En liten fundering ang utevistelse

Sv: En liten fundering ang utevistelse

Rasthage enligt mig minst 20*40 och hage minst 50*50. Mina två shettis och varmlod går i en hage på ca150*150 hade gärna haft dubbelt så stor men det går en liten väg runt hagen så det går inte ha större.

Varför tycker ni att hästarna ska få gå i stora hagar (våra småhagar är 12 kvadratmeter och det går endast en häst i varje)?

O jisses!!! :crazy: o ja som tyckte mina rasthagar e lite små... o de e på ca 70 kvm!!! Har även gräshagar men för o hålla dessa lerfria går de i sina grusade rasthagar under den leriga perioden...

O ni klämmer in 2 stycken i en 36 kvm liten ytan, skulle inte ens ha 2 st i mina... :eek:

Bara en liten reflektion:

(Och jag vill inte ha nån diskussion om trav kontra ridning då jag anser att båda har mycket att lära av varandra.)

Jag har jobbat med tävlande travhästar med över 1 miljon i insprungna pengar som går ute, två och två eller fler i stooora hagar, med gräs, stenar och träd.

De kommer ut runt 8 på morgonen och kommer sällan in före kl. 19.

Någon enstaka gång har någon kommit in med mindre skrapsår, men annars - aldrig några problem.

Varför - jo, för de är vana att gå så. Vi har inte "avhästifierat" dem, och eftersom de är vana att gå i hage har de lärt sig det sociala samspelet och att lyfta på benen ordentligt över stock och sten.

Inom ridsporten är det inte ovanligt att vi tar ifrån dem hela den biten. Och såklart att det blir skador och bråk om man hux flux bara släpper ut massa hästar i en hage, när de är vana att stå själva på tolv kvadrat.

Man måste låta dem få vara hästar, från början!

Mina hästars boxar är 12 kvadratmeter.........Tycker inte om små hagar..........Alla hästar har ett stort rörelsebehov, de är gjorda att vandra på stäppen...........:mad:

Min hästs box är 21 kvadrat - och jag älskar att hon faktiskt kan springa lite i den!

Till TS:

Sedan tycker jag att det är en självklarhet att hon skall få vara ute i en STOR hage, med kompisar, så stor del av dygnet som möjligt. För närvarande går de ute cirka 12 timmar per dygn och på vår och höst blir det betydligt mer (beroende på när stallägaren har möjlighet att ta in dem...) och på sommaren är hon förstås ute dygnet runt!

Tänk dig själv att bli instängd i ett rum i din lägenhet/hus och inte kunnar röra dig som du vill! Jag vill åtminstone hellre vara i en rymlig lokal än i en trång och jag skulle bli förvånad om en häst hellre vore instängd i en trång hage än i en stor! Hästar strövar ju en hel del naturligt och det är inte bara för "motionens" skull jag tycker att det är viktigt utan även för att alla kroppsfunktioner och psyket skall funka så bra som möjligt!

Våran hage mäter man inte i kvadratmeter där snackar vi hektar :angel:

Men med häst som kommer så är det inga problem :)

Mina hästar går i en relativt stor hage ihop alla fyra:) Jag skulle aldrig, aldrig låta min häst stå i en "hage" som är 12 kvadratmeter:mad: (Om den inte används som sjukhage då)

För mig är det självklart att hästarna ska ha stora hagar och hästkompisar:) Och vara ute så mkt som möjligt..

Jag kan förstå att man är otroligt rädd om sin häst som kanske är värd flera miljoner, vad jag däremot inte kan förstå är varför detta ska ske på bekostnad av hästen? Eftersom hästen är ett flock- och flycktdjur (som vi ju alla vet...) har den ju ett behov av att umgås med sina kompisar och att träna flyktinstinkten. Det behovet får hästen väl tillgodosett i en stor hage med kompisar! Sen finns det ju alltid undantag, hingstar, vissa hästar som bara står vid grinden och vill in, osv... Men grundtanken måste väl ändå, hos varje hästägare, vara att hästen ska få vara ute i en stor hage med kompisar så att den får sina naturliga behov tillgodosedda? Alltså den mentala stimulansen...
Vad är det för hästliv att stå i en liten ruta och vara tvungen att börja bromsa redan innan den börjar springa? Och bara få stå och titta längtansfullt efter kompisen i nästa ruta.

Nä, om jag stod i ditt stall så skulle jag minsann kämpa för större hagar! :) Och fick jag inte som jag ville så skulle jag flytta där ifrån.

Bara en liten reflektion:

(Och jag vill inte ha nån diskussion om trav kontra ridning då jag anser att båda har mycket att lära av varandra.)

Jag har jobbat med tävlande travhästar med över 1 miljon i insprungna pengar som går ute, två och två eller fler i stooora hagar, med gräs, stenar och träd.

De kommer ut runt 8 på morgonen och kommer sällan in före kl. 19.

Någon enstaka gång har någon kommit in med mindre skrapsår, men annars - aldrig några problem.

Varför - jo, för de är vana att gå så. Vi har inte "avhästifierat" dem, och eftersom de är vana att gå i hage har de lärt sig det sociala samspelet och att lyfta på benen ordentligt över stock och sten.

Inom ridsporten är det inte ovanligt att vi tar ifrån dem hela den biten. Och såklart att det blir skador och bråk om man hux flux bara släpper ut massa hästar i en hage, när de är vana att stå själva på tolv kvadrat.

Man måste låta dem få vara hästar, från början!

Härligt att höra! Självklart borde alla hästar få ha det så. Säkert får man också hållbarare hästar på det viset.

*Tittar ut*...hm, jag har två hästar (1 russ 2 år gammal + 1 Welsh Cob 3 år) på ca 1 ha, det är deras vinterhage. I andra hagen, den är drygt 1/2 ha, går dotterns asociala fyraåriga sto. Den lilla rasthagen (sjukhagen) är väl ca...50x50 och full med äppelträn. Dom alla, går ute minst 12-16 timmar om dagen.:cool:

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 201
Senast: MiniLi
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 410
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 520
Senast: Freazer
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 164
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden