tacka vet jag mitt andra sto som ska ha i juni, då kan man sitta ute i sommarnatten och bara njuta av allting, nu känns det lagom kul att springa ut i morgonrock varje gång babyvakten låter konstigt (vilket den gör ofta).

Längtar tills fölet kommit ...

*kl*

Ett av mina ston kastade förra måndagen på dygn 258. Togs in kl 18, allt var helt normalt. Gick ut och skulle nattafodra kl 21.30, då låg hon och hade precis kastat en liten hingstunge, skit-trist.
Det enda som man kunde ana innan var liiite rörelse i juvret ett par dagar innan, lite tidigt men inget alarmerande.

Nu är det nervöst tills de andra två fölat. Har haft stängt stall så det bör ju inte vara abortvirus, men man vet aldrig.

Mycket trist att det inte gick hela vägen. Håller verkligen tummarna att de andra klarar hela tiden ut.

Som den pessimist jag är kom jag på att det nog är fler kastningar och döda dräktiga ston än födda här på buke hittills, hoppas att den trenden bryts här och nu.

*kl*

Ett av mina ston kastade förra måndagen på dygn 258. Togs in kl 18, allt var helt normalt. Gick ut och skulle nattafodra kl 21.30, då låg hon och hade precis kastat en liten hingstunge, skit-trist.
Det enda som man kunde ana innan var liiite rörelse i juvret ett par dagar innan, lite tidigt men inget alarmerande.

Nu är det nervöst tills de andra två fölat. Har haft stängt stall så det bör ju inte vara abortvirus, men man vet aldrig.

Neej vad tråkigt :( ännu en som kastat.
Håller med ovanstående talare om att vi haft otur på buke hitills i år.

*kl*

Nej men vad trist. Håller verkligen tummarna att det går bra för de andra 2.
Kram U

*kl*

Nej så ledsamt. :cry: Alla ens förhoppningar grusas i ett slag. Det är så hemskt när de kastar. Jag har också varit med om det. I mitt fall var det abortvirus. Veterinären tog nämligen rutinmässigt prover på fölet och skickade iväg för att utesluta att det var virusabort. Gissa om vi blev bestörta när det faktiskt VAR det. Jag håller mina tummar för allt vad jag är värd att det INTE är det i ditt fall. Tog inte veterinären något prov på er fölunge?

/AFF

Sällar mig till er "seningar" :rofl:
Har ett sto som inte hade någon fosterblåsa men inte heller ngt nytt ägg på gång efter senaste inseminationen den 1 aug (sista skicket för CG :angel:), de tyckte dock att inte heller slemhinnan var som den skulle om hon hade varit dräktig varför alla avfärdade henne som icke dräktig.

Tyckte hon såg lite borta ut på ögonen men grannens erfarna avelshingst påstod att hon visst var brunstig och visade upp sig vilket hon även svarade på så jag accepterade att det inte bidde något...

Har ridit igång henne efter en lååång konvalencens och tyckte att jo hon musklade sig fint över ryggen och tunnade ut så man kunde skönja revbenen (är alltid fet normalt) men drog inte upp lilla maggen som hon skulle. Blev lite misstänksam och började kolla juvret, och jovisst var spenarna lite svullna. Tog sen upp grannen som har mer vana av dräktiga ston och frågade henne. Hon höll med om att magen såg dräktig ut och efter ett tag kom det. OCH det SPARKAR väldigt mycket därinne oxå :p

Vi är väl på typ dag 210 idag då. Beräknad fölning den 26 juni.
e. Corlensky G - Nostradamus-Chapman-Marduk.

Blev nu jättenervös för kastning istället :eek:

Sällar mig till er "seningar" :rofl:
Har ett sto som inte hade någon fosterblåsa men inte heller ngt nytt ägg på gång efter senaste inseminationen den 1 aug (sista skicket för CG :angel:), de tyckte dock att inte heller slemhinnan var som den skulle om hon hade varit dräktig varför alla avfärdade henne som icke dräktig.

Tyckte hon såg lite borta ut på ögonen men grannens erfarna avelshingst påstod att hon visst var brunstig och visade upp sig vilket hon även svarade på så jag accepterade att det inte bidde något...

Har ridit igång henne efter en lååång konvalencens och tyckte att jo hon musklade sig fint över ryggen och tunnade ut så man kunde skönja revbenen (är alltid fet normalt) men drog inte upp lilla maggen som hon skulle. Blev lite misstänksam och började kolla juvret, och jovisst var spenarna lite svullna. Tog sen upp grannen som har mer vana av dräktiga ston och frågade henne. Hon höll med om att magen såg dräktig ut och efter ett tag kom det. OCH det SPARKAR väldigt mycket därinne oxå :p

Vi är väl på typ dag 210 idag då. Beräknad fölning den 26 juni.
e. Corlensky G - Nostradamus-Chapman-Marduk.

Blev nu jättenervös för kastning istället :eek:

Så var det för mig med. :P Kollade mitt sto på 16 eller 17 dygn, det var inget, vet. var helt säker. Stoet åkte iväg på foder. Jag får ett sms av fodervärden att hästen blivit så tjock och alla sa att hon såg dräktig ut. Jag åkte till fodervärden och tog ut vet, jo visst var hon dräktig, i månad 8. Så det var bara att ta hem henne. Och fodervärden har ridit detta stoet ganska hårt ända tills vi fick reda på dräktigheten.. :P

//Diana

Ursh det är så hemskt att läsa om alla ston som kastar. Man blir ju jätte nervös. Jag är kanske väldigt pessimistisk (hmm stavas det så?) men jag har haft väldigt otur med mina djur i det sista så varför skulle detta gå bra? Blir väldigt förvånad om det ligger en pigg och frisk liten krabbat i boxen i juni. Jag har ca 4 nervösa månader kvar. Men just nu mår både sto och föl bra. När jag kvällsfodrar är det stora glädjeskutt i magen.:love:

NU ÄNTLIGEN.....:banana: :banana: har det kommit en liten palomino tjej :love: på dag 352.
Mamma och fölis mår bra men trötta.

Bilder kommer senare i em. på andra tråden....

Senast ändrad av en moderator:

NU ÄNTLIGEN.....:banana: :banana: har det kommit en liten palomino tjej :love: på dag 352.
Mamma och fölis mår bra men trötta.

Bilder kommer senare i em. på andra tråden....

Ohhhhh, GRATTIS i massor. Underbart att läsa. Jag ser fram emot att få se foton! /AFF

Stort grattis, äntligen kom den, många dagar försent. Ser fram emot bilderna i föltråden.

Liknande trådar

Avel Jag har kikat runt lite på hingstar för lite framtida intresse, har ju en 3-åring som kommer betäckas om ett - ett par år, och har...
2
Svar
20
· Visningar
2 409
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka