En SERIÖS och DEBATT önskas! Över ett mkt betydelsefullt ämne, som rör oss avlare.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wolken fee
  • Startdatum Startdatum
Sv: En SERIÖS och DEBATT önskas! Över ett mkt betydelsefullt ämne, som rör oss avlare

Fast är inte det förbjudet numera det också? Det ska väl vara godkända märken med SE-nummer på alla kor och grisar.

För grisar är även tatuering godkänt, annars är det brickor i öronen som gäller.
Här står mer om vilken sorts märkning för respektive djurslag som tillämpas om man är intresserad av det http://www.sjv.se/amnesomraden/djur...ningsregler.4.7502f61001ea08a0c7fff41634.html

Sv: En SERIÖS och DEBATT önskas! Över ett mkt betydelsefullt ämne, som rör oss avlare

Har varit medlem i två tyska förbund och tycker jag fått betydligt mer för pengarna där.

¤ Man får en personlig service.
¤ Man får svar direkt, och behöver inte vänta någon längre tid.
¤ Dom gör och arrangerar väldigt mkt för sina medlemmar.
¤ Man känner sig väl omhändertagen, och man blir verkligen väl bemött.

Listan kan göras oändligt lång.

Att ASVH inte är tillfredsställande är ju inget nytt, men tråkigt är det när man inte kan ta åt sig utav de föreslag och ideer de får.
Man frågar sig varför egentligen......

Att ASVH inte är tillfredsställande är ju inget nytt, men tråkigt är det när man inte kan ta åt sig utav de föreslag och ideer de får.
Fast man kan ju alltid hoppas att det blir ändring nu med ny ledning:angel:
Tycker mig faktiskt redan ha märkt en ny attityd när man är i kontakt med kansliet. :bow:
Hoppas att det inte bara är inbillning :crazy:

Kl

Hur mycket är ni beredda att betala i årlig medlemsavgift för den servicen ni efterfrågar?

Har inte hört något om att Holsteinerförbundet "vill in i Sverige".Var har du fått dessa uppgifter ifrån?Du får gärna bli medlem och har du holsteinerston är du välkommen att använda deras hingstar på samma villkor som de som bor i området.Vissa hingstar kan du tom få spermaskick på men andra kan du endast använda på plats.Fölen kan registreras i Holstein oavsett var de är födda och brännmärks då med deras märke.Pga Sveriges djurskyddsbestämmelser är brännmärkning inte tillåten(trots att hästarna reagerar mycket mindre än på chipmärkning)så du måste åka till Tyskland och bränna.Känns inte som Holsteinerförbundet har någon större nytta av att "komma in i Sverige"-medlemmar får dom ändå.

Lite ot kan man använda honom i Sverige om man vill det? (utan ASVH inblandning?)
Om han står kvar på Ard Cherrymount så finns han på semin och då borde det ju inte vara några konstigheter att få det hitskickat och sen regga fölet i IHR som ISH. I annat fall kanske det lönar sig att skicka dit stoet och få henne dräktigt på plats. Irländskt bete tackar man ju inte nej till om man får det.

Har inte hört något om att Holsteinerförbundet "vill in i Sverige".Var har du fått dessa uppgifter ifrån?Du får gärna bli medlem och har du holsteinerston är du välkommen att använda deras hingstar på samma villkor som de som bor i området.Vissa hingstar kan du tom få spermaskick på men andra kan du endast använda på plats.Fölen kan registreras i Holstein oavsett var de är födda och brännmärks då med deras märke.Pga Sveriges djurskyddsbestämmelser är brännmärkning inte tillåten(trots att hästarna reagerar mycket mindre än på chipmärkning)så du måste åka till Tyskland och bränna.Känns inte som Holsteinerförbundet har någon större nytta av att "komma in i Sverige"-medlemmar får dom ändå.

Det handlar om att det finns uppfödare utav holsteinhästar i Sverige som hade velat starta upp en underförening till Holstein.
Precis som det är i Tyskland, att det finns en underförening i varje Bundesland, så hade då även den förening fungerat i Sverige.

Det är inte riskfritt att chipmärka.....Jag hade föredragit en ren frysmärkning.

Senast ändrad av en moderator:

Kl

Hur mycket är ni beredda att betala i årlig medlemsavgift för den servicen ni efterfrågar?

Jag hade gladligen betalt 1500 kr för den service, och för de möjligheter som man har genom den tyska HannoveranarVerbandet.

Hur mycket är ni beredda att betala i årlig medlemsavgift för den servicen ni efterfrågar?[/QUOTE]

Tycker detta är en viktig fråga som ingen riktigt har svarat på.

Jag har väldigt svårt att förstå detta motsats förhållande som flera skribenter, tillika uppfödare som skriver här anser sig stå i, i förhållande till ASVH.
Jag har inte varit aktiv i varmblodsaveln sedan 70 talet eftersom jag sedan 1980 bott utomlands, jag har inget ekonomiskt eller annat intresse i svensk eller någon annan avel heller, för den delen just nu. Men när jag höll på var det självklart att vara medlem i både den lokala avelsföreningen och ASVH. Man får ibland intrycket av att läsa på Buke, att ASVH är en diktatorisk förening som gör sitt bästa för att spoliera alla fantastiska avelsplaner folk har. Men så är det ju inte riktigt vad jag kommer ihåg.
ASVH är en medlemsbaserad förening, rätta mig om jag har fel, tror att det stod i samband med bruksprovet att det finns ca 900 medlemmar, ställ det i förhållande till antalet föl som registreras varje år, ca 5000.
Ställ nu detta i förhållande till de två just nu ledande förbunden Hannover och KWPN. Enligt KWPNs hemsida som jag just tittade på, har de 28000 medlemmar bara i Nederländerna. För Hannover hittar jag inte lika lätt ett medlemstal men det finns "65 Pferdezuchtvereine" och ca "19.000 eingetragenen Zuchtstuten" , så medlemsantalat är nog någonstans där i närheten (ca15000).
I dessa två förbund måste man vara medlem för att få registrera föl och ta del av verksamheten. Något som jag tror ASVH inte får göra, eftersom de är huvudregistrator för varmblodiga ridhästar i Sverige vare sig de är svenskfödda eller ej. Många även etablerade uppfödare har tagit för vana att stå vid sidan, och åka snålskjuts så gott man kan, men stambokför inte sina avelsston, man är inte medlem, man vill använda andra hingstar än vad ASVH godkänt och är också beredd att gå ganska omständiga omvägar för att få sina åtrådda gröna papper trots allt.

Jag hade hoppats att få läsa här i någon tråd om vad de utländska förbunden hade anordnat för aktiviteter i Sverige under 2008, har definitivt för mig det diskuterades att de var på gång redan tidigt i våras. Vad jag vet kan de inte förhindras att komma.

Att de som har välstammade hannoveraner eller holsteiner ston, vill gå med i moderförbunden säger jag inget om, och det har väl alltid varit möjligt om man vill göra sig besväret att frakta runt hästarna. Men för de som har vanliga svenska blandston (gammalt svenskt, mixat med Holsteiner, KWPN, Han, Trak eller vad det nu är) gäller det att komma ihåg att alla prestige stamböcker har olika avdelningar, och minst lika stränga krav som ASVH på vad de godkänner eller ej. Som andra har skrivet här så tror jag inte t.ex. ISH godkänns rakt av, av något "stort" förbund.
Som ett exempel länkar jag till vilka främmande ridsporthingstar som var godkända för KWPN 2008, den listan verkar betydligt kortare än ASVHs spermaimport lista.
http://www.kwpn.nl/uploads/File/pdf-doc/2008/goedgek.hengsten/stallions_reco_ridinghorses.pdf

Det är upp till medlemmarna att forma det förbund man vill ha, men ställer man sig helt utanför så är det inte lätt att påverka saker i den riktning man vill.

Det fanns ju ett gammalt uttalande av stenrike fullblodsuppfödaren HRH Aga Khan om " Throwing out the baby with the bath water". Något att fundera på.

Vill ni svenska uppfödare känna er lite bättre till mods så gå in på WBFSH och kolla in den senaste rankingen.
SWB ligger inte alls dåligt till, särskilt om man tänker på det låga antalet föl som registreras. Här är några av de förbund som placerar sig bland de 10 bästa i de 3 diciplinerna.
Förbund Hoppning Dressyr Fälttävlan
KWPN 1 2 8
Hannover 5 1 6
Holstein 3 8 9
Westfalen 2 6 7
Oldenburg 7 4 -
SF 4 - 2
SWB 9 5 4
Trakhener - 7 5
DWB - 3 -
ISH - - 1

Eftersom det gnälls oerhört över de 500 kronor det kostar att var medlem i ASVH, så undrar jag verkligen hur många som kan tänkla sig 1500:-/år?
det är lätt att säga det här i "stundens hetta", men att sedan betala det när det är dax...

Jag tror att det snart finns andra avelsförbund etablerade i Sverige, hur det kommer att påverka är svårt att säga, men lite konkurens är väl aldrig fel, så det blir säkert bra.
Frågan är bara hur medlemmar för ASVH ska gynnas för att stanna kvar i föreningen. Såklart att det kommer att krävas förändringar inom organisationen, men det har ju redan börjats fila på.

Sådna saker som att stänga Blup sidan delvis för icke medlemmar. Andra priser för registreringar för medlemmar, andra startavgifter för medlemmar osv har diskuterats.Och en hel del annat.

Men när jag höll på var det självklart att vara medlem i både den lokala avelsföreningen och ASVH. Man får ibland intrycket av att läsa på Buke, att ASVH är en diktatorisk förening som gör sitt bästa för att spoliera alla fantastiska avelsplaner folk har. Men så är det ju inte riktigt vad jag kommer ihåg.
ASVH är en medlemsbaserad förening, rätta mig om jag har fel, tror att det stod i samband med bruksprovet att det finns ca 900 medlemmar, ställ det i förhållande till antalet föl som registreras varje år, ca 5000.

Att ASVH endast har 900 medlemmar när det registreras 5000 föl säger väl en del om deras service och marknadsföring.
Jag är ny avlare och ser inget värde som jag kan få som medlem i ASVH och verkligen inte från min lokala förening. Jag har inte heller fått någon info från ASVH om vad jag kan få som medlem. När jag fick hem mitt föls pass hade de däremot stoppat i en massa reklam från Agria där. :confused:
Jag var med på fölvisning som var hutlöst dyr och man fick en rosett och ett knöligt papper. När jag deltagit i ASRP:s aktivteter har man för en mycket lägre avgift fått fina diplom med poängen + ett utförligare skriftligt omdöme. Det kändes proffsigt.
ASVH tar 2000 spänn för att fixa ett pass - också hutlöst dyrt. Ägarbyte kostar massor, stambokföring av sto likaså. Jag kollar ofta på deras hemsida och kan inte se vad jag skulle få av "värde" om jag var med.
Jag skulle gärna vara med om det gav mig något.
Ett exempel på deras dåliga service är också hur lång tid det tog innan hingstarnas faktablad kom upp i år.
Jag känner storuppfödare och försäljningstall som inte är med och som aldrig någonsin gör hästägarbyte av ren princip, det tycker det är löjligt dyrt.

Eftersom det gnälls oerhört över de 500 kronor det kostar att var medlem i ASVH, så undrar jag verkligen hur många som kan tänkla sig 1500:-/år?
det är lätt att säga det här i "stundens hetta", men att sedan betala det när det är dax...

Jag tror att det snart finns andra avelsförbund etablerade i Sverige, hur det kommer att påverka är svårt att säga, men lite konkurens är väl aldrig fel, så det blir säkert bra.
Frågan är bara hur medlemmar för ASVH ska gynnas för att stanna kvar i föreningen. Såklart att det kommer att krävas förändringar inom organisationen, men det har ju redan börjats fila på.

Sådna saker som att stänga Blup sidan delvis för icke medlemmar. Andra priser för registreringar för medlemmar, andra startavgifter för medlemmar osv har diskuterats.Och en hel del annat.

1500 kr för bra service och förslagsvis lägre avgifter på aktiviteter och pass m m är billigt enligt mig.
500 kr för ingenting är dyrt enligt mig.
Så resonerar jag.

Fast att säga 500 kronor för ingenting är faktiskt inte en sanning. Ingenting är just vad det säger - NADA ;)
Räött ska väl ändå vara rätt eller ;)
Sedan skrev jag inte att ALLA skulle fundera över att inte bli medlem om det kostar 1500 /år , utan jag funderade över HUR MÅNGA - en stor skillnad:D

Jag är inte emot att andra organsiationer vill komma in och etablera sig, snarare tvärtom jag tror att konkurens verkligen är bra i nästan alla lägen.

Man får ibland intrycket av att läsa på Buke, att ASVH är en diktatorisk förening som gör sitt bästa för att spoliera alla fantastiska avelsplaner folk har.
Jag så tycker även jag att det känns när man ibland hör diskussionen. Jag tror att man även från ASVH:s håll skulle vara glada att bli ännu bättre i servicen till medlemmarna. Allting handlar som vanligt om pengar!

Vad jag vet kan de inte förhindras att komma.
Nej det går inte att förhindra dem att göra sitt inträde i Sverige.

Det är upp till medlemmarna att forma det förbund man vill ha, men ställer man sig helt utanför så är det inte lätt att påverka saker i den riktning man vill.
:bow:

Vid ASVH:s senaste årsmöte så diskuterades om man skulle göra om så att man endast kunde söka medlemsskap i ASVH centralt, för att därigenom även bli medlem lokalt i den lokala klubb som önskades? Jag tror personligen att det här är en bra väg att gå. Då får ASVH tillgång till medlemsregistret över hela landet och inte bara som det är nu att man endast når dem som är anslutna som enskilda medlemmar.

Vill ni svenska uppfödare känna er lite bättre till mods så gå in på WBFSH och kolla in den senaste rankingen.
SWB ligger inte alls dåligt till, särskilt om man tänker på det låga antalet föl som registreras. Här är några av de förbund som placerar sig bland de 10 bästa i de 3 diciplinerna.

Hur har du tagit ut din lista?? Är det platssiffror?

Dessutom så räknar man in RENAfullblod i rankingen så det är ju inte rakt av halvblodsraserna som rankas.

Dessutom så finns det en hel del fel i rankingen. Se bara på Pandora Emm som är svenskfödd fullblodshäst som helt plötsligt finns med anglo araber :grin:

Det mest intressanta är ju hur det ser ut under flera år :idea:

Och där är det följande:

Fälttävlan

2004
1 Irish Sport Horse( ISH)
2 Stud-book Français du Cheval Selle Français( SF )
3 Verband der Züchter und Feunde des Ostpreussischen TRAK
4 Associacao Brasileira de Criadores do Cavalo de Hipismo( Bras-H)
5 Verband Hannoverscher Pferdezüchter e.V.( HANN)
6 British Warmblood Society( Bri.WS )
7 Stud-book Français du Cheval Anglo-Arabe( AA)
8 Verband der Züchter des Holsteiner Pferdes e.V.( HOLST)
9 Swedish Warmblood Association( SWB)
10 Westfälisches Pferdestammbuch e.V.( WESTF)

2005
1 Irish Sport Horse( ISH)
2 Verband Hannoverscher Pferdezüchter e.V.( HANN)
3 Swedish Warmblood Association( SWB)
4 Stud-book Français du Cheval Selle Français( SF)
5 Verband der Züchter des Holsteiner Pferdes e.V. ( HOLST)
6 Sport Horse breeding of Great Britain( SHBGB)
7 Verband der Züchter und Feunde des Ostpreussischen TRAK
8 Stud-book Français du Cheval Anglo-Arabe( AA)
9 Westfälisches Pferdestammbuch e.V.(WESTF)
10 Landesverband Bayerischer Pferdezüchter e. V.( BAVAR)

2006
1 Irish Sport Horse (ISH)
2 Verband Hannoverscher Pferdezüchter e.V. (HANN)
3 Sport Horse breeding of Great Britain (SHBGB)
4 Verband der Züchter des Holsteiner Pferdes e.V. (HOLST)
5 Stud-book Français du Cheval Anglo-Arabe (AA)
6 Stud-book Français du Cheval Selle Français (SF)
7 Verband der Züchter und Feunde des Ostpreussischen TRAK
8 Swedish Warmblood Association (SWB)
9 Koninklijk Warmbloed Paardenstamboek Nederland (KWPN)
10 Danish Warmblood Society (DWB)

2007
2 Stud-book Français du Cheval Selle Français (SF)
3 Stud-book Français du cheval Anglo-Arab (AA)
4 Hannoveraner Verband e.v. (HANN)
5 Trakehner Abstammung (TRAK)
6 Swedish Warmblood Association (SWB)
7 Verband der Züchter des Holsteiner Pferdes (HOLST)
8 Sport Horse Breeding of Great Britain (SHBGB)
9 Associacao Brasileira de Criadores do Cavalo de Hipismo (Bras-H)
10 Westfälisches Pferdestammbuch (WESTF)

2008
2 Stud-book Français du Cheval Selle Français (SF)
3 Stud-book Français du cheval Anglo-Arab (AA)
4 Swedish Warmblood Association (SWB)
5 Trakehner Abstammung (TRAK)
6 Hannoveraner Verband e.v. (HANN)
7 Westfälisches Pferdestammbuch (WESTF)
8 Koninklijk Warmbloed Paardenstamboek Nederland (KWPN)
9 Verband der Züchter des Holsteiner Pferdes (HOLST)
10 Associacao Brasileira de Criadores do Cavalo de Hipismo (Bras-H)

Hoppning

2004
1 Koninklijk Warmbloed Paardenstamboek Nederland ( KWPN)
2 Stud-book Français du Cheval Selle Français ( SF)
3 Verband Hannoverscher Pferdezüchter e.V. ( HANN)
4 Verband der Züchter des Holsteiner Pferdes e.V. ( HOLST)
5 Verband der Züchter des Oldenburger Pferdes e.V. ( OLDBG)
6 Belgisch Warmbloedpaard v.z.w. ( BWP)
7 Irish Sport Horse ( ISH)
8 Westfälisches Pferdestammbuch e.V. ( WESTF)
9 Swedish Warmblood Association ( SWB)
10 Landesverband Bayerischer Pferdezüchter e. V. ( BAVAR)

2005
1 Koninklijk Warmbloed Paardenstamboek Nederland (KWPN)
2 Verband der Züchter des Holsteiner Pferdes e.V. (HOLST)
3 Verband Hannoverscher Pferdezüchter e.V. (HANN)
4 Verband der Züchter des Oldenburger Pferdes e.V. (OLDBG)
5 Stud-book Français du Cheval Selle Français (SF)
6 Belgisch Warmbloedpaard v.z.w. (BWP)
7 Westfälisches Pferdestammbuch e.V. (WESTF)
8 Irish Sport Horse (ISH)
9 Danish Warmblood Society (DWB)
10 Swedish Warmblood Association (SWB)

2006
1 Koninklijk Warmbloed Paardenstamboek Nederland( KWPN)
2 Westfälisches Pferdestammbuch e.V.(WESTF)
3 Verband der Züchter des Holsteiner Pferdes e.V. ( HOLST)
5 Belgisch Warmbloedpaard v.z.w.( BWP)
6 Verband Hannoverscher Pferdezüchter e.V.( HANN)
7 Verband der Züchter des Oldenburger Pferdes e.V.( OLDBG)
8 Studbook Zangersheide( ZANG)
9 Danish Warmblood Society( DWB)
10 Irish Sport Horse( ISH)

2007
2 Stud-book Français du Cheval Selle Français( SF)
3 Hannoveraner Verband e.v. ( HANN)
4 Verband der Züchter des Holsteiner Pferdes( HOLST)
5 Belgisch Warmbloedpaard( BWP)
6 Westfälisches Pferdestammbuch (WESTF)
7 Verband der Züchter des Oldenburger Pferdes( OLDBG)
8 Swedish Warmblood Association( SWB)
9 Irish Sport Horse( ISH)
10 Stud-book sBs, le Cheval de Sport Belge( SBS)

2008
2 Westfälisches Pferdestammbuch (WESTF)
3 Verband der Züchter des Holsteiner Pferdes( HOLST)
5 Hannoveraner Verband e.v. ( HANN)
6 Belgisch Warmbloedpaard( BWP)
7 Verband der Züchter des Oldenburger Pferdes( OLDBG)
8 Stud-book Zangersheide( ZANG)
9 Swedish Warmblood Association( SWB)
10 Stud-book sBs, le Cheval de Sport Belge( sBs)

Nu har jag bara tagit hopp och fälttävlan och det intressanta är hur förbunden ligger på listorna genom flera år eftersom det baseras på specifikt antal avkommor i just det förbundet.

Som man ser så är de irländska hästarna helt outstanding i fälttävlan och de sitter ohotade på tronen och har så gjort under väldigt många år!, liksom KWPN i hoppning.

Och då härifrån måste man börja jobba.

Värt att notera är att SF ligger högt i både hoppning och fälttävlan.

Det är verkligen roligt att det har blivit en diskussion i detta ämnet, på en bra nivå, utan påhopp osv.:idea:
Och att man vågar och vill tillföra sin mening i den här tråden.:bow:

ASVH (Avelsföreningen för det Svenska Varmblodiga Hästen).

Om medlemmar och uppfödare hade varit nöjda med ASVH, så hade inte det varit en diskussion angående om dess brister osv.

Men jag som vill avla och tillföra sporten bra hästar är servicen som ASVH har otillräcklig på många plan. Jag vill nog i allafall påstå förutom, arbetet ang registreringar, ägarebyte osv, felas en mkt viktig bit i vår huvudföreningen, och det är vår avel. Det finns inget avelsråd, där vi små som stora uppfödare kan diskutera med ett opartiskt råd.

Vi har idag ingenstans att vända oss till.

Ett enkelt sammansatt resultat häfte ifrån årets fölvisningar, hade mkt väl varit genomförbar med små enkla medel. Men den informationen är mkt viktig i ett seröst avels arbete.

Men är det just det som ska prioriteras? Den stora studien som publicerades i fjol visade ju mkt begränsade eller inga samband med fölbedömning och hur hästen blir som 3-åring när man jämförde med 3-årstestresultat?
Har du ställt frågan till ASVH?
Är önskelistan från annan tråd insänd till ASVH och kom det ngt svar??

1500 kr för bra service och förslagsvis lägre avgifter på aktiviteter och pass m m är billigt enligt mig.
500 kr för ingenting är dyrt enligt mig.
Så resonerar jag.

Jag är medlem i huvudföreningen så jag har betalat in mina 500 kronor. Men vill ha någon som helst förmån som uppfödare t ex billigare anmälnings avgift vid fölvisning. Då måste jag även gå med i en lokalklubb, för att antal hundra lappar till. När man sedan som jag bor i ett område där det är ganska tätt mellan de lokala klubbarna har det hänt att jag fått lösa medlemskap i flera. Så jag hade gärna gett både 1500 eller flera tusen till ett ställe om jag hade kunnat få något för de pengarna. Saker som förtur för både registrering och deltagande. Kanske kunnat få ha kvar förmånen om att få fölen bedömda hemma. Rabatterat pris på avgifter jämfört med icke medlemmar.

Men är det just det som ska prioriteras? Den stora studien som publicerades i fjol visade ju mkt begränsade eller inga samband med fölbedömning och hur hästen blir som 3-åring när man jämförde med 3-årstestresultat?
Har du ställt frågan till ASVH?
Är önskelistan från annan tråd insänd till ASVH och kom det ngt svar??

Den önskelistan är skickad, till ASVH.

Jag håller med dej om att medlem i lokal avelsförening borde få rabatt på anmälningsavgiften vid arrangemangen. Men just nu tillåter inte ASVH att lokalföreningarna differentierar anmälningsavgiften. I MVK skulle vi vilja följa efter "hundvärlden" och stänga arrangemangen för dem som inte är medlemmar i ASVH eller annan lokal avelsförening, men det tillåts vi inte ännu. Det är dock min övertygelse att så kommer att bli inom närmsta åren.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

• Hovrandsartros
  • Blöt utebox!
  • Lymfangit
Tillbaka