En snygg schäfer

Sv: En snygg schäfer

Hrm expertisblicken missade visst där jag skrev att det är en bruksschäfer, sen missade du dessutom att det är samma hund på bilderna.
Ang huvudets torrhet - tja det vete tusan om schäferuppfödare skulle hålla med er där ang vilka som ser ut hur.
Men min jycke är lite storkäftad och ser väldigt snäll ut - när han är på det humöret.

jag har inte sagt ett pip om vad det ÄR för hund, eller att det skulle vara mer än en, utan bara kommenterat utseendet. inte är jag någon expert heller, utan bara en vanlig schäferägare med ett intresse för sporten och rasen.

Jag tyckte att han var ganska fin, men han har en lustig krok på bakre ryggen precis som min tax hade vilket jag hakar upp mi glite på. Den här är fin! (partisk) :p

Ellutegras.JPG

Jag är ju ruskigt svag för långhåriga schäfrar :love:
Älskar själva rasen i sig och då långhår är ett extra plus.
Blir jag bättre någon gång i framtiden så jag kan ha hund blir det nog en schäfer och då väldigt gärna en långhår om jag får välja :d
Fast när man ägt en sådan här:

desssno10.jpg

blir man ju lite (mycket) partisk i frågan huruvida man tycker det är vackert eller ej.

Jag kan bara hålla med om att han inte ser ut att vara så hög som ni skriver. Min utställningsavlade schäfer är strax över 70 cm i mankhöjd och jag tycker han ser enorm ut om man jämför :D.

Men han var helt klart söt din vovve.

Vilken snygg schäfer!
Trevligt att se en som inte ser ut som en räka.

*kl*

Jag tillhör givetvis skalan som är partisk, så jag bara måste visa en schäfer som i Mina ögon är riktigt fin - min egna hund.:angel:

Och av vad jag fått höra av de som är mer insatta i att läsa stamtavlor så är min hund(tydligen) 50/50 av bruks/utställningslinjer.

"Iko" 9 år gammal omplc. som vi haft i ca 4 år nu.
Iko.jpg

Här fick vi kämpa lite med att göra en riktig utställnings pose:p
S1033204.jpg

Den hade fint uttryck och den färgen är min favorit näst den typiska schäferteckningen - men något små öron om man nu måste hitta något fel.
Min har ett öra som lutar inåt vilket inte syns på bilden vilket gör att han ser knasig ut ibland.
Och sen knölen på ryggen - just nu när han ligger bredvid mig på golvet så ser den ut som en puckel - en pälsvåg markerar hans något lite för runda rygg - inte så snyggt.

Får väl slänga in en bild på min herre också då. Notera att han inte är enkel att "ställa upp".... När man äntligen fått honom att stå ordentligt så knallar man bort för att kunna ta bilden och när man vänder sig om, ja då har han satt sig ner..... :devil: Men jag fick ett par bilder idag iallafall där han faktiskt står upp!

http://s39.photobucket.com/albums/e151/Lillaloppan/?action=view&current=P1010009-1.jpg

Vad tycks??

Jag tycker att han är jäääätte fin!! Och jag är inte alls partisk! :angel::angel:

Senast ändrad av en moderator:

Tycker också att din hund är fin, hade gärna velat ha lite mörkare färg men hey-man kan ju inte få allt;)

Den här typen av schäfer gillar jag starkt.. Ser trevlig ut :)

Han är väldigt ljus och det har jag fått höra ofta...! "men vad ljus han är.."

:p

Jag såg en schäfer en gång som var bruntecknad! Härlig choklad färg var det och DET var så sjukt snyggt!:love:

Men hur blir egentligen när schäfrar blir för ljusa(som din) eller när dom som i "mitt fall" är bruntecknad? Får dom tävlas/avlas med iaf? Med förutsättning att dom är renrasiga och reggade, vilket den bruna schäfern var.

vad jag förstått är en hund med mkt brunt/svart/grått betecknad som just "grå"..med eller utan sadel. Det är godkänt, men rent utställningsmässigt vill man nog ha mer tydlig sadel och teckning.

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 633
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
941
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hur stor blev er tik? Hur många valpar blev det? Vi har en labradortik som är i dygn 47 idag, jag känner fosterrörelser när man håller...
Svar
10
· Visningar
1 856
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur