En liten fundering

Sv: En liten fundering

Vad kan det vara?

När det gäller infektion så kan det precis som hos människor på hösten/vintern bli att man blir lite "hängig". Så som man kan känna sig innan en förkylning bryter ut. Samma sak kan drabba hästar. Den kan själv läka på några dagar men man bör inte anstränga sig så länge den finns i kroppen.

Men han är ju inte det minsta hängig eller nere. Tvärtom! Han är väldigt glad, vaken och trevlig! Det enda är att han blir flåsig väldigt lätt, lättare än vanligt. Han tycks få mjölksyra, och vill stanna och flåsa en stund. Sen bär det av igen. Han är inte orkeslös eller något sådant.

540 kg:eek:

Hur menar du med att bantningen går bra:confused:
Vad vägde den innan?
kallblodsraser brukar ibland nte behöva ngn mat för att ändå bli feta:D
blir tjock på lera:angel:

skulle nog bara ge halm, vit. o mineraler ett tag, men som sagt även kolla upp den. Man måste ibland vara drastisk för att få bort den värsta fetman.
Om den inte var Ok- skritta den bara, men länge.

Ja, han vägde 540 kg. Nu har han gått ner till 450 kg (tappat 15 cm runt magen). Så man kan säga att det går åt rätt håll.
Han blir tjock av att tänka på lera :smirk: Nästa år ska han gå med gräsreducerare, vad han än tycker om det.

Hade gärna haft honom på bara halm, men han måste ju ha nåt att bygga upp sig av (tänker inte på muskler, tänker på celler). Ont om protein i halm. Och ute har jag inget val, har bara två hästar med väldigt skilda behov. Så några kilo ensilage unnar jag honom (TS 31%, så det är inte mycket mat..). Vill minnas att jag blev halvt ihjälslagen i en annan tråd där jag frågade om att ge enbart halm till denna häst :smirk:

Hu då, 1300.. För mig är det mycket pengar :crazy: Jag får väl räkna med det dubbla så blir jag inte chockad när räkningen kommer :cool:

Det är inte så att hästen är väldigt långhårig då? Lätt blir varm och då slaknar.

En enkel sak att kolla om hästen har eller börjar få en infektion är att kolla pulsen! Ännu lättare om du eller någon i din närhet har en pulsmätare att låna ut.
HAr den en vilopuls över det normala så är/börjar den bli sjuk. VIlket inte behöver visa sig i feber!

Men han är ju inte det minsta hängig eller nere. Tvärtom! Han är väldigt glad, vaken och trevlig! Det enda är att han blir flåsig väldigt lätt, lättare än vanligt. Han tycks få mjölksyra, och vill stanna och flåsa en stund. Sen bär det av igen. Han är inte orkeslös eller något sådant.

Har varit med om ungefär samma symptom på en häst. Han hade en inflamation i hjärtmuskeln. Orken tog helt enkelt slut på honom vid ansträngning och han behövde vila.

Ja, han vägde 540 kg. Nu har han gått ner till 450 kg (tappat 15 cm runt magen). Så man kan säga att det går åt rätt håll.
Han blir tjock av att tänka på lera :smirk: Nästa år ska han gå med gräsreducerare, vad han än tycker om det.

Hade gärna haft honom på bara halm, men han måste ju ha nåt att bygga upp sig av (tänker inte på muskler, tänker på celler). Ont om protein i halm. Och ute har jag inget val, har bara två hästar med väldigt skilda behov. Så några kilo ensilage unnar jag honom (TS 31%, så det är inte mycket mat..). Vill minnas att jag blev halvt ihjälslagen i en annan tråd där jag frågade om att ge enbart halm till denna häst :smirk:

Hu då, 1300.. För mig är det mycket pengar :crazy: Jag får väl räkna med det dubbla så blir jag inte chockad när räkningen kommer :cool:
Fast 7 kg kan innehålla mkt energi.
Hästar brukar inte tåla ensilage. Hur är den i magen?

hösilage brukar ligga runt 60% TS.
bättre att ge halm o lite luzern istället.

Kolla upp den.
De kan dö "knall fall" om den har hjärtmuskelinfl.:eek:

Klipp den om den blir för varm.

Att det blir för varmt har inte stört honom tidigare, men jag håller givetvis koll.
Ensilaget har en kvot på 9,9 så det är för bra för honom egentligen.. Men jag har ingen möjlighet att ge något annat, då vi bara är två hästar i stallet som bor större delen av dygnet ute. Den andra behöver maten.. Magen hans mår bättre än på länge, så det störs han nog inte av. Har funderat på att ersätta kvällsmaten med lucern, men ekonomin säger ifrån. Och eftersom det har ungefär samma värden energi.. Ja, jag vet inte.

Iih! Säg inte så, jag blir nervig! Jag har ingen möjlighet att åka till sjukhus, tyvärr (varken bil eller transport, och ingen att låna av..) men jag ska ringa och prata med distriksvetrinären imorgon. Sen ska jag snoka rätt på en pulsmätare, det kan ju vara värt att kolla. Feber har jag kontrollerat, inte en grad.

kolla erlischa och borelia!!!
min blev oxå seg och svettig och flåsade
det visade sig att han hade erlischa.

ett enklet blod prov med relativt snabba svar.
och när du ändå tar blodprov kan du ju kolla mineral balaser och muskelvärden i samma veva.

tror det gick på ca 1500kr med ALLA prrover för mig...

Kolla helt klart upp om det kan var erlichia/borrelia! Stallkompisens häst var som din, pigg och glad, i bra kondis men började flåsa efter bara en kort sträcka i trav och behövde sakta av och vila. Klarar annars av ordentliga jobb. Även problem med att hålla vikten, fyllde på buken extremt, vi räknade och kollade foderstater länge. Proverna visade erlichia och efter behandlingen är han en helt annan häst, orken är tillbaka, fortfarande pigg och glad och dessutom mycket lättare att hålla vikten! Vet tyvärr inte kostnaden för detta, hoppas det löser sig, lycka till!

Ja, det låter ju som liknande symtom. Förutom det med att tappa vikt då :crazy:
Imorgon är det jag som ringer vetrinären och hör vad den tror.
Diabetes? Hur visar sig det hos häst?
Läste också något om hyperlipidemi, hur tar det sig ut?

Suck, hästen hästen hästen.. Det blev ingen julklapp i år heller.

Menade att det var alldeles för mycket hull på honom innan behandlingen! Stort halvblod med fullblod på pappans sida, 174 cm hög och såg ut som en dräktig shettis :o Nu har han blivit jättefin, mer som den dressyrhäst som han är!

kl
Är det bara jag som reagerar på att den gått ner 90 kg på en månad?
Nu har jag ingen erfarenhet av att banta hästar direkt, men jag tycker det låter lite mycket. Eller är det normalt/ofarligt när man behöver "akut-banta" hästar?

Tänkte inte ens på att viktnedgången var så stor, såg mig blind på den lilla fodermängden. Det är ju inte direkt bra att gå ner så mkt, så snabbt, men som jag skrev innan, hästen har stält in sig på svält

Det har gått väldigt fort, det har det. Men det är på vetrinärs inrådan foderstaten ser ut som den gör. Jag har på eget intiativ ökat ensilaget, eftersom jag tyckte han behövde få i sig mer protein. Jag vet av tidigare "ensilage-år" att han går upp i vikt av sån mat, men i år hade jag inget val. Vad är det som gör att han skulle svälta? Han går ute hela dagarna i en ganska stor hage, det finns alltid något att pilla i sig, han få ca 4 kg Ts (alltså 1 kg TS/100 kg normalvikt, cirka). Mer mat = större ponnymage, såvida han inte får luft med tuggmotstånd. Visst, jag kan väl öka halmen något, men till vilken nytta när han ändå tycker den smakar pest? Han får 2 kg och pillar i sig kanske 1-1,5 kg varje natt. Det blir ett himla spill (den andra ponnyn klagar inte ;)). Byta sort? Sure, men var ska jag få tag i något annat än havrehalm? Har för mig den ska vara den som är mest lämpad som grovfoder (minns inte var jag hört det eller varför, den ska visst vara godast med..).

Jag har två andra frågor:

Oj då:o
såg inte att den hade gått ner så mkt så fort..
Trodde att det rörde sig om ett halvår eller mer.

Jag har två andra frågor:

Jag var på ett foderföredrag tidigare i höstas. Där sa de att en häst inte kan få diabetes.
Däremot vet jag att de kan utveckla insulinresistens, vilket jag har förstått det som att det är ungefär samma sak som åldersdiabetes.. Men jag vet inte hur det märks på hästen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med foderstaten! Har inget program där magnesium räknas.. analys: TS 47 % Smb prot, foder 32 g/kg foder Energi...
Svar
12
· Visningar
873
Senast: Lydia
·
R
Foder & Strö Hej igen! Nu är jag här igen. Vi har fått nytt silage till stallet! Orkar någon hjälpa mig? Alexandra hjälpte mig senast (tack!) att...
Svar
18
· Visningar
1 187
Senast: gejsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka