Det har jag funderat på nu i väldigt många år, hur kan så många bli så j-a dåliga?
Ja menar om man läser till kurator så måste det väl finnas ett driv i personen som då läser till kurator att hjälpa, förstå utsatta och ta tag i problem?, att hela tiden utvecklas o bli bättre?
Strida för att det ska bli rätt. Vad fattas så många? har de ingen egen erfarenhet av mobbning utan att de varit en sådan elev som själva glidit igenom och inget råkat ut för och inget sett och förstått?, och därför finns inte problemet.
De kuratorerna i mitt barns skola har inte varit riktigt kloka. Bl a så förbjöd jag kuratorn att kalla mitt barn ensam till möte om mobbning ihop med gruppen som mobbade. Jag förklarade för kuratorn att du kan inte låta den mobbade sitta själv och mobbargruppen vara ihop och då liksom "stötta" varandra.
Ändå gjorde hon så.
Tänk er själva att tvingas sitta på ett möte och säga att man blir mobbad ( och då dra upp händelserna som det ändå fanns vittnen till)när mobbargruppen sitter ihop och försvarar sig och kuratorn bara för samtalet utan att förklara problemet?
Åh herregud, vilket stolpskott!
Jag har också undrat över kuratorer. Det finns säkert massor av bra kuratorer runt om i världen som gör ett fantastiskt jobb men jag har tyvärr inte haft turen att träffa på någon sådan.
I lågstadiet hade jag jätteproblem med en av mina lärare. Hon var direkt dryg mot mig (av oklar anledning, jag kom bra överens med alla andra lärare) och för att "lösa" problemet tyckte skolans kurator att det var en lysande idé att kalla in mig och läraren på ett hastigt påkommet möte med endast oss tre närvarande. Mina föräldrar blev inte informerade.
Jag var sju år gammal och fick sitta med två vuxna som inte aaaaaaalls förstod varför vi två inte kunde komma överens.
Nästa kurator på högstadiet var inte heller något ljus. Det blev ett storbråk mellan två tjejer i klassen, med slagsmål och hot och båda tjejerna fick sitta hos kuratorn och prata. Då väljer kuratorn att hålla den ena tjejen i handen under samtalet fastän bägge förmodligen var precis lika skyldiga