En snygg schäfer

Sv: En snygg schäfer

ZIZI2.jpg

Detta var helt klart min favorit på alla vis, färgen, exteriören, utstrålningen - ja allt har hon ju!!!:love:

Men hon är tätt följd av denne som tydligen även är hennes son...:love::bump:
Men jag(som inte kan mycket om schäfrar då ska jag tillägga) skulle ändå vilja ha ytterligare lite "pondus" i hans utstrålning, kan det tänkas komma med åldern på han det??
Jag är fullt medveten om att han är en bromslös bulldozer utan fruktan så pondusen jag saknar ligger inte däri....

En fråga till er med schäfer..
Innan jag köpte min senaste hund satt jag och kollade på en massa schäfrar för jag var fundersam på att köpa en MEN!! så kom jag fram till att varannan schäfer i stort sett verkar dras med exem eller dåliga höfter, taskiga haser eller allehanda diverse sjukdomar... Detta gjorde ju att jag inte ville ha en schäfervalp.
Så är det verkligen så illa med schäfrarna eller ska man vara väldigt kunnig med rasen och kennlarna för att veta vart man hittar en bra valp??

Du verkar ju gilla bruksmodellen så gå in på bruksschäfersidorna och kolla kennlarnas statistik.
En seriös kennel har resultat som dom gärna visar.
Det finns friska schäfrar av alla modeller men utställningsmodellerna har väl tyvärr exteriören fått ge vika för hållbarheten.
Men ska du bara ut och promenixa så är det väl lugnt.

Jättefin schäfer du har:) Otroligt lik vår hane.:love:
Hur gammal är han?
Vem är uppfödare?
*nyfiken*:d

Du verkar ju gilla bruksmodellen så gå in på bruksschäfersidorna och kolla kennlarnas statistik.
En seriös kennel har resultat som dom gärna visar.
Det finns friska schäfrar av alla modeller men utställningsmodellerna har väl tyvärr exteriören fått ge vika för hållbarheten.
Men ska du bara ut och promenixa så är det väl lugnt.

Jag har ju inte fattat detta med varför schäfern är uppdelad i en bruks- och en utställningmodell. Det är en brukshund varför ska den då inte se ut och exteriört fungera som en sån då?:confused:

Vad jag vill ha är ju en tålig och hållbar hund som dessutom ska fungera på utställningar genom att se ut som den ska.
Ska jag bara ha en hund att bara promenixa med så skulle jag inte alls välja en schäfer!

Sen måste jag erkänna att jag alltid varit svag för långhåriga schäfrar, tycker att de är så goa och fina men sen jag såg dessa svarta så blev jag helt såld!!

Förresten visst ska det vara "hållbarheten fått ge vika för exteriören" och inte "exteriören fått ge vika för hållbarheten" på utställningsmodellerna?
Eller tänker jag fel mitt i natten????:crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Klart man ska ha en hållbar hund som man kan jobba med det är väl det minsta man kan begära tycker man ju sen att dom ska vara tilltalande snygga är ju en bonus i sig.

Vill du veta kombinationer kan du PM jag vet en hel del vettiga linjer. Jag har hjälpt en del här på Buke o fått tips om vettiga ställen o söka sig till.

Oops jag vände på den meningen. Du har så rätt.
Det finns fortfarande kennlar som avlar på utställningshundar med god hållbar exteriör. Det där med promenixen var väl en under/överdrift.
Knuxet med de renodlade kennlarna - åt bägge håll är ju när det går till överdrift - en superjobbande schäfer utan underull (finns den tendensen hos dom långhåriga ibland) som måste ha täcke när den vistas ute i kyla kanske inte är en hit. Lika lite som en hund vars ben inte håller för höga hopp.

Och en tjänstehundsavlad jycke är inte en hund att träna lite lydnad med - den kräver TIMMAR av arbete för att vara lycklig.

Mycket fint uttryck på din hund! Jag har en så kallad "bruksschäfer" med enormt mycket motor i, är så klart finast:angel: Men hade inte gråtit om hon vart mer pälsad... Har lämnat ett par rätt välpälsade valpar efter sig, en av dem helt bedårande!! Tycker att man ska framhäva bruksschäfrarna men folk måste oxå fatta vad de kräver i tid, eller hur!!??

Tycker din hund har vinga ben, kutig rygg, spretiga tassar och "tjock" näsa ;)

Och så HOPPAR HAN PÅ MIG!!!! :eek:

Ha ha ha, näe Bobs kompis är fin!!! :p Du har gjort ett superjobb med honom, en HELT annan hund än när du fick honom!

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 633
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
941
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hur stor blev er tik? Hur många valpar blev det? Vi har en labradortik som är i dygn 47 idag, jag känner fosterrörelser när man håller...
Svar
10
· Visningar
1 856
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka