En ny fråga om vad

fio

Trådstartare
som är tillåtet på tävling. Nu när man får ha delat gummibett på dressyrtävling innebär det oxå att man får ha det som bridongbett med kandaret?? Någon som vet?

Jag menar man får ju fortfarande bara ha lädertyglar på kandaret även om det nu är tillåtet med invävd gummi i tränsklasserna.

Sv: En ny fråga om vad

Jag tror knappast att det är tillåtet att använda gummibett till kandar. Ett gummibett används ju oftast till unga hästar som är känsliga i munnen eller om man har en häst som är nickelallergiker. Om man har en häst som är så känslig i munnen att den inte acceppterar ett vanligt tränsbett ska den nog inte ha kandar. Men om du vill veta säkert så kan du vända dig till TR. Det brukar finnas ex på närmsta ridskola som du säkert kan få låna och läsa i!

Svår fråga, men jag ser ingen anledning till varför man inte skulle få det. Jag tror inte det bara har varit till allergiker och unghästar man införde att det var tillåtet med gummi.... Väldigt många hästar trivs ju helt enkelt med det.

Så nej du Fio, jag vet inte. Men vi har ju några domare här, någon utav de borde ju veta. :)

Sådärja Fio nu vet du hur du ska gå till väga :D :rofl:

*
Förlåt Findy Lee, men det blir så himla roligt ibland när inte alla känner till allt om alla....

Hade du vetat att Fio tillhör landslaget i fälttävlan, siktar mot OS 2008, tävlar dressyr upp till St George och överlag har en väldigt stor tävlingserfarenhet så hade kanske ditt svar sett lite annorlunda ut :D

För det var absolut inte ngt fel på ditt svar, utan det blev bara så lustigt i och med att det helt utgick i från att trådskaparen hade noll erfarenhet. Jag tror nog att hon äger ett eget TR om man säger så... :D

Så återigen, förlåt, ditt svar var helt korrekt men det blev så roligt ändå!

Jag tror knappast att det är tillåtet att använda gummibett till kandar. Ett gummibett används ju oftast till unga hästar som är känsliga i munnen eller om man har en häst som är nickelallergiker. Om man har en häst som är så känslig i munnen att den inte acceppterar ett vanligt tränsbett ska den nog inte ha kandar. Men om du vill veta säkert så kan du vända dig till TR. Det brukar finnas ex på närmsta ridskola som du säkert kan få låna och läsa i!

Det innebär att man inte skulle få tävla nickelallergiska hästar i kandarklasser?:confused:

Det behöver inte vara att hästen inte accepterar vanligt tränsbett utan att den trivs bättre med gummibett i munnen:idea: Olika saker.

Ja det är tillåtet med syntetbett på både bridong & stång (finns till och med på bild i dressyr TR) till kandar

Senast ändrad:

Jag hajar din tråd lite - säker på att det inte är tillåtet med gummi på insidan av tränstygeln?
Mitt Hubertus-kandar (är inte det ett svenskt märke också??) kom nämligen med en slät lädertygel och en med gummi på insidan....

Inte för att jag tänker ge mig ut och tävla på kandar med det första men det kan ju vara bra att veta. :D

Ang. gummibett som bridong så har jag iaf sett en rida med det i Norge.. Men reglerna kan vara annorlunda förstås.

*kl*

Ja jag har tom mailat till dressyrkommiten om detta men inte ens dom är säker på sitt svar :crazy:

ha ha ha... Nä jag tillhör inte landslaget, hade ingen häst i år att tävla på men siktar fortfarande på OS då han är tillbaka hos mig nu :)

Jag hajar din tråd lite - säker på att det inte är tillåtet med gummi på insidan av tränstygeln?
Mitt Hubertus-kandar (är inte det ett svenskt märke också??) kom nämligen med en slät lädertygel och en med gummi på insidan....

Tidigare stod det i TR att stång och bridongtygel ska vara gjorda av läder. Den raden är bortplockad nu och i stället ska det stå (enl. TR-ändring 2006) "Stång- och bridongtyglar skall vara i enlighet med beskrivningen för tränstyglar."
Så det borde ju vara fritt fram! (för visst får man ha gummi på tränstyglarna nu?) :smirk:

Själv rider jag med rena lädertyglar på kandaret och av vad jag har sett så gör de flesta det.

Jo jag föredrar också lädertyglar. :) Använder stångtygeln till vanliga tränset, ju smalare ju bättre.

Man får väl inte ha tyglar med gummi på båda sidar, men man får ha gummi på insidan, eller invävda gummitrådar?

Ja, även bridongbett (och stången med för den delen) får vara gummitklätt.
Skrivningen i TR är "Betten skall vara gjorda av metall eller hårt oböjligt plast- eller syntetmaterial, och kan även vara täckt med gummi".
Tyglarna får liksom tränstyglar vara gummivävtygel (invävda gummitrådar) eller ha en tunn gummifodring (tunt lager gummi på insidan, de 'traditionella' gummityglarna som är klädda med gummi runtom är fortfarande inte tillåtna)

Hur får stången vara gummiklädd när man inte ens får rida med rakt gummibett ???

Hur får stången vara gummiklädd när man inte ens får rida med rakt gummibett ???

Du får inte rida med rakt bett överhuvudet taget i dressyr.(med Träns) Tyvärr:cry:
Stång till kandar däremot är ju alltid mer eller mindre rak. Skillnaden nu är ju bara att den får vara av syntet (gäller även två/tredelade bridongbetten

Det är väl för att en stång alltid är rak. Och att det är Gummi som har blivit tillåtet, inte Raka tränsbett?

Följer du min tankegång? ;)

(får ju hoppas att raka tränsbett snart blir tillåtna också....)

Ja okey jag följer dina tankegångar... väldigt konstig regel dock. Hallelujja för ft där får man rida med raka tränsbett :)

Man får alltså fortfarande inte rida på ett rakt mjukt gummibett :(
Förstår inte varför man inte kan få det när man får i fälttävlan :confused:

Kul att man kan bidra med lite underhållning!!!:) Sånt gillar jag! hehe.
Oavsett om man får eller inte får rida med gummikandar så tycker jag att det är snyggast med metall!:D
Fia

Jasså...får man rida på gummibett nu. snacka om att jag är ringrostig:angel: . Ska ut på tävlingsbanan igen iår:)
Får man rida på happy mouth äppelbett då åxå? Räknas det som gummibett. Jag har precis bytt ut mitt mot ett i mässing för jag inte trodde jag fick tävla på det, men pållan gillar det sådär. Hon funkar däremot utmärkt på äppelbettet.:love:

Det innebär att man inte skulle få tävla nickelallergiska hästar i kandarklasser?:confused:

Jag har en vän vars häst var nickelallergisk.

Den var väldigt begåvad, men kunde inte tävlas ens i lätta klasser, just pga av bettet.
Nu lever den inte längre, så det har ingen betydelse.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 316
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 666
Senast: Niyama
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 354
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Vilket är ert favoritgodis?