En studie i hur lätt det är att få ett snitt beviljat.

Sv: En studie i hur lätt det är att få ett snitt beviljat.

I TS fall verkar kvinnan helst inte ens vilja samtala med någon om det hela. Hon vill bara ha ett snitt (som jag uppfattat det) och hon är rädd att bli övertalad om hon pratar med en barnmorska eller läkare. Vad är det att vara rädd för? Om man med övertalad menar att man pratar, diskuterar och kommer överens.

Hon går inte att övertala, det handlar bara om att bespara sig tandgnisslan.
Argumenten finns och dessa kommer í korta ordalag presenteras.
Hon har inga som helst problem med att förklara varför hon inte vill/inte tänker utsätta sig för en vaginal förlossning.

Så bra skrivet!

Jag tycker det är väldigt farligt att koppla ihop förlossningssätt och sättet bebisen får man med hur man kommer vara som förälder. Jag kan tänka mig att det finns många olika scenarion under 20 års uppfostran där andra egenskaper har stor betydelse. Min pappa har varken fött fram mig eller ammat mig men är en kanonförälder ändå....:grin:

Jag vet inte så noga om det finns privata alternativ men en snabb googling tyder på att det inte finns det. Det går säkert att åka till Danmark men har inte forskat i saken.

Hörde nyligen på radio att svenska kvinnor börjat åka till London för att snittas?

Jag hade personligen inte haft några problem med att betala en önskad operation men vill hålla mig nära hemmet. Att kuska runt nyopad, flera mil eller till andra länder - nix.

Hon har inga som helst problem med att förklara varför hon inte vill/inte tänker utsätta sig för en vaginal förlossning.

Så vad händer om hon inte får igenom sin vilja? Skiter hon i att skaffa barn då och aborterar det hon har i magen?

Och anledningen till att det är så bråttom är för att få besked innan det är för sent för abort...?

Jag undrar, liksom Gnist, varför ni ville undvika att det var kvinnan som tog telefonkontakten? Trodde ni att frågan skulle få mera tyngd om mannen/pappan engagerade sig?

Vi känner sedan gammalt till att övertalningen och förhalningen av tid redan sker över telefon och första samtalet.

Vi räknade rätt säkert med att det var en strategisk snilleblixt att skicka fram en man.
Efter dagens utvärdering verkar det som´vi hade rätt.

Det är bråttom att få besked eftersom hon mår dåligt över att inte veta. Förhalningen av tid är fruktansvärt onödig. Det känns oerhört nonchalant. Kvinnor söker snitt för att de mår dåligt och de pinas i veckor och månader av att sväva i ovisshet.
Skitdåligt.

Så vad händer om hon inte får igenom sin vilja? Skiter hon i att skaffa barn då och aborterar det hon har i magen?

Hon får igenom sin vilja, det kommer inte vara några problem.
Argumentation och diskussionsteknik.

Ont kan båda jag och mina kompisar som har barn konstatera att det gör det i början, och lusten... vem har egentligen "lust" att slänga fram bröstet på offentliga platser eller framför släkten, eller amma hela nätterna ibland.
Nu fick jag det sagt med, :p

Om ingen har lust med det så ser jag inte problemet. Vissa väljer att stå ut för att de prioriterar något medan andra låter bli för att de prioriterar annat. Det är upp till varje familj att bestämma vad de tycker är viktigast och det tycker jag inte att någon annan ska lägga sig i.

Detta har inte med amning att göra men jag tror stenhårt på att problem i jämnställdheten beror på att kvinnor föder barn så det att vi blir modernare/bekvämare/eller vad man vill kalla det ser jag inte endast som negativt.
Att man nuförtiden har mer åsikter om förlossning innan det är dags än vad man hade förr kanske beror på all information som pumpas ut? Hade det inte gått massor med förlossningsprogram på TV hade jag ju inte haft någon aning om hur det gick till men nu har jag en hyfsad bild av både lyckade och mindre lyckade förlossningar.

Jag känner då ingen som har fyllts med läkemedel för att återhämta sig efter en lång tids värkarbete och utmattning. I det läget har de jag känner blivit erbjudna snitt och tackat ja. Tur i vissa fall då en del av barnen har varit rätt slöa eller haft navelsträngen runt halsen när de plockats ut.

Det förekommer, även om du inte känner någon som varit med om det. Oftast i samförstånd mellan läkare och kvinna förstås. Någon som varit med om ett långt värkarbete kan erbjudas epidural för att få vila en stund och orka med sista etappen t.ex.

IU frågade vad som fick kvinnor att resonera på detta sätt, särskilt om de aldrig fött barn tidigare.
Jag svarade att de kanske inte var naiva nog att räkna med att de skulle tillhöra dem som får den komplikationsfria vaginala förlossningen.
Att räkna med att man inte drabbas av komplikationer, oavsett förlossningsmetod, är naivt. Enligt min bok.

Och det där uttalandet är rätt naivt och nedlåtande i sig. Att de som kan tänka sig att föda vaginalt inte har tänkt igenom ev. komplikationer innan och är naiva nog att utgå ifrån att allt ska gå bra.
Blivande föräldrar utbildas om ev. komplikationer via den föräldrautbildning som barnmorskorna ger. Vi har fått lära oss om akutkejsarsnitt, sugkoppar/tänger, utdragna förlossningar, oväntade blödningar, trasiga moderkakor och barn som kommer ut och inte mår helt hundra. Samtliga av dessa komplikationer finns det lösningar och räddningar till.
Sverige har otroligt bra statistik när det gäller födslar, ett av de bästa länderna i världen faktiskt, och att därför påstå att man är naiv som vågar tro att en vaginal förlossning kommer att gå bra...?

Jag har nog aldrig mött eller pratat med en blivande förälder som INTE varit iaf lite bekymrad över ev. komplikationer. Men man hanterar rädslan för dem också.

Och det där uttalandet är rätt naivt och nedlåtande i sig. Att de som kan tänka sig att föda vaginalt inte har tänkt igenom ev. komplikationer innan och är naiva nog att utgå ifrån att allt ska gå bra.
Blivande föräldrar utbildas om ev. komplikationer via den föräldrautbildning som barnmorskorna ger. Vi har fått lära oss om akutkejsarsnitt, sugkoppar/tänger, utdragna förlossningar, oväntade blödningar, trasiga moderkakor och barn som kommer ut och inte mår helt hundra. Samtliga av dessa komplikationer finns det lösningar och räddningar till.
Sverige har otroligt bra statistik när det gäller födslar, ett av de bästa länderna i världen faktiskt, och att därför påstå att man är naiv som vågar tro att en vaginal förlossning kommer att gå bra...?

Jag har nog aldrig mött eller pratat med en blivande förälder som INTE varit iaf lite bekymrad över ev. komplikationer. Men man hanterar rädslan för dem också.

Vet inte hur jag ska kunna vara tydligare för att du ska se att det inte finns någon näsvis uppfatttning om de som väljer vf.
Den som räknar sig till dem som får en komplikationsfri vf eller snitt är naiva -enligt mig. Jag kalkylerar alltid med risker och att jag kan bli en av dem som drar det korta strået.

Som en möjlig förklaring till IUs fråga om HUR kvinnor som inte fött kan vara så rädda för vf är en möjlig förklaring att de kanske inte tillhör de naiva i uppfattningen om komplikationer och faktiskt föredrar snitt i valet.

De som är livrädda för snitt tar troligen hänsyn till de komplikationer som kan komma vid snitt och föredrar därför vf.

Återigen: det handlar om individens rätt att själv få bestämma över sin kropp.

Ja, Sverige har fantastisk statistik gällande födslar, de flesta barn och kvinnor överlever - gäller både vf och snitt.
Men för vissa finns det annan information som är minst lika betydelsefull när det gäller val av förlossningsmetod.
Har du lika bra koll på hur statistiskt vanligt det är att man drabbas av problem pga de olika förlossningsmetoderna samt vilka dessa problem är?

Då kan du säkert utifrån dina värderingar och prioriteringar känna mer för en förlossningsmetod medan någon annan resonerar annorlunda.
Lika lite som en vill bli påtvingad snitt vill en annan inte bli påtvingad vf.

Att räkna med att man inte drabbas av komplikationer, oavsett förlossningsmetod, är naivt. Enligt min bok.

De flesta jag träffat som kämpat för snitt har gjort det för att de just räknar med komplikationer och då väljer de snitt - och de ev komplikationer som följer.

Men det är ju ren bullshit. De allra, allra flesta vaginala förlossningarna slutar lyckligt med frisk mamma och friskt barn. Rent statistiskt innebär kejsarsnitt större faror, främst för mamman.

Att då komma och påstå att det är naivt och förvänta sig en komplikationsfri förlossning är ju ren jävla propaganda. Vi kanske har olika tolkningar på kompikationer förvisso.

Jag förväntar mig att en normal förlossning håller på runt ett dygn, att jag kommer få utså jävulsk smärta, att jag kommer skrika och kräkas, att jag kanske spricker m.m. Men det är ju småpotatis jämfört att få magen uppsprättad.

Komplikationer i min värld är när mamman eller barnet får långvariga eller bestående men, eller när risken för de samma är hög.

Senast ändrad:

Återigen: det handlar om individens rätt att själv få bestämma över sin kropp.

Men så är det inte i hälso- och sjukvården. Förutom att du kan neka vård.

När det gäller lämplig behandling är det läkare med vetenskap och erfaenhet som bestämmer, förhoppningsvis i diskussion med den enskilde.

Hur skulle sjukvården se ut om alla människor fick välja undersökningar och behandlingar som dom kände och behagade istället för att besluten fattas av de som har kunskapen????

Hon får igenom sin vilja, det kommer inte vara några problem.

Det om något kan jag tycka är en naiv inställning när man läst om hur kvinnor med fysiska hinder för att vf ens ska vara ett alternativ får stångs sig blå innan de får rätt till ks och nästan alltid utan undantag får de beskedet om ks tämligen sent in i graviditeten.

Vad gör din vän till ett sådant undantag att ni är tvärsäkra på att hon "utan problem" (som förmodligen relativt ung och frisk förstföderska) kommer att få beviljat ett planerat snitt redan tidigt under graviditeten?

Jag förväntar mig att en normal förlossning håller på runt ett dygn, att jag kommer få utså jävulsk smärta, att jag kommer skrika och kräkas, att jag kanske spricker m.m. Men det är ju småpotatis jämfört att få magen uppsprättad.

Komplikationer i min värld är när mamman eller barnet får långvariga eller bestående men, eller när risken för de samma är hög.

Jag har fött vaginalt. Själva förlossningen var en peace of cake. Men sexlivet 3 år efteråt är öken.
Det gör ont pga bristningarna & det finns ingenting att göra. Det går bra med runt 5 minuter 2 gånger i halvåret :(
Är även snittad med nr;2, jag rullade 25 storbalar hö, 3 dagar efter mitt snitt & har inte haft några som helst komplikationer förrutom hyvens slapphängbuk, men det är pga 2 täta graviditeter.

Dock uppfattade jag sjukhuspersonalen som sadister. Jag fick Ketogan i 24 timmar efter mitt snitt, sen enbart 2 alvedon var 6:e timme. :confused:
Fick tjata till mig så jag iallfall fick kombinera citadon & alvedon.

Får jag välja blir det vaginalt igen, sexlivet är redan skrot pga smärtor så det finns ingenting att vara rädd om längre. Efter vaginalt promenerade jag 1 timmer efter förlossningen precis som vanligt.

Det är absolut viktigare för ett litet barn att ha en mamma i mental balans än att få äta bröstmjölk.

Jamen undantag finns så klart alltid. Det spelar ju ingen roll vad man skriver så finns det ju alltid människor som upplevt raka motsatsen. Jag säger emot att det är naivt och förvänta sig en komplikationsfri förlossning, och att man inom hälso- och sjukvården skulle ha någonslags "välj-själv meny" där alla får bestämma efter sin egna känsla, lekmannakunskap och i värsta fall okunskap.

Men det är ju ren bullshit. De allra, allra flesta vaginala förlossningarna slutar lyckligt med frisk mamma och friskt barn. Rent statistiskt innebär kejsarsnitt större faror, främst för mamman.
Att då komma och påstå att det är naivt och förvänta sig en komplikationsfri förlossning är ju ren jävla propaganda. Vi kanske har olika tolkningar på kompikationer förvisso.

Fetstilta - exakt.
Ska man räkna komplikationer som kan komma efter sax/tång/klocka är det statistiskt vanligt med komplikationer. Inkontinens dubbel/enkel är väl en av de vanligaste.
När det gäller snitt är komplikationerna allvarligare men inträffar betydligt mer sällan än de "lindrigare" vid vf.
Siffror har dumpats tidigare i detta forum och inget jag tänker göra igen. Denna tråd handlar inte om vad som är bäst, jag menar att det i mångt och mycket är en subjektiv uppfattning.

När det gäller lämplig behandling är det läkare med vetenskap och erfaenhet som bestämmer, förhoppningsvis i diskussion med den enskilde.

Hon kommer få snittet beviljat just för att planerade snitt i grunden är ett utmärkt sätt att förlösa barn på. Säkrare och mer övervakade förlossningar finns knappt iom att du har ett helt operationsteam som väntar.

Hade snitt varit en sämre idé så hade det inte inte legat som alternativ annat än i absoluta akuta fall - och så är det inte idag.

Hur skulle sjukvården se ut om alla människor fick välja undersökningar och behandlingar som dom kände och behagade istället för att besluten fattas av de som har kunskapen??

Det finns alltid två sidor av myntet och det är det som kommer göra att argumentationen håller i detta fall.
Det handlar inte om vedertagen kunskap och fixa idéer.
Sedan skulle det bli för dyrt att låta kvinnor välja snitt. Så är det bara.
I andra länder där man kan köpa snitt är det inte direkt så att kvinnorna avrådes om de inte tillhör någon speciell riskgrupp.
Hade resultaten av snitt varit dåliga för mor eller barn - tror du många hade valt snitt då?
Nej.

Fö litar jag inte blint på läkare.
Jag har opererats många gånger och läser alltid på själv.
Vände nästan upp och ned på sjukhuset för att jag skulle ha en operation som handkirurgen inte ville ställa upp på. Jag fick tillslut min vilja igenom och under operationen insåg han att jag faktiskt hade haft rätt.
Nu är det iofs inte av intresse eftersom det handlade om mitt specifika fall och inte en generell policy som gäller i ett helt land.

Men är den attityden så himla vanlig då?

Enligt några här i tråden verkar det som om merparten av mödrar som vill snittas begär det för att man inte vill spricka i snippan, för att man vill ha ett datum, för att man inte har lust och för att man betalar skatt ?

Men är det verkligen en så stor andel av dom som snittas som verkligen kommer med dessa argument?

Av dem jag har kommit i kontakt med som absolut vill föda med kejsarsnitt, är det i princip ingen som angivit andra skäl än just rädsla, obehag och ovilja att föda vaginalt. (Bebben i den här tråden är möjligen undantaget.) Ibland kryddat med någon tämligen hemsnickrad "medicinsk" orsak.

Hur vanligt det är vet jag däremot inte. De allra flesta föder väl vaginalt, och till och med av dem som från början säger att de vill opereras, så är det nog så att det ofta slutar med vanlig förlossning ändå.

Lika naivt som att tro att en trafikolycka inte skall drabba en själv - och ändå så ger man sig ut i trafiken.

Att vara så rädd för att leva kan inte vara nyttigt.

Och nej man skall inte ha ett fritt val så länge som det är gemensamma pengar som betalar.
En lösning är att åka utomlands och betala för snitt på en fin klinik.

De senare komplikationerna får man väl behandla med allmänna medel men då så finns det ju litet till godo från den förlossning som det allmänna inte behövde betala.

Pengar till allmän sjukvård skall gå till nödvändig vård och inte önskad vård.
Varken till onödiga snitt eller plasttuttar för nöjes skull.

Min pappa har varken fött fram mig eller ammat mig men är en kanonförälder ändå....:grin:

Men han har inte valt bort den kroppskontakt som amning är bara för att den känns fel.
Vissa människor gör det.
Väljer bort amning för att brösten är för privata för det egna barnet.

För privata för vad de av naturen är menade till.
Det kan inte vara bra.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har en kär vän som är gravid i vecka 35. Barnet var oplanerat men är väldigt efterlängtat. Dock har min vän redan sedan innan hon...
2
Svar
32
· Visningar
4 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVI
  • Whamageddon 2024
  • Secret Santa 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat