En tråd för oss som väntar föl 2008

Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Kl
Nu är tanten på plats på station! :banana: Ska semineras med Impuls 1139 :d

Senast ändrad:

*lånar*

Idag var det dags att åka till seminstationen med sto nr två.

Hon har föl e. Florencio I vid sidan....och skall återigen semineras med samma hingst.
Faktiskt allra första gången vi valt att ta samma hingst igen....

Vårt ena sto ska kollas om en vecka ungefär, andra stoet seminerades igår och om ägget släppt hämtar vi henne imorgon! Hoppas nu att det bara är 1... Hon har blivit sprutad, och det blev mamman också, då blev det 2... som tur var gick det att klämma den ene.

*KL*

Mitt sto har precis konstaterats dräktig :D
ca 19 mars 2008 om allt går enligt beräkningarna.

//Jezz

*kl*

Ingen brunst här inte. Dock ska hon få höra ett allvarets ord idag och på söndag.

Och skulle hon inte brunsta trots det så dyker veterinären upp någon dag i nästa vecka och kollar lite.

knapplån

Vad skönt för alla er som redan fått era ston dräktiga! Avundas er lite.. :p

Mitt sto är nu på stationen och ska semineras för 3 gången denna brunst. Förra året tog hon sig på första försöket och seminerades 1 gång så jag börjar nu misströsta då jag tror att något är fel eftersom hon inte släpper äggen.. Enligt dem på stationen var de säkra på att hon skulle ha släppt ägget igår men icke.. Hon står nu med 2 jätte stora ägg och de tror att det är därför det tar tid.. Annars märker de inget lustigt.. Jag börjar som sagt misströsta.. Sen blir det ju inte bättre av att jag bara hade tänkt ha henne där ett par dagar då det är mkt lite utevistelse på stationen och mitt sto och föl är vana vid att vara ute mkt här hemma.. Usch ja, hoppas att veterinären hinner kolla henne ikväll och att hon då ser att ägget är släppt.. Jag vill verkligen ha hem hästarna nu... De ska ju släppas på sommarbete och min andra lilla ponny saknar sin kompis (hon är inte ensam i stallet men det är Naturell hon går tillsammans med i hagen..).

Stoet är seminerad med Don Romantic.

Det går nog bra ska du se! Min körde också en längre brunst än normalt(8 dagar) och blev inseminerad 3 ggr. Hon släppte också 2 stora ägg.

Jag håller tummarna för att det lyckas!

Skönt att höra att det gått bra för dig trots lång brunst! Låter ju i alla fall lite mer uppmuntrande! Hoppas nu det går bra för dig och ditt stos dräktighet denna gången! För det var väl ditt sto som kastade fölen för några månader sedan? Eller har jag kanske blandat ihop dig med någon annan..

*kl*

Uppdatering. Cola har börjat brunsta igen.. Hon hann ju bara bli betäckt två ggr på förra brunsten. Hoppas hon tar sig denna gång.

Malva visade brunst förra veckan men då hade inte hingsten hunnit komma ännu, men han skulle visst komma till stationen idag.

Hoppas verkligen att dom är klara till den 14juli för då är dom anmälda till sommarpremiering.. :bump:

Min stod på station 9 dygn så det var också längre än jag väntat mig, hon blev seminerad 3 ggr också. Men jag hade på känn att jag inte hade behövt åka in för första semineringen då jag visste att hon inte var klar, men de tyckte det var bättre än att chansa och kanske missa henne (eftersom hon är förstagångare så vet man ju inte riktigt hur hon funkar).

Väntar nu bara på att vi ska dit och UL och se om det tagit sig.
MEN hästen är en bitch :angel: och bara HATAR valacken i hagen bredvid, går och muppar sig så fort han är för nära staketet.
Så det verkar lovande ;)

Okej, det verkar som det är flera som har haft långa brunster i år då!

Trodde oxå det var för tidigt att seminera mitt sto i måndags då jag vet att hon förra året hade ganska stor äggblåsa (seminerades på en 6 :a och hade släppt ägget 2 dagar senare) innan hon släppte det men det kunde ju vara annorlunda detta året och veterinären fick som hon ville. Jag är ju nybörjare inte de :D !

Det är lustigt så mkt stona kan förändras direkt när de blir dräktiga. Mitt sto har de 2 gånger hon varit dräktig (första fölet kastade hon 1 månad innan så i år är hennes första föl) blivit jätte lugn och harmonisk. Inte alls lika sällskapsjuk gentemot de andra hästarna som hon annars är. Är ärligt talat hopplös i vanliga fall när det gäller att vara själv kortare stunder mm - men som dräktig så går det ganska bra. För dig och ditt sto tycker jag det låter jätte lovande eftersom hon ändrat beteendet! Jag håller tummarna att hon tagit sig! När ska du kolla henne?

Skönt att höra att det gått bra för dig trots lång brunst! Låter ju i alla fall lite mer uppmuntrande! Hoppas nu det går bra för dig och ditt stos dräktighet denna gången! För det var väl ditt sto som kastade fölen för några månader sedan? Eller har jag kanske blandat ihop dig med någon annan..

Jo hon kastade tvillingar i december (månad 8 ).Det vill jag inte vara med om igen, usch och fy:cry:

Jag är hemskt ledsen för er båda :cry: ! Jag vet hur det känns då mitt sto kastade sitt föl 1 månad innan förra året.. Som tur var så brydde sig stoet inte om det alls (första fölet och hon fattade aldrig vad som hänt..). Vad jag lärt mig av detta är att vaka mkt nitiskt pga att varken den gången eller denna så gick fosterhinnan sönder av sig själv..

Hoppas nu att allt går bra denna gången och att ni får ett piggt och friskt föl nästa år!! :bump: :bump: :bump:

Mitt andra sto som är konstaterad dräktig blev som i ett rosa fluff moln direkt när vi fick hem henne. Hon stod bara o flinade lyckligt i flera dagar :D
Så visst märker man!

Min yngre ska kollas den 11 juni tänkte vi. Det är SÅ spännande :crazy: och jag är glad att jag valde Impuls med tanke på att det verkar gå riktigt bra för honom nu med :)

Senast ändrad:

Mitt andra sto som är konstaterad dräktig blev som i ett rosa fluff moln direkt när vi fick hem henne. Hon stod bara o flinade lyckligt i flera dagar :D
Så visst märker man!

Precis så har min varit båda sina dräktigheter!
Vad som händer i övrigt i hennes värld är liksom rätt oviktigt:D
Förra dräktigheten var hon så första månaderna, sen blev hon hingst i ca 3 månader. DET var lite jobbigt däremot:smirk: . Sen blev hon återigen sådär lugn, gick runt på sina små rosa moln och bara njööööt av sin runda mage, var jättemallig!

Så nu passar jag på att njuta här av den lugna tiden, för vem vet om ett par månader är hon kanske hingst igen:devil: :D

jag har betäckt mitt ponnysto i år. Jättespänd och hoppas verkligen att det tar sig. Har stått på naturlig betäckning hos knabstrupperhingsten sadokhan 1 och jag ska hämta henne imorgon.

Hej!

Jag kommer precis hem från hingststation. Har lämnat mitt sto (Castello-Aladin Z) för inseminering med Casir Ask. Hon är lite äldre och har inte fått föl innan så nu håller jag tummarna för att hon blir dräktig. :D

Är ledsen för din skull också,måste vara om möjligt ännu värre när det blir en såpass sen kastning:(
Mitt sto brydde sig inte heller så mkt, och allt gick ändå bra med henne så man får se det lilla positiva i det ändå. Men usch så jobbigt det var, alla förväntningar och förhoppningar som sönderkraschades...

Nästa år måtte bli ett bättre år, jag vill inte vara med om och inte heller läsa om alla tråkigheter som hänt och händer. Blä:cry:

Vi får hålla tummarna åt varandra, nästa år ska vi banne mig ha en varsin liten runtskuttande bebis.:)

kl
Jag har betäckt mitt arabsto (e: Karnawal) med egen hingst, jag satsade stort på henne för något år sedan och fölet var dött vid födsel. Vi fick av hingst hållaren en ombetäckning året där på, men det tog inte sedan så har hon inte gått i brunst mer. i vintras brunstade hon igen jag var så lycklig men jag behärskade mig, när hon brunstade igen så ville jag så gärna ha ett föl efter henne, det börjar på bli sista chansen med henne. Jag använde min egen arab hingst för att slippa åka och och störa henne. Vi tog blodprov i veckan för att kolla dräktighet nu håller vi tummarna
Jag har även ett fullblodssto ( e: Mr Eubanks) som vi skall betäcka i år jag skall åka till station med henne på tisdag, vi har valt Maloubet de pleville. det är första gången vi inseminerar ett sto så jag tycker detta ska bli jätte spännande. Jag ringde och pratade med henne som har seminstationen och hon var jätte trevlig och berättade för mig hur det går till osv.
Nu hoppas jag på två föl till nästa sommar.:love:

Körde mitt kallblodstravarsto till hingst igår.
Den utvalde blev Schuvar (e: Elding).
Hon själv är e: Pio - Kinge Stjernen.

Hoppas verkligen att hon behåller fölet sen när hon blivit dräktig. Hon har resorberat/kastat två år på rad nu. :crazy:

Liknande trådar

Avel Jag har kikat runt lite på hingstar för lite framtida intresse, har ju en 3-åring som kommer betäckas om ett - ett par år, och har...
2
Svar
20
· Visningar
2 409
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hundrelation