En tråd för oss som väntar föl 2008

Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Ruskigt fin liten tjej och vilken liten rallyråtta :love::love:. Nu blir man ju nästan sjuk av längtan tills det är dags för en själv att se resultatet av förra årets seminering.

Nu tror jag att Bus har släppt bäckenbandet:

18866051.jpg

Så underbart sööt! :love: :love:

Idag har veterinären varit ute och Fina fick sista virusabort-vaccinet.
Och så fick vi springa lite och Fina haltar inte längre :D :banana:
Men vet. jämförde henne med en elefant :mad: ;)

Inte lätt att springa med den magen! Ska jag va ärlig så är nog en elefant smidigare :p ;)

*kl*

I går släppte min gumma bäckenbanden. Hon har även haft små kristaller och vaxproppar på spenarna några dagar nu. Hon har 20 dagar kvar till beräknad fölning, så jag hoppas hon kniper ett tag till!! 3 veckor förtidigt känns väl lite väl eller?
Hon kan ju ”luras” också, men jag har sovit i övervakningsrummet i stallet i natt och kommer fortsätta att göra det. På dagarna har stallägaren koll på henne så jag kan jobba halvdag och sen sova hemma några timmar.
Finns det några andra bra tecken för att se om det är nära? Nån mjölk har jag inte sett till, men alla droppar väl inte heller innan? Hon är förstagångsföderska så jag har ju ingen aning om hennes tecken på fölning.

Hon har inte sovit något inatt heller, hon har ätit:angel:
Hon har klämt i sig 29 kg hösilage (ts 55%), 5 kg hö och 1 kg lusernhack, 2 kg kraftfoder sen igårkväll vid 18-tiden! Hon har varit lite kinkig annars med maten sista veckorna, har bara ätit ca 15 kg grovfoder (det är lite för att vara henne), men nu liksom bara VRÄKER hon i sig! Är det ett tecken på nåt särskilt?

Jag är jättenervös!:crazy:, samtidigt som jag känner mig såhär:banana::banana:

Senast ändrad:

Jag är lite orolig också över att jag inte känt eller sett några fosterrörelser säkert på en vecka. Tidigare har ungen varit mkt livlig, men nu ingenting. Kan den ha dött? :crazy::(

Hjälp! Mitt sto var lite hängig i går morse, upptäckte att hon har fyllt i ena juvret men det var bra hårt. Tog tempen-ingen feber, ringde ut veterinären som kom och såg på henne, han kunde inte säga så mycket men hon fick antiinflammatorisk medicin. Sen så tycker jag att hon släppt på banden,hon verkar lite dallrig vid svansroten,men jag kan ju inbilla mig nu när jag blev orolig. Hon blev piggare igår kväll, och imorse ingen feber men det har blivit lite större i juvret+att jag känner en hård svullnad som går ut över magen. Hon är 6 år och det är första gången,väldigt osäkert datum för fölning,men det är sagt maj-juni. tycker själv hon är bra stor nu. kan åxå känna att fölet lever därinne. Är det nån med erfaring av samma eller nån med några tankar om det här?

Jag är ju oxå nybörjare men jag håller tummarna för en frisk och fin bebis hos dig. Du har inga juverbilder? Men hur är det om fölet har fixerat sig, är de lika livliga då? Min har oxå varit livlig som sjutton men de senaste dagarna har jag bara sett smårörelser. Igår släppte min bäckenbandet så det är småsynligt och blev insjunken vid flanken. Hon har fyllt juvret en del men är inte helfyllt, men har bara genomskinlig seg vätska som blir lite gulaktig när det torkar på spenen. Har varit ner några ggr inatt varav tre av gångerna låg hon och stånkade, förvärkar? Hon åt inte heller kraften lika bra vid kvällsfodring som normalt utan hade varit lite orolig vid fodring, ett par timmar senare när jag kom ner stod hon fortf och petade i kraften. Åt oxå lite sämre av höet.

Det låter som det är riktigt nära för dig!:):bump:

Jag ska försöka fixa juverbilder idag, så lägger jag ut dom i morgon.
Rent spontant borde ju ungen blir stillsammare när den lägesrättat sig, men hur lång tid innan kan den göra det?
Många frågor i huvudet... jag hade aldrig trott att det skulle bli såhär nervöst att bli "mamma"!

Undrar en grej till också för den som vet - man räknar ju dräktigheten från sista semindatumet. Men kanndet vara så att det tog sig på tex. första semindatumet? För i så fall har ju mitt sto gått en vecka längre än uträknat? Eller hur funkar det där?:o

Jag är lite orolig också över att jag inte känt eller sett några fosterrörelser säkert på en vecka. Tidigare har ungen varit mkt livlig, men nu ingenting. Kan den ha dött? :crazy::(
Min hästsom kastade ilördags fick me juver ca 3 veckor innan. mjölken kom samma dag som kastning.
Kände eller såg inte heller rörelser ca två dagar innan...
Men jag hoppas verkligen inte detta är fallet för dig oxå!!!

Men tre veckor.. Det är väl det man säger att ska klara? + - 3 veckor?

Kaela har ju haft kolik symptom varje dag efter hon ätit sitt kraftfoder.
Sparkar mot magen och rullar sig häftigt flera ggr om.

Men idag har hon gjort det under dagen med.
Blir orolig!Idag har hon gått 249 dygn.

Knapplån!
När fölungen vänta sig rätt inför fölningen brukar man inte se så mycket rörelser.

Chami har äntligen börjat fylla, men minimalt.10 dagar kvar.

Nu har jag bestämt mig. Arabella får flytta in nattetid från och med helgen. Har dock en liten undring kvar. Om man ska ställa hästen i fölningsboxen 6 veckor innan fölning på grund av att de ska skapa rätt immunförsvar, ska man då också byta hage samma tid? Jag vill ju inte riskera att hon ska föla med de andra i lösdriften men samtidigt kommer hon inte bli glad över att få gå i lillhagen redan nu. Vad skulle ni gjort?

Kaela har ju haft kolik symptom varje dag efter hon ätit sitt kraftfoder.
Sparkar mot magen och rullar sig häftigt flera ggr om.

Men idag har hon gjort det under dagen med.
Blir orolig!Idag har hon gått 249 dygn.

Hon kanske har lite sand?? Prova att ge henne lite loppfrö.

Annars så kan det nog bara vara känningar av fölet. Min hade ju flertalet koliker utan diagnos nu i Helsingborg säger de att de tror att det är fölet som sparkar på tarmarna

*kl*

Oj, vad spännande det börjar bli här inne nu. Det låter ju som om vi ska få ett par bukeföl närmsta dagarna :banana::bump:

Själv har jag idag installerat en webbkamera i den ena datorn som ska till stallet. Tänkte montera upp kameran i boxen så jag kan sitta hemma och titta på mamma häst. Ska försöka fixa till det inom närmaste dagarna så jag kan börja kika redan nu. Hon ska ju föla i slutet på maj så jag har god tid på mig att få till all teknik, kan behövas när jag ska börja rådda i det :D. Det fungerar hemma i alla fall.

Liknande trådar

Avel Jag har kikat runt lite på hingstar för lite framtida intresse, har ju en 3-åring som kommer betäckas om ett - ett par år, och har...
2
Svar
20
· Visningar
2 409
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hundrelation