En liten fundering

sthu

Trådstartare
Jag upplever att hästen har fått sämre kondis, trots att jag rider lika mycket som innan. Han tycks få mjölksyra väldigt fort, stannar och flåsar en stund, och går igång sakta sakta igen.
Han står på "diet" (7 kg ensilage, 2 kg halm, inget kraftfoder) för att tappa vikt, men nu har även det stannat av.
Han är pigg och glad annars, bättre än på länge faktiskt. Har på sista tiden upplevt att han blivit lite.. reaktiv. Han reagerar på saker han aldrig tittat åt innan, tycks se dåligt i mörker och har blivit mer lättstressad. Visserligen lite roligt att han "kommit ur bubblan" och ser att det finns en värld runt om honom..
Det är en c-ponny, korsning fjord/island, >450 kg (är jag rädd), 13 år.

Vad kan allt detta bero på?
Har analys och uträknad foderstat, kan inte hitta något som inte stämmer i den. Alla mineral-, vitamin- och proteinbehov är täckta. För viktens skull ligger han på ett lågt energiintag (ca 40 MJ). Antingen ÄR det något med fodret som krånglar (vad?), och då får jag ju åtgärda det, eller så har han blivit knäpp.. Hjälp mig tänka!

Sv: En liten fundering

Har du kollat om han får tillräckligt med selen? Magnesium?
Ta gärna ett blodprov på honom så han inte är sjuk / fattas något.
// Linda

Han kanske inte är en tabellhäst och behöver mera mat. Skulle min få så lite skulle han också stanna. Min är inte heller nån lättviktare, 420 kg för 2 mån sen. Han äter dubbelt så mycket som din och går ned i vikt.
Din häst har kanske ställt in hjärnan på SVÄLT.

inte konstigt att han inte har nån ork på den foderstaten.... :crazy:

hur mkt skulle du orka göra om du hårdbantade och var yr och svag av hunger?

nä ge hästen lite kraftfoder (och vitaminer) så ska du se att det blir bättre!

Alldeles för lite foder, hans kropp har ställt in sig på svält o då tappat all ork

Han verkar då väldigt pigg och frisk för att vara inställd på svält :crazy: och varför kommer det nu, när jag precis ökat hans ensilagegiva (för mer protein)?

Han får ett mineraltillskott, och jag har kollat noga vad han kan tänkas behöva. Verkligen inte en tabellhäst, han blir ultrafet på de värdena. Jag kan inte heller fodra honom efter hans nuvarande vikt, utan måste utgå från en lägre. Den foderstat han står på nu har funkat finfint i över en månad, men nu, bara de sista dagarna, känns han inte helt hundra.

Att ge honom ett kraftfoder när han MÅSTE banta låter inte så bra. Han är verkligen överviktig, inte bara lite "sommarmullig". Ensilaget har bra värden, så det bör räcka med det för att täcka de flesta behov. Dessutom tränar vi inte speciellt hårt, "avancerad promenadridning" kallade vetrinären det för när vi var inne på sjukhus för en månad sen.

Jag tänker att om det skulle saknas något mineral eller vitamin borde han inte vara så blank och fin i håret? Han har ju dessutom satt mer muskler. Det var igår när vi var ute med vagnen jag märkte att han inte drog som han brukar, och blev flåsig väldigt fort. Men fortfarande lika glad och framåt. Det var lite som om handbromsen var i.. (Har ingen broms på vagnen så det var den inte). Det beror antagligen inte heller på att vi körde istället för red, det är han van vid.

Skulle nog kolla upp dens hjärta o värden.
Låter inte normalt.

Är den smällfet?

Tja.. 138 cm hög och väger minst 450 kg. Ja, han är tjock som ett hus. Man kan inte ens med god vilja tycks sig känna hans revben under fettet. Magen skumpar när han rör sig.
Så han måste verkligen ner i vikt.
Jag tror inte jag ska sänka värdena i foderstaten mer, då lär det gå helt åt skogen.. Ökar jag är jag rädd att jag får samma resultat.

Tråkigt att den har fått bli så fet.
Du måste ju minska mer på maten- eller hur?

En häst under bantning blir piggare vid motionsridning.
Den skulle nog väga max 400.
Är den vägd?

Skulle ge 4 kg hösilage o 1 kg halm o mineraler.
O ta långa skrittpromenader.

Om det är något som kommit så plötsligt tyder det på att det inte har med fodret att göra. Troligen har han fått någon typ av infektion som gör att han tappar orken och syreupptagningsförmågan. Som i sin tur leder till bla att han inte kan syresätta musklerna ordentligt och måste "hämta andan" mellan varaven.
Att träna en häst som har detta kan vara direkt farligt för hästen och leda till följdsjukdommar som är betydligt värre än en infektion.
Ta ut en veterinär som undersöker honom och låt honom vila från träningen tills du fått svar från vaterinären.

Vårt ensilage har väldigt låg TS halt, så 7 kg motsvarar ca 2 kg TS. Minskar jag mer är jag rädd att han kommer börja med en massa annat dumt..

Han vägdes den 29/10, 540 kg. Ja, det är äckligt mycket. Jag vet.
Jag har försökt banta honom hela hösten, hittills har det gett bra resultat. Men problemet är inte bantningen, eller ja, indirekt är det väl det. Problemet är att jag upplever att han har fått sämre flås.

Ska se över ekonomin (fattig student, utan rika föräldrar) och ringa vetrinären.. Om det är så illa att han är sjuk.. Men borde inte det visa sig i sämre allmäntillstånd, inte bara i "sämre" kondis? Han är ju som sagt mycket pigg och glad i övrigt.

Om det är så illa att han är sjuk.. Men borde inte det visa sig i sämre allmäntillstånd, inte bara i "sämre" kondis? Han är ju som sagt mycket pigg och glad i övrigt.

Ta absolut B/E-prov. Min häst hade först bara det symptomet just att jag upplevde honom fått "sämre" kondis utan att gå mindre, och väldigt trött av lite jobb, men annars inget annorlunda. Sen kom det dock andra symptom. Han står nu under behandling för borrelia.

Hmm.. Men borde han inte liksom tappa andan då?

Det kanske kan ha med pälsen att göra, han har visserligen satt nästan all vinterpäls men han brukar bli lite konstig då.. Eller låter det väldigt långsökt?

Det trodde jag han hade i slutet av oktober, han hade lite svårt med galoppen då. Var nere på sjukhus, men de trodde att det hade enbart med vikten att göra.. Man blir inte riktigt tagen på allvar om man har en tjock ponny..
Jag ska försöka få tag i en vetrinär, vill ändå kolla tänderna på honom. Det känns som det är säkrast så. Men min stackars ekonomi :cry:

Tog ni nåt prov då? Om inte - se till att få det gjort! Har han haft problem med galoppen tidigare så är risken ytterligare större att det är det som är problemet.

Jag blev inte heller riktigt tagen på allvar när jag ville ha ett prov, men då fick jag helt enkelt gå till en annan veterinär istället, annars hade ajg aldrig fått nåt svar, och det visade sig ju att jag hade rätt.

Visst, det kostar, men ett blodprov + analys är ändå inte så blodiga priser, särskilt inte om du jämför med vad behandlingen kommer att kosta om hästen går med något fel (vad det än nu må vara) längre tid och behöver mer behandling, alternativt, i värsta fall, kanske inte klarar sig.

Inte för att försöka skrämma dig, men försök verkligen se till att din ponny blir ordentligt kollad! I bästa fall få visar det sig att din häst är frisk och bara inne i en "down"period, men då vet du det och slipper fundera! Lycka till!

Senast ändrad:

Har han satt mkt vinterpäls på sista tiden kan det vara värt att klippa lite och se om han piggnar till. Blodprov kan också vara på sin plats.

Han har inte precis satt päls nyss, men det finns ju en hel del päls där.. Han har inte haft problem med att det blir för varmt, mer att han blir lite gnällig när den kommer.

De tog inget prov när jag var nere på sjukhus, hon sa som sagt att det berodde på vikten.. Efter mycket tjat röntgade de båda bakbenen (han var/är? liite halt på h bak vid böjprov..), that's all. Kan en vanlig distriktsvetrinär ta ett blodprov? Det är ju inte så svårt tänker jag.. Hade en sida med prisuppgifter en gång, ska se om jag hittar den igen. Fy då, nu börjar jag bli nojig igen.. :crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med foderstaten! Har inget program där magnesium räknas.. analys: TS 47 % Smb prot, foder 32 g/kg foder Energi...
Svar
12
· Visningar
873
Senast: Lydia
·
R
Foder & Strö Hej igen! Nu är jag här igen. Vi har fått nytt silage till stallet! Orkar någon hjälpa mig? Alexandra hjälpte mig senast (tack!) att...
Svar
18
· Visningar
1 187
Senast: gejsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka