En SERIÖS och DEBATT önskas! Över ett mkt betydelsefullt ämne, som rör oss avlare.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wolken fee
  • Startdatum Startdatum
Sv: En SERIÖS och DEBATT önskas! Över ett mkt betydelsefullt ämne, som rör oss avlare

Jag tycker precis som du , det är inte lokal föreningarna som på något sätt skall i fråga sättas.
Utan dom hade vi hästuppfödare inte haft någonting, så vi slår ett slag för alla ideella medhjälpare och styrelse medlemmar som faktiskt offrar mkt privat tid för våra medlemsföreningar.

ASVH erbjöd medlemmarna en hjälp till val av hingst, det stämmer allt, då man skulle fylla i ett A-4 papper om stoets härstamning, exteriör, avkommor osv.
Detta skickade man in och jag antar att så småning om fick man ett svar.

Det är inget avelsråd i mina ögon......Men jag tror det ligger mkt bakom varför vi inte har ett personligt avelsråd.

Vem/vilka har ett sådant kurage att man kan/vågar säga vad man tycker och tror, i ett avels råd, oavsett vad det gäller, i en diskussion med en uppfödare.

Jag tror att svårigheten ligger mkt i att vi svenskar (i allmänhet) har svårt för att;

¤ ta kritik.
¤ kunna ge saklig kritik.
¤ Att kunna ge lovord, och gratulera till andras välgång.
¤ Avundsjukan.
¤ Att våga gå sin egen väg.

Någon nämnde innan, om gräddfils vägen bland de tyska hingstarna i deras 70 dagars test. Ang röntgen bilder osv Det förekommer troligen lika mkt i Tyskland som här i Sverige.
Vi har det här också, det är inte länge sedan en hingst ägare i Sverige, fick plocka ur sin hingst ur aveln för att röntgen bilderna, var falska.

Det är viktigt att påpeka, att det är med saklig kritik, och föreslag till förbättring, som gör att ASVH går frammåt, eller hur?:idea:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: En SERIÖS och DEBATT önskas! Över ett mkt betydelsefullt ämne, som rör oss avlare

Jag tycker precis som du , det är inte lokal föreningarna som på något sätt skall i fråga sättas.
Utan dom hade vi hästuppfödare inte haft någonting, så vi slår ett slag för alla ideella medhjälpare och styrelse medlemmar som faktiskt offrar mkt privat tid för våra medlemsföreningar.
Men lokala föreningarna ska ju egentligen inte vara SÅ betydelsefulla, för då hamnar de som bor på ett ställe där den lokala föreningen inte är så aktiv i ett underläge, precis som de som har sina ston inackorderade någon annanstans än där de bor.

Ta mig som exempel. Jag bor i Göteborg, men mitt avelssto bor i Värmland. Vilken lokal förening ska jag vara med i? Båda två? Fölvisning kommer att ske i Värmland, eftersom det är enklare för mig att åka dit, än att flytta sto med föl ner till Göteborg. Men samtidigt missar jag dessa clinics etc som det talas om, eftersom jag inte har tid att åka till Värmland hur som helst.

Bäst hade ju varit ifall man bara var med i ASVH och sen fick anmäla sig till saker och ting vart man ville. Man ska ju inte behöva sitta i kläm för att man bor på "fel" ställe i Sverige.

Bla i Mecklenburg

Några fundering gällande andra avelsförbund. Både det som är bra och mindre bra har en känsla av att de förbund som ventileras Hannover, Holstein. Oldenburg Kwpn m,fl. är stats understödda med bedydande belopp (miljoner) samt upptill 3 dubbla medlemsavgiter ( typ ASVH). Har någon kunskap om vad det kostar?..i de olika avelsförbunden Hur invärkar man från ett annat land? Har någon kontakt t.ex. Danmark och deras Holsteiner sektion? En annan bit är kostnader och tillgång av sperma, transport kostnader på 2000 st/lev.om det blir 3 brunster med skick.............och inget föl.Tungt.
Jo och hur blir det med unghästklasser, måste unghästarna ned till Tyskland /Holland? Och vad komer det att kosta att visa/tävla/registrera dessa hästar här hemma?
Nästa OM allt detta kunnande/tyckande satsades på ASVH. Kanske vi tilsammans skulle kunna "Flytta berg". Med hjälp av all den härliga energi som bubblar här! Göra något eget, kanske bygga starkt varumärke av ASVH och alla oss. Våga tro på förändring, bryta egna vägar. JAG tror på att tilsammans så ÄR framtiden här för oss.
Kanske lite naivt........ men hoppet finns!!!

Jag håller gärna mina armar öppna för dessa länder och deras hästavel. De har kommit så mycket längre än oss i sin avel. Vi har mycket att lära av dessa avlare och deras hästblod kan göras våra hästar bättre och kanske även våra hästar har något de kan behöva? Jag tror att de hade varit bra.

Visst har ASVH kanske sina brister vad gäller marknadsföring och försäljning av det svenska halvblodet. Men jag tror vi ska ända värna om och försöka utveckla detta förbund sa gatt det gar.
Haller pa med bade hopp och dressyr avel förtillfället pa mindre niva pga av utlandsvistelse. Och har ston bade i asvh och i tyska förbund
Vi maste värna om en hög kvalitet pa var svenska häst.
Vi maste avla mer efter prestation inte som man hör mkt att stoet inte höll sa da betäckte vi den... Att den gar sönder da den gar svar klass är acceptabelt men att den gar sönder för lätt B dressyr el hoppning är inte acceptabelt.
Jag tror oxa att vi ska värna om vart bruksprov i Sverige, hingstarna är hingströntgade. I Tyskland blir inte alltid alla hingstar "gekört " den normala vägen , det finns hingstar som blir godkända hemma pa gardsplanen och da krävs inte ens röntgen. Alla hingstar kan ga 30 eller 70 dagars prov i Tyskland och därefter betäcka. Fördelen i Tyskland är (ursäkta alla som känner sig trampade pa tarna nu) att andelen hobby avlare är mindre och marknaden styr hardare i selekteringen av hingstar. Vill vi egentligen avla pa hingstar som inte är bra nog veterinärt ? Om man parar en hingst med veterinära svagheter tex osteocondros med ett sto som gatt sönder för lätt B hoppning , vad gör detta för avels framsteg da man inte kan sälja avkomman för liknande problem ?
Ett problem med att släppa in andra avels förbund i Sverige är att det blir svart att göra en vettig statistik pa vara hingstar och ston, da man kommer att sakna viktig informaton och resultat. Detta välkommnas naturligtvis av dom som har hästar som inte har sa bra index.

Och hur många ston är friröntgade??

Puttar upp tråden.

Tog diskussionen slut .............

Vad är det de tyska förbunden erbjuder i form av avelsrådgivning? På vilket sätt är den bättre än ASVHs?
Jag skulle också gärna ha någon från ASVH som man personligen kunde diskutera sitt hingstval med, men jag vet inte hur det praktiskt skulle kunna ordnas. Något jag tycker skulle kunna vara bra är att man i samband med tex 3-årstest fick möjlighet att få råd om ens sto överhuvudtaget ska vara i avel och i så fall vilka hingstar som kunde vara aktuella. Men jag vet inte hur man rent praktiskt och ekonomsikt skulle kunna lösa det. Hur gör de i Tyskland?

Jag tycker att det känns osersiöst när människor inte själva kan se vad de har utan måste ha "bekräftelse" av någon annan för att avla på sina ston. Om man inte ens kan se om ens sto duger i avel, ska man nog inte tro att man ska avla för någon högre typ av prestation heller. Det känns ganska så givet!

Ingen känner sina ston så bra som dess ägare och därför är jag lite tveksam till om det egentligen är så vettigt att ha ett aktivt avelsråd som berättar för stoägarna vad de ska välja. Jag tror inte heller att någon anställd kan bli såpass objektiv som behövs, utan jag tror att de eller den personen som sitter på den befattningen kommer att få utstå en hel del lobbying från hingstägare att använda just deras hingstar. Då anser jag faktiskt att ett forum som Bukefalos är bättre, där man får höra flera personers kommentarer om en och samma hingst. Det blir inte så ensidigt då, utan man får en större bild.

Håller delvis med dig, men låt oss förutsätta att de flesta som yttrat sig i denna tråd har OK ston, och att man behöver lite nya infall och vinklar på vad man skall ta för hingst. Det finns ju nicks här som alltid rekommenderar samma hingst oavsett vad det är för sto det är frågan om. Stalypso och Heartbreaker kan ju inte passa alla. Som Wolken Fee skrev högre upp, var finns den obundna, kunnige, respekterade person eller grupp som man skulle kunna tänka sig att lyssna till. Hingsthållarna talar ju i egen sak så det får tas med en nypa salt.

Sedan ut och titta på så många fölvisningar, 3årstester osv som man kan.
Om man bara sett ett fåtal avkommor efter en hingst, är det ju svårt att veta om det är blänkarna eller bottenskrapet man sett. I och med att aveln numer är så spridd så är det inte lika lätt som när hingstarna stod på station och man kunde åka dit, gå runt och se en mängd ston med föl efter stationshingsten(arna). Hade man dessutom en kunnig hingsthållare, typ Stig Nordkvist, så var det ju den bästa ciceron man kunde få. :bow:

OK det var en mycket enklare tid. Många gånger nu har uppfödarna inte sett hingsten live, utan man har blivit "kär" efter att ha sett en flashig videosnutt.

Vad man kan se i många trådar här på Buke är ju att de som bäst behöver råd är helt okapabla att lyssna, varför de frågar överhuvudtaget är en gåta, när man redan bestämt sig för att göra någon hopplös korsning som endast kan ha ett sentimentalt värde för stoägaren.

En metod som flera förbund använder är ju att kräva att nya hingstar skall visa upp en grupp föl för bedömning, för att sedan få fortsätta i avel. Kanske särskilt användbart för hingstar där man har ev. frågetecken för någon avvikelse som man vill kolla upp ifall den förärvs. En ide som inte riktigt provats på senare tid.

Håller fullständigt med dig i vart ända ord, du skriver. En hingst ägare eller dess sperma importör, skulle du aldrig/väldigt sällan höra neka ett sto till sin hingst.
Och man kan ju egentligen undra, var gränsen seriös går. Rent teoretiskt, så är det inte bara sto ägaren som skall genomföra ett gediget avels arbete och forskning, för att komma fram till den bästa kandidaten för stoet. Utan även hingst ägaren/hållaren, bör ju även de ha samma inställning.
Jag tror på att den nya godkända hingstens avkommor skall visas upp för bedömning, mkt viktigt.

Ett avelsråd, är inte för mig någon man ringer upp och får ett hingstförslag presenterat, nej det är inte meningen. Utan detta råd skall man kunna resonera med. Och visst, om man är en ren nybörjare, så är det bättre att få hjälp än att hamna i fel tunna.

Men jag skulle gärna själv, vilja ha en oberoende avels kunnig medmänniska, där jag i ett seriöst samtal kan diskutera MIN avel, och mitt tänkande om mitt hingstval. Hur noga man än är, så kan man ha förbi sett något som kan ha en negativ inverkan, på valet man har gjort.
För valet av hingst, innebär ju inte bara att man får det man ser, utan det kommer ju med ett antal generationer gener som hingsten bär på.

. Det finns ju nicks här som alltid rekommenderar samma hingst oavsett vad det är för sto det är frågan om. Stalypso och Heartbreaker kan ju inte passa alla. Som Wolken Fee skrev högre upp, var finns den obundna, kunnige, respekterade person eller grupp som man skulle kunna tänka sig att lyssna till. Hingsthållarna talar ju i egen sak så det får tas med en nypa salt..

Det där är ett stort bekymmer. Hur intresserad/kunnig man än är så krävs det ett verkligt proffs för att kunna ställa sina egna personliga favoriter åt sidan och kunna råda andra helt utifrån det sto de ska betäcka.
Undrar just om den personen finns i dagsläget?.

. Sedan ut och titta på så många fölvisningar, 3årstester osv som man kan.
Om man bara sett ett fåtal avkommor efter en hingst, är det ju svårt att veta om det är blänkarna eller bottenskrapet man sett. .
Absolut - ju mer man ser - ju mer lär man.
Men det är ju även så att du måste ha en ganska bra insyn i stonas stammar också, samt ett öga för extriöra avvikelser för att kunna få "rätt" svar om vilka hingstar som nedärver vad.
Jag roade mig förra året att följa 2 olika hingstars avkommor på fölmönstringarna, för att försöka få lite bättre "koll " på dom.
Corlensky och Loredes.
Corlensky hade väldigt ojämna avkommor, antingen jättefina eller ganska slätstrukna, en del riktigt hemska.
Detta var inte alls svårt att förstå - när man närmre kollade in mödernelinjerna :eek: - En bra hingst kan tillföra en hel del, men han kan faktiskt inte trolla:devil:
Loredes däremot - hade avkommor som låg på klass 1 överlag, de var väl präglade av honom själv, och han hade också tillförts ston av bra stam i betydligt högre grad än Corlensky.

Detta betyder ju inte att Loredes är en bättre hingst än corlensky för det.

. En metod som flera förbund använder är ju att kräva att nya hingstar skall visa upp en grupp föl för bedömning, för att sedan få fortsätta i avel. Kanske särskilt användbart för hingstar där man har ev. frågetecken för någon avvikelse som man vill kolla upp ifall den förärvs. En ide som inte riktigt provats på senare tid.

Låter som en ganska ok metod - borde inte vara jättesvårt att genomföra faktiskt.

Senast ändrad:

Absolut - ju mer man ser - ju mer lär man.
Men det är ju även så att du måste ha en ganska bra insyn i stonas stammar också, samt ett öga för extriöra avvikelser för att kunna få "rätt" svar om vilka hingstar som nedärver vad.
Jag roade mig förra året att följa 2 olika hingstars avkommor på fölmönstringarna, för att försöka få lite bättre "koll " på dom.
Corlensky och Loredes.
Corlensky hade väldigt ojämna avkommor, antingen jättefina eller ganska slätstrukna, en del riktigt hemska.
Detta var inte alls svårt att förstå - när man närmre kollade in mödernelinjerna :eek: - En bra hingst kan tillföra en hel del, men han kan faktiskt inte trolla:devil:
Loredes däremot - hade avkommor som låg på klass 1 överlag, de var väl präglade av honom själv, och han hade också tillförts ston av bra stam i betydligt högre grad än Corlensky.

Detta betyder ju inte att Loredes är en bättre hingst än corlensky för det.

Det var mkt bra skrivet, och det är sanning vart ända ord. Jag har gjort precis likadant som dig, fast tittat på två andra hingstar ifrån årets fölvisningar, nämligen Sandakan och First Wish, det är häpnandsväckande att se resultaten.
Jag nämner inte detta här, för det vore orättvist emot dessa fölägare, men det var inga roliga poäng.

Vem har sagt att avel är enkelt :D

Jag tycker att det känns osersiöst när människor inte själva kan se vad de har utan måste ha "bekräftelse" av någon annan för att avla på sina ston. Om man inte ens kan se om ens sto duger i avel, ska man nog inte tro att man ska avla för någon högre typ av prestation heller. Det känns ganska så givet!

Ingen känner sina ston så bra som dess ägare och därför är jag lite tveksam till om det egentligen är så vettigt att ha ett aktivt avelsråd som berättar för stoägarna vad de ska välja. Jag tror inte heller att någon anställd kan bli såpass objektiv som behövs, utan jag tror att de eller den personen som sitter på den befattningen kommer att få utstå en hel del lobbying från hingstägare att använda just deras hingstar. Då anser jag faktiskt att ett forum som Bukefalos är bättre, där man får höra flera personers kommentarer om en och samma hingst. Det blir inte så ensidigt då, utan man får en större bild.

Nej, visst skulle man önska att alla stoägare själva kunde se vad för kvaliteter stoet har, men nu är det ju inte så (i alla fall inte om man ska döma av alla trådar här på "buke").
Sen är det ju faktiskt inget fel i att vara nybörjare, bara man inser det själv. Och jag kan inte ser nåt fel i att få hjälp med vilka hingstar som skulle komplettera "mitt" sto. Man kan ju tex ha ett sto som i mångt och mycket skulle tillföra aveln en hel del, men har en svaghet och då är det ju viktigt att bara för att man är nybörjare inte går och betäcker med en hingst som också är lite svag på den punkten.

var finns den obundna, kunnige, respekterade person eller grupp som man skulle kunna tänka sig att lyssna till.
Den personen eller den gruppen finns bara i utopin! Det kommer aldrig bli realitet att en grupp människor kan ge objektiva råd utan att lägga in egna åsikter och tycke och smak. Det är orimligt.

Och så länge hingstägarna är med och har sin talan i informationssamlandet så kommer man aldrig att få en helt rättvis bild av hingstarna. Det man ser på bruksprov och hingstvisningar är ju bara en bråkdel av vad hingsten egentligen är. Det är dessutom dag till dag formen som styr ifall det är en lite känsligare individ. Vilken hingstägare går ut och meddelar speciella svagheter så att de inte ska få ston med samma svagheter? Man går ut med det positiva och sen får stoägarna sålla i informationen. Sen handlar ju allting om smak, det får vi inte glömma. Vad jag anser vara en bra egenskap kanske en annan stoägare ratar helt. Men det är helt ok, för vi avlar inte alla åt samma mål, även om målen är att avla fram bra hästar.

Ett avelsråd av en eller annan sort skulle bli för komplext för en person att ens hålla reda på. Och ska en grupp sitta med det så har var och en sitt specialområde för att kunskapen och tiden ska räcka till. Då helt plötsligt är vi inne på individuell nivå igen och det går inte att dessa personer är objektiva och endast tänker på avelns bästa i det långsiktiga perspektivet.

Sen är det ju faktiskt inget fel i att vara nybörjare, bara man inser det själv. Och jag kan inte ser nåt fel i att få hjälp med vilka hingstar som skulle komplettera "mitt" sto.
Givetvis!! Alla var vi ju nybörjare någon gång och ibland behöver vi alla tips, råd och nya idéer för att avelsarbetet ska gå framåt. Men varför måste det ske genom ett speciellt avelsråd? Kan man inte fråga kunniga människor som finns i ens närhet? Inte bara en eller två, utan flera så man får olika synsätt och kommentarer.

Svensk Galopp och ASVH spelar inte på samma planhalva. Svensk Galopp har ATG bakom sig. Den tar en liten slant varje gång jag spelar Commander Crowe i sjunde och använder den till att subventionera...

Det handlar mycket om ekonomi. ASVH är en liten organisation. Det finns således gränser för vad de kan göra. De har få medlemmar och ett med internationella mått litet antal hästar att slå ut kostnaderna för personal, kansli etc på.

Tror ni att ett utländskt avelsförbund kommer att få så stor omsättning att de kan erbjuda bra service till rimliga kostnader även i Sverige? Eller kommer det att bli så att det finns ett tillfälle och en plats att visa t.ex. hannoveranare? Kommer vi att bli tvugna att åka till Tyskland för att få vara med på föredrag, visningar, årgångschampionat?

Jag kan tyvärr inte svara på det, om hur detta kommer att se ut med visningar, kurser, föreläsningar osv.
Det får väl framtiden utvisa, i såfall.

Och visst ASVH är inte i samma storlek som Oldenburg, Trakehner eller Hannoveranar Verbandet, det är ju självklart.
Men även om de är små, kan man utveckla avels servicen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka