En snylt kärring har flyttat in!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En snylt kärring har flyttat in!

En liten del av pengarna kom in på konto i fredags men långt ifrån allt, bara så det täckte spånet och torven! Hon påstår att hon skall sätta in för ensilaget när hon anser sig ha kunnat kolla att nya ensilaget är ok!! SUCK jag orkar inte hålla på och bråka med kärringen!

En liten del av pengarna kom in på konto i fredags men långt ifrån allt, bara så det täckte spånet och torven! Hon påstår att hon skall sätta in för ensilaget när hon anser sig ha kunnat kolla att nya ensilaget är ok!! SUCK jag orkar inte hålla på och bråka med kärringen!

Ta bort grovfodret då, och låt det som är betalat för stå kvar. Men om jag vore i dina kläder skulle jag meddela henne det först, eller säga upp platsen på stående fot så att hon inte kan förbruka av ditt inköp.
Att ta från andra kallas för stöld, speciellt som det kommer att handla om upprepade tillfällen samt att ni INTE har en överenskommelse för hur ni löser det här med HH.

Om det nu ändå av någon orsak skulle vara fel på det grovfoder som du ursprungligen köpte, så måste hon precis som du hade fått göra, vända dig till leverantören.

Nu anser jag inte att det handlar om att bråka, utan lösa ett problem som är solklart, nämligen att det kostar att ha häst.

Självklart inte utan att trådskaparen är med o hjälper till att lasta på!!!!!!!!!!!!!!!

Hon har ingått ett muntligt avtal, informera henne om att hon får betala för silaget och sedan, som Boj sa, vända sig till leverantören om höet nu mot förmodan skulle vara dåligt, vilket jag anser att hon borde ha upptäckt vid det här laget.
Fö. om hon inte märkt pengarna vid inbetalningen så kan du hämta spån och lämna hö för den summa hon betalat in.

DET tycker jag är ett utmärkt förslag - hämta material så det som blir kvar motsvarar insättningen. Men givetvis får man anta att det som betalats är för det som är använt, och tanten har väl använt hösilaget också?

Ibland är det roligt att ha horn och spetsig svans... :devil:

En fråga.
Om hon andrahands hyr av dig, är det väl du som är skyldig att betala stallhyra till stallägaren?

En till.
Vad har ni för avtal ang hyrestid etc?

LIA

Sedan så vill jag komma med ett råd.

Be en vän som du vet kan stå på sig men samtidigt är trevlig att ringa och hjälpa dig att reda ut detta.

Jag har hjälpt min kompis som köpte en sadel via tr**era men som inte fått den på flera månader.
Själv kände hon att det var jättejobbigt så jag erbjöd mig att hjälpa.

Nu har jag ringt och informerat om att antingen får de skicka sadeln eller betala tillbaka pengarna, annars tar vårt tålamod slut och vi polisanmäler. (har innan det kollat upp med en stallkamrat som är polis vad som gäller, samt försäkrat mig om att det inte är olaga hot att säga att man polisanmäler om inte man får sin vara).

Det har börjat hända saker, även om jag måste säga att tjejen som sålde sadeln är otroligt oseriös.
Hennes förra (?) pojkvän verkar dock vettig och har medlat han med.

Hade lätt eldat upp allt på gårdsplan! :devil:

OM hästen tidigare stått på hö och hästägaren har med sig ett "övergångsparti" av hö är det kanske inget orimligt krav. Jag skulle nog i så fall mycket väl kunna vänta någon vecka efter flytten med att börja fasa ut höt och in hösilaget. Men de andra i stallet borde väl ha en mycket bättre uppfattning om fodret än hon rimligtvis kan skaffa sig, för hon kan ju inte gärna öppna en massa balar bara för att kolla.

Om hästen har fodrats med det kvarlämnade fodret skulle jag nog hävda att köparen faktiskt HAR godkännt det i och med att hon börjat använda fodret i stället för att tex avtala om "provleverans" av x balar för utvärdering. Men det hjälper knappast i det här fallet, eftersom du knappast kan gå till kronofogden med ett muntligt avtal.

Informera hyresgästen om att eftersom hon brutit ert muntliga avtal genom att inte betala på anmodan har hon brutit ert muntliga avtal och har alltså ingen rätt att disponera ditt foder. Om hon vill lösa ett akut behov av foder till sin häst kan hon få göra det, men då mot betalning i förskott och givetvis till ett betydligt högre pris per bal.

En annons i lokaltidningen om ett parti silage till salu skulle kanske vara väl investerade pengar? Kan kanskle kosta runt en hundralapp och kanske lösa dina problem på väldigt kort tid. Om hyresgästen eller någon annan köpare kommer till skott (och betalning) först spelar väl egentligen ingen roll för dig... :angel:

Hon andra hands hyr av mig tills maj då jag bestämmt mig om jag skall stanna kvar i nya stallet eller ej, vilket jag med all säkerhet kommer att göra!
Det är hon som betalar in stallhyran, för "sin" box. Stallet är det jag som har/hyr av mina föräldrar! Så hon betalar kvartalsvis direkt till mig. Det har hon betalat, för det gjorde hon faktiskt samma dag hon blev lovad platsen! Det var väl för att jag inte skulle ge den till någon annan.
Nu är det ju mina fd stall kompisar som får dras med henne. :devil:
Jag kommer att säga upp henne i maj vilket fall som helst och hitta någon annan... Hon vägrar fortfarande betala för ensilaget, som hennes häst dessutom ätit av sedan hon flyttade in, hon hade inte med sig övergångs foder, det tyckte jag var konstigt! Men nu vet jag varför dom i mitt nya stall hennes gamla stall vägrade ge henne något att ta med sig.
Det nya ensilaget är lika toppen bra som det alltid brukar vara!
Men enligt henne vill hon inte betala förrns hon sett allt foder... I maj då eller???
Jag ger iallafall bort allt ensilge till min kompis som kommer idag och hämtar det... Det ska bli kul att se vad hon gör när hennes häst står utan mat imorgon!!! :p :p
Ps, det är inte någon Arab Ds

Hon andra hands hyr av mig tills maj då jag bestämmt mig om jag skall stanna kvar i nya stallet eller ej, vilket jag med all säkerhet kommer att göra!
Det är hon som betalar in stallhyran, för "sin" box. Stallet är det jag som har/hyr av mina föräldrar! Så hon betalar kvartalsvis direkt till mig. Det har hon betalat, för det gjorde hon faktiskt samma dag hon blev lovad platsen! Det var väl för att jag inte skulle ge den till någon annan.
Nu är det ju mina fd stall kompisar som får dras med henne. :devil:
Jag kommer att säga upp henne i maj vilket fall som helst och hitta någon annan... Hon vägrar fortfarande betala för ensilaget, som hennes häst dessutom ätit av sedan hon flyttade in, hon hade inte med sig övergångs foder, det tyckte jag var konstigt! Men nu vet jag varför dom i mitt nya stall hennes gamla stall vägrade ge henne något att ta med sig.
Det nya ensilaget är lika toppen bra som det alltid brukar vara!
Men enligt henne vill hon inte betala förrns hon sett allt foder... I maj då eller???
Jag ger iallafall bort allt ensilge till min kompis som kommer idag och hämtar det... Det ska bli kul att se vad hon gör när hennes häst står utan mat imorgon!!! :p :p
Ps, det är inte någon Arab Ds

Toppen :rofl:
Men synd för dig att förlora dom pengarna....du får berätta om hur hon reagerade när hennes mat var borta! :D

helt rätt.. hellre ge bort det till en polare än att låta någon som hon få det...:bump:

Jag skulle flytta bort lika torv för samma belopp som hon tagit hö för.

För att försäkra mig om att du verkligen får dina pengar. Sedan kan hon ju alltid köpa tillbaka det.

Att låta henne betala för höet hon redan använt först i maj låter väldigt riskfyllt.

Ja då var väl slutet gott allting gott dårå. Min kompis kom och hämtade allt i helgen... samt spån och torv till ett värde av det hon redan snott i ensilage av mig!
Hon ringde på mitt mobil svar och gormade... jag orkade inte svara!
Jag vet fatiskt inte hur mycket hon snott av dom andra i helgen!
Hon har tydligen beställt eget foder nu.. så hennes häst får gå ensam i pytte (sjukhagen)! I stora hagen har vi fodergrind till lunch fodringen så hennes häst kan inte gå med dom andra om hon skall ha eget foder... Dessutom får hon lösa lunch fodringen själv :crazy:
LYCKA TILL säger jag bara! haha!
Nu tycker hon att det är MITT fel att hon hamnat i den här situtationen! :devil:

Mitt motto är: man ska aldrig krusa andra.
Sälj/hämta/bränn skiten omedelbart.
Säg upp henne. Ställ in käpphästen.

BRA GJORT!! nu kanske snyltaren lär sig att man inte kan ha häst på andras bekostnad:devil:

Ska jag åka dit och hämta 2 ton ensilage, samt 60 balar spån som är mina...?? Hon har nu haft 1 månad på sig att ge mig pengar men inget har hänt. :eek:

Självklart ska du hämta ditt ensilage. Betalar hon inte, ska hon inget ha :cool: :devil:

Stackars häst säger jag bara.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 524
Senast: Spike
·
Ekonomi & Juridik jag har haft boxplats på ett privat stall i tre år. Detta har nu byggts ut och nu är vi ca 15 inarkoderade mot tidigare endast 2. Jag...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
15 059
Senast: IngelaH
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 990
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama