En liten fundering

Sv: En liten fundering

Kan de inte få det? Men.. jag är helt säker på at jag läst det någonstans.. Tja, jag har läst lite för mycket skräp på sista tiden så man vet aldrig.

Kan ha kommit på varför han stannat i vikten. Fick veta att han rymt ur boxen en natt och satt i sig en hel skottkärra ensilage (minst 20 kg..), en massa morötter och en hel del havre. Havren kan förklara varför han varit lite märklig när man rider, misstänker det är stärkelsen. Han är lite klen med sånt där. Lite illa att jag inte fick veta förrän idag, det här hände visst för en vecka sen ganska exakt. Jag avvaktar, han har trots allt känts mer som sig själv de sista dagarna. Ska också överväga att raka av lite päls.

Kan de inte få det? Men.. jag är helt säker på at jag läst det någonstans.. Tja, jag har läst lite för mycket skräp på sista tiden så man vet aldrig.

Jag är inte helt säker på detta men det finns ju olika typer av diabetes. Jag har förstått det som att de hästar som utvecklar insulinresistens har ngn form av diabetes eller ngt som liknar diabetes.

Intressant! Detta ska jag ta reda på mer om!

Jag har nyligen läst om insulinresistens och med risk att jag kan ha missuppfattat det så

förstår jag det som att IR hos hästar egentligen är samma sak som diabetes 2 hos människor. Dvs kroppen producerar insulin men insulinet är sedan inte tillräckligt effektivt för att sockret ska kunna användas i cellerna (mkt förenklat). Detta medför att blodsockerhalten stiger.
Hos hästen produceras då ännu mer insulin ända tills blodsockerhalten blir normal. De kan tydligen producera mkt mer insulin än vad som är normalt.
Det kan inte vi utan vår blodsockerhalt stiger.

Jag har tidigare läst att hästar inte kan få diabetes men kommer inte ihåg var. Men skillnaden är kanske då att deras blodsockerhalt inte stiger?

*KL*

Det intressanta är att folk gärna göder upp sina hästar till feta monster, utan att tänka på konsekvenserna.
Fettet sitter ju inte bara som ett späcklager under huden, utan hela inälvspaketet, inkl HJÄRTAT, badar ju i fett.
Tänker man på det så kan det vara lättare att se till i tid att hästarna inte får en övervikt på 100-200 kg.

Det börjar låta mer och mer att det är viktnedgång mm som orsakar segheten. Det sker ju stora förändringar i hästens kropp just nu så det är ju inte konstigt att den inte orkar presetera max. Du kan ju fortfarande ta blodprov för att vara på den säkra sidan, men jag tror det är bantningen och allt som gör hästen lite seg i kroppen tillfälligt.

Något jag fått lära mig av en mycket kunnig stallkamrat, är att man aldrig kan banta en häst genom att ta bort krafftfodret.
Krafftfoder är en energikälla, och hösilage ger hull.

Din häst behöver krafftfoder, det är min gissning, och du kan naturligtvis motionera hästen ned i vikt, men då behöver den ork först.

Det är min fasta övertygelse, jag har själv en rätt rund 2.5 åring, men kommer inte att banta honom. Han går mest i hagen motioneras ett par tre gånger i veckan, eftersom jag måste erkänna att denna årstid avskräcker mig från att träna ordenligt med honom. (Lerigt och tråkigt). Kommer att öka motionen succesivt men kommer inte att sänka högivan, snarare öka krafften ytterligare.
Han går på :

12 kg hösilage /dag
ca 0,4 kg krafftgroov/dag + mineraler.

Gav mindre krafft för några veckor sedan, men fick problem med att han var "seg" och inte tänkte framåt , stallkompisen rådde mig att öka krafftgivan, och det har gjort susen. Han är nu pigg och vaken och tänker verkligen framåt på ett helt annat sätt. :banana:
ENERGI är det magiska ordet.

Har du provat att mixtra med Krafftfoder?

Senast ändrad av en moderator:

Jo, men det är ENERGIN som gör att de lägger på sig. Har man en lättfödd häst som man på något sätt måste få ner i vikt måste man ofta ta bort kraftfodret om man inte vågar minska höet mer. Tar man bor för mkt grovfoder bromsas magen istället, lägre förbränning och problem med matsmältningen blir följden. Det där rådet är som att de i typ viktkoll skulle säga att man bara ska äta mkt köttbullar och sås och dra ner på salladen.

Orken kommer i och med att hästen blir lättare i kroppen, men det är lätt att man bli lite trött just när man går ner i vikt.

Har man en häst med lite högre enrgibehov som ska ner i vikt kan man ofta ge lite kraftfoder trots att de får i sig tilräckligt med torsubstans, och då är det ju trevligt, men är man redan nere på minimigiva torrsubstans så kan man ju inte minska mer på höet, då är det bättre att ta bort kraftfoder tycker jag.

Man kan också motionera hästen ned i vikt, och då behöver hästen energi för att orka jobba.

Jag tycker nog inte som du helt enkelt.

Först: Han är inte det minsta seg, utan tvärtom piggare än på mycket länge. Han är inte heller orkeslös på något sätt. Han har tappat lite flås, men är fortfarande pigg och jobbar på bättre än på länge.

Sen: Jag har inte gött upp honom att bli sån här, det är verkligen ingenting jag vill! Jag är väl medveten om riskerna med övervikt, men nu är det som det är. En vecka semester och han gick upp direkt.

Vidare: Låter mycket mycket märkligt att banta med kraftfoder. Du måste också skilja på din 2,5 åring och min 13åring. Han växer inte längre. Det har gjorts studie om bantning på häst, genom att plocka bort kraftfodret. Att banta en häst genom att ge MER energi låter absurt. Det är som att ge en människa med övervikt en påse godis och tro att hon ska bli smal och fin.
Silagefoder gör att hästen går upp i vikt, men som jag sagt har jag inget annat val. Dessutom är det så små mängder det handlar om, så jag behöver nog inte oroa mig om det.
Din kraftfoderteori får du gärna utveckla, jag köper den inte så som du lagt fram det nu.

Jag upplever att hästen har fått sämre kondis, trots att jag rider lika mycket som innan. Han tycks få mjölksyra väldigt fort, stannar och flåsar en stund, och går igång sakta sakta igen.
Han står på "diet" (7 kg ensilage, 2 kg halm, inget kraftfoder) för att tappa vikt, men nu har även det stannat av.
Han är pigg och glad annars, bättre än på länge faktiskt. Har på sista tiden upplevt att han blivit lite.. reaktiv. Han reagerar på saker han aldrig tittat åt innan, tycks se dåligt i mörker och har blivit mer lättstressad. Visserligen lite roligt att han "kommit ur bubblan" och ser att det finns en värld runt om honom..
Det är en c-ponny, korsning fjord/island, >450 kg (är jag rädd), 13 år.

Vad kan allt detta bero på?
Har analys och uträknad foderstat, kan inte hitta något som inte stämmer i den. Alla mineral-, vitamin- och proteinbehov är täckta. För viktens skull ligger han på ett lågt energiintag (ca 40 MJ). Antingen ÄR det något med fodret som krånglar (vad?), och då får jag ju åtgärda det, eller så har han blivit knäpp.. Hjälp mig tänka!

ja, ta ett blodprov till att börja med.

Jag tycker att det verkar mkt lättare att fodra en mer svårfödd häst än en som är lättfödd.
Min egen häst är av den senare varianten. Hon lägger på hullet bara av att titta på maten. Medan vår gamla travare kräver betydligt mer mat. Jag tycker att det är mkt lättare att lyckas bra med honom.
Min egen som är en ponny är just för tillfället OK enligt min egen uppfattning. Men det hade inte skadat henne att tappa lite av det hon har.

Jag inser att vi tycker olika.

Godis och krafft är dock inte samma sak.

Nu blir jag lite förvirrad av allt du skriver.

Fakta är att hästen alltså gått ner 90 kg på en månad??

Sen skriver du först att hästen får 7 kg silage om dan och 7 kg silage motsvarar 2 kg TS.

I annat inlägg skriver du att hästen får 4 kg TS per dag.

Jag hänger absolut inte med där.

För att hästens stackars mage ska ha en chans att fungera så bör den ha minst 1 kg TS per 100 kg häst och dygn. Alltså ska din häst ha 4,5 kg TS per dygn. (räknat på 450 kg häst)
Om jag räknat rätt då så ska det vara 17,5 kg (om 7 kg = 2 kg TS som du skriver från början)

Och den får 7 kg... :confused:

Det går inte ihop för min del så förklara gärna för mig någon som kan.

Jag vågar inte ge något råd om utfodring eftersom jag aldrig sett hästen och heller inte har några analysvärden på silaget.

Men jag gissar att hästen har problem att ställa om kroppen så den ska fungera efter 90 kg viktnedgång. Den har ju tappat 16% av sin kroppsvikt på en månad :eek:
Men eftersom veterinären gett råd så ska det väl vara okej antar jag :confused:

/M

Men huvudsaken är ju ändå att man inte ger den godis... :angel:

Nu är det ju så att energi (MJ) finns även i hö/ensilage. Det är inte alls ovanligt att kvoten mellan MJ o smrp blir för galen eftersom grovfodret allt som oftast innehåller för mkt MJ i förhållande till smrp. Då är det inte att rekommendera att tillsätta kraftfoder med mkt MJ för så blir kvoten ännu lägre, utan man tillsätter i sådana fall proteiner för att uppnå en kvot på minst 6, alltså 6g smrp till varje MJ. En häst som får för mkt MJ blir tjock. En häst som får lagom med MJ o Smrp håller sig fin i hull.
En häst som blir tjock på bara grovfoder har antagligen ett grovfoder med för högt MJ i förhållande till smrp, då måste man höja proteinvärdet för o få rätt balans.

Oj vad rörigt det blev, hoppas nu fattar ändå

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med foderstaten! Har inget program där magnesium räknas.. analys: TS 47 % Smb prot, foder 32 g/kg foder Energi...
Svar
12
· Visningar
873
Senast: Lydia
·
R
Foder & Strö Hej igen! Nu är jag här igen. Vi har fått nytt silage till stallet! Orkar någon hjälpa mig? Alexandra hjälpte mig senast (tack!) att...
Svar
18
· Visningar
1 187
Senast: gejsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka