Intressant att läsa era svar! Ffa att några verkar vara som jag; att spontana nattgäster påverkar ens "sfär" och liksom tar lite energi. Jag trodde nog att de flesta skulle säga "äh, det är väl ingenting" (vilket jag önskar att jag kände, men hur mycket min hjärna än tycker att det vore fint om jag var totalt opåverkad och superspontan så är jag inte det).
Huvudet på spiken
. Min sambo är mycket mer spontan och social än vad jag är. Och det måste han ju få vara! Jag tror att jag i den här situationen hade önskat att han hade uppmärksammat att han vet att jag kan ha lite svårt för den här typen av spontanitet genom att fråga: "det blev lite sent, är det OK om xx stannar över natten?", istället för att som han sa nu: "det blev visst sent så xx sover över här".
Men som jag skrev ovan, jag önskar nog att det inte påverkade mig så mycket att "mina cirklar rubbas". Att folk är hos oss på kvällar spelar mig mindre roll, men just mornar är lite heliga för mig - det är då jag tankar energi liksom, och gärna i min ensamhet. När den rutinen måste ruckas på så vill jag gärna ha lite längre framförhållning än kl 22:30 kvällen innan. (Nu löste jag situationen genom att gå upp innan folket vaknat hemma och stack på ett spinningpass, för att därefter äta frukost på jobbet. Delar kontor med två till men de är sällan här på morgonen så nu fick jag min ensamma morgonstund och cirklarna är runda och fina igen
)