En studie i hur lätt det är att få ett snitt beviljat.

Sv: En studie i hur lätt det är att få ett snitt beviljat.

Nej, jag är helt övertygad om att en (perfekt) vaginal förlossning inte ens kommer i närheten av den normala smärtan efter att dom har skurit upp 8 lager i magen, slitit isär ens magmuskler och sen ska sy ihop allt igen :D

Men som du säger, för en del är det trots allt det bästa. Jag lägger inga värderingar alls i vad andra väljer att göra eller inte, då jag själv vet om att det kan finnas skäl som aldrig delges andra människor, men som ändå finns där som en del i ett beslut.
Jag är otroligt nöjd med hur vården behandlade just mina svårigheter, och hjälpen/lösningarna jag fick. Men jag har också en dokumenterad historia sedan 15 års ålder, som dom kunde läsa igenom och därigenom förstå varför jag bad om en del annorlunda lösningar. Med en dokumenterad problematik var det heller inga problem alls.
Att jag däremot fick höra av enskilda BM hur dum jag var som inte skulle amma, räknade jag bara till att det finns okunniga människor överallt helt enkelt.

Nu så skrev jag friska kvinnor.
Fobier och irrationella rädslor anser jag inte vara fullt friskt.
Om nervositeten har en rationell grund så finns det väl inget problem? Då är den berättigad.

Jag tycker att där finns en fara i inställningen "jag vill minsann inte offra min kropp för någon annan".
Särskilt som det är själva graviditeten och inte vare sig det vaginala födandet eller amningen som tar på kroppen.

Vad mera kommer man att vägra att "offra" för sitt barn?

Det finns en fara åt andra hållet också: att kvinnor förväntas offra allt för Moderskapet. Det ger en väldigt snäv position.

Utan att gå in på allt för mycket så handlar det för MIG om att jag inte har några problem med att känna så som jag gör och känner då att det finns viktigare saker att lägga energi på. Jag vill under min graviditet längta/planera efter/för det kommande barnet och inte gå omkring och ständigt oroa mig över förlossningen. Får man tidigt bestämt ett snitt kan man ju lägga det åt sidan och fokusera på barnet och sin graviditet.
För min del är detta något jag planerar att göra en gång och vill då ha en så bra upplevelse det bara går. Visst är det orättvist att det kostar massa pengar men jag betalar skatt och det är inte mitt fel att jag inte kan betala det själv.

Vill även säga att jag är väldigt påläst om båda förlossningssätten och det är verkligen inte med glädje jag vill ha ett snitt men ungen måste ju ut på något sätt. Och för mig personligen är snitt det bättre av två onda ting eftersom även en lycklig perfekt vaginal förlossning är något jag aldrig någonsin vill vara med om.

Nu har jag aldrig fött barn, än, så jag har ingen praktisk erfarenhet.

Det som irriterar mig mest är attityden att kejsarsnitt skulle vara någonslags rättighet, framförallt för man betalar skatt? Jaha, så människor som inte betalar lika mycket skatt ska inte få kejsarsnitt? Är det alltså en klassfråga? Ska man lämna in utdrag från skatteverket i samband med läkarsamtalent?

Jag tycker att "enda" anledningen till att få kejsarsnitt beviljat är när det är medicinskt försvarsbart. När riskerna med vaginal förlossning är större än fysisk, för barnet och för mamman sammantaget. Inte_ung har tagit upp många bra exempel (både fysiska och psykiska).

Jag tycker, lixom en del andra, att "jag har inte lust" är inte giltig anledning. Att få barn är ingen rättighet, har man "inte lust" att föda får man väll låta bli att skaffa barn då.

Man är påläst och är inte naiv nog att räkna med att man tillhör dem som gör en helt komplikationsfri vaginal förlossning?Man har ju som sagt inte facit och statistiskt är ett planerat snitt mycket tryggt, absolut för barnet men även för modern.

Om det nu var så att planerade snitt alltid var det bästa, varför tror du att det inte alltid görs på det viset ?

Så alla som föder vaginalt är naiva...och de som får snitt är vadå ? Pålästa ? Nejdu...nu är du ute på cykeltur

Senast ändrad:

Enligt mina barnmorskor så, jo. Och orkar hon inte så finns det medel för att minska värkarna/smärtupplevelsen så att kvinnan får en chans till återhämtning.

Jag känner då ingen som har fyllts med läkemedel för att återhämta sig efter en lång tids värkarbete och utmattning. I det läget har de jag känner blivit erbjudna snitt och tackat ja. Tur i vissa fall då en del av barnen har varit rätt slöa eller haft navelsträngen runt halsen när de plockats ut.

*kl*

Och vadan denna inställning att kvinnan har rätt att bestämma hur barnet ska födas? Får människor i övrigt bestämma vilken medicinsk behandling eller vilka operationer de ska genomgå? När man ska lappa ihop ett ben, har patienten rätt att bestämma hur det ska gå till? Har patienten rätt att bestämma när hen ska behandlas med antibiotika eller inte?

Självklart ska en dialog alltid föras mellan den gravida kvinnan, barnmorska och läkare men kvinnan har inte rätt att bestämma att hon ska genomgå ett kirurgiskt ingrepp.

Jag tror faktiskt att kvinnor i nästan alla fall lyckas komma överens med sjukvårdspersonalen hur förlossningen ska ske för att det ska bli bra för alla parter.

Men är den attityden så himla vanlig då?

Enligt några här i tråden verkar det som om merparten av mödrar som vill snittas begär det för att man inte vill spricka i snippan, för att man vill ha ett datum, för att man inte har lust och för att man betalar skatt ?

Men är det verkligen en så stor andel av dom som snittas som verkligen kommer med dessa argument?

Jag är otroligt nöjd med hur vården behandlade just mina svårigheter, och hjälpen/lösningarna jag fick.
Du har en stor fördel av att uttrycka dig oerhört väl.
Det är lätt att känna i dina ord att du verkligen vet hur fel det skulle kunna bli om man inte respekterar hur du känner det.

Att jag däremot fick höra av enskilda BM hur dum jag var som inte skulle amma, ....
Visst var det så att du behövde dina mediciner för att må bra och att de inte var lämpliga att äta om man ammar?
I det läget så tycker inte jag att valet är svårt alls.

Jag har fött tre barn med tre oerhört okomplicerade förlossningar.
Jag tror att vi som liksom bara slinker in på BB och föder våra barn för att sedan packa ihop och gå hem inte hörs så mycket.
Mitt andra barn mådde inte bra och behövde vård efter förlossningen, så att föda på sjukhus är ändå bra.

Men vi märks inte i debatten.
Vi bara finns på något vis.

*kl*

Och vadan denna inställning att kvinnan har rätt att bestämma hur barnet ska födas? Får människor i övrigt bestämma vilken medicinsk behandling eller vilka operationer de ska genomgå? När man ska lappa ihop ett ben, har patienten rätt att bestämma hur det ska gå till? Har patienten rätt att bestämma när hen ska behandlas med antibiotika eller inte?

Självklart ska en dialog alltid föras mellan den gravida kvinnan, barnmorska och läkare men kvinnan har inte rätt att bestämma att hon ska genomgå ett kirurgiskt ingrepp.

Jag tror faktiskt att kvinnor i nästan alla fall lyckas komma överens med sjukvårdspersonalen hur förlossningen ska ske för att det ska bli bra för alla parter.

Fast du kan alltid neka till en medicinsk behandling eller en operation. Läkarna kommer ju knappast att spänna fast dig och börja skära. De kan inte heller tvinga dig ta tabletter de skrivit ut. Förutom om du är tvångsintagen i psykvården möjligtvis.

En förlossning är ju lite speciell eftersom det liksom inte går att hindra. Bebisen skall ut på ett sätt eller annat.

För övrigt håller jag med om att "inte vilja" inte är ett bra argument för att få ett snitt beviljat. Då får man diskutera saken med BM och läkare först.

Sedan kan även läkarna bli bättre på att hantera kvinnor som vill ha snitt. Jag ville ha snitt andra gången efter en jobbig första förlossning. Men den läkare jag träffade hade reda innan hon presenterat sig bestämt sig för att inte bevilja ett. Det slutade med ångest fram till förlossningen, att jag var panikslagen på förlossningen och en stressad bebis som inte andades när han kom ut.

Du minns rätt :) Jag behöver alltid kunna ha tillgång till mediciner som är direkt farliga för en bebis vid amning, även om jag kan låta bli att ta dom på regelbunden basis så att säga. Men det kändes då bäst att direkt vänja bebisen vid flaska, för att slippa eventuellt krångel om jag akut hade behövt stoppa i mig medicinen liksom. Under graviditeten kunde dom inte heller tas ju, och det helvetet var inget jag ville förlänga frivilligt - att må så dåligt är inget alternativ när man har en nyfödd att ta hand om.
Vissa BM ansåg bara att jag helt enkelt kunde låta bli att ta sådana mediciner sen också, för bebisens skull. För SÅ viktigt är det att amma tydligen.
Men som sagt, alla tycker olika och är mer eller mindre kunniga inom olika ämnen. Det är lättare att bara strunta i sådana kommentarer, eftersom dom ändå inte gör någon nytta.

Enligt några här i tråden verkar det som om merparten av mödrar som vill snittas begär det för att man inte vill spricka i snippan, för att man vill ha ett datum, för att man inte har lust och för att man betalar skatt ?

Men är det verkligen en så stor andel av dom som snittas som verkligen kommer med dessa argument?

Jag vet om 3 tjejer (som är kompisar) från min stad som fått barn samtidigt som mig + - något år som alla 3 fått beviljat snitt. Alla 3 pga förlossningsrädsla. Varav 1 av dom haft 2 jobba förlossningar innan.

Känns inte riktigt som äkta förlossningsrädsla om alla 3 är kompisar... känns mest som dom pratat och triggat varandra. Visst kan man vara rädd, det tror jag dom flesta är mer eller mindre, det gör ju jävulskt ont och man kan inte styra en förlossning. Man är utlämnad. Men vad vet jag... jag känner dom inte mer än att jag hälsat och läst deras bloggar.

Jag är ganska "hård" i psyket och har svårt för sånna argument, likaså att man väljer att inte amma pga det gör ont eller att man inte har lust. Ont kan båda jag och mina kompisar som har barn konstatera att det gör det i början, och lusten... vem har egentligen "lust" att slänga fram bröstet på offentliga platser eller framför släkten, eller amma hela nätterna ibland.
Nu fick jag det sagt med, :p

Senast ändrad:

Jag skriver inte att alla som vill per automatik ska få snitt beviljat, är man rädd ska man få hjälp. Det är skillnad tycker jag.

Men att argumenten som jag skrev om ovan skulle vara flitigt använda av merparten mödrar som vill bli snittad ställer jag mig frågande till.

Fast du kan alltid neka till en medicinsk behandling eller en operation. Läkarna kommer ju knappast att spänna fast dig och börja skära. De kan inte heller tvinga dig ta tabletter de skrivit ut. Förutom om du är tvångsintagen i psykvården möjligtvis.

En förlossning är ju lite speciell eftersom det liksom inte går att hindra. Bebisen skall ut på ett sätt eller annat.

För övrigt håller jag med om att "inte vilja" inte är ett bra argument för att få ett snitt beviljat. Då får man diskutera saken med BM och läkare först.

Sedan kan även läkarna bli bättre på att hantera kvinnor som vill ha snitt. Jag ville ha snitt andra gången efter en jobbig första förlossning. Men den läkare jag träffade hade reda innan hon presenterat sig bestämt sig för att inte bevilja ett. Det slutade med ångest fram till förlossningen, att jag var panikslagen på förlossningen och en stressad bebis som inte andades när han kom ut.

Absolut, du har rätt att neka behandling men du har inte rätt att bestämma vilken behandling du ska få. Du kan inte kräva att läkaren ska amputera benet istället för att laga det. Du kan såklart vägra operation och låta benet bli i så dåligt skick att det måste amputeras, men så länge det finns andra alternativt har du inte rätt att bestämma hur du ska behandlas.

Och visst är en förlossning annorlunda, den kommer hända på ett sätt eller ett annat men du kan inte tvinga till dig ett kejsarsnitt av den offentliga vården.

Jag håller med om att både barnmorskor och läkare behöver bli bättre att bemöta gravida kvinnor. Man måste föra en dialog vuxna människor emellan.

I TS fall verkar kvinnan helst inte ens vilja samtala med någon om det hela. Hon vill bara ha ett snitt (som jag uppfattat det) och hon är rädd att bli övertalad om hon pratar med en barnmorska eller läkare. Vad är det att vara rädd för? Om man med övertalad menar att man pratar, diskuterar och kommer överens.

Jag hoppas inte det. Jag har aldrig träffat en gravid människa i verkligheten som velat ha kejsarsnitt utan medicinsk orsak.

Om det nu var så att planerade snitt alltid var det bästa, varför tror du att det inte alltid görs på det viset ?

Så alla som föder vaginalt är naiva...och de som får snitt är vadå ? Pålästa ? Nejdu...nu är du ute på cykeltur

Svarar både dig och I_U då ni tolkat min text på samma sätt.

IU frågade vad som fick kvinnor att resonera på detta sätt, särskilt om de aldrig fött barn tidigare.
Jag svarade att de kanske inte var naiva nog att räkna med att de skulle tillhöra dem som får den komplikationsfria vaginala förlossningen.
Att räkna med att man inte drabbas av komplikationer, oavsett förlossningsmetod, är naivt. Enligt min bok.

De flesta jag träffat som kämpat för snitt har gjort det för att de just räknar med komplikationer och då väljer de snitt - och de ev komplikationer som följer.

Jag har varit tydlig med att detta inte handlar om att snitt ÄR bättre än vaginalt utan kampen för individens rättighet att själv bestämma över sin kropp och ev öde efter en förlossning.

Det där låter i mina öron inte riktigt friskt.
Då man är i så mycket bättre skick efter en sådan förlossning så att man kan ägna sig åt barnet i lugn och ro.

Det är mycket möjligt att det inte är friskt men eftersom det handlar om en händelse en dag i mitt liv så ser jag som sagt ingen anledning att lägga krut på det. Det finns människor med betydligt allvarligare problem som behöver sjukvårdens resurser.

Men de pengarna skall gå till sådant som alla behöver och inte till vad den enskilda skattebetalaren vill ha.

Finns det verkligen inga privata alternativ?
Utomlands då?

Jag vet inte så noga om det finns privata alternativ men en snabb googling tyder på att det inte finns det. Det går säkert att åka till Danmark men har inte forskat i saken.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har en kär vän som är gravid i vecka 35. Barnet var oplanerat men är väldigt efterlängtat. Dock har min vän redan sedan innan hon...
2
Svar
32
· Visningar
4 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka