EN tråd 3.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack @L8P8 ! :)

Fast 2a av typ 60 är ju ändå bättre än 2a av 10 så förbättring blev det i alla fall! Och denna gången klarade vi tiden i terrängen också. Stör mig fortfarande på 4 fel i hoppningen men idag hade det inte gjort någon skillnad för resultatet iaf.

Grattis alla som genomförde tävlingen i Össjö, såväl placerade och icke-placerade, ägare eller ryttare! Härligt! Det var mycket anspänning, första tävlingen i klubbens historia, problem med att hitta funktionärer osv. Men det gick bra, såklart kom det frågor, tips och ideér som tas med till nästa tävling. Enligt ryktet ska det bli en H90 i maj igen. Den tävlingen tänkte jag faktiskt sätta som mål för mina hästar :D

Nu ska jag sova gott!

Japp då var årets sista fälttävlan genomförd med bravur för lille Irländaren! 50,3 i dressyren, ja domare gillar små söta flickor mer än tanter that´s it!:mad: I hoppningen blev han dock lite glad o stark för junioren o rev 1:an o 2:an.
(Hoppresultaten bör nog kollas lite av klubben, flera som fick onormala tidsfel utan att ha stopp?? Sen tror jag, är inte 100 säker, att det är väldigt ovanligt att man inte får hoppa färdigt banan även om man har för många fel, innan man blir diskad för om man ska få starta terrängen utom tävlan måste man ju genomfört hela hoppningen. En grej att kolla kanske).
I terrängen gick han som vanligt som en liten maskin, lotsade sin lilla junior runt banan utan några som helst bekymmer! Men tiden där får man nog räkna som glädjetid i motsats till hoppningen för han var 10 sek INOM tiden och jag kan garantera att så fort gick det inte!:D

Terrängbanan var fin, kuperad o bra för oss Norrlänningar!:bump: Som feedback till klubben har jag 3 saker, hindren på framhoppningen MÅSTE vara större än snubbelstorlek! Räcker ju annars med en stock o nåt annat, behöver inte vara så fancy. Hinder nr 2 på banan kanske inte bör vara ett morotshinder som lyser lång väg!:D Vore bättre med pallissad eller annan stock kanske o gärna morotshinder senare i banan. Flera hinder var lite väl låga, typ halmhindret efter vattnet och första hindret i "skogen". Blir ju missvisande lika mycket som när hindren är för svåra.

För övrigt var alla funktionärer glada, trevliga och ansträngde sig helt klart för att vi skulle få en härlig dag!:banana:

Nä den regeln finns väl inte i fälttävlan att man blir utblåst efter för mkt fel?? Eller så har jag aldrig sett någon som haft det :confused:

Vad jag förstår så blev hon utblåst. Domaren skulle inte ha sagt något förrän ryttaren var i mål men enligt ÖD så skulle slutresultatet vara detsamma. Så det "felet" blev att tjejen blev utblåst och inte fick hoppa klart banan. Hon rev varje hinder.

Kan väl inte tycka att så många hade enbart tidsfel? Det var ganska många, enligt mig, som red med backen i inför varje hinder och jag är förvånad över att inte fler rev, hästarna räddade de inför varje hinder (och gjorde mig nervös om de skulle fixa terrängen vilket de flesta gjorde utom travaren).

Vad jag förstår så blev hon utblåst. Domaren skulle inte ha sagt något förrän ryttaren var i mål men enligt ÖD så skulle slutresultatet vara detsamma. Så det "felet" blev att tjejen blev utblåst och inte fick hoppa klart banan. Hon rev varje hinder.

Alltså, @Krumelur, så här kan vi ju inte ha det! Du måste skaffa dig en annan coach på tävlingar än @Novali01. :rofl:

• Gilla
Reactions: fio
Hmm jag har nu anmält mig till en hoppträning för L Lindelöw och 3 st P&J den närmsta månaden. Inklusive ordinarie hoppträning. Här ska tränas.!!
- Något tokigt måste jag göra på banan, för på framhoppning och träning så hoppar ju Lassehästen över hindren, inte i dom.

( @Novali01 skulle absolut ändra hela min ridstil 30 sekunder innan jag skulle in på hoppebanan, vilket så här i efterskott kanske inte var det smartaste att lyssna på.)
Det måste sett ut som skit, för det kändes som skit. :yuck: Hästen galopperar på och fyra galoppsprång från hindret står han emot så det står härliga till. Hoppar banne mig stillastående. In i hindrena. Riktigt pinsamt :banghead:.

Nåja, det är bara att ta nya tag! Och Gubben var ju nöjd, han hann ju hem till Frölundamatchen.

Äh, inte pinsamt! Shit happens! Ni kommer komma ut på andra sidan som ett superhoppekipage! Jag såg så många hästar men jag antar att ni gjorde som många andra (som hade mer tur än er, fördelen med att riva så pass mycket är ju att man tar med sig det hem och funderar/tränar vidare, de som hade mer tur kanske inte gör det för "det blev ju felfritt".) var att motorn inte riktigt var igång och så blev det passivt hos piloten.

Jag såg en som fick bara tidsfel, den red väldigt långa vägar upplevde jag det som.

Ang hoppningen så kom vi i botten på 1an och 2an, sedan när vi fick ner bommen skärpte jag till mig :angel:

Jag tyckte tävlingen överlag var bra, en sak som vi saknade var vatten vid parkeringen till terrängen! Bra med banvisning till häst, annars vette tusan om vi hade fått hoppa mer än 3 hinder, Bruce var inte så pigg på att gå ner i vattnet :cautious:.

I @Krumelurs fall var det nog faktiskt hästen som fegade ur. Hon låg helt rätt på t ex 1:an men han la ju bara in handbromsen o tänkte stanna. Efter en sån start är det inte lätt att få igång hästen och resten av banan som han hoppade hade han nollkoll på sina fossingar.

@Hippocampus Jag har också sett många ft hästar på hoppbanan genom åren som man tänkt: Herregud hur ska DET gå i terrängen??? Men sen visar det sig att hoppningen är ingen måttstock alls på det. Hästar som hoppar som krattor, ryttare som rider som nybörjare går sen ut i terrängen o seglar runt! Nu är det ju såklart inte det mest vanligt förekommande men jag har iaf lärt mig att inte döma ut en terränghäst genom att se en taskig banhoppning.

Ang tidsfelen så är det ju inte vanligt förekommande alls på hoppningen i fälttävlan. Bara om man får stopp men annars brukar man kunna trava/galoppera väldigt långsamt utan att få det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
494
Senast: Emiro
·
Fritid Jag tänkte har vi en bästa film tråd får vi ha en för bästa tv-serie också. Vilken är den bästa tv-serien du har sett och varför? För...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
6 756
Senast: cambodia
·
Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
1 090
Senast: Ajda
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
308
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama