En SERIÖS och DEBATT önskas! Över ett mkt betydelsefullt ämne, som rör oss avlare.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wolken fee
  • Startdatum Startdatum
Sv: En SERIÖS och DEBATT önskas! Över ett mkt betydelsefullt ämne, som rör oss avlare

ASVH tar 2000 spänn för att fixa ett pass - också hutlöst dyrt. Ägarbyte kostar massor, stambokföring av sto likaså. Jag kollar ofta på deras hemsida och kan inte se vad jag skulle få av "värde" om jag var med.
Jag skulle gärna vara med om det gav mig något.
Ett exempel på deras dåliga service är också hur lång tid det tog innan hingstarnas faktablad kom upp i år.
Jag känner storuppfödare och försäljningstall som inte är med och som aldrig någonsin gör hästägarbyte av ren princip, det tycker det är löjligt dyrt.

Fast att inte betala ägarbyten mm är mer ren lathet och girighet. De kronorna de handlar om kan de ju enkelt lägga på försäljningshästarna om de sen säljs vidare. Vad gäller ägarbytena just handlar det om att kunna ge övriga som letar efter sin "uppfödning/ fd medryttar/ fd ägare" mm den servicen det ändå handlar om ... Köper jag en häst vill jag SJÄLVKLART stå som ägare ....När jag sen säljer hästen struntar jag förvisso i om den nya ägaren gör ägarebyte eller inte, det bekommer mej mindre :)

Nu pratar jag förvisso till ASVH inte till ridsportförbundet, för tävlingslicensen är jag oftast inte inblandad i iaf.

Sv: En SERIÖS och DEBATT önskas! Över ett mkt betydelsefullt ämne, som rör oss avlare

Fast att inte betala ägarbyten mm är mer ren lathet och girighet. De kronorna de handlar om kan de ju enkelt lägga på försäljningshästarna om de sen säljs vidare.
Jag kan hålla med till viss del, men tänker man som så att alla kostnader ska läggas på priset på saluhästarna så kommer saluhästarna att bli väldigt dyra till slut. Givetvis måste det gå runt och givetvis måste man få tjäna pengar på hästarna, men att göra ett ägarbyte ska egentligen vara gratis!! Det tar inte många sekunder att ändra i systemet och skriva ut en lapp som sedan klistras in i passet. Ärligt talat, det är värt typ 75 kr inkl portot. Idag kostar det väl 150 kr så det är ingen större summa heller.

Värre var det när jag skulle regga mitt fullblodssto i ASVH och fick betala 300 kr. För vaddå liksom?? Hon har ju redan pass och allting sånt, handlade bara om att lägga in henne i systemet och stämpla i passet.

Senast ändrad:

Värre var det när jag skulle regga mitt fullblodssto i ASVH och fick betala 300 kr. För vaddå liksom?? Hon har ju redan pass och allting sånt, handlade bara om att lägga in henne i systemet och stämpla i passet.

De där klisterlapparna de sätter in måste vara hiskelit dyra ;)
Däremot upplös en kompis mig om att om man ska göra samma sak med en importerad häst så kostar det 500kr att tilläggs registrera, varför då?
Måste de hyra in en tolk för att det är ett utlänskt pass då eller varför kostar det 200kr mer än att tilläggs regga ett fullblod? :confused:

Lite OT, men mitt sto är ju en irländsk import så nu är jag glad över att hon redan var reggad i svenska galopphästförbundet när jag köpte henne så att hon hade "svenska papper" även fast hon har ett utländskt pass. *puh* Annars hade jag fått betala 200:- till ju.

kompisen är jag och det är också anledningen till att INGEN av mina hästar är reg.i ASVH och dom kommer inte bli det heller.Kostar gratis i DK både med ägarbyte o utländsk häst

Jag har precis reggat min imp KWPN hingst och det kostar mkt riktigt 500 kr för stämpling i passet.. Hade aldrig reggat honom i ASVH iom det redan godkända passet om det inte var för att jag "tror" väldigt på honom och vill ha chansen att kunna visa honom på alla ASVH anordnade årsgrejer...

Kostar gratis i DK både med ägarbyte o utländsk häst
På Irland är det också gratis med ägarbyte, mest för att de faktiskt vill ha uppdaterade databaser där rätt ägare står på rätt häst. Det blir så mycket enklare då! ASVH skjuter sig själva i foten genom att ta betalt för en så simpel tjänst.

precis så resonerar danskarna också,ASVH borde lära av SKK (=svenska kennel klubben) när dom började ta betalt för ägarebyte sjönk bytena drastiskt o databsen är jätte felaktig.

Instämmer!!

Jag gillar Svenska Galopps upplägg, allt är gratis eller till överkomliga priser om det görs snabbt - därefter blir det dyrare o dyrare. Det sporrar folk till att snabbt in rapportera ägarbyte, födda föl etc = databasen är i det stora hela korrekt!

Blupen börjar bli vettig men jag saknar fortfarande många funktioner för att bli beredd att betala för tjänsten.
Något jag verkligen efterlyser där är mer utvecklad "statestik" på hurvida ston blivit dräktiga eller ej.
Visst är det kanon att de lagt till att man kan se när stoet blev betäckt och om det finns nåt registrerat föl, men alla dräktigheter som inte blev nåt föl är ju nästan ännu mer intressanta!
Om jag ska köpa ett sto så tycker jag fertillitet är en av de intressantaste sakerna, är stoet inte fertil är hon inte intressant för mig och om man då hittar ett sto som på tex 5 betäckningar bara fått 2 föl så anar man ju genast ugglor i soffan, men det kan ju vara så att stoet blivit dräktig med resorberar/kastat, fått tvillingar eller ett föl som inte klarat sig och därmed inte heller blivit registrerat.
Eftersom vi som stoägare är skyldiga att inrapportera till hingsthållaren om stoet blivit dräktigt, fått tvillingar, resorberat och allt annat så borde de ju i sin tur hänvisa informationen vidare till ASVH så de kan publicera den..

Visst är det kanon att de lagt till att man kan se när stoet blev betäckt och om det finns nåt registrerat föl, men alla dräktigheter som inte blev nåt föl är ju nästan ännu mer intressanta!
Om jag ska köpa ett sto så tycker jag fertillitet är en av de intressantaste sakerna, är stoet inte fertil är hon inte intressant för mig och om man då hittar ett sto som på tex 5 betäckningar bara fått 2 föl så anar man ju genast ugglor i soffan, men det kan ju vara så att stoet blivit dräktig med resorberar/kastat, fått tvillingar eller ett föl som inte klarat sig och därmed inte heller blivit registrerat.
Eftersom vi som stoägare är skyldiga att inrapportera till hingsthållaren om stoet blivit dräktigt, fått tvillingar, resorberat och allt annat så borde de ju i sin tur hänvisa informationen vidare till ASVH så de kan publicera den..

Intressant om nu allt är korrekt inlagt är att uppenbarligen har vissa hingstägare valt att plocka bort ej dräktiga sto från sina rullor, sånt syns ju nu.
Hade ett sto för en del år sedan som inte tog sig trots att vi försökte med 2 olika hingstar, dock finns inget försök registrerat, däremot finns en dräktighet som skedde några år senare med så de har ju varit inne och registrerat den biten på henne.

Instämmer!!

Jag gillar Svenska Galopps upplägg, allt är gratis eller till överkomliga priser om det görs snabbt - därefter blir det dyrare o dyrare. Det sporrar folk till att snabbt in rapportera ägarbyte, födda föl etc = databasen är i det stora hela korrekt!

Blupen börjar bli vettig men jag saknar fortfarande många funktioner för att bli beredd att betala för tjänsten.
Något jag verkligen efterlyser där är mer utvecklad "statestik" på hurvida ston blivit dräktiga eller ej.

Om jag inte är helt ute och cyklar, så är den informationen frivillig för seminstationerna att ge ut idag.

Jag skulle vilja tillägga att om dessa uppgifter hade varit obligatoriska så hade man också fått sett vilka stationer som hade legat bra till i resultaten.
För det måste ju även där vara skillnad, i både kusnkap och skötsel.

Fast att inte betala ägarbyten mm är mer ren lathet och girighet. De kronorna de handlar om kan de ju enkelt lägga på försäljningshästarna om de sen säljs vidare. Vad gäller ägarbytena just handlar det om att kunna ge övriga som letar efter sin "uppfödning/ fd medryttar/ fd ägare" mm den servicen det ändå handlar om ... Köper jag en häst vill jag SJÄLVKLART stå som ägare ....När jag sen säljer hästen struntar jag förvisso i om den nya ägaren gör ägarebyte eller inte, det bekommer mej mindre :)

Nu pratar jag förvisso till ASVH inte till ridsportförbundet, för tävlingslicensen är jag oftast inte inblandad i iaf.

Det handlar alltså inte om att de inte har råd eller är lata, utan om principen. Det kan inte kosta flera hundra kronor att trycka på en knapp hos ASVH medan det kostar 0 kr att trycka på en knapp hos Svensk galopp eller hos Danska förbundet. Det är de systemet som de inte vill stödja.
Jag har ett fullblod också och hennes pass var hälften så dyrt som ASVH-passen. Man kan ju undra vad det är som gör det? Har de dubbelt så höga löner på ASVH?

Fast 300:- tycker jag är en väldigt överkomlig summa. Däremot tycker jag att 1000:- för pass för mitt årsföl är hiskeligt dyrt och tycker att 500:- är en rimligare summa. Ovanpå det läggs DNA-testet som går på drygt en femhundring:crazy:

Mina hästar ska registrerars i ASVH men jag tycker att de måste förstå att de måste ha rimliga avgifter för att locka uppfödare. För min del så hoppas jag att konkurrensen från andra förbund gör att de ser över sina priser så att det blir mer attraktivt att regga i ASVH.

Sen tycker jag att 5000:- för betäckningslicens är alldeles för mycket.

Fast 300:- tycker jag är en väldigt överkomlig summa. Däremot tycker jag att 1000:- för pass för mitt årsföl är hiskeligt dyrt och tycker att 500:- är en rimligare summa. Ovanpå det läggs DNA-testet som går på drygt en femhundring:crazy:

Mina hästar ska registrerars i ASVH men jag tycker att de måste förstå att de måste ha rimliga avgifter för att locka uppfödare. För min del så hoppas jag att konkurrensen från andra förbund gör att de ser över sina priser så att det blir mer attraktivt att regga i ASVH.

Hur gjorde du för att få betala endast 1000 för asvh-pass? Mitt föls pass kostade 1700.

Jag tittade på priserna på ASVHs hemsida. Du lägger ihop 1000 + kostnaden för DNA.

Mitt föl har jag inte ansökt om att regga ännu eftersom han fortfarande byter tecken.

Men om man i ett utländskt förbund har en medlemsavgift på säg 1500 kr. och man MÅSTE vara medlem för att få registrera en fölunge och sen ställer det mot att man INTE behöver vara medlem i ASVH för att få registrera en fölunge så blir ju ASVH-varianten totalt sett billigare (om man bara har EN fölunge)?
Ett annat alternativ är ju att medlemsantalet i ASVH skulle öka markant om det blev obligatoriskt, varpå de kunde sänka priserna på sina tjänster?

Eller måste man inte vara medlem i en utländsk avelsförening för att t ex registrera? I så fall faller ju resonemanget... Vad gäller ägarbyten så kan de ju knappast ha medlemstvång, men kanske även där att avgiften kunde bi lägre med fler betalande medlemmar?

Problemet med just betäckninslicensen är ju att den är ett fast pris oavsett om det är ett sto som ska betäckas eller 100. Det hade kanske behövts ett intervallsystem eller något för att få det mer rättvist, och för att avgiften ska bli vettigare.

/Camilla

Problemet med just betäckninslicensen är ju att den är ett fast pris oavsett om det är ett sto som ska betäckas eller 100. Det hade kanske behövts ett intervallsystem eller något för att få det mer rättvist, och för att avgiften ska bli vettigare.

/Camilla

Håller med dig. Det gör att hingstar som bara fått en handfull ston inte fortsätter att vara i avel trots att vi är några stoägare som är intresserade av dem. Det leder också till att hästar med känd stam registreras som okänd om de är efter en icke godkänd hingst eftersom det är billigare.

Jag håller med dej om att medlem i lokal avelsförening borde få rabatt på anmälningsavgiften vid arrangemangen. Men just nu tillåter inte ASVH att lokalföreningarna differentierar anmälningsavgiften. I MVK skulle vi vilja följa efter "hundvärlden" och stänga arrangemangen för dem som inte är medlemmar i ASVH eller annan lokal avelsförening, men det tillåts vi inte ännu. Det är dock min övertygelse att så kommer att bli inom närmsta åren.

Jodå, det gör i alla fall vissa lokalföreningar. :)
I "min" förening är anmälningsavgiften till fölvisningen subventionerad till medlemmar. Om jag inte missminner mig var det 300 kr/föl för medlemmar och 600 kr/föl för icke medlemmar i år.

Så är det här också. I år var det 500:- för icke medlemmar och 300:- för medlemmar. Det gällde såväl föl som stambokföringar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka