Bästa stekpannan

Bara som motvikt vill jag istället rösta "nej" för Onyx-pannorna.

Jag köpte en hel uppsättning för nästan tre år sedan. De går ju ut rätt stort med att det är okej att använda metallredskap i dem och framförallt - att de tål diskmaskin. Jag kör allt mitt i diskmaskinen pga lat så det var en stor grej för mig.

Nu efter så här pass lång tid har jag fått slänga en stekpanna och en kastrull för att beläggningen har börjat släppa. Visst de har använts otroligt mycket men tycker ändå att med det priset ska det inte vara så. Jag upplever också att det bränner fast ganska lätt nu för tiden i pannorna.

De är inte dåliga egentligen men samtidigt inte enormt mycket bättre än vanlfri nonstick för ett par hundringar och med bara marginellt längre hållbarhet.

Men nu har ju jag också verkligen misskött mina, så är man noga och alltid handdiskar osv så är de säkert bättre, men jag tänker att orkar man mecka med sånt kan man lika gärna köpa något i gjutjärn :)
Vad tråkigt. Våra åker ofta in i diskmaskinen och ser fortsatt nya ut. Även om jag oftare handdiskar pga otålig och inte vill ta upp massa plats i maskinen 😅
 
Köpte en gjutjärn då jag vill slippa nonstick - men den är ju extremt tung!! Därför den har ett handtag på motsatt sida också. Jag kan omöjligt lyfta den med en hand när den har mat i, knappast tom heller.

Har en i rostfritt stål nu som jag gillar, men det bränner fast i den. Väldigt lätt att diska bort men ändå, vill ju inte att allt man steker fastnar och måste skrapas loss i bitar.....
 
Bara som motvikt vill jag istället rösta "nej" för Onyx-pannorna.

Jag köpte en hel uppsättning för nästan tre år sedan. De går ju ut rätt stort med att det är okej att använda metallredskap i dem och framförallt - att de tål diskmaskin. Jag kör allt mitt i diskmaskinen pga lat så det var en stor grej för mig.

Nu efter så här pass lång tid har jag fått slänga en stekpanna och en kastrull för att beläggningen har börjat släppa. Visst de har använts otroligt mycket men tycker ändå att med det priset ska det inte vara så. Jag upplever också att det bränner fast ganska lätt nu för tiden i pannorna.

De är inte dåliga egentligen men samtidigt inte enormt mycket bättre än vanlfri nonstick för ett par hundringar och med bara marginellt längre hållbarhet.

Men nu har ju jag också verkligen misskött mina, så är man noga och alltid handdiskar osv så är de säkert bättre, men jag tänker att orkar man mecka med sånt kan man lika gärna köpa något i gjutjärn :)
I second that!
Jag HATAR våra Onyx-pannor. Vi köpte också ett set. Jag tycker inte non-sticken funkar så väl förutom på kött kanske. Med ägg tex måste man dränka pannan i fett för att det inte ska fastna.
Hade hellre köpt en billig IKEA-panna än de här. 😅
 
I second that!
Jag HATAR våra Onyx-pannor. Vi köpte också ett set. Jag tycker inte non-sticken funkar så väl förutom på kött kanske. Med ägg tex måste man dränka pannan i fett för att det inte ska fastna.
Hade hellre köpt en billig IKEA-panna än de här. 😅
Kastrullen från Onyx jag slängde var en sån "mellanstor" med ett handtag man använder hela tiden till gröt, sås, nudlar osv. Du fattar säkert vad jag menar, typ 2l volym kanske?

Jag har en till kastrull, snäppet mindre, fån Scanpan. Tror den är i rostfritt med riktigt tjock botten. Den är perfekt att typ koka gröt i, tror faktiskt det är den tjocka bottnen som gör att det inte bränner fast? Onyxkastrullen var sämre att göra gröt i, där brände det fast.

Jag grävde fram en gammal, billig IKEA-kastrull (rostfritt) från förrådet som ersättare och alltså.. Den är helt oduglig till allt annat än koka vatten med saker i typ, allt annat bränner. En annan kul grej jag märkt med denna jämfört med Onyxen är att det kokar upp märkbart långsammare i denna (har induktion) antar att det leder sämre.

Så är Onyx dåliga produkter? Nej, de funkar inte sämre än någon annan non-stick. Men tiden de är riktigt bra är inte markant längre än billigare märken, för det är just priset som stör mig. Betalar jag 5 ggr så mycket så förväntar jag mig att den är 5 ggr bättre typ och det är den inte. Det blir både billigare och lika bra att köpa en billig från typ Lidl och byta en gång om året.

Och ja, ägg är hopplöst.. Nu är jag kräsen så jag brukar steka mina på låg värme och länge för jag hatar när ägget liksom får färg och vitan blir sådär plastig och gör man så med mycket smör går det bra. Sambon som vill ha lite mer hårdstekt får äggröra varje gång.
 
Jag behöver köpa en ny stekpanna ASAP men det verkar vara en djungel. Helst vill jag nog ha en gjutjärnspanna men vill inte ha en som har en emalj, utan vill kunna använda metall i den utan att riskera att skada stekpannan. Om inte gjutjärn; vad ska jag då ha? Tar tacksamt emot förslag med länkar pga trött på googling 😆
Jag har en gjutjärn och en sån här traktörpanna. Den går perfekt in i diskmaskinen och används till sånt jag inte orkar diska, typ.
1725522089676.png
 
Jag behöver köpa en ny stekpanna ASAP men det verkar vara en djungel. Helst vill jag nog ha en gjutjärnspanna men vill inte ha en som har en emalj, utan vill kunna använda metall i den utan att riskera att skada stekpannan. Om inte gjutjärn; vad ska jag då ha? Tar tacksamt emot förslag med länkar pga trött på googling 😆

Jag gillar mina Scanpans (en större och en liten) men som @Hermelin är en enda panna inte nog. Dels kan man behöva 4 samtidigt till en måltid, men det är också lite olika vad man vill åstadkomma.

Så två Scanpans, en traktörpanna, två stycken grillpannor (en gjutjärn och en Le Creuset), en stor och en liten wokpanna åsså en liten non-stick för pannkakor av perfekt storlek hänger framme för snabb hämtning. (Och sen lite mer infrekvent finns plättlagg o annat special lite mer undanskuffat i ett skåp)
 
Letar gjutjärns-stekpannor nu :-) Flera av dem är emaljerade inuti, typ le Creusets grytor. JÄTTEfina och vackra och olika färger; vit emalj inuti. Men, är emaljen hälsosam eller är den också dålig, typ nonstick???
 
Letar gjutjärns-stekpannor nu :-) Flera av dem är emaljerade inuti, typ le Creusets grytor. JÄTTEfina och vackra och olika färger; vit emalj inuti. Men, är emaljen hälsosam eller är den också dålig, typ nonstick???
Den är inte dålig. Emaljen är bra om man ska laga något syrligt typ tomatbaserat då det inte brukar bli så bra i "ren" gjutjärn.
 
Köpte en gjutjärn då jag vill slippa nonstick - men den är ju extremt tung!! Därför den har ett handtag på motsatt sida också. Jag kan omöjligt lyfta den med en hand när den har mat i, knappast tom heller.

Har en i rostfritt stål nu som jag gillar, men det bränner fast i den. Väldigt lätt att diska bort men ändå, vill ju inte att allt man steker fastnar och måste skrapas loss i bitar.....

Det är en konst att steka i rostfritt. Min sambo som gärna är otålig och vill vända och röra runt kämpade länge med att allt brände fast, men när jag stekte brände det sällan fast. Det gäller att man liksom ”steker klart” på varje sida, då släpper det oftast. Sen tycker jag att jag behöver lägre temperatur än jag tror många gånger på induktion. Jag har haft rostfritt länge och behövde helt klart ”lära om” när jag fick induktionshäll. Sambon har också fått till det utan att bränna fast allt såpass att vi för en tid sen gav upp sista teflonpannan.
 
I second that!
Jag HATAR våra Onyx-pannor. Vi köpte också ett set. Jag tycker inte non-sticken funkar så väl förutom på kött kanske. Med ägg tex måste man dränka pannan i fett för att det inte ska fastna.
Hade hellre köpt en billig IKEA-panna än de här. 😅
Åh, jag med! Eller jag har bara en, tror att jag köpte den efter att den hyllats här på buke, men jag hatar den verkligen!

Tycker den är jättesvår att använda och ingenting blir bra, behöver använda jättemycket fett och det går inte få någon fin stekyta. Lagar bara vegetariskt så har tänkt att den kanske är bättre för kött?

Fick en annan stekpanna i julklapp från jobbet och har inte använt Onyxen sen dess, kommer troligtvis aldrig göra igen. 😆 Skickar den gärna om nån vill köpa en 😂
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
19 568
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 663
Senast: Hermelin
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 898
Senast: lundsbo
·
Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 986
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp