En liten fundering

Sv: En liten fundering

Klart den ska ha godis. Morötter är godis för hästar och enligt de veterinärer jag pratat med är det helt okej att ge till feta hästar, men man kanske inte ska ge 20 kg om dan ;)

När jag bantade ner min shettis då den fått belastningsfång hos fodervärden så fick hon ett par morötter om dan att knapra på, det var nog höjdpunkten i hennes liv just då.

/M

Nejnej, han får halm också! Det är därför det blir ca 4 kg TS om dagen. Hade aldrig klarat att ha honom på bara ensilage.. Jag var nog lite otydlig där. Han får alltså halm också. Har nu bytt ut ett kg silage mot ett kg halm, så TS halten är högre.

Jag fattar fortfarande inte hur kraftfoder kan hjälpa?

Det verkar mycket lättare (och dyrare) med en lättfödd häst. Nästa gång jag skaffar häst ska jag ha en som är så äckligt normal i allt att det nästan är skrämmande :D Fast det är rätt bra nu, förra månaden köpte jag mat för 70 kr till honom (15 kg morötter).

För den som är intresserad kommer här värdena på ensilaget:
per kg TS (Ts 31%)
Energi 10,5 MJ/kg
Smbrp 104 g/kg
Kvot 9,9

Per kg foder
Energi 3,3 MJ/kg
Smbrp 42 g/kg

Jag upplever att hästen har fått sämre kondis, trots att jag rider lika mycket som innan. Han tycks få mjölksyra väldigt fort, stannar och flåsar en stund, och går igång sakta sakta igen.

Först: Han är inte det minsta seg, utan tvärtom piggare än på mycket länge. Han är inte heller orkeslös på något sätt. Han har tappat lite flås, men är fortfarande pigg och jobbar på bättre än på länge.

Ursäkta, men talar du inte lite emot dig själv egentligen?

Nej, inte alls. Han är pigg, glad och framåt. Tuffar på som ett ånglok någon kilometer, stannar och flåsar en liten stund, och tuffar vidare. Det enda jag gör är att åka med, vilket jag inte kunde göra tidgare. Förut var jag tvungen att tjata för att få honom att köra om en snigel.. Han har plötsligt fått en egen startknapp! Men han tycks inte kunna använda den så värst länge.
Jag tror som sagt det berodde på havren och silaget han stoppade i sig en natt, han är mycket bättre nu. Var lite orolig att det var fångkänningar han hade (har mycket märkliga sätt att visa när han har ont, han hade hovbensrotation en gång för några år sedan, och visade det inte alls. Ingen märkte något förrän vi röntgade för hovböld, som han inte heller markerade speciellt..), men nu tycks han vara sig själv igen.

Sitter här med hans foderstat och funderar.. Just nu har den en kvot på 8,9, lite väl bra. Men hur jag än trixar får jag inte ner den. Tips? Köpa hö är tyvärr inget alternativ, pga platsbrist, annars hade det varit det bästa. Silage-värdena finns däruppe om nån är intresserad av att hjälpa mig :D Just nu får han 6 kg silage, 3 kg halm och lite morötter+mineraler.

Undrar hur det kommer sig att hästen inte har fri tillgång på ensilaget?
Skippa kraftfodret.
Fettet han har i kroppen omvandlas till energi om du sätter igång hans ridning.

Låter på dig som du inte riktigt är erfaren bland hästar?

Oj, hoppla! Jag har haft häst i tio år :D

Fri tillgång skulle han älska, och sen skulle han inte komma in genom stalldörren.
Han får inget kraftfoder, endast lite morötter och mineraler.
Han har ridits länge, några år. Sista gången jag kan minnas han stod så länge att han tappade kondis och muskler var för tre år sedan när han var sjuk. Han har hållt igång sen dess. (Erkänner, en vecka ledig i augusti i år när jag var på semester). För tillfället rids han mellan 5-7 timmar i veckan, och har så gjort ända sen jag började anteckna allt sånt i oktober. Red ungefär lika mycket innan dess med (om inte mer i somras).

Jag frågar mig om du läst igenom tråden?

För tillfället rids han mellan 5-7 timmar i veckan

Du kanske skulle se över hur han rids och vad ni gör på träningarna.
Lite mer mjölksyreträningar och muskelbyggande?

Jag frågar mig om du läst igenom tråden?
Så gott som.
Men när jag hade läst de första inläggen och det kommer mer och mer olika svar, och givetvis dina reaktioner, så lät det nästan som att du famlade i mörkret efter svar.

Jag tillägger att jag har en isis som är lite överviktig, men övervikt jobbas ju bort på lika många olika sätt som det finns överviktiga hästar. ;)
Därför ger jag bara mina tankar, och inte nåt annat som sätter ännu mer griller i ditt huvud. Antar att du känner din häst bäst, eller hur? :D

Jappjapp, men det var så basic tips att jag började undra. Och som sagt, jag var lite nojjig innan, men sen när jag fick veta att han rymt ur boxen och något geni inte stängt in fodret... Han tål inte riktigt havre, absolut inte så mycket som han antagligen ätit.

När vi tränar är vi ute på vägarna, mycket backar, mycket gångartsbyten och tempoväxlingar. Även en hel del öppnor och grejs, håller på att undersöka om han kan tölta med ryttare (han töltar i hagen). Springer även runt i skogen, i mossan där det är tungt att gå :D Drar vagn några timmar i veckan, en trevlig "liten" 4-hjulsvagn. Händer att vi är i paddocken ibland, men jag tycker det är så grymt trist, så det är inte ofta.

Det som var riktat till mig naturligtvis.

Jag tycker också att du bör ta ett blodprov för att få veta om något fattas honom. Sedan undrar jag om proteinbehovet blit täckt med din foderstat? Även om halmen skulle bättra på antalet kg ts så ger den ju inget protein. Ger du vitlök? I så fall sluta med det eftersom det kan orsaka anemi.
Hans kropp är antagligen väldigt stressad p.g.a. bantningen. Jag hade nog valt så mycket motion som möjligt utan ryttare på (körning, tömkörning).

Senast ändrad:

Jag går på den foderstat jag fått rekommenderad, så han får i sig den proteinmängd han anses behöva.
Jag gav vitlök tidigare, men gör ett uppehåll nu över vintern. Anemi gör hästen "slö och långsam" vilket han inte är.

Men som sagt, jag tror jag vet vad det var som spökade. Nu är han så gott som sig själv igen. Fortfarande pigg, men det säger jag inte nej till :p Det var antagligen all mat han satte i sig under sitt nattsudd.. Inget mer ute och slira om nätterna för hans del!

Jag rider inte så mycket längre pga av dålig rygg (min inte hästens), men för enkelhets skull brukar jag skriva ridning ändå, det går fortare och träning låter för seriöst :p

Kan diskuteras. Jag upplever att det har hjälpt. Smaken är som baken.

Men det är en annan diskussion som vi inte tar här. Finns massor av gamla trådar om det.

Nej, inte alls. Han är pigg, glad och framåt. Tuffar på som ett ånglok någon kilometer, stannar och flåsar en liten stund, och tuffar vidare. Det enda jag gör är att åka med, vilket jag inte kunde göra tidgare. Förut var jag tvungen att tjata för att få honom att köra om en snigel.. Han har plötsligt fått en egen startknapp! Men han tycks inte kunna använda den så värst länge.
Jag tror som sagt det berodde på havren och silaget han stoppade i sig en natt, han är mycket bättre nu. Var lite orolig att det var fångkänningar han hade (har mycket märkliga sätt att visa när han har ont, han hade hovbensrotation en gång för några år sedan, och visade det inte alls. Ingen märkte något förrän vi röntgade för hovböld, som han inte heller markerade speciellt..), men nu tycks han vara sig själv igen.

Sitter här med hans foderstat och funderar.. Just nu har den en kvot på 8,9, lite väl bra. Men hur jag än trixar får jag inte ner den. Tips? Köpa hö är tyvärr inget alternativ, pga platsbrist, annars hade det varit det bästa. Silage-värdena finns däruppe om nån är intresserad av att hjälpa mig :D Just nu får han 6 kg silage, 3 kg halm och lite morötter+mineraler.

Du skriver att du vill ha hjälp med förslag :p Hade det varit min häst så hade jag gjort såhär:

För det första en rättning, ditt hösilage har 3,3 MJ/kg foder och 32,2 Smrp/kg foder om värdena per TS halt stämmer.

Din ponny väger 450 kg, då behöver den 43-56 MJ/dag beroende på träning lite snabbt räknat på en överviktig häst. Det gör att din häst behöver MINST 13 kg silage/dag för att få i sig tillräckligt med MJ.

MEN...

Hästen behöver minst 1-1,5 kg TS/100kg häst och dag. Ditt silage har så låg TS-halt att 3,5 kg silage motsvarar ca 1 kg TS. Det gör att om du endast skulle fodra med silage så skulle din häst behöva MINST 15,7 kg silage/dag för att få i sig tillräckligt med TS.

Kvoten är ju superbra i ditt silage! Hade det varit min häst så hade jag gett minst 15 kg silage och mineraler som kompletterar silagets värden och eventuellt lite morötter för att det inte skall bli sura miner när hästkompisen får ev kraftfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med foderstaten! Har inget program där magnesium räknas.. analys: TS 47 % Smb prot, foder 32 g/kg foder Energi...
Svar
12
· Visningar
873
Senast: Lydia
·
R
Foder & Strö Hej igen! Nu är jag här igen. Vi har fått nytt silage till stallet! Orkar någon hjälpa mig? Alexandra hjälpte mig senast (tack!) att...
Svar
18
· Visningar
1 187
Senast: gejsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka