Bästa stekpannan

Det är då jag kör min i diskmaskinen eller diskar för hand... sköljer av gör jag alla andra gånger, tex efter att ha stekt svamp eller korv. Vad gör du om du inte sköljer av?
Diskmaskinen???? Det skulle vara dödsstraff här har inte ens diskmedel. Sköljer av den om det är kladdigt men som igår när det stektes korv till i morse då det stekte ägg brukar vi bara ha i lite smör och steka.
 
Mina gjutjärn har repat diskhon. Den är i typ plåtmaterial, men har alltså blivit repad av att jag satt ner stekpannan där och diskat ur den. Dålig IKEA diskho alternativt dålig rusta stekpanna eller dåliga båda två, men har svårt att förstå hur något som ska fungera i köket ska repa en diskho så lätt, lätt alltså, jag har ändå varit försiktig, men de är så tunga och är lite stora och får inte helt plats i diskhon så det har blivit repor på ena sidan tydligt. Rätt pinsamt.
 
Diskmaskinen???? Det skulle vara dödsstraff här har inte ens diskmedel. Sköljer av den om det är kladdigt men som igår när det stektes korv till i morse då det stekte ägg brukar vi bara ha i lite smör och steka.
Det minsta jag gör är skölja ur. Skulle inte tänka mig att bara torka ur om jag inte ska använda den direkt efter.

Jag var noga med den från början och diskade inte och absolut inte i diskmaskin. Märkte ingen skillnad mot nu. Tänkte att om de är så himlans hållbara som de säger är det ju bara att bränna in den igen så är den fit for fight igen. Den kan ju knappast gå sönder av det, det säger ju alla, en gjutjärnspanna håller för evigt och tål allt, bara att slipa och bränna in om den ser anskrämlig, rostig och hemsk ut och har hittats någonstans osv... tänkte att då kan knappast en diskmaskin ta sönder den.
 
Jag använder bara gjutjärn, lättviktare, och trivs bra med det. Jag vill inte ha stekpannor med nonstick-beläggning, man kan ge dem vilka namn som helst med i slutet av dagen ingår fluorerade ämnen ändå.
 
Diskmaskinen???? Det skulle vara dödsstraff här har inte ens diskmedel. Sköljer av den om det är kladdigt men som igår när det stektes korv till i morse då det stekte ägg brukar vi bara ha i lite smör och steka.
Håller med! Har en som jag fick i present 1991 som det aldrig varit diskmedel i. Jag sköljer ur med hett vatten, om det har behövts har den fått stå med vatten i över natten.
 
Det minsta jag gör är skölja ur. Skulle inte tänka mig att bara torka ur om jag inte ska använda den direkt efter.

Jag var noga med den från början och diskade inte och absolut inte i diskmaskin. Märkte ingen skillnad mot nu. Tänkte att om de är så himlans hållbara som de säger är det ju bara att bränna in den igen så är den fit for fight igen. Den kan ju knappast gå sönder av det, det säger ju alla, en gjutjärnspanna håller för evigt och tål allt, bara att slipa och bränna in om den ser anskrämlig, rostig och hemsk ut och har hittats någonstans osv... tänkte att då kan knappast en diskmaskin ta sönder den.
Haha vi torkar inte ens ur den.

Iaf den ena är skeppshult. Även 2 pannkakslaggar och en plättlagg alla de tre från farmor.

Våra är nog så infettade att det fastnar aldrig.
 
Haha vi torkar inte ens ur den.

Iaf den ena är skeppshult. Även 2 pannkakslaggar och en plättlagg alla de tre från farmor.

Våra är nog så infettade att det fastnar aldrig.
Det är märkligt. Skulle jag skriva att jag sätter ner stekpannorna när jag gjort något såsigt i dem så att min hund får fördiska så skulle nog halva buke rynka på näsan, trots att jag stoppar in dem i diskmaskinen efteråt. Men ingen rynkar på näsan åt att gammal fet/mat står och gror i folks stekpannor bara för att det är gjutjärn.

Det fastnar generellt inte i mina heller trots diskmaskinsdisk då och då och handdisk ibland samt sköljer ur med vatten annars.

Var gör du av med dem när du sköljt ur dem? Hur förvaras dem? Jag upplever att det är svårt att få plats i skåp i kök för grytor och stekpannor och att sätta dem i varandra om de inte är diskade, då kommer det på utsidan och därefter på spisen vilket inte är bra för spishällen?
 
Det är märkligt. Skulle jag skriva att jag sätter ner stekpannorna när jag gjort något såsigt i dem så att min hund får fördiska så skulle nog halva buke rynka på näsan, trots att jag stoppar in dem i diskmaskinen efteråt. Men ingen rynkar på näsan åt att gammal fet/mat står och gror i folks stekpannor bara för att det är gjutjärn.

Det fastnar generellt inte i mina heller trots diskmaskinsdisk då och då och handdisk ibland samt sköljer ur med vatten annars.

Var gör du av med dem när du sköljt ur dem? Hur förvaras dem? Jag upplever att det är svårt att få plats i skåp i kök för grytor och stekpannor och att sätta dem i varandra om de inte är diskade, då kommer det på utsidan och därefter på spisen vilket inte är bra för spishällen?
De används ganska frekvent iaf stekpannorna så de är på spisen. De sköljs av precis innan användning.
 
De används ganska frekvent iaf stekpannorna så de är på spisen. De sköljs av precis innan användning.
Kommer i håg att mamma hade sin stekpanna i ugnen ofta, men det gillar inte jag, så lätt att glömma för mig, jag är glömsk och hushållsklumpig! Av samma anledning har jag inget på spisen som inte används, förutom min vattenkittel som står längst in mot kanten, utanför platta. Hade en gång en dobermann vid namn Enya som snodde en pizzakartong som stod på spisen och i samband med det vred på spisen, så jag vill inte ha något där numera. Blev en liten brand som som tur var brann ut av sig själv, vi hade en hiskelig tur. Och lärde oss en läxa den gången :D
 
Kommer i håg att mamma hade sin stekpanna i ugnen ofta, men det gillar inte jag, så lätt att glömma för mig, jag är glömsk och hushållsklumpig! Av samma anledning har jag inget på spisen som inte används, förutom min vattenkittel som står längst in mot kanten, utanför platta. Hade en gång en dobermann vid namn Enya som snodde en pizzakartong som stod på spisen och i samband med det vred på spisen, så jag vill inte ha något där numera. Blev en liten brand som som tur var brann ut av sig själv, vi hade en hiskelig tur. Och lärde oss en läxa den gången :D
Annat än kastruller och stekpannor är inte på spisen. Sambon lägger handtaget till stekspade på spisen mär han steker jag vänder borr dem.
 
Ta hand om? Vi sköljer av dem om man stekt nått kladdigt typ pastasås, gryta, korvstroganoff. Annars gör vi inget.

Vi lagar till största del såsiga saker och är helt enkelt dåliga på att skölja ur och diska på en gång och då är det skönt att kunna ställa i diskmaskinen emellanåt... Vi har gjutjärnsgrejer också (gryta och stekpannor) men upplever att rostfritt är mer underhållsfritt. Ditt sätt att ha gjutjärnspanna skulle inte passa mig.
 
Jag älskar gjutjärn, och vi daltar med våra. Efter varje användning diskas de ur med hett vatten (inget diskmedel förstås) och smörjs sedan in med lite olja.

Det enda jag inte gillar att steka i gjutjärn är ägg. Köpte en liten kolstålpanna och ja, den är bättre till ägg (fast helt omöjlig enligt min partner) och till halloumi, men i övrigt föredrar jag gjutjärnen.
 
Jag kan inte ha en enda stekpanna. Jag har några stycken. Bra pannor jag haft och testat genom åren är t ex:
Nonstick - Fiskars All steel. Ovanligt hållbara för att vara nonstickpannor. Med det sagt så är jag nog innen på min fjärde. Eller kanske femte. Jag håller inte räkningen.
Gjutjärn - Klart att man måste ha en gjutjärnspanna. Jag har några stycken jag använder regelbundet. Hackman, Skeppshult, RONAB. De är oförstörbara trotjänare.
Stålpanna - Var något jag började använda för bara några år sen. Riktigt bra pannor som ger fantastisk stekyta på t ex kött. Och pannkakor. Min är från franska de Buyer.

Om jag måste välja en blir det Fiskarspannan. Ingen annan panna är så allround som den.
 
Jag behöver köpa en ny stekpanna ASAP men det verkar vara en djungel. Helst vill jag nog ha en gjutjärnspanna men vill inte ha en som har en emalj, utan vill kunna använda metall i den utan att riskera att skada stekpannan. Om inte gjutjärn; vad ska jag då ha? Tar tacksamt emot förslag med länkar pga trött på googling 😆
Skeppshult, de är jättebra. (har två)
Svensktillverkad, superkvalitet och väldigt lätt att hantera som i att det inte fastnar så mycket osv.
Extremt lättdiskat. Bara ta direkt till kranen varm, dra ngra varv med diskborsten (vanligen utan diskmedel) och sätta tillbaka på, avstängda, spisen för att torka. Kräver ingen som helst skötsel.
 
Senast ändrad:
Jag var också team gjutjärn, men maken har fått över mig i team kolstål. Jättebra funktion och inga problem att använda knivar eller vad som i dem. Och de är inte alls så svårskötta som sitt rykte.
Vi har ett par kolstål från le buyer också, men de är inte riktigt lika vassa som Skeppshult gjutjärn och minst en har slagit sig. Steka, svalna, diska, torka på spis. För om man tar dem direkt till kranen eller om man har för hög värme direkt på utan ngt i kan de slå sig och om man låter dem stå med vatten kan de rosta. Det är helt ok för oss, men tycker inte jag kan lägga dem i team lättskött. Sedan håller gjutjärn jämnare värme över hela pannan om plattan är mindre än stekpannan.

(det är nu jag börjar inse att vi har mycket stekpannor :rofl: )

(le buyer pannkakslaggen äger loppis gjutjärn pannkakslaggen som slagit sig, men Skeppshult plättlaggen äger lätt båda. Och när vår stora le Buyer stekanna slog sig köpte vi en stor Skeppshult gjutjärn.)

Kolstålsknivar är bara bäst btw.
 
Onyx cookware är fantastiska.
Bara som motvikt vill jag istället rösta "nej" för Onyx-pannorna.

Jag köpte en hel uppsättning för nästan tre år sedan. De går ju ut rätt stort med att det är okej att använda metallredskap i dem och framförallt - att de tål diskmaskin. Jag kör allt mitt i diskmaskinen pga lat så det var en stor grej för mig.

Nu efter så här pass lång tid har jag fått slänga en stekpanna och en kastrull för att beläggningen har börjat släppa. Visst de har använts otroligt mycket men tycker ändå att med det priset ska det inte vara så. Jag upplever också att det bränner fast ganska lätt nu för tiden i pannorna.

De är inte dåliga egentligen men samtidigt inte enormt mycket bättre än vanlfri nonstick för ett par hundringar och med bara marginellt längre hållbarhet.

Men nu har ju jag också verkligen misskött mina, så är man noga och alltid handdiskar osv så är de säkert bättre, men jag tänker att orkar man mecka med sånt kan man lika gärna köpa något i gjutjärn :)
 
Jag behöver köpa en ny stekpanna ASAP men det verkar vara en djungel. Helst vill jag nog ha en gjutjärnspanna men vill inte ha en som har en emalj, utan vill kunna använda metall i den utan att riskera att skada stekpannan. Om inte gjutjärn; vad ska jag då ha? Tar tacksamt emot förslag med länkar pga trött på googling 😆

Jag har en stekpanna i lättviktsgjutjärn som jag gillar! Det är en sån som @Enya lagt in en bild på!
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
19 568
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 663
Senast: Hermelin
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 898
Senast: lundsbo
·
Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 986
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp