En SERIÖS och DEBATT önskas! Över ett mkt betydelsefullt ämne, som rör oss avlare.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wolken fee
  • Startdatum Startdatum
Sv: En SERIÖS och DEBATT önskas! Över ett mkt betydelsefullt ämne, som rör oss avlare

Dessutom så åker alla inte över bron heller för att brännmärka...:angel: Det finns villiga utlänningar som kommer hit och gör det! :crazy:

Och jag tror att dom blir bara fler och fler.;)

Sv: En SERIÖS och DEBATT önskas! Över ett mkt betydelsefullt ämne, som rör oss avlare

Jag håller med dig fullt ut. Det är skam att man inte erkänner världens bästa ras för fälttävlan.

Det var ju som när Boherdeal clover kom hit och inte fick användas :cool: Ångrar djup att jag inte använde honom ändå.:cry:

Vi hade aldrig tagit hit BC om vi inte på förhand fått grönt ljus för hans godkännande.Clover Hill godkändes,BCs egna tävlingsmeriter,samt mödernetsförärvning skulle rendera honom gula papper.Märkväl att BC då var den högst enligt avelsindex rankade Clover Hill sonen.När AVN kör in i Linköping för att interim besikta honom på Lindevik ringer Mathias Beffersdorf och kräver att AVN omgående blåser av besiktningen.Allt orkesterat av frustrerade (officiellt värnande om den svenska aveln)kolleger i Hingshållarföreningen.Märkväl beviljades Nick of Diamonds halvbror disp.att genomföra bruksprov samma säsong.......Kostsam och mycket sorglig erfarenhet,men mycket talande för hur mycket intriger och avundsjuka styr denna värld.

Ja tyvärr det tror jag också! Hoppas att någon kommer på dem!:mad:
Fast vad ska någon göra? De har ju gjort det helt lagligt i ett land där det tillåts.

Om vi inte vill ha brännmärkning i Sverige reglerna ändras såsom de ändrades på hundar när det gäller kupering. Inga hästar som är brännmärkta får tävla i Sverige. Funkade på hundsidan trots att det var mycket pengar involverat. Men jag kan inte se hur det skulle annat än förstöra för svenskarna faktiskt!

Det har jag faktiskt ingen aning om. Sen är det ju sällan de irländska stona säljs som avelsston, utan Irland är unghästproducenter som säljer tävlingshästar och då är det mindre relevant. Irländarna i gemen själva bryr sig inte ett dugg ifall ISH inte godkänns i Sverige, då de anser att de själva kan avla för att täcka upp den svenska marknaden via export.

Okej, jag tänkte bara om du visste. Jag ska ju ev regga föl i hannoveranerförbundet nästa år där mödernet inte är rent hann och jag har för mig att de sa nåt om att inte irländsk är ok. (Svenskt funkar för det mesta för det är ju oftast uppbyggt på hannoveranare iaf.)

Fast vad ska någon göra? De har ju gjort det helt lagligt i ett land där det tillåts.
Nja nu pratar jag om dem fölen som brännmärks i Sverige där det är olagligt!

Vi hade aldrig tagit hit BC om vi inte på förhand fått grönt ljus för hans godkännande.Clover Hill godkändes,BCs egna tävlingsmeriter,samt mödernetsförärvning skulle rendera honom gula papper.Märkväl att BC då var den högst enligt avelsindex rankade Clover Hill sonen.När AVN kör in i Linköping för att interim besikta honom på Lindevik ringer Mathias Beffersdorf och kräver att AVN omgående blåser av besiktningen.Allt orkesterat av frustrerade (officiellt värnande om den svenska aveln)kolleger i Hingshållarföreningen.Märkväl beviljades Nick of Diamonds halvbror disp.att genomföra bruksprov samma säsong.......Kostsam och mycket sorglig erfarenhet,men mycket talande för hur mycket intriger och avundsjuka styr denna värld.

Ja verkligen synd. Jag gillar honom skarpt och hade inte tvekat en sekund att använda honom.

Lite ot kan man använda honom i Sverige om man vill det? (utan ASVH inblandning?)

Om vi inte vill ha brännmärkning i Sverige reglerna ändras såsom de ändrades på hundar när det gäller kupering. Inga hästar som är brännmärkta får tävla i Sverige.

Det hade inte varit särskilt många hästar med i Flyinge i helgen. Och Sverige hade inte haft så många mästerskapshästar osv...

Kl
Angående brännmärkningen; när mitt sto fölade i Tyskland (Oldenburg) så frågade de om det var ok att han bara blev chipmärkt för han var så liten. Sedan blev han brännmärkt ändå, de tycker ju att det ger högre status, men han hade ju fått fulla papper ändå. Då borde de ju kunna göra det med de svenskfödda också så det är nog inget problem.

Mecklenburg kan också läggas till listan över dem som vill etablera sig i Sverige.

Personligen välkomnar jag de utländska förbunden för konkurrensens skull även om jag tycker det är synd att vi uppfödare tycker att ASVH har så många brister att vi hellre vänder oss till utländska. Jag skulle hellre registrera mina avkommor i ett svenskt förbund om jag tyckte att priser, service och regler uppfyllde mina krav. Sedan kan ju det vara skillnad om man vill regga i utländska förbund för att hålla rasen ren, det kan jag mycket väl förstå. Men när det gäller det svenska varmblodet så är det så mycket tyskt blod inblandat att det känns som om det är för sent att bevara det svenskt.

Fördelar med att utländska förbund etablerar sig:
> Tillgängligheten till utländska hingstar ökar
> Priserna på tex registrering är lägre
> ASVH får konkurrens och blir tvugna att "snäppa upp sig"

nackdelar:
> ASVH kan få för mycket konkurrens och bli för svagt
> Det blir svårare att marknadsföra våra hästar som svenska, vårt varumärke försvagas.
> Det kan bli lite rörigt i början, en viss förvirring kommer nog att uppstå.

Det hade inte varit särskilt många hästar med i Flyinge i helgen. Och Sverige hade inte haft så många mästerskapshästar osv...

Tycker det där med brännmärkningsförbudet är mycket dubbelmoral-man kastrerar små grisar utan bedövning,vilket definitivt borde vara förbjudet:devil:

För att få avkommor införda i huvudstamb i de mest namnkunniga utländska förbunden måste moderstoet vara upptagen där.

Hade man följt samma regler som för hundarna, så hade alla som blivit märkta i "rätt" land fått tävla. D v s importhundar där ursprungslandet har kvar kupering får tävla här på samma villkor som våra svenska i själva tävlingen/utställningen Så då borde ju också "rätt" tillverkade hästar få göra samma sak. Det hade bara varit de som gjorde regelvidriga saker som inte fått. Vilket de i och för sig väl egentligen inte får nu heller om man skulle "råka" komma på dem. T ex alla som utnyttjar kryphålet för moderslivs- importer.

*kl*
Här kan ni se vad det kostar i Trakehner Verband.
http://www.trakehner-verband.de/trakehner_eng/_resources/_pdf/fees_charges.pdf

Medlemsskap är obligatoriskt om man ska delta i någon av föreningens aktiviteter, betäcka sitt sto m.m.
Man ska även betala en avgift varje år för varje sto man äger som ska visas, delta i någon aktivitet som föreningen anordnar eller är i avel.

Men man får karva i öronen på kor och grisar:crazy:

Man karvar inte, utan klipper. bara för att jag påpekar detta nu så säger det inte att jag är för det.

KL

Kan man inte frysmärka hästarna med samma "mönster" då? Vad är skillnaden i utseende på en bränn och frysmärkning?

Man frysmärker ju travarna så DET är ju i allra högsta grad lagligt iaf...

Man karvar inte, utan klipper. bara för att jag påpekar detta nu så säger det inte att jag är för det.

Fast är inte det förbjudet numera det också? Det ska väl vara godkända märken med SE-nummer på alla kor och grisar.

jo med nummer bricka, men den skjuts trotts allt igenom örat på djuret

Har varit medlem i två tyska förbund och tycker jag fått betydligt mer för pengarna där.

jo med nummer bricka, men den skjuts trotts allt igenom örat på djuret

Fast det är ju inte mycket värre än pircing på människor, verkar knappt kännas om det är en van märkare.;)

jo kanske det

Har varit medlem i två tyska förbund och tycker jag fått betydligt mer för pengarna där.

Det ju faktisk svårt att få mindre för sin pengar än vad man från ASVH:confused:
Man har ju inte direkt några fördelar utan får betala lika mycket som icke medlemmar för de flesta sakerna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka