En tråd för oss som väntar föl 2008

Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

*svarar alla igen*

Tack för stödet, blir "spännande" dagar framöver att se om fölis två dels föds levande dels om det överlever veckan...:cry:

Nån som vet när man kan "andas ut"? Läste att de sällan överlever 3 dagar vid abortvirussmitta, nån som vet? Vi har ju tagit prover men de lär ju vara klara i början på nästa vecka och det ser ut som den kommer komma inatt.

jag beklagar med förlusten av fölet.

ang den andra hästen med sätesbjudning. hur fick vet ut den? med baken först eller?

Vet fick tag i bakbenen och drog ut. Så bakbenen kom ut först till slut.

Stackars dig, vilken ångest du måste ha i kroppen:cry:
Jättetråkigt med kastningen,jag vet hur det känns...
Jag håller alla mina tummar stenhårt för att det inte berodde på abortvirus och att nästa fölis föds stor, stark och frisk!

Kramar

:
Det andra stoet står med vaxproppar och ska ha när som hellst. Visst är det så att om det nu är abortvirus kan de födas levande men dör sen?

Det är så trist när stona kastar sent... tröstkram! Men jag hade ett sto för många år sedan som kastade ett fullt normalutvecklat föl i nionde månaden. Stoet mådde bra och fölet samt efterbörden såg helt ok ut. Stoet kollades upp hon hade inga sjukdomar eller smittor alls och fölet obducerades, man hittade absolut ingen orsak alls till kastningen... Så det behöver inte bero på abortvirus när dom kastar sent, det bara händer ändå ibland.... Men det är så jobbigt att acceptera, ett helt års väntan till ingen nytta... Men mitt sto som kastade "bara" en gång fick flera fullgågna föl efter det här. Så lycka till nu!

Åh, fy så hemskt :crazy:
Jag håller alla tummarna för att nästa föl föds frisk och fin.
Lycka till //Jezz

Rosanna kastade fölet idag. ALlt gick åt skogen. Den låg så fel den kunde. Hon har nog hållt på sen sex i morse när ja hörd een duns där ute.
Veterinären har just åkt hem.
Fick såga av huvudet för att få ut de. Låg så fel som den bara kunde. Benen kors o tvärs o huvet på snedden.
Rosanna verkar att överleva. Beter sig normalt, äter,dricker mm. Hoppas de inte e sista måltiden!!!

Skulle blitt ett mörkbrunt hingstföl med strimbläs.....

Upplevde det där att hon var slappare vid svansroten igår faktist samt att juvret var hårt då.
SKulle fölat 20 april.

ja, hoppas ja med. Men som sagt så verkar hon normal. hon var så duktig när veterinären och vi höll på med henne.
lugn hela tiden.
hon somnade mellan verkarna när vi inte gjorde nåt. Sen efteråt somnade hon oxå.
Första fölet så det brydde hon sig inte alls om.

Inte roligt alls.
Beklagar verkligen,för er alla som mist föl detta år och (tyvärr) kommer vi att mista några till.

Jag tror inte att det är ovanligt många, snarare en slump att så många på buke drabbas.
Det faller alltid bort X antal föl och avbrutna dräktigheter och som uppfödare är det nog snarare ovanligt att helt slippa genom åren.

Det är bara att hålla tummarna!
Jag håller dem stenhårt för oss alla!

Beklagar verkligen, men vilken tur i oturen att stoet verkar klara sig. Kan ju annars gå riktigt illa i sådana där fall att man mister båda.

Chami har släppt lite i bäckenbanden, men ännu absolut noll i juvret.
Nu är det bara 14dagar kvar till beräknad nedkomst så nu får hon banne mig fylla på lite. Har den där orokänslan i magen att hon kastat efter 90 dygn o ser ut som en dräktig flodhäst bara för att vi har så gott hösilage.
Fast hon rör knappt maten inne. Krafften går i efter många om o men o suckar.

Nu går ja o väntar på att hon ska bajsa. Kissa har hon gjort.
Ja vet inte hur lång tid de kan ta??

Fy vad hemskt:(:cry:Stackars er, hoppas allt gåt bra med ditt sto!
Känns som om många kastar i år.
*skickar tröstkramar*

Stina

Kan ta upp till 3 dygn efter fölning innan stoet bajsar igen.
I själva fölningsprocessen så tömmer stoet hela tarmen på avföring.
Hoppas det ska gå bra. Håll koll på tempen bara så att du snabbt märker om det blir en förändring. Kan ju ha fått inre skador o det kan märkas först något dygn senare.

Beklagar sorgen :cry:. Hoppas nu att allt går bra med stoet och att det inte har skadat henne inuti om du vill pröva betäcka henne igen. Jag har varit med om detsamma fast på en av mina kor så jag vet hur hemskt det är när man behöver göra ett sådant ingrepp. Verkligen vedervärdigt! Det räddade ditt sto i alla fall, och det är nog huvudsaken.

*KL*
En tröstkram till er med föl som kastats och med föl som dött, beklagar verkligen.. Men om ni har kvar stoet- så gläds av det!!!! det är trots den ni hunnit få mest kärlek till.

Jag är jätteorolig nu, två månader kvar till min ska föla.. och jag nästan ångrar mig (denna gången också, såhär innan- brukar ändra mig när det står en liten krabat bredvid) Livrädd att förlora stoet, har inte tänkt på hur jag skulle reagera om hon kastade elelr ngt hände fölet, självklart jobbigt med såååå lång förberedelse.. (inte bara dräktigheten utan brunstkoller, semineringar/betäckningar, och framförallt: hingstval.)

Detta är mitt stos andra föl, hon fick en hingstunge för 3 år sedan, och det året sa vet, att det var ovanligt mycket kastningar och dödfödda föl, iaf, här i småland, och det tog tid för dem att hitta "felet" men tillslut sa de att det berodde på någon bakterie eller något som bildats i höet/ensilaget året innan- pga av att det då var en oerhört regnig sommar med översvämningar.. (minns ni?), och förra årets sommar var ju också väääldigt regnig?!!

Kan ta upp till 3 dygn efter fölning innan stoet bajsar igen.
I själva fölningsprocessen så tömmer stoet hela tarmen på avföring.
Hoppas det ska gå bra. Håll koll på tempen bara så att du snabbt märker om det blir en förändring. Kan ju ha fått inre skador o det kan märkas först något dygn senare.
3 dygn!!!
Ja, ja vet ju inte hur mycket hon bajsa innan jag märkte något. Men jag såg inte att hon bajsa under själva proceduren.
Men jag kommer att ha stenkoll på henne, ta feber o motionera henne.
Har gått lite runt huset + en liten runda på ca 1 km. Hon pinnar på som bara den.
Hon brukar ju bajsa när hon kommer in, men inte.
Tog ut den lilla ponnyn för då blir hon nervös o bajsar, men gjorde inte de heller.
Då, orolig som jag är för allt, så inbilla ja mig att hon skadats så avföringen kommer nån annan stans.
Men vet kände igenom henne, det var djupt ner i henne som han inte riktigt kunde känna, men där är ju inte grovtarmen...
Nu står hon o sover.

Liknande trådar

Avel Jag har kikat runt lite på hingstar för lite framtida intresse, har ju en 3-åring som kommer betäckas om ett - ett par år, och har...
2
Svar
20
· Visningar
2 409
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka