En ponny som aldrig tävlat

P

ponny96

Har en ponny som så vitt jag vet aldrig tävlat och som jag vet kan bli spänd i pressade situationer. Både hon och jag älskar att hoppa och jag funderar nu lite smått på att ställa upp i en Pay'n'Jump på ridklubben nära oss. Det som gör att jag tvekar är just det att hon kan bli så stressad i situationer där hon är ensam vilket hon blir på tävlingsbanan. Hur skulle ni ha gjort? Tacksam för svar! :bow:

Sv: En ponny som aldrig tävlat

Jag hade åkt på små tävlingsliknande tillställningar -typ CR och P&J- med inställningen att bara ta det lugnt och "hänga lite". Prestationen får vara oviktig de första gångerna.

När man vet hur hästen reagerar så kan man ställa kraven därefter, och då får man chans att träna på rätt saker i vardagen. :)

När jag var med min unghäst på vår första CR så var målet bara att åka dit i tid och se oss om, sedan rida som vilket träningspass som helst, utan prestationskrav. Räknade också med att hon skulle flippa alldeles så att vi skulle få åka hem utan att ha varit inne på banan alls, men så illa var det tack och lov inte. Hon skötte sig bra! :D

Håller med pinky. Se det som att du åker iväg och tränar. Dessutom kan du säkert få ha med ett till ekipage inne på banan om du känner att du behöver ha lite sällskap. Det brukar inte vara så kinkigt på sådana tillställningar.

Jag kan bara hålla med de som redan svarat och tillägger att de första gångerna kan det vara bra att ta en höjd som känns löljigt låg så att hästen/ponnyn inte ser uppgiften som övermäktig när det finns massa andra saker som påverkar.

Åk för sjutton!!
Be om att få ha sällskap på banan och ha bara roligt.
På dom flesta lokala tävlingar jag ridit så har vi varit två ekipage på banan för att spara tid så det är inget konstigt med att ha sällskap.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 419
Senast: lilstar
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 222
Senast: Acto
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 219
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet