En teori...

Sv: En teori...

Ja, jag har ju bara gått domarsekreterarutbildning, och det var ju rätt många år sen, och där fanns inget om detta.

Men det var ju för väl att höra att det ligger till på detta sätt.

Men man förundras över hur en del ryttares sits kan se ut som den gör, speciellt på internationell nivå. De skall ju föreställa förebilder för oss andra klåpare..

Som väl är växer det fram en ny generation ungdomsryttare, som verkar ha fått en helt annan ridutbildning med sig från början.
De flesta av dem sitter snyggt!

Jag fick lära mej detta på domarsekreterarutbildningen ca 1999. Och jag tycker det brukar stå i varenda text om tävlande på islandshäst. Men det verkar vara väldigt många som missat det.
Så är det hur som helst.

/Malin

Men om man nu tävlar på internationell nivå, hur kan det komma sig att man inte siktar på ännu högre poäng, genom att rätta till det här till synes enkla felet?
Varför vinnlägger man sig inte mer om detta?
Vågar inte ens visa en VM-film för någon dressyrpolare. De skulle få dåndimpen.
Sen finns det ju guldklimpar som Karly mfl. Men de är alldeles för få tycker jag.

Ja, du! Bra fråga! Många Får ju hästarna att gå bra TROTS en dålig/usel sits. Så kan ju en sits vara effektiv även om den inte är proper att se på!
Islänningarna har ju inte alls den "sits-tradition" som finns i de flesta delar av Europa (samt USA). Det har länge varit mera "happy go lucky" där och först de senaste decenniet blivit "inne" att sitta snyggt där.

/Malin

Eller, så rider man sig till fantastiska resultat OCH har en fantastisk sits! Kolla Karly Zingsheim! :banana:

Ursäkta urspårningen :o
Jag tror som du, att om inte hästen är felkonstruerad, 3-gångare, eller 3,5-gångare, går det nog.
5 ska ju föreställa godkänt. Och rider man sin häst riktigt bra, även om hästen inte har några spektakulära rörelser, och allt är korrekt, utan att för den skull vara med någon särskild utstrålning, borde det vara i sin ordning.

Nicke skrev:
Hur vet du att det påverkar poängen?
Varför är det då inte omnämnt någonstans, tex i domarkommentarerna?

Det händer att iaf jag får kommentarer om sitsen och ridningen i mina kommentarer. Har fått pluspoäng för en snygg passläggning, plus i kanten för snygg galoppfattning, men även avdrag i traven någon gång pga fladdrig underskänkel, så det påverkar både uppåt och neråt skulle jag säga! ;)

Jo, det stämmer, när jag tänker efter så har jag fått kommentarer om sitsen.
Det som oroar mig är att jag ser en del på tävlingar (i mitt område) som rider som krattor och om inte verkar ha några som helst planer på att ändra på det. När hästen går dåligt får någon annan fixa till det istället osv... Därför önskar man ibland att vissa fick poäng för sits så att de tänkte mer på hur de själva red. Bara för att få lite ändring i tankesättet. ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 039
Senast: MML
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 429
Senast: Habina
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 925

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.