En SERIÖS och DEBATT önskas! Över ett mkt betydelsefullt ämne, som rör oss avlare.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wolken fee
  • Startdatum Startdatum
Sv: En SERIÖS och DEBATT önskas! Över ett mkt betydelsefullt ämne, som rör oss avlare

Att ASVH endast har 900 medlemmar när det registreras 5000 föl säger väl en del om deras service och marknadsföring.
Jag är ny avlare och ser inget värde som jag kan få som medlem i ASVH och verkligen inte från min lokala förening. Jag har inte heller fått någon info från ASVH om vad jag kan få som medlem. När jag fick hem mitt föls pass hade de däremot stoppat i en massa reklam från Agria där. :confused:
Jag var med på fölvisning som var hutlöst dyr och man fick en rosett och ett knöligt papper. När jag deltagit i ASRP:s aktivteter har man för en mycket lägre avgift fått fina diplom med poängen + ett utförligare skriftligt omdöme. Det kändes proffsigt.
ASVH tar 2000 spänn för att fixa ett pass - också hutlöst dyrt. Ägarbyte kostar massor, stambokföring av sto likaså. Jag kollar ofta på deras hemsida och kan inte se vad jag skulle få av "värde" om jag var med.
Jag skulle gärna vara med om det gav mig något.
Ett exempel på deras dåliga service är också hur lång tid det tog innan hingstarnas faktablad kom upp i år.
Jag känner storuppfödare och försäljningstall som inte är med och som aldrig någonsin gör hästägarbyte av ren princip, det tycker det är löjligt dyrt.

Fast jag förstår inte riktigt varför du dömer ut din lokala avelsförening så snabbt. Har du varit i kontakt med dem nåt? Har du ställt några krav på dem?
Har man inte så många betalande medlemmar är det kanske inte så konstigt att det blir dyra arrangemang (nu har jag ingen aning om vilken lokalförening det rör sig om och hur många medlemmar just den har, men jag bara spekulerar lite).
"Min" lokala avelsförening har subventionerat pris på fölvisning för medlemmar och de har sammarbete med tränarportalens salusida så att vi medlemmar annonserar gratis där mm. Saker som gör att det helt klart lönar sig för mig att vara medlem.
Och visst kan ASVHs service och marknadsföring bli bättre, men då måste de ju få en chans att få veta vad som kan bli bättre, bla genom att fler uppfödare blir medlemmar och använder sitt medlemskap till att påverka och förändra. Eller hur? ;)

Sv: En SERIÖS och DEBATT önskas! Över ett mkt betydelsefullt ämne, som rör oss avlare

Men jag betalar ju en avgift för fölvisningen och då spelar det ju inte så stor roll hur många medlemmar de har. Jag har svårt att tro att ASVH är "svagare" än ASRP.
Och jag håller inte med dig, jag går inte med i organisationer som jag inte tycker verkar bra och försöker ändra organisationen. Lika lite som jag skulle gå med i ett politiskt parti för att försöka ändra deras politik.

Vad jag menade var att kostnaden för att arrangera en fölvisning kan ju resultera i hög avgift/föl om föreningen inte har andra inkomstkällor, tex många betalande medlemmar. Och att om man är med i sin lokala förening så kan ju kostnaden för en själv blir lägre vid tex fölvisning (om nu den aktuella lokalföreningen subventionerar priset till sina medlemmar).

Angående medlemskap eller inte i ASVH, så förstår jag ditt synsätt. Om du nu inte vill gå med i föreningen, har du då försökt tala om för ASVH vad som du tycker att de brister i, utan att vara medlem? Det går ju faktiskt också och är nog lite mer konstruktivt än att bara "spy galla" över den på nätet. ;)

OBS, ingen kritik mot dig personligen, utan det är ju faktiskt så många av oss gör. Mycket enklare att klaga via nätet än att ta tag i problemet. ;)

Vad jag menade var att kostnaden för att arrangera en fölvisning kan ju resultera i hög avgift/föl om föreningen inte har andra inkomstkällor, tex många betalande medlemmar. Och att om man är med i sin lokala förening så kan ju kostnaden för en själv blir lägre vid tex fölvisning (om nu den aktuella lokalföreningen subventionerar priset till sina medlemmar).

Angående medlemskap eller inte i ASVH, så förstår jag ditt synsätt. Om du nu inte vill gå med i föreningen, har du då försökt tala om för ASVH vad som du tycker att de brister i, utan att vara medlem? Det går ju faktiskt också och är nog lite mer konstruktivt än att bara "spy galla" över den på nätet. ;)

OBS, ingen kritik mot dig personligen, utan det är ju faktiskt så många av oss gör. Mycket enklare att klaga via nätet än att ta tag i problemet. ;)

När jag mockade i mitt stall idag på morgonen, och man går där och funderar och tänker. Så slog det mig, att för många som läser de trådar jag har tagit upp om just ASVH, så låter jag som en gnäll spik.
Men, har man personlig erfarenhet utav, i det här fallet, utav Hannoveranar Verbandet i Tyskland, och dess service, avelssektion osv. Eftersom man har bott och levt där i många år, och sedan flyttar hem till Sverige med den erfarenhet av den tyska avelsföreningen och få uppleva ASVH och dess service gentemot uppfödare, får man känsla av att man har kommit till ett U-land.

Visst det är inte billigt att registrera föl osv, det kan jag köpa, men vi har ingen avelssektion, avelsråd absolut ingenting. Det kan jag bara inte köpa.

Jag har flera gånger skrivit och påpekat detta för ASVH, att det kan inte vara meningen att jag som uppfödare i Sverige, skall behöva vända mig till Tyskland för att kunna diskutera med en avelssektion/avelsråd.

Att kunna diskutera sitt hingstval eller få råd osv, är viktigt för alla även för de som har hållit på länge, men tänk på alla de som skall börja och inte har någon erfarenhet, vart skall dom vända sig?

Athena och Stommen - vilka föreningar menar ni har olika avgifter för medlemmar/icke medlemmar? Gäller det bara föl eller även treåringar och kvalitets?

Utan att vara någon av dem Du ställer frågan till kan jag bara säga att min uppfattning är att det är vanligare med någon form av medlemssubvention är tvärtom.
I vår förening - Norra Kalmar - subventioneras medlemmarna vid alla typer av arrangemang d v s såväl fölmönstringar, treårstester som clinics och andra avelsrelaterade kurser.

Athena och Stommen - vilka föreningar menar ni har olika avgifter för medlemmar/icke medlemmar? Gäller det bara föl eller även treåringar och kvalitets?

I mitt fall är det Wermlands Halvblodsförening. Exemplet ovan var fölvisning/stambokföring, de övriga arrangemangen vet jag inte hur det var i år.

Visst har ASVH kanske sina brister vad gäller marknadsföring och försäljning av det svenska halvblodet. Men jag tror vi ska ända värna om och försöka utveckla detta förbund sa gatt det gar.
Haller pa med bade hopp och dressyr avel förtillfället pa mindre niva pga av utlandsvistelse. Och har ston bade i asvh och i tyska förbund
Vi maste värna om en hög kvalitet pa var svenska häst.
Vi maste avla mer efter prestation inte som man hör mkt att stoet inte höll sa da betäckte vi den... Att den gar sönder da den gar svar klass är acceptabelt men att den gar sönder för lätt B dressyr el hoppning är inte acceptabelt.
Jag tror oxa att vi ska värna om vart bruksprov i Sverige, hingstarna är hingströntgade. I Tyskland blir inte alltid alla hingstar "gekört " den normala vägen , det finns hingstar som blir godkända hemma pa gardsplanen och da krävs inte ens röntgen. Alla hingstar kan ga 30 eller 70 dagars prov i Tyskland och därefter betäcka. Fördelen i Tyskland är (ursäkta alla som känner sig trampade pa tarna nu) att andelen hobby avlare är mindre och marknaden styr hardare i selekteringen av hingstar. Vill vi egentligen avla pa hingstar som inte är bra nog veterinärt ? Om man parar en hingst med veterinära svagheter tex osteocondros med ett sto som gatt sönder för lätt B hoppning , vad gör detta för avels framsteg da man inte kan sälja avkomman för liknande problem ?
Ett problem med att släppa in andra avels förbund i Sverige är att det blir svart att göra en vettig statistik pa vara hingstar och ston, da man kommer att sakna viktig informaton och resultat. Detta välkommnas naturligtvis av dom som har hästar som inte har sa bra index.

Om jag inte är helt ute och cyklar, så är den informationen frivillig för seminstationerna att ge ut idag.

Jag skulle vilja tillägga att om dessa uppgifter hade varit obligatoriska så hade man också fått sett vilka stationer som hade legat bra till i resultaten.
För det måste ju även där vara skillnad, i både kusnkap och skötsel.

Men det jag skrev har ju inte med stationen att göra, du msåte ha missuppfattat mig.
Om jag betäcker på en station så måste ju seminstationen redovisa till resp hingsthållare vilka ston som blivit dräktiga och inte.
Hingsthållaren måste väl gissningsvis redovisa detta till SH och antagligen ASVH.
Om ditt sto blir dräktig får du ju hem en lapp där du ska rapportera in till hingsthållaren/ägaren om det blev nåt föl, om det blev tvillingar, om det var ett döfött föl etc.
Dom resultaten måste ju också redovisas någonstans, det är de jag är ute efter inte seminstationernas egen dräktighets %
(Där är min uppfattning att en station som inte går ut med sin eller inte vill tala om det har inte särskilt hög dräktighet..)

Visst det är inte billigt att registrera föl osv, det kan jag köpa, men vi har ingen avelssektion, avelsråd absolut ingenting. Det kan jag bara inte köpa.

Jag har flera gånger skrivit och påpekat detta för ASVH, att det kan inte vara meningen att jag som uppfödare i Sverige, skall behöva vända mig till Tyskland för att kunna diskutera med en avelssektion/avelsråd.

Att kunna diskutera sitt hingstval eller få råd osv, är viktigt för alla även för de som har hållit på länge, men tänk på alla de som skall börja och inte har någon erfarenhet, vart skall dom vända sig?

Fast det finns det numera avelsrådgivning inom ASVH. Förra året deltog jag i ett kostnadsfritt försöksupplägg till avelsrådgivning och enligt hemsidan hade de också det i år, fast man fick betala för det.

"ASVH fortsätter med avelsrådgivning!
För att möta våra medlemmars önskemål om individbaserad avelsrådgivning för sina ston gjordes under våren 2007 ett test med 25 ston. Utvärdering visar att flertalet av dessa stoägare var mycket nöjda och ville använda sig av tjänsten igen. 19 av de 25 svarade på utvärderingsfrågorna och har bidragit med värdefulla synpunkter inför fortsättningen.

Nu kan du åter anmäla ditt sto för individuell avelsrådgivning
Stona ska vara ASVH-registrerade och ägare ska vara medlem i ASVH eller regional avelsförening. Endast hingstar godkända i ASVH och med löst licens kommer att föreslås.
Vi har nu möjlighet att ta emot förfrågningar för ett begränsat antal ston.
Först till kvar gäller …..
Rådgivarna är precis som i försöket Avelsvärderingsnämndens/ Avelsrådets medlemmar, vilket står för både kunskap och opartiskhet. Men det innebär också att det är upptagna personer med begränsad tid för detta uppdrag.
Kostnad: för enskild medlem i ASVH 250 kr/sto, för medlemmar i regional förening 400 kr/sto. Kostnaden faktureras."

Och en avelsledare har ju tillsatts, så visst händer det lite saker i alla fall.
Jag har ingen aning om hur de tyska förbunden fungerar, så jag kan inte jämföra.

Ädla Hästen Skaraborg har subventionerat fölvisningen. Tror inte att man har det för 3-års och kavlitets, men jag vet inte säkert. Var ett tag sen jag visade nån på de testerna.

Men det jag skrev har ju inte med stationen att göra, du msåte ha missuppfattat mig.
Om jag betäcker på en station så måste ju seminstationen redovisa till resp hingsthållare vilka ston som blivit dräktiga och inte.
Hingsthållaren måste väl gissningsvis redovisa detta till SH och antagligen ASVH.
Om ditt sto blir dräktig får du ju hem en lapp där du ska rapportera in till hingsthållaren/ägaren om det blev nåt föl, om det blev tvillingar, om det var ett döfött föl etc.
Dom resultaten måste ju också redovisas någonstans, det är de jag är ute efter inte seminstationernas egen dräktighets %
(Där är min uppfattning att en station som inte går ut med sin eller inte vill tala om det har inte särskilt hög dräktighet..)

Jag ber dig så hemskt mkt om ursäkt, självklart missförstod jag dig.;)
Seminstationens dräktighets procent är idag en frivillig uppgift, fast jag själv tycker att det vore kul att få se den siffran.

Ingen fara lätt hänt!

Är inte alltid världens tydligaste :angel:
Håller med om att statistiken från stationerna vore mkt intressant!
"Min" station skyltar med sin dräktighets % och det känns seriöst i mina ögon, dessutom är % hög vilket självklart gör det hela ännu bättre :D

Hur menar du att hingstarna blir godkända på gårdsplanen? I vilka förbund då?

Fast 300:- tycker jag är en väldigt överkomlig summa. Däremot tycker jag att 1000:- för pass för mitt årsföl är hiskeligt dyrt och tycker att 500:- är en rimligare summa.
Men hur kan du tycka att 300:- är en väldigt överkomlig summa för att trycka på ett par knappar, när du tycker att tillverkningen av ett pass bara ska kosta 500:-?

Ett pass borde inte kosta mer än 600:- i alla fall. Men det handlar inte om tillverkningskostnaden i passfallen, utan det handlar om vad någon är villig att betala...eller vad någon är tvungen att betala för att få sin häst registrerad med papper i ordning så att den kan säljas eller på annat vis användas.

Jag håller med!

Återigen tar jag Svenska Galopp som exempel, där kostar det 300kr att regga ett årsföl. (+ chipmärkning, DNa-typ och signalements beskrivning.)
Passet är ungefär det samma = det står samma saker i på ett ungefär, vad är det som gör att passet man får från ASVH är värt 700kr mer?
För att det i vissa fall kommer med en annan färg på papprena? (SGs pass är alla ljusblåa med vita sidor för de som ej vet..)
Är det det färgade pappret som är så dyrt att de måste ha priset så mycket högre? ;)

För mig är det billigare att regga min fölunge i SG först och sen tilläggs regga henne i ASVH, då tjänar jag fortfarande 400kr jämfört om jag hade reggat henne enbart i ASVH direkt... Sjukt.

Jag förstår inte riktigt heller din inställning, eftersom du satt Linköping under din signatur, (vilket inte behöver betyda någonting) tog jag mig friheten att kopiera detta från Östergötlands Varmblodsförening.

FYRA GODA SKÄL ATT VARA MEDLEM I ÖSTERGÖTLANDS VARMBLODSFÖRENING
·KUL.
Kontakt med likasinnade.
·BILLIGT.
För bara 300 kr får du tillgång till massor av information om vad som händer i på avelsfronten. Ställer du dessutom upp och visar häst vid något tillfälle får du direkt avgiften i rabatt.
·UTVECKLANDE.
Möjlighet till fortbildning i olika kurser och clinics.
·BERIKANDE.
Möjlighet att bli med på resor till stora hästevenemang. Vidga sina vyer och få perspektiv på vår egen verksamhet. (Samtidigt som man får lite semester hemifrån och kan gagga häst helt hämningslöst i några dagar).

Just de lokala avelsföreningarna organiserar ju de jordnära aktiviteterna, och kanske för de enskilda uppfödarna nyttigaste evenemangen, fölvisningar-stambokföring, 3- årstest, kvalitetstävlan, och en betydande kursverksamhet, unghästträning, löshoppning, salusidor, avelsrådgivning av informell karaktär, studieresor, i allmänhet allt som medlemmarna kommer upp med inom rimliga gränser. Mina egna minnen från ett sedan länge svunnet 70 -tal i den lokala föreningen är odelat positiva. Det allra mest betydelsefylla var att få lyssna till och tala med de erfarnare uppfödarna. Är man relativt ny inom ett område finns det ju inget bättre än en mentor som man kan rådfråga.

Men de lokala föreningarna är ju i högsta grad beroende av medlemmarnas idiella och obetalda engagemang.

Tycker att det har blivit en intressant debatt i denna tråd även ifall åsikterna varierar.
Vad jag ville peka på i mitt omständiga inlägg tidigare var att de olika förbunden har väldigt skilda förutsättningar.
Tillbaka igen till KWPN med sina 28000 medlemmar i hemlandet, de betalar 81 Euro i medlems avgift/år, så bara där tar de in motsvarande 22,4 miljoner SEK, jämför ASVH som borde få in ca 450 000 SEK från de direkt anslutna medlemmarna. KWPN medlemmarna kan gör gratis ägarbyten, har tillgång till hingstdatabasen som annars kostar 107 Euro per år. Säkert en hel del annat också men min holländska är inte den bästa.
Du Wolken Fee som känner till Hannover Verband, vet ju också att de åtnjuter ett rejält statligt stöd, Hingstdepån Celle, Hingstprövnings anstalten Adelheidsdorf, Hingstuppfödnings anstalten Hunnesruck (köper ca 45 hingstföl varje år) som naturligtvis ger en stadga åt förbundet på ett helt annat sätt. Situationen här jämförbar med när Flyinge gick under statlig flagg. Det finns ju för övrigt flera tyska statliga stuterier och hingstdepåer, Neustadt-Dosse, Marbach, kommer någon på några fler (Wahrendorf?). Så där kan förbunden koncentrera sig lite mer på stosidan.
Det går ju inte att komma ifrån att pengarna styr och de ekonomiskt starka förbunden kan också ge den bästa servicen. Förvänta sig att ASVH skall kunna trolla med knäna förblir orealistiskt.
Det har också tagits upp att registrering av xx är relativt billig jämförd med ASVH, är det inte så att hela galoppsidan subventioneras ganska kraftigt via ATG och detta håller kostnaderna nere.

Har inte läst om att något nytt förbund haft aktiviteter i Sverige under sommaren eller hösten, även ifall några tidigare inlägg antydde att folk smög omkring med brännjärn ute i buskarna!!! Tag er i akt små föl.:devil:

Jag förstår inte riktigt heller din inställning, eftersom du satt Linköping under din signatur, (vilket inte behöver betyda någonting) tog jag mig friheten att kopiera detta från Östergötlands Varmblodsförening.

FYRA GODA SKÄL ATT VARA MEDLEM I ÖSTERGÖTLANDS VARMBLODSFÖRENING
·KUL.
Kontakt med likasinnade.
·BILLIGT.
För bara 300 kr får du tillgång till massor av information om vad som händer i på avelsfronten. Ställer du dessutom upp och visar häst vid något tillfälle får du direkt avgiften i rabatt.
·UTVECKLANDE.
Möjlighet till fortbildning i olika kurser och clinics.
·BERIKANDE.
Möjlighet att bli med på resor till stora hästevenemang. Vidga sina vyer och få perspektiv på vår egen verksamhet. (Samtidigt som man får lite semester hemifrån och kan gagga häst helt hämningslöst i några dagar).

Just de lokala avelsföreningarna organiserar ju de jordnära aktiviteterna, och kanske för de enskilda uppfödarna nyttigaste evenemangen, fölvisningar-stambokföring, 3- årstest, kvalitetstävlan, och en betydande kursverksamhet, unghästträning, löshoppning, salusidor, avelsrådgivning av informell karaktär, studieresor, i allmänhet allt som medlemmarna kommer upp med inom rimliga gränser. Mina egna minnen från ett sedan länge svunnet 70 -tal i den lokala föreningen är odelat positiva. Det allra mest betydelsefylla var att få lyssna till och tala med de erfarnare uppfödarna. Är man relativt ny inom ett område finns det ju inget bättre än en mentor som man kan rådfråga.

Men de lokala föreningarna är ju i högsta grad beroende av medlemmarnas idiella och obetalda engagemang.

Det stämmer att jag bor i Linköping nu. Jag baserar mina åsikter på hur jag upplever ASVH centralt samt hur info om fölbedömning samt fölbedömning sköttes lokalt (bland annat att man det inte ens stod vem som var uppfödare på resultatlistorna). Som jämförelse har jag tidgare deltagit i ASRP:s arrangemang i Sörmland och Roslagen och har upplevt dem som mycket proffessionella jämfört med detta.
Att skriva att något är kul och utvecklande är väl en sak, men om jag inte upplever det, då spelar det ingen roll.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka