Sv: En SERIÖS och DEBATT önskas! Över ett mkt betydelsefullt ämne, som rör oss avlare
Svensk Galopp och ASVH spelar inte på samma planhalva. Svensk Galopp har ATG bakom sig. Den tar en liten slant varje gång jag spelar Commander Crowe i sjunde och använder den till att subventionera...
Det handlar mycket om ekonomi. ASVH är en liten organisation. Det finns således gränser för vad de kan göra. De har få medlemmar och ett med internationella mått litet antal hästar att slå ut kostnaderna för personal, kansli etc på.
Tror ni att ett utländskt avelsförbund kommer att få så stor omsättning att de kan erbjuda bra service till rimliga kostnader även i Sverige? Eller kommer det att bli så att det finns ett tillfälle och en plats att visa t.ex. hannoveranare? Kommer vi att bli tvugna att åka till Tyskland för att få vara med på föredrag, visningar, årgångschampionat?
Nja, har jag inte helt fel för mig så pumpas det årligen in en hel del slantar från ATG till ridsporten också. Vart de tar vägen vet jag ej, men man kan ju tycka att en del borde komma uppfödarna tillgodo.
STC (travets motsvarighet till svenska galopp och asvh etc.) kostade det senast jag regade föl där: 875:- inkl. moms. För det fick jag följande: DNA typning, hembesök (eftersom jag hade mer än 2 föl att rega.) för identitet, frysmärkning m.m. och passet. Kort och gott hela registreringen.
När passkravet kom och man frångick blodtypning och valde DNA så ingick provtagning och kontroll av dna på märrarna.
Man ansöker om registrering inom tre månader från fölets födelsedatum (därefter stiger avgifterna). Man får ut papper med godkänt namnförslag samt tilldelat reg.nr. Senare på året får du en kallelse om var och när man ska infinna sig för frysmärkning. Mycket smidigt.
Däremot kostar ett ägarskifte betydligt mer hos stc än vad det senast gjorde hos asvh när jag skiftade. Har för mig det ligger på runt 500:- hos stc + moms?!
Gira
För övrigt välkomnar jag konkurrens till ASVH. I affärsvärlden innebär konkurrens att antingen måste man vara bra för att hänga med/ vara kvar. eller att man selekteras bort av kunderna för att man inte håller måttet.
Emellan varven upplever jag att asvh är en klubb för inbördes beundran. Nu drar jag absolut inte alla över en kam!!!! Men det skulle nog inte skada med nytt frisk blod i styrelsen. -Där man vågar tänka ett steg utanför ramarna.
(fast antar det är så mer eller mindre i många föreningar).
- Jag vill kunna använda de hingstar jag anser lämpliga till mina ston oavsett var de finns. Det betyder att jag ibland får gå ner till ex. Danmark, seminera där, rega i DV och sedan rega i asvh för att fölet ska få gröna papper. Seminerar jag här hemma och hoppar över reg. i DV så får inte fölet gröna papper. Ganska komiskt för stammen på avkomman blir ju densamma, priset vid försäljning blir ett annat. Dessutom måste jag ju lösa betäckningslicens...
Billigare att åka till Danmark.