En tråd för oss som väntar föl 2008

Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Hej!

Nu har vårt Oldenburge sto, Loppan, fått vara på HÄSTAK för serminering i två veckor. Första veckan kollade dem henne varanan dag, men först för en vecka sedan serminerades hon med Dirco HÄSTAK 1005.

Eftersom Loppan är från Tyskland med okänd stam, så vet vi inte vad henner föräldra heter. Vi är nästan säkra på att hon inte har blivit serminerad nån gång, eftersom hon inte ville "släppa till" dem första gångerna. Detta bli även vårt första föl.
Nårr speciellt man ska tänka på dem sista månaderna? Och när fölet är född?

Loppan, eller ja, Louisiana, f.94
P1010869.jpg

P1030284-liten.jpg

Dirco HÄSTAK 1005, f.96 Irco Mena - Caracas
dirco_hoppbild13-liten.jpg

Skaffa boken "Att bli med föl" och läs den noga. Den innehåller mycket information om hur allt går till. Sedan är det bra att ha någon kunnig att fråga också.

Nu har jag äntligen positiva besked! :D
Kandi ska äntligen semineras imorrn för första gången! :bump:
Sedan blir det koll på onsdag och eventuellt fler semineringar, men hoppas hon släpper ägget fort för nu vill jag ha hem henne! :D
Hon har stått på station sen förra måndan.. Så nu är det verkligen dags! :D

Här är stoet, Elanca som ska semineras med Tenerife
Klickbara bilder
Högdräktig med QE

kl
Nu är stoet hemma igen, kollades idag och hade då släppt ägget.
Ska tillbaka ev 20 juni för 17 dagars kollen *håller alla tummar*

Har haft bra flyt hitills. Körde dit henne i torsdags, kollades fredagen, seminerades på lördagen och hem idag.

Gud så nervöst och spännande då det blir det första fölet för mig (andra för stoet).

Nu är min ponnyflicka också iväg på betäckning. Med Milagro ox.

Honom hade jag funderingar på innan jag bestämde mig för Elcatero :) Vad är det för ponnysto?

Hej. Nu ger jag mig in i den här tråden. :banana:

Jag har tre arabston som ska betäckas i år, varav en är på plats hos hingsten men har inte kommit i brunst. De andra två är kvar hemma med kommer att betäckas så snart de visar brunst.

Jag har även ett welsh Mountain sto som jag har betäckt. Hon visade ingen brunst alls hos första hingsten så, jag valde en ny och då gick det bra. Så hon är betäckt och klar bara att vänta tills man kan ulj henne. :)

:banana: Tjohoo!!:banana:

Pållan (f.97 Bernstein-Duell) är imorse seminerad med NOBEL 994,
det hade gått jättebra! :D

Åkte redan i torsdags o kollade henne, men
var för tidig, kollade igen i söndags o då såg
allt mkt bra ut. Semin beställdes igår och
idag simmar förhoppningsvis "simmarna" mot
ägget. Vi skall kolla ikväll om hon har obvolurerat
eller inte....

Spännande, spännande.....:bump:

Nervöst..... de e bara förnamnet:smirk: vi ska på koll den 12/6 dag 19 blir det(dyng 16 tävlade veterinären å var inte hemma.)
känns som en evighet ditt, hur ska jag klara mig i 11 mån ???

welsh, fast med okänd härstamning

Mitt sto är dräktig med Majim G. Fölet beräknas om allt går bra till 13 april 2008!!:)
Körde mitt andra sto till seminstationen i kväll. Ägget var stort och fint så om allt går bra blir hon seminerad med Aerline H i övermorgon.:bump:

Körde mitt kallblodstravarsto till hingst igår.
Den utvalde blev Schuvar (e: Elding).
Hon själv är e: Pio - Kinge Stjernen.

Svarta har tagit emot hingsten i söndags och idag. Får se vad hon säger på torsdag! :D

Om allt går vägen så ska min tjej få ett föl med hingsten Ever nästa år..

Hon heter Pamela

Det här är en dålig bild på Ever

Han är super fin..endast 3år:love:

Mitt fbl sto är seminerat och ska kollas nu på fre, hoppas, hoppas:banana:

*kl*

Fortfarande ingen brunst.

Men ändrad beteende idag.

Så kanske imorgon.

Om inget hänt till fredag fm så kommer veterinären då.

Varit hos hingsten sedan 070519.

Har velat och velat i flera månader nu. Stoet har gått med odefinierad hälta till och från under en stor del av hösten och vintern utan att någon hittat något, tills för 6 v sedan då en mkt noggran veterinär hittade en hovböld som hade många små kanaler hit och dit. Betäcker inte tänkte jag men här står jag nu fortfarande med en häst som inte blir helt ren men vilket kan bero på att hon är tung och lite av läderhuden smet ut genom hålet de var tvugna att ta upp.

Hingstar har jag tittat på och valt och bytt. Tror nu att det blir Quite Capitol (e. Quidam de Revel - Capitano) och som reserv Careful.

Stoet är e. Nostradamus - Chapman - Marduk, stor och lång så det känns som en lite mindre hingst av det kortare slaget kunde sitta bra :D

Missade precis en brunst så nästa blir i midsommarveckan. Hon brukar vara lätt att få dräktig men man vet ju aldrig...

Liknande trådar

Avel Jag har kikat runt lite på hingstar för lite framtida intresse, har ju en 3-åring som kommer betäckas om ett - ett par år, och har...
2
Svar
20
· Visningar
2 409
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hundrelation