En studie i hur lätt det är att få ett snitt beviljat.

Sv: En studie i hur lätt det är att få ett snitt beviljat.

Av dem jag har kommit i kontakt med som absolut vill föda med kejsarsnitt, är det i princip ingen som angivit andra skäl än just rädsla, obehag och ovilja att föda vaginalt. (Bebben i den här tråden är möjligen undantaget.) Ibland kryddat med någon tämligen hemsnickrad "medicinsk" orsak.

Hur vanligt det är vet jag däremot inte. De allra flesta föder väl vaginalt, och till och med av dem som från början säger att de vill opereras, så är det nog så att det ofta slutar med vanlig förlossning ändå.

Ja precis. Det är min uppfattning också, inte att man vill ha det bara för att man betalar skatt och vill ha ett datum så man kan planera sina "latte-träffar".

Det om något kan jag tycka är en naiv inställning när man läst om hur kvinnor med fysiska hinder för att vf ens ska vara ett alternativ får stångs sig blå innan de får rätt till ks och nästan alltid utan undantag får de beskedet om ks tämligen sent in i graviditeten.

Vad gör din vän till ett sådant undantag att ni är tvärsäkra på att hon "utan problem" (som förmodligen relativt ung och frisk förstföderska) kommer att få beviljat ett planerat snitt redan tidigt under graviditeten?

I korthet:
Därför att det inte finns några egentliga skäl till att tokvägra ett snitt.
Det är grunden - planerade snitt är en säker men DYR metod.

Hon kommer berätta varför hon inte vill gå igenom en vf, varför hon föredrar snitt och de kommer knappast säga att hon har fel.

Hon kommer få snitt, frågan är bara hur lång tid det tar att få det beviljat.

Kvinnor söker snitt för att de mår dåligt och de pinas i veckor och månader av att sväva i ovisshet.

Om man mår så dåligt så kanske att man skall skippa barn?
Barn är en personlig påfrestning så att starta föräldraskapet som en person som mår dåligt verkar inte så bra.

I korthet:
Därför att det inte finns några egentliga skäl till att tokvägra ett snitt.
Det är grunden - planerade snitt är en säker men DYR metod.

Hon kommer berätta varför hon inte vill gå igenom en vf, varför hon föredrar snitt och de kommer knappast säga att hon har fel.

Hon kommer få snitt, frågan är bara hur lång tid det tar att få det beviljat.

Det är klart att de kan neka henne tex. av de ekonomiska skälen du själv tar upp. Alla verksamheter måste prioritera och inom förlossningsvården gissar (och hoppas) jag att man prioriterar medicinskt befogade snitt.

Finns det några egentliga skäl (dvs: fysisk defekt etc. hos kvinnan/panikångest och krav abort om hon inte får som hon vill) till att bevilja snitt eller är skälet "att hon vill" och inget annat?

Vad gör din vän till ett sådant undantag att ni är tvärsäkra på att hon "utan problem" (som förmodligen relativt ung och frisk förstföderska) kommer att få beviljat ett planerat snitt redan tidigt under graviditeten?

Hon kommer att uppföra sig som ett första klassens psyko och t.ex. hota att ta livet av sig om hon inte får snitt.
På det sättet blir hon klassad som så psykiskt instabil att snitt kommer att rekommenderas.

Och det kanske är en alldeles korrekt slutsats.

Detta har inte med amning att göra men jag tror stenhårt på att problem i jämnställdheten beror på att kvinnor föder barn ....

Nej det beror på att de är hemma hela föräldraledigheten.
Själva barnafödandet är inte problemet.
Graviditet kan vara det.
Det är tufft att vara 100% produktiv under en graviditet.

Lika naivt som att tro att en trafikolycka inte skall drabba en själv - och ändå så ger man sig ut i trafiken.

Att vara så rädd för att leva kan inte vara nyttigt.

Ja?
Bara för att man kalkylerar med att risker drabbar en själv innebär det inte att man behöver sluta leva eller vara rädd för att leva.
Däremot kan man fatta beslut som gör att man lättare kan hantera ev konsekvenser - om man nu råkade dra det korta strået.

Men om jag ska ta mig själv som exempel så vore mitt liv slut om jag pga vf fick ett underliv som inte helt återställdes. Jag tycker varken att det är ok att sexlivet RISKERAR att försämras, att jag RISKERAR att få smärtor, att jag RISKERAR att bli inkontintent.
Jag VET att riskerna är tämligen vanliga, med mer eller mindre problematik. Jag skulle ALDRIG resonera att "det går nog att fixa med op efteråt" när jag VET att långt ifrån alla blir mer än bättre men inte helt återställda.

Och nej man skall inte ha ett fritt val så länge som det är gemensamma pengar som betalar.
En lösning är att åka utomlands och betala för snitt på en fin klinik.

De senare komplikationerna får man väl behandla med allmänna medel men då så finns det ju litet till godo från den förlossning som det allmänna inte behövde betala.

Pengar till allmän sjukvård skall gå till nödvändig vård och inte önskad vård.
Varken till onödiga snitt eller plasttuttar för nöjes skull.

Nej det är tråkigt att det inte finns ett privat betalningsalternativ.
Svenska privatkliniker låter mer intressanta än utländska - jobbtillfällen och ekonomi i all ära.

:eek: :crazy: :eek:

Då får man ju hoppas för hennes skull att hon inte beter sig så. Tror inte det är någon höjdare att agera på det viset, eftersom det borde väcka en del frågor hos personalen om hon verkligen är psykiskt stabil nog att fa ta hand om sitt barn efter förlossningen.. Fast iofs, kanske är det så att ingen bryr sig om att nysta i och utreda sådant?

Finns det några egentliga skäl (dvs: fysisk defekt etc. hos kvinnan/panikångest och krav abort om hon inte får som hon vill) till att bevilja snitt eller är skälet "att hon vill" och inget annat?

Men varför skulle "hot" om abort vara ett skäl att bevilja kejsarsnitt? Kvinnan skulle ju vara gravid i v 4-5. Vill man inte föda barn, är det ju bara att boka tid för abort. Jag kan inte se varför sjukvården skulle falla till föga inför ett så lamt hot?

Oviljan att drabbas av den typen av komplikationer som kommer av vf.
Det kommer räcka.

Hon kommer att uppföra sig som ett första klassens psyko och t.ex. hota att ta livet av sig om hon inte får snitt.
På det sättet blir hon klassad som så psykiskt instabil att snitt kommer att rekommenderas.

Tja, tyvärr kan jag medela att inte ens psykoser och rädsla för att mamman själv ska ta ut barnet eller ta livet av sig, alltid ger planerat snitt.
Det vet jag av högst personlig erfarehet.

Men går det verkligen inte att göra något?
Jag är tillfixad och det blev jättebra.
T.o.m. känseln läktes ihop efter något år.

Kontakta en annan kvinnoklinik för en bedömning.
Det finns massor av material i den delen av kroppen och det går att klippa och klistra ganska så mycket då det läker alldeles utomordentligt väl.

Man kan ju för tusan byta kön på folk och de har fortfarande ett sexliv efter det.

Gillar du det du precis postade?
Känner du dig stolt eller beter du dig bara som en - vad var det du kallade dig tidigare i tråden? :
"-jag är nästintill en rabiat snittmotståndare"

att jag RISKERAR att bli inkontintent.
.

Att man blir förslappad i underlivsmuskulaturen och riskerar att bli inkontinent har inte mycket med själva förlossningen att göra, den risken är lika stor vid snitt.
Det är inte själva förlossningen som gör inkontinensen utan graviditeten!

Jag skulle önska alla mammor lika enkla förlossningar som jag har haft och sedan att de fick bli tillsnyggade efter att alla barn som skall skaffas är födda.
Det går inte att vara mindre påverkad i kroppen av förlossningar än vad jag är.

:eek: :crazy: :eek:

Då får man ju hoppas för hennes skull att hon inte beter sig så. Tror inte det är någon höjdare att agera på det viset, eftersom det borde väcka en del frågor hos personalen om hon verkligen är psykiskt stabil nog att fa ta hand om sitt barn efter förlossningen.. Fast iofs, kanske är det så att ingen bryr sig om att nysta i och utreda sådant?

Du har lite mer tur i ditt tänk än I_U :D;)
Vill man bli tagen på allvar beter man sig med fördel icke hysteriskt.

Enkel och saklig dialog med väl grundade argument kommer räcka.

Jag kan inte se varför sjukvården skulle falla till föga inför ett så lamt hot?

Nej, inte riktigt jag heller, men kanske ts vän tror att det är så enkelt att få planerat snitt beviljat så tidigt i graviditeten?

Hade snitt varit en sämre idé så hade det inte inte legat som alternativ annat än i absoluta akuta fall - och så är det inte idag.
Hade snitt varit en bättre idé så hade alla kvinnor snittats som förstaval från vården sida.
Och vaginal förlossning hade varit det avvikande.

Sedan skulle det bli för dyrt att låta kvinnor välja snitt.
Nej inte om komplikationerna skulle gå ner av att snitta så många som möjligt.
Komplikationer med förlossningsskadade barn är oerhört dyrt för vården.
Man behöver inte rädda många barn från sådant för att snitten skall gå runt eller t.o.m. plus.
Så om det hade varit fallet att färre barn skulle skadas så hade vi alla övertalats till att snitta.

Att man blir förslappad i underlivsmuskulaturen och riskerar att bli inkontinent har inte mycket med själva förlossningen att göra, den risken är lika stor vid snitt.
Det är inte själva förlossningen som gör inkontinensen utan graviditeten!

Ja, graviditetens tyngd är en faktor men risken för inkontinens är betydligt högre vid vf.
För den som är intresserad av ämnet: Eva Uustal Fornell
Känns inte relevant att diskutera förlossningsmetodernas för/nackdelar här. Var och en väljer sin religion/bibel :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har en kär vän som är gravid i vecka 35. Barnet var oplanerat men är väldigt efterlängtat. Dock har min vän redan sedan innan hon...
2
Svar
32
· Visningar
4 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVI
  • Whamageddon 2024
  • Secret Santa 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat