En skriva av sig tråd

Sv: En skriva av sig tråd

Jag tror det är väldigt sällan en förälder är elak mot ett barn men det kan tyvärr vara lika farligt att inte tänka oxå.

Jo jag vet, därförska jag ta upp och diskutera barnsäkerhet och sådant. Då kanske han tänker efter innan.
 
Sv: En skriva av sig tråd

Stackars liten det ser ont ut:(
Jag förstår mycket väl att du reagerar, särskilt om det är första gången han skadar sig så, man blir en tigrinna när något hotar ens barn.

Jag vet inte om pappan (och du) kan tänka er att ha tätare umgänge?
En dag varannan vecka är alldeles för lite för ett barn i ett års åldern, det blir ju som att skicka iväg barnet med en främmande person varje gång för barnet.

När min dotter var så liten så rekomenderades det att pappan skulle träffa henne minst en dag i veckan för att komma ihåg honom, annars blir det som du beskriver, ett oroligt och ledset barn:(

Jag tror att du kan ha rätt i att han har ramlat ur vagnen, att han iallafall på något sätt har ramlat med huvudet före, barn tar inte alltid emot sig med händerna, även om de oftast gör det när de ramlar "själva".
Men om det var en urramling ur barnvagnen eller om han ramlat själv spelar ju egentligen ingen roll, pappan kunde ju tagit sig tid att förklara hur det hela hade gått till.
Det är hemskt när barn skadar sig och har man inte själv varit med så är det ännu jobbigare.

Hoppas din lille kille mår bra nu och att du och pappan kan komma fram till ett umgänge som fungerar, barn har rätt att känna sig trygga med både mamma och pappa, även om det är svårt när man inte längre bor ihop.

TinyWiny, som är glad att barnen är så stora nu att jag slipper skicka dem till pappan, (med allt magont, ledsna barn, och tjafs om allt och inget) nu träffas de när de själva vill.
 
Sv: En skriva av sig tråd

Jag vet inte om pappan (och du) kan tänka er att ha tätare umgänge?
En dag varannan vecka är alldeles för lite för ett barn i ett års åldern, det blir ju som att skicka iväg barnet med en främmande person varje gång för barnet.

När min dotter var så liten så rekomenderades det att pappan skulle träffa henne minst en dag i veckan för att komma ihåg honom, annars blir det som du beskriver, ett oroligt och ledset barn

För sonens skulle går jag med på allt, problemet är att hans pappa vill inte boka upp sig. Jag har fått kämpa rätt ba för varannan vecka. Han tycker dessutom att det är dyrt att köra. Nu ska vi ju betala hälften var.

Jag är helt säker att han inte kommer vilja träffa honom varjehelg. Då han vill festa och umgås med kompisar. Han hatar att vara uppbokad, därför var det ju inte alls kul när jag krävde attvi skulle ha ett schema. Nu ar han iallafall accepterat schemat.
 
Senast ändrad:
Sv: En skriva av sig tråd

Jo jag vet, därförska jag ta upp och diskutera barnsäkerhet och sådant. Då kanske han tänker efter innan.
Ska jag vara ärlig så tror jag att pappan kommer stänga öronen och inte lyssna på det heller.
Ni behöver nog en generellt bättre kommunikation om det ska fungera. Och pappan måste nog känna att han KAN berätta om olyckor utan att riskera en utskällning från dig. På det du själv skriver tycker jag att det låter som att det inte är så idag. Då är det inte ett dugg konstigt ifall du får en halvkass lögn slängd i ansiktet.

Sen måste du nog faktiskt acceptera att pappan gör på sitt sätt med barnet.
Och vad gäller att lära sig gå så har även våra barn gått på alla tänkbara underlag redan från början. Mina barn har lärt sig gå på vintern, då har det varit spännande att ha dem ute. Men aldrig att jag skulle hålla dem ifrån grusvägen för det. Lite skrapsår måste man räkna med. Man vinner ingenting annat än att få en feg unge om man inte låter dem prova sina egna gränser och lära sig upptäcka vad de klarar av och inte.
 
Sv: En skriva av sig tråd

För sonens skulle går jag med på allt, problemet är att hans pappa vill inte boka upp sig. Jag har fått kämpa rätt ba för varannan vecka. Han tycker dessutom att det är dyrt att köra. Nu ska vi ju betala hälften var.

Jag är helt säker att han inte kommer vilja träffa honom varjehelg. Då han vill festa och umgås med kompisar. Han hatar att vara uppbokad, därför var det ju inte alls kul när jag krävde attvi skulle ha ett schema. Nu ar han iallafall accepterat schemat.

Vill han ens vara pappa:confused:

Det låter så märkligt i mina öron att han inte vill boka upp sig för att träffa sitt barn:(
Trots att mina barns pappa var likadan ett tag:mad: så tycker jag alltid att det är lika tragiskt varje gång jag hör om människor som väljer bort sina barn:cry:

Det är ju tur att din sambo är "pappa" för honom i vardagen iallafall.

Kanske skulle ni fundera på adoption?! Alltså att din sambo adopterar din son.
 
Sv: En skriva av sig tråd

Vill han ens vara pappa:confused:

Det låter så märkligt i mina öron att han inte vill boka upp sig för att träffa sitt barn:(
Trots att mina barns pappa var likadan ett tag:mad: så tycker jag alltid att det är lika tragiskt varje gång jag hör om människor som väljer bort sina barn:cry:

Det är ju tur att din sambo är "pappa" för honom i vardagen iallafall.

Kanske skulle ni fundera på adoption?! Alltså att din sambo adopterar din son.

Min sons pappa vill vara pappa när det passar honom. Det är synd för sonen är helt underbar. Jag har tagit upp det lite med sonens pappa, men han vill inte. Min sambo älskar sonen som sin egen ich hade gärna adopterat honom, men för honom kvittar den biten för sonen är lika mycket hans ändå som den som jäser i min mage.
 
Sv: En skriva av sig tråd

För sonens skulle går jag med på allt, problemet är att hans pappa vill inte boka upp sig. Jag har fått kämpa rätt ba för varannan vecka. Han tycker dessutom att det är dyrt att köra. Nu ska vi ju betala hälften var.

Jag är helt säker att han inte kommer vilja träffa honom varjehelg. Då han vill festa och umgås med kompisar. Han hatar att vara uppbokad, därför var det ju inte alls kul när jag krävde attvi skulle ha ett schema. Nu ar han iallafall accepterat schemat.

Fy f-n vad dåligt! Jag tycker inte att det åligger dig för fem öre att höggravid slita ihjäl dig på att förbättra kommunikationen med en omogen men ändock fullt vuxen man. Det åligger dig endast att inte hindra umgänget och att DU är öppen för kommunikation, vilket det låter som att du är:).
Dåliga fäder (och mödrar) som inte själva gör något åt sin situation kan barn vara utan. Jag är så trött på de som skjuter över ansvaret för dåliga fäder till mamman att hon ska "jobba på kommunikationen". Snacka om att göra män till personer med allvarliga kommunikativa handikapp.
 
Sv: En skriva av sig tråd

Min sambo älskar sonen som sin egen ich hade gärna adopterat honom, men för honom kvittar den biten för sonen är lika mycket hans ändå som den som jäser i min mage.

Men även om det kvittar rent känslomässigt så kan det kanske ändå vara en lösning för att slippa eventuella framtida problem?

Jag tänker på en kompis vars barn (nu stora) som frågade som 11åring:
- Vad händer om du dör mamma?
- Ja, då får ju ni bo hos pappa. (en väldigt omogen och dålig pappa)
- Nej, det vill jag inte... då vill jag bo hos XX (kompisens nya make och pappa till yngsta barnet).
:crazy:
Så; om pappan till din son kan tänka sig adoptera bort honom kanske det vore bra rent juridiskt. OM OM OM något skulle hända så finns garantin att han får leva med den pappa som egentligen fungerar mer som "riktig pappa".
 
Sv: En skriva av sig tråd

Jag är så trött på de som skjuter över ansvaret för dåliga fäder till mamman att hon ska "jobba på kommunikationen". Snacka om att göra män till personer med allvarliga kommunikativa handikapp.

Jag tror inte att det är någon (för tidigt för att jag ska minnas helt och orka läsa igenom hela tråden ordagrant) som har sagt att ts ska jobba på kommunikationen. Utan vad vi har skrivit/menat är att dom båda två behöver jobba på kommunikationen/relationen.
 
Sv: En skriva av sig tråd

Gå på grusväg har jag väl inget att säga om, läsa sig måste dom få göra, pappan kanske skulle gått med som stöd eller liknande, men han kanske som sagt inte har koll då dom träffas så sällan. Men skadorna såg ut att vara väldigt mkt för en fallskada bara på grus det håller jag med om, och självklart ska du få vara orolig. lita alltid på mamma-instinkten. Du kanske ska få det dokumenterat på BVC?

Min dotter ramlade på asfalten och slog hakan och munnen när hon var 13 månader men det blev långt ifrån sådär mkt sår, däremot blödde hon ju ur munnen. Man får himla mkt ångest. men kontentan är att barn slår sig, barn ramlar.... barn måste få göra det också för att lära sig.

Försök ha mer öppen dialog med pappan kanske säg att han går lite men kanske en stödjande hand är bra på dåligt underlag osv. Försök berätta allt som händer i hans utveckling som pappan kanske inte har koll på för att undvika olyckor... dom utvecklas ju så fort och lär sig nya saker hela tiden....
 
Sv: En skriva av sig tråd

Men även om det kvittar rent känslomässigt så kan det kanske ändå vara en lösning för att slippa eventuella framtida problem?

Jag tänker på en kompis vars barn (nu stora) som frågade som 11åring:
- Vad händer om du dör mamma?
- Ja, då får ju ni bo hos pappa. (en väldigt omogen och dålig pappa)
- Nej, det vill jag inte... då vill jag bo hos XX (kompisens nya make och pappa till yngsta barnet).
:crazy:
Så; om pappan till din son kan tänka sig adoptera bort honom kanske det vore bra rent juridiskt. OM OM OM något skulle hända så finns garantin att han får leva med den pappa som egentligen fungerar mer som "riktig pappa".


Problemet är att sonens riktiga pappa vill inte. Han ärväldigtmån om hans anseende. Nu kan han skryta om sonen och visa vilken bra pappa han är.

Min sambo vill ju adoptera honom just för att om något inträffar så har han ingen rätt till min son trots att han är mer pappa till sonen än vad hans egentliga är. Plus att han inte ens får bo med sin lillebror då.

Det hade ju varit katastrof för både sambon och sonen då de itne bara mist mig de hade även mist en familjemedlem till.
 
Sv: En skriva av sig tråd

Försök ha mer öppen dialog med pappan kanske säg att han går lite men kanske en stödjande hand är bra på dåligt underlag osv. Försök berätta allt som händer i hans utveckling som pappan kanske inte har koll på för att undvika olyckor... dom utvecklas ju så fort och lär sig nya saker hela tiden....

Detta gör jag redan. Jag berättar allt jag kan komma på om sonen.

Angående dokumentation hos BVC så har vi tagit foton och sånt ifall ifall han skadar sig ofta hos pappan.
 
Sv: En skriva av sig tråd

Min sons pappa vill vara pappa när det passar honom. Det är synd för sonen är helt underbar. Jag har tagit upp det lite med sonens pappa, men han vill inte. Min sambo älskar sonen som sin egen ich hade gärna adopterat honom, men för honom kvittar den biten för sonen är lika mycket hans ändå som den som jäser i min mage.

Ja sådana pappor kan man lika gärna klara sig utan:(
En pappa ska ju finnas för barnet och inte tvärtom:mad:
Åh vad jag vill slå alla dessa människor i huvudet:mad: att de inte fattar vad de går miste om när de inte träffar barnen:cry:

Jag sa en gång till mina barns pappa att han måste skapa en egen relation till dem... nu undrar han varför de inte kommer till honom oftare och varför de inte berättar för honom om sina problem:crazy:

Hm ja det kan man ju undra:grin:

Det är ju tur att din sambo är pappa i vardagen och hoppas att din sons pappa tar sitt förnuft tillfånga och gör det som är rätt för sonen.
 
Sv: En skriva av sig tråd

Detta gör jag redan. Jag berättar allt jag kan komma på om sonen.

Angående dokumentation hos BVC så har vi tagit foton och sånt ifall ifall han skadar sig ofta hos pappan.

Misstänker du att pappan är våldsam?
 
Sv: En skriva av sig tråd

Misstänker du att pappan är våldsam?

Absolut inte! Jag är mest rädd att han glömmer bort säkerheten så att sonen kan skada sig. Att han helt enkelt inte tänker på att man måste anpassa till exempel hemmet och vad man gör efter barnet.

Vi kanske inte är bästa vänner, men det är det sista jag skulle tro om honom. Han är snäll egentligen det är bara det att han inte alltid tänker och att han är ganska egoistisk.
 
Sv: En skriva av sig tråd

Jag tror inte att det är någon (för tidigt för att jag ska minnas helt och orka läsa igenom hela tråden ordagrant) som har sagt att ts ska jobba på kommunikationen. Utan vad vi har skrivit/menat är att dom båda två behöver jobba på kommunikationen/relationen.

Jag menade nog mest i största allmänhet och jag tycker mig se att det förekommer på buke med jämna mellanrum, precis som i samhället i övrigt. Jag tycker ts gör vad hon kan för relationen (det som framkommer), vad är det som gör att du tycker att hon behöver lägga mer krut på kommunikationen? Varför blir pappans dåliga ansvarstagande och kommunikationsproblem hennes problem? Standardsvaret brukar bli "för barnets skull", men det ansvaret anser jag är pappans och inte mammans i detta fall. Jag köper inte att en part ska slita ihjäl sig "för sonens skull" för att få den andra att kommunicera.
 
Sv: En skriva av sig tråd

Standardsvaret brukar bli "för barnets skull", men det ansvaret anser jag är pappans och inte mammans i detta fall.

Ansvaret är ALLTID båda föräldrarnas.
Föräldrar är skyldiga att ha en fungerande relation till varandra. Det går att bita ihop dom stunder man träffas.
Jag förstår att det finns fall där det är omöjligt, när det varit hot och misshandel och andra otrevligheter, men i övrigt finns inga ursäkter.
 
Sv: En skriva av sig tråd

Ansvaret är ALLTID båda föräldrarnas.
Föräldrar är skyldiga att ha en fungerande relation till varandra. Det går att bita ihop dom stunder man träffas.
Jag förstår att det finns fall där det är omöjligt, när det varit hot och misshandel och andra otrevligheter, men i övrigt finns inga ursäkter.

Jag kan säga att jag biter ihop. Många saker jag reagerar på låter jag bli att draupp då jag vet att vi kommer ingenstans med det. Är det något allvar så tar jag upp det. Dock är det jag som ser till att vi har en fungerande realtion inte han. Men även jag tröttnar på att ge och ge i all oändlighet.
 
Sv: En skriva av sig tråd

Skulle det fungera att ta med honom till en barnpsykolog eller så, som kan förklara hur viktigt detta är.
Han verkar vansinnigt omogen, men det skadar ju aldrig att försöka.
 

Liknande trådar

Övr. Barn En del av er har säkert läst några av mina tidigare trådar när det gäller styvsonen och hans mamma. Nu är det krig igen :( Han...
Svar
11
· Visningar
1 467
Senast: mimmipigg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp