Sv: En olat

Kul att höra att fler tänker så! Känner väl igen det där med att hämta trygghet från någon som befinner sej på marken... då får man börja med det och tänja på gränserna stegvis.

Sv: En olat

Ta alla råd med en nypa salt så även mitt, det spelar ingen roll hur goda de är de kanske ändå inte passar på dig eller din häst. Hästar är smarta djur och din häst kanske inte vill lämna stallet dvs kompisarna eller också är han bara lat, det är min första tanke. Jag har haft samma problem med en häst som jag rider ibland. En bit från stallet tvärnit... när jag var på med spöet så hotade han genast att resa sig. Detta problem hade dock inte ägaren som är betydligt tuffare än jag trots att vi gjorde samma sak. Den hästen märkte klart o tydligt skillnaden mellan "du ska gå nu, MEN du får inte stegra" som jag sa och ägarens budskap "du ska gå nu oavsett om du stegrar eller inte" han hotade och jag velade med att snurra runt runt och driva. Goda råd finns det många så en räddare ryttare tyckte att " hästen kan inte ställa sig om du böjer halsen" hmm kanske funkar men å andra sidan snurrar man bara runt på vägen...Hästägaren tyckte å andra sidan att "en häst som springer stegrar inte heller". Jag är inte vän av att slå hästar men i det här fallet så insåg jag att jag måste riskera att ramla av och visa att jag menade allvar. Tja inte var det några problem när hästen insåg att det inte fanns några MEN eller förhandlingsutrymme så gick han helt enkelt framåt, det lönade sig inte att stegra sig, han skulle gå. Men observera att det kan bero på andra saker än att han testar dig, fast det är det troligaste. Efterssom du har haft han en så kort tid kanske du skulle undvika dessa situationer till att börja med om det går, allt beror på hur du känner och vad du har för häst. Men å andra sidan så brukar dessa problem ha en förmåga att bli fler, tex kan hästen tänka tja jag behöver inte lämna stallet eller närmaste omgivningen så varför ska jag alls lämna hagen?? Tänk igenom de råd du får noga innan du praktiserar dom, hjälper dom inte så ta hjälp av någon erfaren hästmänniska som du har förtroende för och tänk på att de som låter mest erfaren kanske inte är det.....Hoppas det ordnar sig för dig. Hej svejs...

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 732
Senast: Fruentimber
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 631
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Försökte hålla de kort, men gick inte så bra. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då min hund morrar åt mig, kanske någon här...
2
Svar
38
· Visningar
5 351
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar