En portion ris till...vad?

ris allá malta?

eller:

Stekt ris.

Skär upp lite kokt/rökt skinka i strimlar eller kuber.
En halv lök finhackad,
Några bacon skivor skuret/klippt i lagom stora bitar.
Lite "Wok" grönsaker eller annan grönsaks blandning.

Hetta upp en "stor" stekpanna eller wok ordentligt med några matskedar olja, och hell sedan i alla ingredienser inkluderat riset. Röra runt till allt är ordentligt varmt och genomstekt.

Tillsätt valfri soyasås efter smak och tycke.

Hell i en blandning med 2-3 ägg och lite vatten/grädde/mjölk (typ omelett eller äggröra), och fortsätt röra runt tills äggen stelnat och allt känns luftigt.
Smaka av med salt och peppar.

Ta stekpannan/woken av värmen och tillsätt en deciliter frysta räkor. och rör runt några varv så att räkorna blandas ner.

Vänta 4-5 minuter och servera med ljummen baguett eller bröd av valfri sort.

Senast ändrad:
ris allá malta?

eller:

Stekt ris.

Skär upp lite kokt/rökt skinka i strimlar eller kuber.
En halv lök finhackad,
Några bacon skivor skuret/klippt i lagom stora bitar.
Lite "Wok" grönsaker eller annan grönsaks blandning.

Hetta upp en "stor" stekpanna eller wok ordentligt med några matskedar olja, och hell sedan i alla ingredienser inkluderat riset. Röra runt till allt är ordentligt varmt och genomstekt.

Hell i en blandning med 2-3 ägg och lite vatten/grädde/mjölk (typ omelett eller äggröra), och fortsätt röra runt tills äggen stelnat och allt känns luftigt. Ta stekpannan/woken av värmen och tillsätt en deciliter frysta räkor. och rör runt några varv så att räkorna blandas ner.

Vänta 4-5 minuter och servera med ljummen baguett av valfri sort.
Wow! så specifikt! tror jag testar. :love: råkar ha rätt mycket av receptet hemma också (utom räkor)

Wow! så specifikt! tror jag testar. :love: råkar ha rätt mycket av receptet hemma också (utom räkor)
Stekt ris får du ju valfritt med eller utan räkor på Kina krogen (en bra Kina krog kan ha 10-15 olika varianter), så inga problem där. Dessutom är riset till som huvud ingrediens från tidigare måltider (bör ha stått åtmistonde några timmar så det är helt kallt och "klumpigt") och valfria grönsaker och kött till som utfyllnad och smaksättare förutom kryddorna.

Stekt ris får du ju valfritt med eller utan räkor på Kina krogen (en bra Kina krog kan ha 10-15 olika varianter), så inga problem där. Dessutom är riset till som huvud ingrediens från tidigare måltider (bör ha stått åtmistonde några timmar så det är helt kallt och "klumpigt") och valfria grönsaker och kött till som utfyllnad och smaksättare förutom kryddorna.
vilka kryddor rekommenderar du?

Stek lök och bös du har i kyl/frys (typ grönsaker, lök, edemame bönor, animaliskt protein om det är din grej) i sesamolja. ha i vitlök och ris. Stek ett tag, sen i med något ägg eller två, soya, msg... Kanske lite chili? Tada!

Brukar ha ris som något slags kylrensningsgrund. Ha i det mesta som finns hemma, i med ris och soya. Klart!

Äggröra med ris! Låter kanske konstigt men blir otroligt fluffigt och gott.

Smält smör i pannan, inte alltför hög värme. Häv i riset och rör runt tills alla riskorn blivit smörade. Knäck i äggen, typ 1 ägg per dl ris kanske. Rör om medans äggen tillagas.

Smaka av med salt och peppar.

Stek två ägg i chiliolja, skvätt i lite japansk soja på slutet och servera med rist. Vill du lyxa till det så strö på lite sesamfrön och salladslök.
Min bästa snabbmat.

Liknande trådar

Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 389
Senast: Badger
·
Mat Så jag har varit bortresta till och från under de senaste 3 veckorna. Har nu under kvällen hittat 3-4 kryp i skafferiet. Ser ut som små...
2
Svar
37
· Visningar
1 582
Senast: Badger
·
Hemmet Jag behöver köpa en ny stekpanna ASAP men det verkar vara en djungel. Helst vill jag nog ha en gjutjärnspanna men vill inte ha en som...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 612
Senast: Hajfisk
·
Juridik & Ekonomi Vad ska man tänka på? Min partner planerar att hyra ut sin hyresrätt i andra hand och flytta in i bostadsrätten jag haft i flera år. Vi...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 208
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar